Dela sidan:

Snap or not?

Jag är verkligen ingen börsanalytiker, men jag vet en hel del om den digitala utvecklingen. Och ska jag ge något råd runt Snaps börsintroduktion är det att hissa en flagga av tveksamhet. Jag har svårt att tro att de som investerar hårt i aktien verkligen vet vad de ger sig in i. Här är mina tre varningsflaggor:

1) Låga intäkter och ingen färdig annonsmodell på plats – Den som använder Snaps tjänst Snapchat idag vet att den inte direkt är nedlusad med reklam. Och vad mer underligt är att det fortfarande inte heller är helt lätt att köpa en annonsplats i appen. Man får anta att en stor del av pengarna från börsintroduktionen ska gå till att bygga upp en annonsplattform, men bolaget har trots allt rätt många år på nacken, och än så länge har väldigt lite hänt på den fronten.

2) Det innovativa försprånget är borta – Snapchats enorma hype har byggt två på två saker – disposable media, alltså att det du delar med dig av försvinner efter en tid, och det andra är alla de innovativa kamerafunktionerna som har gjort att du snabbt och väldigt enkelt kan vara väldigt kreativ med dina bilder. Du behöver inte kunna ta en bra bild för att bygga på ditt eget varumärke, du kan använda en av appens linser och se cool, snygg eller bara extremt konstig ut. Men allt det här kan du göra även på de stora plattformarna idag. Nej, Snapchat kommer inte att tappa den generation som nu växer upp med appen, de kommer kanske att addera Facebook/Instagram som en ytterligare kanal, men visst är de storanvändare av Snapchat och kommer säkert så att förbli. Däremot är jag mycket mer tveksam till om Snapchat kan fortsätta att nyrekrytera användare i samma takt när alla de stora plattformarna erbjuder exakt samma funktioner. Då blir liksom Snapchat bara en app till.

3) De kallar sig ett kameraföretag – Min tredje tveksamhet är att bolaget för en tid sedan sa att appen Snapchat bara är ett ben, de är egentligen ett kameraföretag. Och vips så lanserade den en kamera inbyggd i ett par glasögon, som inte är speciellt lätta att få tag i. Och rent historiskt har inte glasögon i kameror funkat så där superbra, tänk Google Glasses. Det är väl dessutom få kameraföretag som idag skär guld med täljkniv, snarare inleder de samarbeten med ledande telefontillverkare för att överleva. Men Snap säger i det läget att ”Our strategy is to invest in product innovation and take risks to improve our camera platform.” Nja.

IMG_2283

Jag kan mycket väl få äta upp hela det här inlägget, och det gör jag gärna för jag älskar uppstickaren Snapchat och den nytta de har gjort för alla konkurrenter som tvingades fortsätta utvecklas. Och även jag vet att börsen drivs av förväntningar snarare än verkliga intäkter, men någon gång brukar verkligheten komma ifatt även framtida förväntningar.  Men jag skulle inte lägga mina sista sparpengar på att aktien kommer att bli en tillväxtmaskin. Men om de lyckas få med sig de investerarna som kliver in i bolaget att hjälpa till att fortsätta driva utvecklingen framåt är jag den första att jubla, men jag tvivlar på att tunga industriella investerare i längden köper t ex det här: ”This means that we are willing to take risks in an attempt to create innovative and different camera products that are better able to reflect and improve our life experiences.” Nja, igen.

/ @jmjobring som tappar hakan inför Säkert! nya platta Däggdjur – tror inte den hade kunnat skapas någon annanstans än i det förunderligt kreativa hörnet av världen som kallas Umeå.