Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 7 april 2016

Facebooks tar ett jättekliv med live-funktioner

Facebookgrundaren Mark Zuckerberg sände live (förstås) och visade upp en hel del nyheter runt live-funktionen. Läs Facebooks egna långa blogginlägg här. Nytt verkar vara att man kan sända live direkt från en grupp. Man ska också kunna använda Live Reactions, alltså använda de nya knapparna; ”Gilla”, ”Älska”, ”Arg” o s v, medan man sänder live, precis som på Periscope idag. De kommer också med ett antal live filter, se nedan. Inte alls i klass med Snapchats, men Mark flaggar för att det kommer mer filter…

fb_livefilter

Facebook gör det också möjligt att sända live inne i en grupp eller på ett speciellt event. Man släpper också en karta som man når via desktop, se nedan, och på mobilen ska live-sändningar få ett helt eget flöde. Dessutom kommer Facebook, precis som Snapchat gör på sin Discover, att bjuda in ett antal bolag att sända exklusivt material på Facebook. Allt ska rullas ut ”over the coming weeks”. Man släpper också nya mätverktyg och skrev häromdagen om att live kommer att påverka algoritmen positivt, du får alltså bra räckvidd så fort du sänder live.

fb_karta_live

Vad innebär det här?
Det är uppenbart att Facebook på en och samma gång svingar mot såväl Periscope – kartan och reaktionerna man kan göra direkt på skärmen i sändning och att man kan se vad folk skriver och svara på frågor i direktsändning är direkta kopior från Periscope. Att man sedan adderar ett antal filter och bjuder in mediehus att skapa innehåll är ju uppenbart riktat mot Snapchat. Att kunna sända från en Facebook-grupp eller ett event är däremot en mer egen nyhet, som jag tror kommer att bli användbar då grupper trots allt är det som privatpersoner idag använder mest av på Facebook.

I förbifarten nämnde Facebook alltså också häromdagen att de väger in live-sändningar och mer detaljerat videotittande i algoritmen nu. Med andra ord – de skruvar upp räckvidden för alla som sänder live för att ytterligare befästa sin position. Och vi vet hur det såg ut när Facebook gjorde samma sak för rörlig bild en gång i tiden.

För oss som arbetar med Facebook innebär det här att vi får ytterligare en funktion inbyggd i plattformen. Inlåsningen fortsätter, vi ska inte behöva använda Periscope och sända på Twitter utan kan nu nå våra följare direkt på Facebook, där trots allt många företag i dag har de flesta kunderna. För privatpersoner är grupp-funktionen och filtermöjligheterna uppenbar flirtar med Snapchat-anhängarna. Där är jag lite mer tveksam till om de verkligen kommer att lyckas, men det är klart att för den lite äldre målgruppen som har sneglat på Snapchat men inte vågat sig dit kan deta absolut vara ett alternativ.

Mängden nyheter överraskar mest
Men det kanske mest spännande av allt är ändå mängden nyheter Facebook släpper på en gång här. Det handlar inte om en lite förändring av en funktion längre – det handlar uppenbarligen om att erövra hela live-segmentet på en och samma gång. Du skola inga andra plattformar hava jämte mig, säger Facebook återigen idag och skickar svettningar nerför ryggraden på framförallt Periscope, men kanske blir även Snapchat-folket imponerade?

/ @jmjobring som noterar att den lite snällare Silvana också är tilltalande, lyssna på fina hyllningen Simone.

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021