Dela sidan:

Är H&M nästa Lajkat?

Du har säkert läst i veckan att Schibstedt lägger ner sin viralsajt Lajkat. Orsaken är att vi annonsörer inte behöver Lajkat för att nå ut, vi kan själva annonsera direkt på plattformar som Facebook och Google. Omvägen via sajter som Lajkat behövs inte på samma sätt då de, liksom annonsörerna själva, märker av svårigheten att få räckvidd utan att betala för den.

Samtidigt ser vi en trend där mediehusen, i alla fall om vi ska tro de siffror de redovisar, lyckas bättre och bättre med sina betalväggar. Läs t ex om SvDs ökning i höstas och Dagens Nyheter som nåde 100 000 digitala prenumeranter i juli förra året.

Det ser i varje fall på ytan ut som att medierna nästan är igenom sitt stålbad. Vissa gick under och drunknade, andra kämpar fortfarande förtvivlat mitt i badet men vissa verkar ha lyckats ta sig genom. Stålbadet kan vi också kalla för digitalisering även om det redan är ett slitet uttryck.

Många har stålbadet kvar
Men använder vi mediernas glasögon och tittar ut ur mediebubblan ser vi hur andra branscher inte ens har börjat doppa tårna i badet medan andra har börjat simma så smått. En bransch som snart är i badet är klädbranschen.  Stolta flaggskepp som H&M har gått kräftgång både på börsen och på sista raden i kvartalsrapporterna. Vi ser också hur småbutikerna i våra städer kämpar för sin överlevnad för att hitta sin produktfördel gentemot hemburna paket från nätjättar som Nelly och Footway med flera.

Samtidigt drunknar Postnord redan i paket från Kina, främst från köpappen Wish. Men det är bara början. Amazon har inte etablerat sig i Sverige ännu. Inte heller den Kinesiska jätten Alibaba är väl riktigt etablerad mot slutkund. Men finns det verkligen några paralleller med mediebranschen? Ja, jag tror det. I alla fall tror jag att det finns saker att ta med från mediebranschens stålbad in i klädbranschens.

REA inte bort själen.
Mediehusen fick panik i Internets ungdom och släppte allt de hade för händerna och reade ut alla sina nyheter på den egna webbplatsen. Allt var gratis och allt skulle finansieras enligt den gamla modellen där annonsörerna stod för merparten av inkomsten och prenumeranten för en försvinnande liten del. Sedan kom Facebook och Google och mediehusen agerade på samma sätt en gång till. Alla nyheter reades ut igen. Det man inte förutsåg var att ingen såg deras egna annonser på den egna sajten längre. Och vad värre var; Facebook och Google var så otroligt mycket bättre på att skapa annonsplattformar än mediehusen. Mediehusen började förlorade i båda ändar – besökarna läste gratis och annonsörerna annonserade direkt på samma plattform som alla läste nyhet på, alltså inte på mediesajternas plattformar utan nätjättarnas.

Mediehusen har ju så smått hittat tillbaka till sin själ efter storrean. De vågar stå upp och ta betalt för det de skapar. De har i alla fall inlett resan mot att bättre förklara skillnaden på fri information, underhållande klipp och kvalitetsjournalistik.

Går det att översätta?
Och för klädbutiken då? Ja, lägre pris kan förstås driva in folk kortsiktigt till butiken, men ingen kan konkurrera prismässigt med Alibaba eller Amazon. Gör inte om misstaget med mediehusens storrea! Då blir ni Lajkat. Kika istället på hur de stora mediehusen agerar nu. De rätar på ryggen och satsar allt på kvalitet och vågar sätta upp en betalvägg för att ta betalt.

Ska vi översätta det till en lokal butik kanske det skulle kunna vara:

Hitta butikens unika särart och satsa allt och lite till på att försöka kommunicera den. Priset är underordnat. Förutom att självklart bjuda på världens bästa service handlar det om att kommunicera sin särart. Börja arbeta upp dig själv och butiken till att bli en lokal influencer. Det är trångt där ute idag, men inget tyder på att det blir enklare att starta i morgon.

Gå samman med andra lokala affärer och erbjuda leveranser som kan matcha de stora nätjättarnas. Många vill få sitt paket hem till dörren och kunna retunera det på närmaste postlåda. Kanske kan man här utnyttja det lokala fotbollslaget eller annan tillgänglig arbetskraft som inte kostar skjortan och t ex få hemkörning och hämtning kvällstid, eller något annat Postnord inte kan matcha i serviceväg åt de stora jättarna.

Utnyttja Googles kärlek till det lokala. Google prioriterar alltmer det geografiskt lokala i de sökningar vi gör. Därför borde de lokala handlarna ha en chans att bli väldigt relevanta om de gick samman och ordnade en gemensam modern webbshop. Nästa gång någon söker på damskor ska de lokala butikerna hamna långt upp i det organiska söket och kunna konkurrera med näthandlarna. Givetvis finns det många utmaningar på vägen, men högst troligt möjligt.

Den stora förloraren i den här processen tror jag är kedjor som H&M som inte har varken den lokala kärleken eller den tydliga nätnärvaron. Nu har ju H&M starkt varumärke och en hel del muskler, så jag tror att det långsiktigt klarar vrida över sin affär mot nätet och mot mer specialiserade butiker som konkurrera med annat än pris. Men de har inte satsat speciellt mycket på att bygga varken djupare lojalitet eller en särart. De har alltid gått på lägsta priset. Nu får de betala ett högt pris för det. Precis som Lajkat fick göra.

/ @jmjobring som lyssnar på passande I’m in a brand med Rome Is Not A Town.