Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 29 januari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook dragit på sig handskarna och värmer upp i ena ringhörnan. I den andra står Mark Zuckerberg och får hjälp att knyta på sig sina boxhandskar. När Apple och Facebook bråkar darrar vi marknadsförare. Eller det borde vi göra i alla fall. För det vi kallar att skapa relevant marknadsföring är i väldigt hög grad beroende av att vi kan spåra och nå rätt målgrupp. Det vill Apple sätta stopp för.

Nya iOS ställer till problem
Nu äger förstås Apple inte hela Internet, men de äger ett operativsystem i sina väldigt populära iPhones där de nu tänker försvåra spårningen från aktörer som Facebook. Så, har du många kunder (eller kunders kunder) som når dig via en egenutvecklad app eller besöker dig via sin iPhone har du garanterat redan dykt in och läst på om de uppdateringar du själv kan göra för Facebooks pixel. Annars är det nog hög tid.


Vilka spår lämnar du efter dig där ute?

Och i ett större perspektiv är den ständiga motsättningen mellan att vi är reklamtrötta men kan tänka oss relevant reklam, och att vi absolut inte vill bli spårade, en intressant paradox. Lite som att alla vill till himmelen men ingen vill dö, som Timbuktu sjunger om. Vi får bara hoppas att Tim Cook och andra spårningsmotståndare lämnar en lite del av himmelen kvar till oss innan all marknadsföring dör orelevansdöden.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Vi skrattade hellre än grät 2020

I podden Jakob & Jakob, som jag sänder med min branschkollega Jakob Rydberg, gjorde vi givetvis en spaning inför 2020. En av de saker jag var övertygad om var att...

21 december 2020

Se fler branschtitlar från Bonnier News