Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 3 mars 2016

Därför är Facebooks nya Canvas så viktigt

Jag skrev för en tid sedan om att Facebook vill bli Internet för företag och radade upp en hel del tecken som jag tycker pekar i den riktningen. Och nu kom ytterligare ett par datapunkter som är så tydliga att jag inte kan låta bli ämnet. I förra veckan släppte Facebook något de kallar för Canvas. SAS var tidigt ute och Resumé skriver om det här.

Du kan använda Canvas utan att annonsera
Det som inte framkommer där är att detta inte bara är ett annonsformat, det är faktiskt också ett sätt för företag att göra helt vanliga postningar i form av Canvas. Inlägget kommer endast att visas på mobila enheter, men du behöver alltså inte ens köpa annonsutrymme för att använda Canvas. Se mitt egna lilla test nedan. Inte så vackert kanske men jag la inte många minuter på att skapa den där postningen, men lite intressant är det ju att t ex kunna lägga flera video efter varandra och fylla på med text och köpknappar. Canvas blir med andra ord en hel egen minisajt på det sättet, men du behöver förstås inte lämna Facebook för att besöka den. Den fälls liksom upp inuti ditt flöde när du klickar på den illa pilen. Se bild nedan och kolla på vår Facebooksida via din mobil, skrolla ner ett par postningar så ser du den.

bilder_canvas_skuren

Man ska naturligtvis inte överskatta nya format på Facebook, de kommer och går, men jag tycker utvecklingen är det intressanta: Det här blir alltmer likt våra egna webbplatser för varje uppdatering. Och för mig är det här ännu ett tydligt tecken på att Facebook vill att vi ska lägga över, om inte allt, så väldigt mycket av det vi idag har på våra webbplatser till Facebook.

Och varför inte? Med köpknappar, textutrymmen, filmer, bilder och andra call to action-möjigheter finns ju allt samlat på ett ställe och sedan kan du med en knapptryckning annonsera ut det om du vill. Dessutom kan du ju i princip testa allt du gör, det som flyger av sig självt kommer ju säkert också att flyga om du annonsera det. Hela Facebook är ju egentligen testarena för ditt annonsmaterial. Och lägg därtill den oerhörda precisionen du idag kan annonsera med, t ex enbart mot det företag din viktigaste säljare ska besöka nästa vecka. Eller alla som passerar just den där platsen och är intresserade av shopping.

Samtidigt som vi inte ska överskatta Canvas som nytt format läser jag att Ingager har undersökt att över hälften av de svenska företagen kommer att öka sin annonsering på Facebook under 2016. I samma artikel kan vi också läsa att ”Nu har Ingager också analyserat klicknivåerna bland tio av sina största nordiska B2C-kunder. Enligt resultaten ökade klickfrekvensen med nästan 18 procent under den undersökta perioden, mellan vecka 16 och 53 i fjol. En förklaring till den starka ökningen är enligt Ingager möjligheterna att rikta annonsmaterial mot särskilda målgrupper som är intresserade av ett visst innehåll.” Och i en annan branschtidning läser jag att tre miljoner företag annonserar aktivt på Facebook vilket tydligen är en ökning med 50 procent på bara ett år och Sydostasien växer snabbast. Just sayin…

Hur gör jag en Canvas-postning?
Ja, det kräver att du har en Business Manager kopplat till din Facebooksida. Det är ett gratisverktyg som ger dig lite enklare överblick över den professionella delen av Facebook, så dra igång den om du inte har. Har du lagt in din sida där ska du klicka på Publiceringsverktyg och längst ner i vänsterspalten ser du sedan Canvas. Vill du lära dig exakt hur du gör kan du kolla hos Jon Loomer som förklarar precis allt i detalj. Visserligen som en annons, men du behöver alltså inte annonsera ut den utan kan också publicera den på vanligt sätt.

do_a_canvas.001

/ @jmjobring som idag lyssnar på en skön variant av evergreenen Hiphopper och är på väg att kolla in det digitala klimatet i Warszawa.

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021