Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 5 augusti 2019

En automatiserad silly season

Jag skrev här på bloggen om hur min snart åttaårige son kontrollerar hela sitt fotbollsuniversum via Google. Nu har Google tagit det ett intressant steg längre. De håller inte bara koll på resultaten i realtid och skapar resultatlistor och tabeller, Google ger sig också in i ”silly season”. Ni vet den galna säsongen när fotbollsspelarna ska byta jobb.

I skärmdumpen ovan kan vi se att ”Rafael Leao började i AC Milan nyligen”. Den något klumpiga formuleringen på svenska kommer sannolikt av att en robot på Google själv har skapat en nyhet utifrån förändringar som har skett på diverse sajter. Klickar vi på nyheten ser det ut som nedan.

Det finns alltså ingen egentlig nyhetstext utan Google har skapat en egen ”nyhet”, eller ja i alla fall en rubrik, utifrån förändringar på sajter som Transfermakt och Wikipedia. Kikar vi på nyhet nummer fyra i min dump längst upp med rubriken ”Nicolas Pépé började i Arsenal FC nyligen” hamnar vi endast på Wikipedia, se nedan.

Kickar jag på den nyheten hamnar jag alltså direkt på Wikipedias artikel om spelaren i Pépé. Klickar jag på fliken ”Nyheter” får jag givetvis se ett urval av alla de nyheter som också finns om övergången, se nedan, men det är alltså inte någon av nyhetsförmedlarnas sajter som Google hänvisar till som förstaval om jag bara klickar på nyheten i mitt Google-flöde.

Google skapar alltså en egen variant av nyheten om Pépé utan att ”snylta” på någon annans nyheter. Sannolikt ett svar på alla stämningar om att Google utnyttjar nyhetsleverantörernas material utan att ersätta dem. Utan att veta i detalj hur detta fungerar gissar jag att det är ett väldigt automatiserat flöde som skapar dessa ”nyhetskort” för mig och min son. Vi kan till exempel se att roboten byter tempus mellan ”nyligen” och ”igår”, men i övrigt är det ingen vidare nyhetscopy.

Ska jag fortsätta gissa kommer det här säkert i förlängningen också att påverka nyhetsförmedlarna. Den snabba nyheten att Pépé går till Arsenal behöver de knappast ens berätta. Men jag vill givetvis veta mer om bakgrund, lön och annat och då kan förstås nyhetsförmedlaren fortfarande spela en roll. Spelet mellan nyhetskaparna och Google är minst lika spännande som fotbollens silly season…

/@jmjobring som rekommenderar nya singlen Blood Red med Refused för alla som börjar arbeta idag.

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021