Dela sidan:

Fler kostymer borde gå på Internetdagarna

Har i två dagar hängt på Internetdagarna som arrangeras av Internetstiftelsen. Och det bestående intrycket är att den digitala hälsan är rätt risig. Förmodligen har evenemanget färgats en del av det amerikanska valet då flera talare har varit amerikanska och relativt få var medelålders vita män. Men det var ändå en medelålders vit man som gjorde ett stort intryck på konferensen, Edward Snowden. Han var givetvis inte fysiskt på plats men via Skype med från Moskva.

img_5422

Snowdens svar på vad han ansåg om att Trump hade blivit vald fick hans svar rubriker i internationell press, som The Guardian. Och det är klart lockande att dra på hans svar: “Donald Trump is just the president. It’s an important position. But it’s one of many.” För egen del tar jag däremot med mig hans svar på vilken roll Facebook och Google har spelat för det amerikanska valet – Snowden menar att om de stora plattformarna kan påverka vår demokrati har vi problem med demokratin snarare än nätverken. Jag försökte själv föra ett resonemang i en lång postning häromdagen åt det hållet. En annan viktig sak Snowden tryckte på var att en demokrati alltid bär med sig en osäkerhet, det är priset man får betala. Se hela intervjun här, jag lovar att det är värt det, även om du förmodligen måste koncentrera dig för att hänga med i hans resonemang.

Men det är fler som har pratat om att den digitala hälsan har hosta. Ja, i princip alla. Alltifrån trollfabriker till fejkade nyheter via det alltmer utbredda hatet. För oss som arbetar med marknadsföring i det digitala är förstås också det bristande förtroendet ett stort problem idag. Företag som Telia och Telenor har deltagit under de här dagarna och pratat om de CRS-inriktade insatser de gör, och en inte alltför vild gissning är att mycket av framtidens CSR-arbete skruvas över till det digitala.

img_5387
En av talarna som trots mörkret ingöt lite hopp var Juliana Rotich som med Brck förser Afrikanska skolor med wifi och surfplattor.

Undvik falsksång och tondövhet
Men jag tycker att vi som arbetar med digital marknadsföring inte längre heller bara kan blunda för problemen. Vi måste sättas oss in i dem och förstå dem för att kunna antingen parera eller hantera, ofta både och. Och här tror jag att många företag ligger alldeles för långt bak idag, vilket vi inte minst ser när profilerade varumärken som Audi och Grand Hotel trampar i så relativt enkla klaver. Jag såg väldigt få kostymer under de här två dagarna, men desto fler lärare, offentliganställda, bibliotekarier och förstås de som arbetar under den digitala huven. Men jag tror att om fler företag skickade sina chefer och ledningsgrupper till mer icke kommersiellt inriktade tillställningar som Internetdagarna så skulle vi få uppleva mycket mindre av den falsksång och tondövhet många företag och dess ledningar fortfarande dras med när de kliver ut i den digitala samvaron. Då skulle fler ha chansen att förstå sin samtid bättre, och i förlängningen förstås också göra bättre affärer.

Kika även gärna på föredragen under rubriken Baksidan av digitala vardagen där kris, troll, viralgranskning med mera avhandlades. Där fanns bra verktyg och handfasta tips.

/ @jmjobring som just nu lyssnar mycket på The xx vackra On Hold och smälter intrycken från två dagar i den absoluta digitala framkanten.