Dela sidan:

Tror Wolodarski blandar ihop korten lite…

Hyser verkligen stor respekt för Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski. Inte minst tidningens gedigna arbete med att granska hur Sverigedemokraterna och andra högerextremister agerar på de sociala medierna. Men jag tycker inte att Wolodarski ledare igår levde upp till det han själv skriver om att  ”Vi måste alla bli mycket mer medvetna om hur sociala medieplattformar fungerar och hur enkla de är att manipulera.” Här kan du läsa ledaren.

Den statistik Wolodarski visar upp kommer, enligt den skärmdump som finns i inlägget, från Crowdtangle. Jag ska vara tydlig med att jag inte har någon egen erfarenhet av det verktyget och vet ej hur pålitlig källa det är, så jag utgår endast från den statistik som syns i skärmdumpen. Och när jag försöker analysera den statistik som framgår där tycker jag att Wolodarski blandar ihop hur många människor som har nåtts och interaktioner. Det finns inget exakt likhetstecken mellan dessa båda på Facebook.

Samband finns, men inget likhetstecken
Jo, vi vet alla att interaktioner påverkar räckvidden positivt på Facebook, där har Wolodarski helt rätt. Men vi ser inget i den här statistiken om hur många individer Sverigedemokraternas inlägg nådde. Vi vet att SDs alla anhängare är väldigt aktiva på sociala medier. Därför kan vi egentligen inte dra någon slutsats om hur många som har sett SDs inlägg genom att se att de hade 3,43 miljoner interaktioner. Många interagerade absolut, men det kan vara samma individer som interagerar och ser SDs videos, det behöver inte nödvändigtvis ha inneburit att de har kommit ur ”sin egen bubbla” speciellt effektivt. Snarare tyder det kanske på motsatsen då denna statistik inte på många punkter överensstämmer med valresultatet, som Wolodarski också påpekar senare i texten.

Antal följare intressantare mått just här
Däremot kan vi se att deras antal följare har ökat procentuellt mycket. Det är i jämförelse med övriga punkter i den redovisade statistiken ett tydligare tecken på att SD når fler. Där ser vi svart på vitt att det är fler individer som har börjar gilla deras sida, om vi bortser från att det kan var en viss mängd fejkade konton. Medborgerlig samling har ökat med hela 169 %, å andra sidan från hyfsat låg nivå, och i antal handlar det enligt statistiken om drygt 10 000 nya följare. Men dock en stor ökning förstås. Vi som arbetar med detta vet att vi inte egentligen ska stirra oss blinda på hur många som följer oss eftersom vi inte har någon nytta av följare som inte är relevanta. Men om vi bortser från det kan vi ana att de har nått fler eftersom antalet följare ökade. Så där har Wolodarski en poäng.

Facebook påverkar
Jag vill verkligen inte förringa sociala medier eller Facebooks förmåga att påverka människor. Jag arbetar med rådgivning i dessa frågor, så jag vet att de är utmärkta plattformar för påverkan och kommunikation. Och jag tycker, som sagt, att DN gör ett ypperligt arbete med att kartlägga dessa. Dock är det olyckligt när penseldragen blir alltför breda och svepande och slutsatserna inte riktigt backas av den statistik som redovisas, som jag tycker att Wolodarski riskerar att göra här.

Wolodarski slutsats att ”Betydligt värre var att Facebooks system gjort det möjligt för inhemska aktörer att kraftigt blåsa upp sin storlek och i praktiken översvämma plattformen med sin propaganda. Därigenom skapas illusionen av en massrörelse.” är därför rätt tveksam om den håller. I alla fall utifrån den redovisade statistiken. Vad en massrörelse är kan man förstås diskutera, men ur statistiken vet vi, som sagt, inte hur många de faktiskt nådde ut till. Vi kan däremot se att:

– SD har varit det parti som har varit mest aktivt i sina egna kanaler med 4,71 inlägg per dag, vilket är ganska högt sett till de andra partierna.

– SDs följare har uppenbarligen varit väldigt aktiva och interagerat på inläggen.

– SD har klart flest tittare på sina videoinlägg, men de kan också har postat en större mängd videoinlägg än övriga och i så fall är det ju inte så konstigt att fler har sett deras videoinlägg än övriga partiers. Om detta vet vi inget av denna statistik, vi vet bara att SD har postat klart flest inlägg, så det är inte orimligt att de också har postat fler videoinlägg.

– Antalet följare av SD och Medborgerlig samling har ökat avsevärt under valrörelsen vilket högst troligt  innebär att fler har fått ta del av deras inlägg.

– Vi kan inte i denna statistik se hur många individer som har sett något av det SD eller något annat parti har postat.

Jag tycker som sagt mycket om DNs artikel ”Så tog högerpopulisterna över – med hjälp av SD” och massor av annan granskning runt valet, därför blir det extra olyckligt när chefredaktören inte riktigt håller sig till slutsatserna. Keep up the good work DN!

/ @jmjobring som idag lyssnar på Parcels luftiga Lightenup och laddar måndag.