Dela sidan:

Insta eller Snap? Kampen om publiken hårdnar.

Enligt en artikel i AdAge har kanske Instagram delvis tagit tillbaka initiativet från Snapchat, med sin Stories. De intervjuar två influencers som båda vittnar om att de båda plattformarna nu skapar mer jobb, men också ökar möjligheterna att få intäkter. AdAge refererar även (men länkar inte) till en undersökning gjord av TheAmplify som säger att; ”Instagram is generating more story views than Snapchat, according to tracking service TheAmplify.” AdAge skriver också att Instabrand, ett nätverk för influencers, har sett att Stories på Instagram får tre till fyra gånger mer visningar än på Snapchat.

Sprang också på nedanstående grafik i en tweet från Ehsan Fadakar på Schibsted Media Group Sweden, som jag tyvärr inte hittar källan till. Den verkar visa hur Snapchats tillväxt har förändrats över tid, och placerar man in släppet av Instagram Stories verkar det som om något händer. Men, som sagt, jag vet tyvärr inte mycket om källan till denna graf. Därför ska vi naturligtvis vara försiktiga med att dra för stora växlar, och som vanligt och allltid beror allt på vilken målgrupp du ska nå, men det är också väldigt många som arbetar hyfsat brett och då gäller det att välja rätt.

snapchat_insta

Jag har tidigare skrivit om att jag tror att Instagram delvis har tagit tillbaka initiativet från Snapchat, under rubriken Därför tror jag på Instagram igen. Något som jag fick uppskattat mothugg från Suzan Hourieh Lindberg på The Social Few. Men jag tror fortfarande att det för många företag är mycket lägre tröskel att kliva in på Instagrams Stories än att växla upp en helt ny kanal där det är oerhört svårt att skapa sig en publik. Men visst, vi ser i den senaste Svenskarna och sociala medier från Internetstiftelsen att Snapchat är sjukt starkt bland gymnasietjejer, se nedan. Så, har du din primära målgrupp där ska du givetvis inte tveka för länge.

snapchat_tjejer_gymnasiet

Exakt hur detta påverkar återväxten på de andra plattformarna vet vi inte riktigt ännu. Det vi kan se är att i varje fall Facebook verkar klara sig hyfsat, än så länge, se nedan. Ser vi åldersgrupperna 16-25 år har vi en minskning i daglig användning, från 82% till 78% medan ”Någon gång” ligger stilla. Och kanske är Snapchat ungdomens källa, kanske adderar de här gymnasietjejerna Facebook på samma sätt som de adderar e-post till sitt liv när vuxenvärlden närmar sig? Vi får se.

fb_fortsatt_okar

Det är i varje fall tydligt att när man annonserar brett på Facebook/Instagram idag får man ofta stor träffbild bland 18-24 år, så att de än så länge befinner sig och är synnerligen aktiva på både Instagram och Facebook är tydligt. Frågan är hur länge det ser ut så och vad som händer i morgon? Spännande fortsättning följer.

@jmjobring som med Good Clean Fun i lurarna stolt kan konstatera att Punkt PR med fem anställda och huvudsäte i Norrland armbågar sig in i Spinn-nomineringarna.

 

Dela sidan:

Viktigt verktyg blir ännu bättre

Jag tycker det är förvånansvärt få som har upptäckt Facebooks möjlighet att skapa ett bildspel som inlägg. Du hittar den enkelt genom att klicka på ”Foto/Video” när du ska skapa ett inlägg, därefter kikar du näst längst ned i listan, där står det ”Skapa bildspel”. Det låter inte så upphetsande kanske, men faktum är att det är en otroligt användbar funktion för alla med begränsade marknadsavdelningar och hyfsat gott om stillbilder. Facebook meddelar dessutom idag att de bygger ut funktionen. Kort fungerar den på så sätt att den sammanfogar dina stillbilder och tonar ihop dem och ger dig chansen att lägga på en ljudslinga. Du får med andra ord en film istället för ett antal bilder. Och vi vet väl alla vid det här laget att Facebook, och dessa användare också för den delen, prioriterar rörligt. bildspelet startar, precis som alla filmer på Facebook, direkt när användaren skrollar förbi inlägget och du kan alltså lätt fånga ögat bättre än med en stillbild.

bildspel

Nyheterna man annonserar idag är att man ska kunna lägga text i bilderna och addera eget ljud, dessa funktioner är inte ännu igång på de sidor jag administrerar, men det kommer antagligen snart. De som redan nu är förändrat är att Facebook har utökat från sju bilder till tio bilder samt adderat ”Verical 2:3″ som format, du kan alltså jobba även med dina vertikala mobilbilder.

fb-bildspel

En annan efterlängtad nyhet idag är att det nu ska fungera på Android, men tydligen inte på iOS. Jag har kunder där ute som har slitit sitt hår eftersom de inte har verksamheter där de sitter vid en dator och har länge kunnat vilja skapa bildspel på egen hand, med Android är det nu alltså möjligt. Du kan faktiskt också spara ner filmerna/bildspelen och använda dem på till exempel Linkedin eller Instagram. Dock tappar de hyfsat i kvalitet, och vi vet ju alla att det absolut bästa är att skapa orginalcontent för varje plattform.

In och testa, jag törs lova att du blir överraskad hur  mycket bättre ditt inlägg kommer att prestera jämfört med en stillbild eller ett fotoalbum.

/ @jmjobring som lyssnar på Planète och låten Nightcrawler, sju minuter ren houseglädje.

