Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 3 februari 2016

3 grunder för din amöbakommunikation

Det är dags att introducera en ny term i vårt marknadsföringsvokabulär: Amöbakommunikation. Under 2016 tror jag det blir tydligt för alla som jobbar med kommunikation att kommunikation är något som ständigt pågår, inte bara då marknadsavdelning råkar ha köpt lite medieutrymme eller då försäljningen dippar. Antingen kommer företagen att behöva ett kvalificerat eget team eller ett retainerupplägg med sin byrå för att ständigt hålla koll och kunna anpassa sig efter omgivningen.

Känner du att ni inte riktigt är där ännu? Här kommer tre enkla steg som kan få igång din amöbakommunikation – alltså ett förhållningssätt till kommunikation som gör att du hela tiden anpassar dig efter det dina kunder/besökare/följare vill ha, likt en amöba. Den enkla orsaken till att du måste anpassa dig mot målgruppen är att det är både dyrt och svårt att försöka nå ut med ett budskap utan att vara relevant och intressant.

flock_måsar
Gör du rätt kommer nya och gamla kunder och följare att flockas runt ditt material.

1) Bevaka statistiken Självklart förstås, men det tål fortfarande påpekas är min erfarenhet – du måste hålla koll på trafiken på din sajt och dina sociala plattformar. Absolut minst på en daglig basis, gärna oftare. Grundläget på sajten är att åtminstone ha koll på vilka källor besökarna kommer ifrån, håll koll på fördelningen över nya och återkommande besökare och se var de blir av på sajten, besöker de flera sidor och vart går de efter första besöket? På dina sociala plattformar är engagemangsfrekvensen idag viktigast. Får du engagemang når du ut, så att veta vad som engagerar är a och o. Nedan ser du var du hittar ”Engagemangsfrekvens” på din Facebook-sida. Använd den som mått, det är inte styrt av hur många följare sidan har utan det mäter engagemanget hos de som ditt inlägg har nått ut till. Givetvis ska du även hålla koll på räckvidden, men det gör du högst troligt redan eftersom den syns direkt vid inlägget (och ofta idag är oroande liten).

engagemangsfrekvens

2) Skruva och justera. Nu när du har koll på statistiken kan du börja testa rubriker och innehåll, bland annat. Är det bättre att skriva en punktlista än en lång textmassa? Är det bättre att posta först på Facebook eller Linkedin? Vad kickar igång mina Twitterföljare så att de följer med in på sajten? Vilka sökord hittar mig? Funkar rörliga inlägg bättre än stillbilder på min Instagram? Vilka tider funkar bättre än andra? Det är också intressant att kika bakåt och se vilka inlägg som lever längst, vad hade de för ingredienser eller ord som folk söker på och vad kan du lära av dem?

contentkalender

3) Var förberedd, gör en kalender men revidera ständigt. Idag är som sagt relevansen otroligt viktig. Om du postar något som berör folk och som hammar rätt i tiden bär dina vänner iväg ditt inlägg och du behöver inte annonsera lika mycket. Du måste därför bli bättre på att ta vara på de kommunikationstillfällen som dyker upp. Gör en kalender där du planerar in såväl yttre – kanelbullens dag etc – som inre händelser – chefen ska träffa potentat som kan bli bra bild etc – och lär dig att betrakta allt du gör med kommunikationsglasögonen. Snart lär du dig vad som kan bli bra nyheter och vad som engagerar dina vänner, liket en amöba kan du då börja anpassa din kommunikation efter världens dagsform.

/ @jmjobring som är digital strateg på Punkt PR och lyssnar på Jerry Williams med låten Cold Beer. Nä, inte vår Jerry, det finns uppenbarligen en till…

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021