Fyra tecken på att du behöver en digital diet

Jag tror att väldigt många skulle må bra av att banta ner sin digitala närvaro. Banta ner och koncentrera insatserna. För många företag har de digitala kanaler idag blivit ett ok istället för en möjlighet. Det är lätt att addera, men svårt att avsluta. Hur ser det ut i din organisation? Här kommer fyra tecken på att du kanske ska sätta företaget på en digital diet:

1) Du har kanaler du inte har uppdaterat på en vecka. Visst generaliserar jag, men högst troligt bör du inte ha kanaler som ser ut att vara aktiva där du inte har uppdaterat den senaste veckan. Visst ska du se till att du har ditt eget varumärke registrerat på alla relevanta plattformar, men är du inte aktiv på just den plattformen bör det framgå i profilen/bion där att du inte uppdaterar där just nu.

2) Du har inte hunnit kika på webbstatistiken under senaste veckan. Högst troligt är din webbplats fortfarande din viktigaste plattform, är den det måste du ha tid att minst en gång i veckan skumma statistiken och direkt se eventuella förändringar. Genom att återkommande och ofta analysera statistiken ökar du också förståelsen betydligt för dina besökare, och det är ju egentligen grundförutsättningen för att du ska kunna skapa relevant innehåll med mottagarvärde.

kaffespill_loggor.001
Är det kanske hög tid att städa upp och våga sig på en digital diet?

3) Du rapporterar inte din statistik till dina chefer. Blev glad över att höra Staffan Ekengren på Scania på Super Content Marketing-dagen berättade att hans content-gäng nu rapporterar direkt till ledningen. Jag tror att det är en absolut förutsättning för att lyckas med bolagets digitala PR – att den är så förankrad i ledningen att de inte kan vara utan dina rapporter om hur det går. Om du inte rapporterar utvalda nyckeltal regelbundet idag tycker jag du allvarligt ska fundera över hur du ska komma igång med rapporteringen, ofta handlar det om att verkligen vaska fram de absolut mest relevanta nyckeltalen först och sedan pedagogiskt förklara för ledningen varför de inte kan vara utan dem.

4) Ingen reagerar om du låter bli att uppdatera. Handen på hjärtat, skulle någon sakna om du inte uppdaterade på en vecka? Dina kunder, dina chefer eller dina medarbetare? En lite obehaglig tanke att fullfölja, men nyttigt, tror jag. Se till att ditt innehåll är så starkt att de som följer dig verkligen vill följa dig och skulle sakna dig om du inte postade något på en vecka.

Orkar eller hinner du inte med det ovanstående är det hög tid att banta, tror jag. En digital diet handlar om att koncentrera resurserna för att verkligen skapa innehåll som står ut och gör skillnad istället för att finnas överallt och bjuda på mellanmjölk. Lätt att säga, väldigt mycket svårare att göra förstås, men ju mer du spär ut desto större är risken förstås att det blir svagt. Så utmana dig själv och organisationen och kör en hård diet, ni kommer att må mycket bättre på andra sidan.

/ @jmjobring som lyssnar på Busy Ps klassikerdoftande discodänga Genie.