Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 3 november 2016

Nu släpper Facebook en Snapchat-funktion

Lite i skymundan bakom Facebooks starka siffror vid kvartalsrapporten som släpptes igår annonserade Mark Zuckerberg själv att man nu släpper en Snapchat-kopia. Den har testats i Irland sedan några dagar tillbaka, men nu verkar den alltså på gång för ett globalt släpp. I Marks eget inlägg skriver han att de arbetar vidare med att få folk att dela rörlig bild, t ex skriver han att ”We’re also building a brand new camera across our apps and we’ll be adding even more visual messaging tools over the next few months.” Så förutom Camera, som ju ser ut som en rak Snapchat-kopia, se nedan, kanske de har ännu mer rörliga nyheter i bakfickan. Uttrycket ”Right next to your News Feed” antyder dessutom att de ska kopiera Snapchat som till fullo utnyttjar att man sveper fram nya funktioner, så en vild gissning är att man kommer att nå Camera genom att svepa bort nyhetsflödet.

fb_new_camera

Jag tror inte att vi kommer att se några stora mängder ungdomar överge Snapchat bara för att Facebook inför en liknande funktion, Snapchat har mer i sitt DNA som ungdomarna tycker om. Men det ger förstås alla de som ännu inte har klivit in på Snapchat samma möjligheter till att skapa kreativa bilder och filmer som på Snapchat, vilket jag tror i förlängningen kommer att påverka Snapchats förmåga att rekrytera nya användare från äldre målgrupper. Många är redan vana Facebook-användare och har sina vänner på den plattformen och ser nog nu ännu mindre anledning att även börja använda Snapchat om i princip samma funktioner finns på Facebook.

Om och hur vi som professionella användare kan ha glädje av Camera återstår förstås att se. En gissning är att Camera kanske inte direkt släpps in på företagens Sidor utan mer är riktat mot våra personliga användare, men nu spekulerar jag. Facebook Live släpptes ju direkt till Sidor, så helt säker ska man inte vara. Säga vad man vill om att Facebook bara kopierar rakt av, men motsatsen hade varit mycket mer skrämmande, att Facebook bara slutade orka bry sig och blev fat and lazy. Det är många företag som har investerat betydande belopp i sina Facebook-sidor, de bör uppskatta att Facebook inte slutar att förnya sig.

/ @jmjobring som ser fram emot William Adams debut, det gedigna popsnickrandet på Hand genom rutan går inte av för hackor.

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021