Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 18 Juli 2016

Därför är Pokémon Go viktigt

Häromdagen kom Pokémon Go äntligen till Svenska AppStore och nu är alla igång. Även jag. Men jag är långt ifrån målgrupp och för min egen personliga del kan jag absolut förstå hypen, som här i Central Park, men kommer troligen inte att ryckas med i den. Men som fenomen är viraliteten i appen verkligen unik och säkert värd att titta närmare på då det har lugnat ner sig lite. Det är förmodligen den största hype vi har sett runt ett enskilt spel eller app och även om förstås Nintendo har en stor publik och många traditionella Pokémon-spelare säkert är i lagom ålder för att bli lätt nostalgiska över figurerna, är det ändå en extrem hype-kurva vi ser. Där finns som sagt säkert saker att lära.

Jag tror dock inte att den kommersiella potentialen för företag är uppenbar i detta skede av själva Pokémon Go, men alla gissar att det öppnas för kommersiella aktörer att köpa in sig på ett eller annat sätt. Kanske genom att få erbjuda unika sponsrade karaktärer eller hjälpa spelarnas figurer att bli bättre inne i eller i närheten av företagets lokaler. Däremot tror jag verkligen att Pokémon Go kommer att bli en dörröppnare för ett par andra viktiga trender med kommersiell potential.

IMG_3885

– En förstärkt verklighet är kommersiellt intressant. Augmented reality (AR) eller ”förstärkt verklighet” får ju verkligen ett lyft i och med Pokémon Go. Du kan alltså se digitala saker i en verklig omgivning genom t ex mobilens kamera. Det ser ut som om föremålet finns i verkligheten, men det är endast placerat där digitalt. Detta är ju förstås användbart för en mängd andra appar att haka på då dörren har öppnats av Pokémon-febern. Delvis har ju bl a Snapchat utnyttjat detta med sina Lenses där man har kunnat se sig själv med hundöron o s v. Men här tror jag vi nu får se en mängd appar som börjar utnyttja blandningen av digitalt och verkligt på ett nytt och innovativt sätt, säkert också med kommersiella förtecken.

– Geografiskt utplacerade digitala föremål är också kommersiellt intressant. Många har länge spelat med den svenskutvecklade appen Turf där man går omkring och letar upp geografiska zoner. Man kan ta en zon en stund och får poäng efter hur länge man får behålla den innan någon annan spelar tar zonen. Alla poäng nollställs varje månad, så då är det bara att ge sig ut på jakt igen. Skillnaden mot Pokémon Go är att bland annat att appen inte använder AR och zonen är mycket mer statiska än vad figurerna i Pokémon är. Men hela tanken på att på ett lustfyllt och spelifierat sätt leta upp saker som är utplacerade har också stor kommersiell potential, t ex att samla ihop till en fet bonus på en butikskedja om du har besökt fem butiker. Även här tror jag att Pokémon Go kommer att sätta fart på en hel del utvecklare och företag som hakar på trenden att placera ut digitala saker som vi ska leta upp.

– Viraliteten runt Pokémon Go är hoppingivande. Många vittnar om att de aldrig har sett en sådan hype runt ett spel eller en app som runt Pokémon Go. Det gjuter på något sätt in lite hopp hos alla som hoppas och tror på sin egen idé där ute. Vi har länge levt med ett antal stora sociala medier och där haft väldigt svårt att tro att någon skulle lyckas bryta deras dominans eller ens orka lyfta några ögonbryn – vem minns i dag Ello och Peach? Istället får vi se hur ett barnsligt spel skjuter iväg och upplever en tillväxt som får alla servrar i världen att knaka och bryta ihop. Det tror jag spelar roll för alla som utvecklar spel och appar eller andra plattformar, det visar att det finns utrymme för många nya aktörer med andra inriktningar än att vara nästa stora sociala plattform eller nischade sociala nätverk, som många har försökt sig på de senaste åren. Den virala hoppfullheten tror jag spelar roll för innovationslustan hos många apputvecklare

Vill du hör mer tankar runt Pokémon Go har såväl Social By Default som Digitalpodden/DI Digital och Breakit skrivit och poddat om ämnet.

/ @jmjobring som återgår till semesterlunken med Bishat i lurarna och fortsätter signera min debutroman runt om i Sverige.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vad säger världens mäktigaste man om decenniet?

Mark Zuckerberg är som VD för Facebook förstås fortfarande en väldigt inflytelserik person. Han har trots allt fortfarande runt 2 miljarder dagliga användare på sin plattform. Därför är det ju...

10 Januari 2020

En automatiserad silly season

Jag skrev här på bloggen om hur min snart åttaårige son kontrollerar hela sitt fotbollsuniversum via Google. Nu har Google tagit det ett intressant steg längre. De håller inte bara koll...

5 Augusti 2019

Min son lever på Google

Min sjuårige sons fotbollsintresse exploderade efter fotbolls-VM. Han startar därför varje dag med att kolla alla resultat på hemmets iPad. Helst innan han stiger upp. Resultaten från flera av de...

26 April 2019