Dela sidan:

Eget Facebook-flöde för Sidor – kanske inte dödsstöten ändå?

I bland annat Slovakien har Facebook en tid nu kört ett försök där de lägger alla kommersiella sidor i en egen feed. I din vanlig feed ser du helt enkelt bara dina vänner och de företag som annonserar, all annan räckvidd hamnar i ett egen separat flöde som kallas för ”Explore Feed”.

Det låter som domedagen för alla som har en kommersiell Facebook-sida, att hamna utanför den vanliga feeden. Men är det det? Journalisten Filip Struhárik, på ett av mediehusen i Slovakien, har gjort en sammanställning av statistiken i en intressant artikel på Medium.

– De 50 största Slovakiska medierna tappade 52 % av interaktionerna (gilla, kommentarer och delningar)

– De seriösa nyhetsmedierna tappade 39 % av interaktionerna medan hatsajterna tappade 27 %

– För en del nyhetssajter innebar det ingen förändring för själva webbplatsens trafik medan andra har tappat upp mot 10 % förstås beroende på hur beroende webbplatsen är av Facebook

Journalisten skriver även om sin egen sajt DennikN som enligt uppgift har 23 000 prenumeranter och 40 procent av trafiken från Facebook. De har tappat 32 procent av interaktionerna och sett 38 procents minskning av engagemanget, men endast tappat 3 procent av sin trafik sedan Facebook inledde testet.

Vad betyder det för oss?
Det är förstås lite svårt att översätta det här siffrorna rakt av för oss som arbetar med kommersiella webbplatser då vi ofta har ett annat förhållande till Facebook än vad mediehusen har. De flesta av oss betraktar nog i dag Facebook som en blandning av annonsplattform och umgänge med våra kunder, men oftast inte som det främsta stället att driva trafik till vår sajt. En gissning är att även annonseringen kommer att bli lite dyrare om all kommersiell trafik flyttas till egen feed, då ännu fler börjar annonsera på en redan ganska trång plattform.

Är det domedagen då? Nja. Jag tror att det kan få de varumärken som redan är skeptiska mot Facebook att lämna plattformen helt. Men jag tror att de allra flesta redan i dag betraktar Facebooks organiska räckvidd som lånad och vi försöker ständigt göra oss så relevanta för våra vänner att de vill hitta oss.

Kanske är det en positiv utveckling?
Ska man vara riktigt optimistisk kanske det kan vara bra om vi tvingas att betrakta Facebook fullt ut som vi betraktar besöken från Google – de som aktivt vill hitta oss ska vi ta extremt god hand om och vara så relevanta vi kan. De som inte vill se oss ska vi inte försöka övertyga genom att skrika högst utan genom att vara redo då de behöver oss och genom att skapa ambassadörer av våra kunder som hjälper till att sprida vårt varumärke.

Det ska tilläggas att Facebook säger att detta är ett försök och inte alls säkert att det blir verklighet på alla  marknader. Men som journalisten i Medium-artikeln också påpekar är det nog nyttigt att börja fundera på ett liv utan organisk räckvidd på Facebook.

Läs hela artikeln på Medium

/ @jmjobring som jobbar på årslistan och lanserar en ny iskall deckare.