Dela sidan:

Tre möjligheter inför 2017

Jag skrev ett liknande inlägg förra året om tre möjligheter för 2016, läs gärna det och döm själv om jag hade rätt. Men vad säger vi om 2017, vad ser jag för möjligheter där? Ja, häng med (orkar du läsa till ända slutet blir du belönad med en lista över den 16 bästa låtarna från 2016):

VI HAR LÄRT AV DE MÖRKA KRAFTERNA
Jag är en obotlig optimist, vilket förstås har varit tufft år 2016. Men jag tror vi har nått vägs ände när det gäller de mörka krafternas övertag inom digital kommunikation. Gruppen #Jagärhär är ett lysande bevis på det, se dump på deras välkomsttext nedan. Och jag tror att tusentals och åter tusentals politiska rådgivare och kommunikatörer har lärt sig massor av både Trumps framgång och Brexit. Till exempel såg vi bara häromdagen hur alltfler svenska politiska partier vågar sig på Live-formatet på Facebook. Under 2017 kommer vi att se hur de goda krafterna tar över det digitala samtalsrummet, högst troligt i samverkan med att alltfler varumärken inser kraften i att vara med och hjälpa det goda digitala umgänget. Vi lyckas kanske till och med vända diskussionen bort från plattformarnas ansvar till att handla om vårt eget ansvar.

jagarhar

KONSTEN ATT VÄLJA BORT
Vi som är kommunikationsrådgivare kommer år 2017 att behöva vässa våra argument för att få våra kunder att förstå att de måste välja bort. Att vi inte bara kan addera en ny kanal så fort den dyker upp har vi nog lärt oss. Men vi måste också våga sluta att köpa banners eller annonser bara för att vi har gjort det tidigare. Vi kanske måste våga verkligen gå all in på till exempel Linkedin under den här kampanjen och lägga tyngdpunkten på att skapa riktigt bra och intressant innehåll som bär sig själv istället för att lägga hela budgeten på att visa upp något urvattnat budskap för så många som möjligt. Räckvidd är inte alltid svaret, det är dags att se effekten också. Nä, verkligen inget nytt, men vi måste sålla hårdare än tidigare, vi måste koncentrera trupperna inför 2017, vi måste se bortom de svepande kampanjerna med mängder av spill och dyka ner på de djup där vi verkligen kan göra skillnad.

alla_2016
Ett diagram från senaste Internet och svenskarna som egentligen bara säger oss att vi måste lära oss mer om kanalerna och hur de fungerar för att verkligen få effekt i våra kampanjer.

INFLUENCER VIKTIGARE ÄN KANALER
I linje med ovan, att vi måste börja välja bort, kommer vi också äntligen att börja ifrågasätta vad som är en annonsplats. Under 2017 tror jag att vi för första gången ser hur det börjar bli mainstream även för små och medelstora aktörer att köpa plats hos influencers istället för i en viss kanal. Detta går också hand i hand med den extremt snabba utvecklingen av e-sporten – en sport där det är tydligt att influencer är viktiga. De stora förlorarna, förutom de traditionella mediehusen, är de idrottsutövare eller andra som söker sponsorer och som inte har insett att de måste bygga sina egna varumärken och bli sina egna kanaler, för att förtjäna att få ta del av sponsors- och annonspengarna. Och ja, misstag som Audi och Kakan får vi ser färre av, byråerna måste bli bättre på att hjälpa sina kunder från att hamna i sådana sitsar.

/ @jmjobring som listar årets 16 bästa låtar här.

PS. Apropå de mörka krafterna tror jag faktiskt också att de riktigt stora institutionerna, som FN och EU, kommer att behöva ta ett allt större grepp om våra digitala mänskliga rättigheter, men det händer nog inte under 2017, de är säkert fler år bort. Är du nyfiken på den tanken kan jag helt oblygt rekommendera min senaste deckare SNÖ, som kom ut precis innan jul, där det resonemanget finns lite mer utvecklat. Ds.