Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 28 December 2017

Hade jag rätt om 2017?

Jag tycker verkligen om den här tiden på året då vi får frossa i framtidsspaningar! Jag tror dessutom att det finns något nyttigt i att faktiskt fundera över vad vi har lärt oss och hur vi tror att det kan hjälpa oss framåt. Därför försöker även jag spå framåt och tänkte göra så även i år. Men först måste jag ju stanna upp och se om jag fick rätt om 2017? Jag förutspådde tre möjligheter inför 2017, men vad får jag egentligen för betyg på mina spaningar?

”Vi har lärt av de mörka krafterna” 
Förra året hoppades jag att ”Vi lyckas kanske till och med vända diskussionen bort från plattformarnas ansvar till att handla om vårt eget ansvar.” Men riktigt så långt kom vi inte. Inte minst ser vi hur etablissemanget i USA skyller på ryska trollfabriker för att presidentvalet spårade ur, men riktigt så stort inflytande hade nog inte de där annonserna eller klickbetena från Ryssland. En hel del ansvar faller nog tillbaka på amerikanerna själva också. Men samtidigt måste kraften i #metoo sägas vara en riktigt stor och lysande stjärna som visar att den goda sidan kan dra stor nytta av kraften i vårt nya medielandskap. Jag ger mig själv betyget 3 av 5.

”Konsten att välja bort”
Jag hoppades också att vi skulle börja skala av och välja medier och kreativa lösningar som prickade rätt, istället för att skjuta brett och räkna räckvidd. Jag spådde att ”Räckvidd är inte alltid svaret, det är dags att se effekten också.” Slog det in? Svaret är förstås högst individuellt, men jag tror att allt fler faktiskt såg detta komma under 2017.  Om inte annat så såg de säkert hur trängseln blev allt större om uppmärksamheten och diskussionerna om mätning fördes på allt fler håll, inte minst deltog jag själv i en panel på Mynewsday i Umeå där resonemanget fördes. Här får jag betyget 4 av 5.

”Influencer viktigare än kanaler”
”Under 2017 tror jag att vi för första gången ser hur det börjar bli mainstream även för små och medelstora aktörer att köpa plats hos influencers istället för i en viss kanal.” Nja. Nog ökade säkert trycket hos många större influencers, men det finns fortfarande en osäkerhet hos både köpare och säljare hos de influencer som kvalar in på nivån under de riktigt stora. Betyget blir underkänt, kanske 2 av 5.

Läs hela min spaning, ”Tre möjligheter inför 2017” här.

Och 2018 då? Håll ut, jag återkommer alldeles snart, tills dess kan du lyssna på årets 10 bästa låtar.

/ @jmjobring

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vad säger världens mäktigaste man om decenniet?

Mark Zuckerberg är som VD för Facebook förstås fortfarande en väldigt inflytelserik person. Han har trots allt fortfarande runt 2 miljarder dagliga användare på sin plattform. Därför är det ju...

10 Januari 2020

En automatiserad silly season

Jag skrev här på bloggen om hur min snart åttaårige son kontrollerar hela sitt fotbollsuniversum via Google. Nu har Google tagit det ett intressant steg längre. De håller inte bara koll...

5 Augusti 2019

Min son lever på Google

Min sjuårige sons fotbollsintresse exploderade efter fotbolls-VM. Han startar därför varje dag med att kolla alla resultat på hemmets iPad. Helst innan han stiger upp. Resultaten från flera av de...

26 April 2019