Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 26 april 2016

Linkedin rör på sig

Jag har många gånger suckat över hur långt efter LinkedIn är om man jämför med Facebook, men nu har i alla fall Linkedin tagit ett kliv närmare Facebook och lanserat att rörligt material startar direkt i nyhetsflödet. I varje fall om du besöker sajten via datorn. Det är med andra ord läge att börja arbeta med rörligt även på den plattformen. Ja, det har det väl förstås egentligen alltid varit, men nu är incitamentet tydligare än tidigare. Precis som på Facebook är ljudet av från start, du måste aktivt slå på det. En annan skillnad jämfört med Facebook är att du länkar in materialet utifrån, vilket du inte kan göra på Facebook.

rorligt_li

Det här innebär förstås också att vi kan få ut ännu mer nytta av det rörliga material vi skapar, det är ännu en plattform där rörligt funkar riktigt bra. Det går vad jag förstår att posta från såväl YouTube som från en rad andra plattformar och lyckas få det att autostarta för den som skrollar förbi. Men än så länge verkar det, som sagt, endast finnas om du besöker Linkedin via datorn, inte i appen. I statistiken går det inte att se antal videovisningar i dagsläget, men högst troligt lägger Linkedin till det som en parameter. Vem vet, Linkedin som lanserade redan 2003 kanske kan slå igenom på allvar under 2016 och bli en bredare plattform?

/ @jmjobring som lyssnar på Eva Dahlgrens återkomst (med fd Umebon Johannes Berglund som producent) med sköna titeln Alla dagar du inte visste att du var lycklig och oemotståndliga textrader som ”ser alla mina vänner på Instagram”.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021