Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 1 december 2015

Glöm sociala medier

Det är kanske dags att glömma termen sociala medier? Jag slår förstås in öppna dörrar för många läsare här, men Facebook, Twitter, Instagram och Snapchat har lika mycket gemensamt med varandra som TV har med radio och en pappersannons med ett kundevent. Ändå envisas vi med att kalla dem för sociala medier. Än idag är risken att vi antingen förtränger alla plattformarna eller tror att vi kan göra samma sak på alla. Om vi slutar klumpa ihop dem utan betraktar dem alla som unika sätt att engagera våra kunder kanske vi också blir bättre på att nyttja dem?

Lika lite som vi funderar på att kommunicera vår kampanj ”i media” ska vi sluta fundera på hur vi ”tar ut det i sociala medier”. Världen funkar inte så. Dina kunder funkar inte så. Din kommunikation borde inte funka så. Ja, helt självklart, men ändå, vi verkar ändå alla fortfarande hamna i fällan, tycker jag. Inte minst ser vi det nu när Instagram har släppt på annonseringen. Inte är de annonser som dyker upp där direkt anpassade för Instagram, eller? (Jag har inget emot Verisure, de får helt enkelt bara vara exempel på annons som känns som en vanlig annons snarare än som något anpassat för Instagrams publik)

IMG_0688

– Utgå från själva plattformen när du utformar kampanjen, precis som vi i alla tider har gjort med tv, radio och print.

– Lär dig kanalen (eller ta hjälp av någon som kan kanalen…) innan du formar om kampanjen för en viss kanal, precis som du gör med din TV-reklam eller din printannons.

– Våga välj bort kanaler om du har inte har tid eller budget för att anpassa din kampanj, egentligen lika självklart som att du inte läser upp din printannons på radio bara för att kanalen råkar finnas där.

– Undvik att prata om sociala medier som något enhetligt när det gäller din kommunikation, betrakta varje kanal som en unik plattform att möta dina kunder på.

/ @jmjobring som backar hela vägen tillbaka till fantastiska Kick out the Jams med MC5 idag.

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021