Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 3 februari 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och växte. Min spaning handlade också om att den nya plattformen skulle använda AR, alltså blanda digitalt med fysiska platser. Men det väntar vi fortfarande på. Däremot kommer nu Clubhouse som en intressant uppstickare.
Clubhouse är en plattform där vem som helst kan starta upp ett ”rum” och där börja prata om ett ämne med inbjudna gäster, och sedan kan vem som helst lyssna och komma med inspel. Rätt mycket av ”podcast live”.
Just nu är appen befolkad av de vanliga spjutspetsarna i den digitala och medievärlden, alltså de som en gång i tiden bloggade, var först på Twitter o s v. Både ”Mediepodden” och ”Tidskriftspodden” ska sända live på Clubhouse när de spelar in sina poddar.
Den stora frågan är förstås om Clubhouse kommer att hitta sin plats efter att hypen har lagt sig? Finns det utrymme och tid över för en plattform av det här slaget? Ska den lyckas behöver den högst troligt ta tid och uppmärksamhet från någon annan social plattform. Närmaste till hands ligger att den ska konkurrera med samtalen som annars förs på Twitter, fast ändå inte riktigt förstås. Eller är det P1 och poddar som den ska äta tid av?
En ögonblickbild ur appen Clubhouse. Längst upp står det vilket samtal som pågår och de tre översta är de som talar, vi andra lyssnar och kan bli inbjudna av moderatorerna. 

För och emot?
Det som talar för Clubhouse är att det talade ordet, poddar och ljudböcker, har växt och där har ju Clubhouse sin plats. Det känns också som att det, i alla fall i dagsläget, svårt för företagen att ta över och lusa ner plattformen, som delvis har skett på de andra sociala medierna. Det som talar emot är att det talade ordet i live-form kräver uppmärksamhet här och nu, något som ofta är en bristvara. Hur många kan ha P1 eller en ljudbok igång på jobbet?
Kul i alla fall att det rör på sig på de sociala plattformarna! Försök knipa en invite av någon kompis, så får du själv in och testa! Det förs väldigt många spännande samtal, problemet är snarare att hitta tiden och platsen i vardagen för att verkligen orka lyssna.

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021

Vi skrattade hellre än grät 2020

I podden Jakob & Jakob, som jag sänder med min branschkollega Jakob Rydberg, gjorde vi givetvis en spaning inför 2020. En av de saker jag var övertygad om var att...

21 december 2020