Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 28 augusti 2018

Facebook helsidesannonserar i lokalpressen

Det är rätt ovanligt att stora amerikanska börsbolag annonserar i min lokaltidning Västerbottens-Kuriren. Att de dessutom köper en helsida för att berätta om något annat än att jag ska köpa deras produkt är, vad jag vet, helt unikt. Men häromdagen fanns där faktiskt en helsida från Facebook med den rätt försynta rubriken ”Tillsammans kan vi motverka falska nyheter”. En helsida med tips om hur jag ska avgöra om en nyhet är falsk eller korrekt.

Vi tar det igen: Ett stort amerikanskt börsbolag annonserar med en helsida i min lokaltidning utan att vilja sälja något. De vill förstås indirekt sälja på oss idén om att deras produkt är bra och att de verkligen anstränger sig för att göra den bra för alla. De vill förstås tvätta bort stämpeln om Facebook som bärare av falska nyheter och snedvriden påverkan på demokratiska val. Men ändå. Hur du än vänder och vrider måste vi nog tillstå att det är ett ganska ovanlig tilltag för ett vinstdrivande börsbolag.

Och ändå är Facebook ofta uthängda och utskällda i media.  Det är inte helt lätt att vara störst och först.  Bamse brukar väl säga att ”Den som är stark måste också vara snäll”. Jag tycker faktiskt att Facebook anstränger sig en hel del för att vara snälla. Sedan måste man också komma ihåg att de ständigt bryter ny mark. Ingen har gått före och gjort samma sak tidigare. Det finns ingen kompass att navigera efter. Men i min bok är Mark Zuckerberg ändå en förvånansvärt bra kapten för den stora men ibland lite skakiga skutan Facebook.

Vi lever i intressanta tider.

/ @jmjobring som idag tappar hakan av Greta Van Fleet.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021