Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 18 februari 2016

Facebook och Google öppnar gräddfilen för alla mediehus

Nu berättar Facebook att de öppnar Instant Articles för alla, alltså möjligheten att publicera längre artiklar direkt på Facebook och dela på annonspengarna med Facebook. Läs Facebooks eget inlägg om öppningen här. Kravet verkar vara att du har 50 artiklar som Facebook kan granska i förväg och avgöra att du håller kvalitet som ett mediehus. Enligt Nieman Lab skulle egentligen Instant Articles ha släppts först på F8-utvecklarkonferensen 12 april, men anledningen till att Facebook redan nu berättar om det är att Google är på gång med sin lösning, Accelerated Mobile Pages (AMP). Den kan du läsa mer om på t ex AdAge.

instant_admin_start

En evolution har inletts
Att båda dessa giganter öppnar upp för världens alla mediehus tror jag faktiskt kommer att förändra medielandskapet radikalt. Och för alltid. Risken är ju stor att den egna plattformen sakta men säkert kommer att tappa i värde i samma takt som besökarna stannar inne på Facebook eller Google och läser artiklarna där. Troligen leder detta också i förlängningen till att Facebook är närmare att bygga sitt ett eget Internet, framförallt för företag, som jag har skrivit om tidigare. Varför ska vi lämna plattformen då vi får alla nyheter och snart kan köpa alla grejor där inne? Och i samma takt bygger Google en egen bubbla som vi inte heller behöver lämna.

Å andra sidan. För alla publicister stärker det här affären. Det visar att bra innehåll är guld värt idag, och att det kanske ändå går att att tjäna pengar på bra innehåll. Tänk om vi nu kan se lokala aktörer och kanske nya initiativ ansluta sig och lyckas bära en affär på att fortsätta granska samhället. Infrastrukturen och distributionen är ju nu i princip gratis.

Men… tänk om Facebook och Google börjar skruva ner intäkterna från annonserna när alla mediehus är inlåsta. I ett riktigt långt och ondskefullt perspektiv skulle man ju kunna tänka sig att Facebook skruvar ner intäkterna sakta men säkert så att de till slut kan sluka mediehusen utan alltför mycket ansträngning – då har Facebook i ett slag både innehållet och plattformen. Den risken räknar förstås alla med, men det är svårt att inte lägga alla ägg i en korg när korgägaren är så stor och stark. Vi lever sannerligen i en spännande tid när det gäller medieutvecklingen!

/ @jmjobring som till vardags funderar över medieutvecklingen på Punkt PR och hårdpluggar gamla sköna Timbaland i lurarna. Är han nästa man för Polarpriset?

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021