Dela sidan:

Räckvidden är inte problemet

Så här i början av året summerar jag en mängd olika Facebook-sidor åt kunder, men försöker även blicka ut och se vad andra har åstadkommit under det föregående året. Och i mina ögon är trenden idag ganska tydlig – räckvidden verkar inte längre sjunka, som vi alla ropade högt om för något år sedan. I varje fall inte speciellt dramatiskt eller tydligt. Däremot kanske inspirationen och kunskapen om vilka verktyg som finns tynar mellan varven, det tror jag är ett större problem än att Facebook faktiskt skruvar i räckvidden. Vi har dessutom flera hyfsat stora andra plattformar idag som många säkert också skapar innehåll på och kanske tappar man då fokus något.

statistikexempel_orgrackvidd:gillar_fb
Exempel på hur en indexerad organisk räckvidd (kompenserad för stigande följarantal) kan se ut för 2015 (grön) och 2016 (blå), mer variation beroende på inspiration och säsong än tendens att det sjunker.

Om vi bara kan uppdatera kunskapen och faktiskt använda de verktyg som finns, på t ex Facebook, för att skapa bättre inlägg, då tror jag att vi ganska enkelt också kan motverka Facebooks eventuella skruvande i algoritmen. Vet vi att rörligt och live prioriteras, då måste vi också ta konsekvenserna av det och skapa rörligt och live. Till exempel kan fortfarande bildspel ge dig bra mycket mer räckvidd än ett inlägg med en bild än en länk. Och så mycket jobbigare att skapa är det inte idag.

Så, min uppmaning för 2017 är att börja arbeta lite mer dedikerat och lägga lite mer omsorg på inläggen, alltid tänka vilket mervärde jag skapar för min mottagare, ge dina mottagare något att prata om, sluta stirra på antalet följare utan betrakta alla som viktiga individer och ambassadörer och framförallt: var tydlig med resurser och uppföljning – det håller inte att år 2017 inte veta hur och vad du ska mäta och rapportera. Så, sluta gnäll på Facebook och fokusera energin på det du kan påverka och utvärdera det du gör, så att du ständigt har chans att förbättra dig.

/ @jmjobring som svindlar vid tanken på att mina ord just nu syns i en pockethylla nära dig.