Dela sidan:

Öppet brev till dig som börjar studera kommunikation

Först av allt. Det är ingen brådska. Din utbildning är ingen färskvara. Den är högst troligt redan gammal när du har gått färdigt. När du sedan kliver in på ditt första kommunikationsjobb kommer du ändå att behöva lära dig en massa nytt. Så, passa på att njuta. Ge dig ett par år med rikstagande när du har ekonomin tryggad med studielån. Starta upp något med några kompisar, tågluffa runt jorden på något lov, fotvandra till Nordkap, inse att du har ganska lång tid kvar att leva och arbeta. Kolla gärna in galne Gary Vs video. Ja den handlar om Graduation Day, men tänk om du börjar fundera i hans banor redan när du börjar studera. Jojo, det gäller att alltid lyssna på Gary med en rejäl amerikansk nypa salt, men det fattar du.

Nummer två är att du ska börja kommunicera. Visst, du är i en generation som vi kommunikationsarbetare tycker är grymma på att kommunicera digitalt. Ni är ju födda in i det.  Snapchat är inte konstigare än Facebook för dig. Men jag ser dig inte kommunicera på de ställen där vi kommunikationsproffs kommunicerar. Jag vill se dig börja blogga på Linkedin om det du brinner för. Jag vill se dig följa och konversera företag och inflytelserika personer du vill arbeta med i framtiden. Även om du inte ska ha bråttom vill jag börja höra av dig för jag vill vet vem jag ska anlita för vad i morgon. Jag vill veta vad du brinner för.

Det tredje. Var ödmjuk, men ifrågasätt allt. Kaxighet är bra och behövs ofta. Men du är inte Zlatan innan du har tillbringat 10 000 timmar med fotbollen vid fötterna, hur begåvad du än är. Var öppen och ta in, men köp inte allt utan värdera och gör om till ditt eget. Visst gör vi saker på fel sätt, visst har du bättre lösningar på en herrans massa saker, det är så världen blir bättre. Men världen blir inte bättre om du aldrig når fram till förändringen eftersom du stänger dialogen genom att vara för avfärdande. Så se till att ifrågasätt, men var samtidigt ödmjuk.

Det fjärde är att dela med dig. Delar du får du tillbaka. Även om du en dag vill bli konsult och ta betalt för att dela med dig av kunskap kan du aldrig dela med dig för mycket. Det finns ändå alltid saker kvar du kan lära ut. Men poängen är att du bygger vänskap och lojalitet om du bjuder på det du kan och vet. Du ökar på så vis din chans att hamna top of mind när någon börjar fundera på det du brukar dela med dig av. Det hänger förstås också ihop med punkt två ovan.

Det var mina fyra korta tips för ett långt och roligt liv i kommunikationsbranschen. Hör gärna av dig till mig eller någon annan du springer på om du vill ha fler tips eller undrar över något. Jag lovar att de allra flesta av oss kommer att försöka besvara dina frågor. Vi behöver ju alltid bli fler och vi behöver framförallt alltid få in nytt blod in branschen.

Lycka till och kör hårt!

/ @jmjobring som idag har Say Lou Lou i lurarna.