Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 30 Januari 2018

Sajten Breakit agerar som en PR-konsult

Läser med stor behållning hur Breakit förklarar hur de arbetar med spridningen av sina artiklar i en artikel här på Resumé.

Jag citerar ur artikeln:
”– Tittar man på det wallraff-reportage som vår reporter Erik Wisterberg gjorde förra året körde vi en livesändning på Facebook som vi visste skulle ta spinn i olika branschmedier och att andra därefter skulle plocka upp det. I det här fallet hade vi inte en lika given krok utan kontaktade helt enkelt de olika redaktioner med en vinkel som skulle vara relevant utifrån deras bevakningsområde.”

Ja, du känner igen det va? Exakt så som PR-konsulter har arbetat och resonerat sedan urminnes tider. Och så tänker nu också en pigg och hungrig nyhetssajt.

Men när en nyhetssajt bedriver eget PR-arbete gentemot andra nyhetskällor att skriva om just deras reportage för att driva trafik till sin egen sajt för att där sälja reklam, tar inte detta sammanblandningen av journalistik och PR och reklam till nya nivåer? Ja, högst troligen. Men det finns knappast någon att klandra eftersom alla lever på att skapa engagerande nyheter och är beroende av varandra. Breakits syfte i det här fallet är ju inte direkt heller något att invända emot: de vill få ut sina nyheter.

Nyhetsvärderingen i fokus
Finns det då inga faror med att nyhetsmedier agerar som PR-byråer? Nej, det har de alltid gjort, t ex förr mot nyhetsbyråer som TT där de ville få in sina nyheter för att få spridning och cred, men kanske mindre uttalat och genomtänkt än våra nya uppstickare. Faran ligger snarare hos den som ska göra nyhetsvärderingen, att gate keepern har på fötterna och kan sina publicistiska regler, men det är knappats heller något nytt.

Nyhetschefer och chefredaktörer har i alla tider sållat bland nyheterna och valt ut det mest engagerande, men deras jobb är nog ganska mycket svårare idag då källorna är många och vad som skapar engagemang mäts mycket mer direkt än tidigare. Där finns snarare en fara, att man stirrar på engagemanget och glömmer själva nyhetsvärderingen och mediehusets själ och hjärta, men det är en helt annan historia.

/ @jmjobring som förstås lyssnar på Silvana.

 

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vad säger världens mäktigaste man om decenniet?

Mark Zuckerberg är som VD för Facebook förstås fortfarande en väldigt inflytelserik person. Han har trots allt fortfarande runt 2 miljarder dagliga användare på sin plattform. Därför är det ju...

10 Januari 2020

En automatiserad silly season

Jag skrev här på bloggen om hur min snart åttaårige son kontrollerar hela sitt fotbollsuniversum via Google. Nu har Google tagit det ett intressant steg längre. De håller inte bara koll...

5 Augusti 2019

Min son lever på Google

Min sjuårige sons fotbollsintresse exploderade efter fotbolls-VM. Han startar därför varje dag med att kolla alla resultat på hemmets iPad. Helst innan han stiger upp. Resultaten från flera av de...

26 April 2019