Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 3 november 2015

40 % av PewDiePies tittare har adblockers

YouTubaren PewDiePie, eller Felix Kjellberg som han heter i riktiga livet, blev nyligen affischnamnet för nya YouTubeRed, alltså ÝouTubes betalkanal (för närvarande bara tillgänglig i USA). I samband med lanseringen skriver Felix på sin egen Tumblr om bakgrunden till Red och motiverar sitt beslut. Bland annat skriver han där att 40 % av de som ser på hans YouTube-kanal använder adblockers. YouTubes reklam missar alltså snart häften av sin största stjärnas tittare. Det är klart att YouTube måste agera.

Skärmavbild 2015-11-03 kl. 08.41.58

PewDiePie summerar själv i tre punkter varför YouTubeRed har uppstått:
# YouTube Red exist largely as an effort to counter Adblock.
# Using Adblock doesn’t mean you’re clever and above the system.
# YouTube Red exist because using Adblock has actual consequences. 

Vi är sakta på väg mot vägs ände när det gäller oönskad annonsering som avbryter oss, och vem kommer egentligen att sakna den när den är borta?

/ @jmjobring som lyssnar på Hello med Adele och läser att hon återigen håller sitt album utanför streamingtjänsterna.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021