Dela sidan:

Åtta saker vi pratar om 2018

Jag summerade häromdagen hur det gick för mig med mina funderingar inför 2017, kika här. Nu är det dags att blicka framåt. Här är åtta saker vi kommer att prata mycket om under 2018.

1 – Vi ser fler biflöden på sociala medier
Facebooks försök med att lägga företag i ett biflöde istället för det vanliga nyhetsflödet är oroande för många, jag skrev om det här. Men jag tror ärligt talat att vi alla måste bli bättre på att skapa värde och posta sådant våra följare inte kan vara utan. Vi måste förtjäna vår uppmärksamhet. Och Facebooks algoritm har egentligen redan stoppat oss i ett eget biflöde. Den stora vinnaren tror jag är Linkedin, men snart nog lessnar även de användarna på usla företagspostningar. Så, börja skapa värde istället.

2 – Harry Potter dyker upp i Mixed Reality
Ninatic, företaget bakom Pokemon Go, har hintat att Harry Potter ska dyka upp i din trädgård i Harry Potter: Wizards Unite. Även om Ninatic kanske inte kan upprepa succén med Pokemon Go kommer vi säkert ändå att få se många spelare irra omkring med mobilen i handen. Det finns många Potter-fans där ute i rätt ålder. I förlängningen kommer dessa spel också att hjälpa utvecklingen av andra kommersiella tillämpningar av AR och MR.

3 – Vi börjar fråga mer
Vi mäter och mäter men når sällan ända fram till den heliga gralen avslutet. Jag tror att vi under 2018 får se hur alltfler försöker börja mäta effekt och sluta förlita sig så mycket på räckvidd. Men när vi bygger varumärken och har långa B2B-cykler är det givetvis alltid en utmaning. Jag tror vi helt enkelt får börja fråga mer för att få svar på vem vi når och hur de vill bli nådda av våra budskap. Våga fråga!

4 – Vi omvärderar tiden vi spenderar
Jag skrev häromdagen om rörelsen Time Well Spent i USA, och här finns mer på det temat. Nu har den kommit till Sverige och vi fick även en ny undersökning gjord av Sveriges Annonsörer som basunerade ut att 23 procent av svenskarna överväger att lämna Facebook.  Nej, 23 procent kommer inte att lämna. Och nej, annonsörerna kommer inte att gå över till analogt, som Sveriges Annonsörer hoppas på. Men jag tror vi får se en tilltagande trend att vi funderar alltmer över den ”beroendeframkallande” delen av de sociala medierna. Vad tillför egentligen ett ”gilla” till ditt liv?

5 – Handeln får ett stålbad
Jag tror på riktigt att handeln står inför ett liknande stålbad som medierna nästan är igenom. H&M har gått kräftgång på börsen hela 2017 och vi ser i min hemstad Umeå hur de lokala affärerna i centrum har svårt att kompensera för kombinationen av e-handel och köpcentrum. Och då har egentligen inte varken Amazon, Wish eller Alibaba kommit hit på riktigt. Överlevarna är de unika lokala, exklusiva butikerna som har en vettig digital närvaro. Butikerna i mittenskiktet kommer att stupa. Att se och lära av kommunikationsbranschens stålbad tror jag blir viktigt.

6 – Kina kryper allt närmare
Apropå Alibaba. Idag sneglar Silicon Valley alltmer mot Kina, läs Martin Gelins utmärkta artikel i DN. Och megaframgången med Wechat måste ju sprida sig även hit. Jag tror att vi under 2018 får ser fler industrijuveler än Volvo köpas upp av Kinesiska företag, men även att vi anammar mer av deras trender. Guanggun Jie är bara början. Dags att börja plugga kinesiska.

7 – Reklamen dör igen
AdWeek summerar annonseringsåret i sin podd och toppar med Nikes försök att slå två timmarsrekordet för maraton, Fearless Girl i New York och Logics raplåt som stödjer en självmordspreventionslinje. Alla tre är i min värld minst lika mycket PR-aktiviteter som reklam. Så, det är väl dags att återigen säga att reklamen är död. Eller kanske mer relevant att sluta skilja på reklam och PR och börja prata om vilken effekt vi vill uppnå och skita i etiketterna. Eller hur?

8 – AI blir Person of the Year
AI eller Artificiell Intelligens kommer att bli årets största snackis och pryda omslaget till Times i december. Jag tror dessutom att vi i kommunikationsbranschen får tillgång till alltfler smarta verktyg som kommer att hjälpa oss skapa innehåll och nå rätt konsumenter. Om vi tycker att det är trångt i det digitala idag är det en västanfläkt jämfört med hur det blir i morgon när vi får robotar som skapar innehåll även åt kommunikationsbyråerna och inte bara åt mediehusen. Oj, oj, oj.

Jag tror faktiskt att vi kan se fram emot ett enastående intressant år och då har jag ändå inte tagit upp riksdagsvalet med troll och upprörda väljare, att Trump tyvärr kommer att twittra igång mer motsättningar än att skapa ökad förståelse, att vi får en ny läroplan som förhoppningsvis ska föra digitaliseringen in i skolan och att GDPR kommer att göra att många IT-ansvariga missar sköna maj för att sedan kliva ut ur buren i juni och inse att det nog ändå inte var så bråttom. Men någon måtta på tyckandet får det ju vara. Nu kör vi 2018.

/ @jmjobring som börjar året med de tio bästa låtarna från 2017 i lurarna.