Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 23 januari 2017

Grupperna är en ny maktfaktor

Det börjar bli tydligt att vissa grupper på Facebook ”vinner”. De blir så stora att de blir självspelande i rekryteringen av nya medlemmar. Vissa grupper blir till och med så stora att administratörerna kan sälja dem till mediehus, som t ex gruppen Elfel på Facebook som ägs av facktidningen Elinstallatören sen något år tillbaka. En av de stora poängen med intressestyrda grupper är att alla är hyfsat vänliga mot varandra – de delar helt enkelt bara samma intresse och håller därför ofta borta sina åsikter om politik och omvärld utanför. Det gör innehållet relevant och ofta väldigt kärleksfullt, vilket kanske inte annars kännetecknar nätdialogen idag.

grupper_vänligheten

Det finns också grupper som är till för att stärka varandra och för att stå upp mot hatet, som t ex Hone & The Bees som är en grupp endast för tjejer, där tjejer kan prata utan inblandning av andra och där man är tydlig med att det inte ska handla om politik. En som å andra sidan på ett sätt är väldigt politisk är gruppen #jagärhär som nu har nästan 58.000 medlemmar och väl kan kännetecknas som nätaktivister – de försöker ta udden av näthatet genom att kommentera och gilla när nättrollen har ryckt ut och dissat något, jag skrev lite mer om den i min spaning inför 2017.

hone

Dessa grupper blir förstås också allt viktigare som influencer – är du skotillverkare kan det säkert snart bli aktuellt att kontakta Lonesome Runners med 14.000 otroligt löpintresserade medlemmar. Eller om du driver tryckeri kanske du ska börja fundera över att räcka ut en hand till de självpublicerande författarna i gruppen Författare på Facebook, för att nämna två grupper som jag själv vistas i med stor glädje just nu. Se skärmdumpen ovan där båda inläggen börjar med ”Lycka…”, och det är ju sammanhang som dessa som vi ofta vill att våra varumärken ska synas – relevant och omgärdat av entusiaster. Framtiden ser ljus ut för de smala men stora grupperna på Facebook.

/ @jmjobring som lyssnar på 5 fine frökner i väntan på nästa säsong.

 

 

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021