Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 21 oktober 2015

LinkedIn bygger om – en viktig förändring

Häromdagen släppte LinkedIn en helt ny app avsedd endast för grupper. Och de har samtidigt gjort alla grupper till ”privata” grupper, det innebär att de som default är stängda och kräver att du frågar om att få gå med innan du kan se vad som skrivs i gruppen. Anledningen är att Linkedin har märkt att kvaliteten i de grupperna är långt mycket högre än de helt öppna. Det händer med andra ord stora saker på Linkedin just nu. Vilket förstås verkligen är på tiden! Och jag tror att detta är ett bra läge att få medarbetarna att bry sig lite mer om plattformen. Men först lite om appen.

Nedan har jag kort stegat mig genom den nya appen, och jag tycker att det ser grymt ut. Framförallt tror jag att enkelheten att göra inlägg, se de nedersta dumparna, kan komma att spela roll för att vi verkligen börjar använda grupper på Linkedin. Nu kan du i princip lika väl använda LinkedIn för dina interna företagsgrupper som Facebook, vilket faktiskt kan vara en fördel då många (fortfarande) har en motvilja mot att blanda ihop sin Facebookprofil med jobbet, om så än bara in i en hemlig grupp. Att få medarbetarna att använda sina Linkedin-profiler lite mer gynnar dessutom hela företagets räckvidd på plattformen då de är så tätt är knutna till företagets Linkedin-sida.

IMG_0655

Startskärmen försöker samla höjdpunkterna åt dig när du drar igång appen.

 

IMG_0656

 

Du kan förstås enkelt se vilka grupper du är med i.

IMG_0657

 

Du kan även relativt enkelt hitta nya grupper, som appen föreslår för dig grundat på vilka andra grupper du är med i (gissar jag.)

IMG_0658

Klicka på den lilla pennan som följer med dig när du är inne i en grupp och du kan direkt börja skriva ett inlägg.

IMG_0659

Och så här ser det ut när du ska börja skriva i en grupp. Enkelt och rätt snyggt.

Som vanligt, ladda ner appen och börja fundera på vad du kan göra. Jag tror ni ganska snabbt kan hitta både externa kommersiella användningsområden – fördjupa dig t ex runt en av dina produkter eller skapa en community där kunderna kan dela info mellan varandra – och interna – skapa en grupp för säljarna där de kan dela säljtips & trix och släpp in marknadsförarna så kan de också lära sig mer om säljprocessen.

Eller öppna helt enkelt bara en personalgrupp där medarbetarna kan utbyta den info de vill om träningstider, byta grejor eller bara lägga ut allmänt branschskvaller eller vad du nu hittar på. Poängen är att ju mer du får dina medarbetare att umgås digitalt (helst med sina Linkedin-profiler, som är deras främsta egna verktyg för att bygga sitt eget personliga varumärke, som i längden stärker även företagets varumärke) desto mer lär de sig och kan ta med sig det in i sitt jobb. Och att vi alla behöver bli mer digitala är nog alla överens om idag.

/ @jmjobring som lyssnar på nytt från makalösa Seinabo Sey.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021