 

Dela sidan:

Svenskarna och Snapchat

Igår släpptes ”Svenskarna och sociala medier” som är en delrapport från kommande ”Svenskarna och Internet” från iis-stiftelsen. Och inte så förvånande ser vi störst rörelser när det gäller Snapchat, se nedan. Hela 69 % respektive 58 % i åldrarna 12-15 respektive 16-25 år använder den dagligen. Och ökningen sedan förra året är riktigt rejäl. Det är bara att inse – har du dessa ålderskategorier som målgrupp måste du börja inkludera Snapchat i din marknadsföringsstrategi.

snapchat_2

 

snapchat_1

Bryter vi ner siffrorna i de yngre åldrarna ser vi vilket genomslag Snapchat har nu. Nästan alla (92 %) av alla flickor på gymnasiet använder Snapchat varenda dag, se nedan. För killarna är samma siffra 71 % i åldern 17-19 år. I princip alla flickor från 11-19 år är där dagligen, mellan 91 % och 97 %. Kort sammanfattat: Alla är där och alla använder plattformen väldigt mycket.

snapchat_3

Vad innebär det här då? Ja, som sagt, det första det innebär är att du måste börja lära dig att hantera Snapchat. Först kanske på egen hand för att lära dig och förstå plattformen och sedan involvera det i strategin. Det är inte alls säkert att du måste själv börja jaga följare och posta snaps, men du måste på något sätt förhålla dig till att hela den här målgruppen tillbringar stora delar av sin vakna tid där inne. Frågan är också vad detta innebär för jätten Facebook i framtiden. Kommer den här ”förlorade generationen” alls att börja använda Facebook eller är återväxten i de unga grupperna för alltid borta? Spännande fortsättning följer.

/ @jmjobring som lovar komma tillbaka till undersökningen när lite mer tid finnes, under tiden lyssnar jag på Be 2 Be.

 

 

 

 

 

Dela sidan:

Snapchat och Instagram uppdaterade

Idag har både Snapchat och Instagram gjort hyfsade förändringar.

snap_insta

SNAPCHAT har flyttat ner Discover-innehållet, alltså det där mediehusen kan posta sitt eget innehåll. Vännerna flyttas helt enkelt upp igen. Men den största skillnaden är att man inte längre bara kan klicka sig genom sina vänner Stories. Nu kan man bara se en story från en vän, sedan återvända till menyn och se nästa. Detta för att Snapchat såg att man helt enkelt bara klickade sig genom vännernas Stories och därmed aldrig fick se de annonser Snapchat kan hänga på i slutet av en väns Story. Läs mer i t ex AdAge. Däremot har de lagt till en funktion att du kan skapa en egen spellista med dina vänners Stories, se nedan. Men, det kräver alltså lite mer engagemang och kan nog ändå tolkas som en öppning att få in mer annonser.

snap_ny_spellista

INSTAGRAM gör som ägaren Facebook, dina vänner som har gillat inlägget skrivs ut med namn. Det är givetvis en förändring för att öka viljan att interagera med inläggen, vi har ju en tendens att göra som våra vänner. Tycker våra vänner att det där är en fin bild tycker vi det också, och klickar gilla. Och Instagram och Facebook får mer information om oss och kan sälja ännu bättre annonser.

Av dessa två nyheter tycker jag att Snapchat sticker ut mest. Det är en tydlig markering att annonserna är viktiga för dem. De vill börja tjäna pengar, men det är också lite ett steg tillbaka till att bli en tydligare chatta-med-dina-vänner app. En väldigt vild gissning är att de kanske känner av hotet från Instagram och att de försöker renodla sitt DNA som ju är att vara kompisarnas kanal, och inte ännu en plattform där jag delar snygga och genomtänkta grejor. Chattandet och mina vänner är det väsentliga.

/ @jmjobring som lyssnar på helt fantastiska Wings of Love med nya supergruppen Liv med Lykke Li och folk från Peter, Bjorn and John samt Miike Snow. Snyggast sedan Fleetwood Mac…

 

 

Dela sidan:

Skit i alla regler och vinn

Suckar djupt när jag kikar på Socialbakers statistik över de populäraste Facebookinläggen i Sverige i augusti. Överst på tronen är i augusti ett hotell i Örebro som har skapat ett monster till klickbete och med det hamnar de högst upp på listan. Och det är ju bara att gratulera! Eller? När man kikar på vad det är för inlägg blir i varje fall jag rätt trött. Och jag känner mig samtidigt som en sur gammal gubbe.

toppar_listan

Men är det verkligen okej att ett känt varumärke, som First Hotel väl ändå är, genomför en tävling som är felaktig enligt Lotteriinspektionens regler och tveksamt enligt Facebooks regler? Det är hyfsat tydligt på ett flertal ställen på Lotteriinspektionens webbplats, t ex i denna enkla pdf som jämför tävling och lotteri, där står det bland annat: ”Är det så att arrangemang avgörs med slumpens hjälp exempelvis genom att man lottar fram bland dem som ”gillat” och ”delat”, är det ingen tävling utan ett lotteri. Lotterier kräver tillstånd.” Se vad det står i inlägget nedan, ”Vi har helt slumpmässigt fått fram…” Enligt Facebooks regler får man inte uppmana till att dela, och det gör inte hotellet heller, de skriver istället ”…och dela gärna med dina vänner.” Detta är väldigt vanligt idag, så någonstans verkar Facebook ha nått fram med att man inte får uppmana till delning, men alla gör det ändå för de tror att deras chanser att vinna ökar (fast de egentligen borde minska ju fler som tävlar…). Man undrar varför inte Lotteriinspektionen har nått ut med sina regler på samma sätt som Facebook trots allt verkar ha gjort?

tavlingendragningen

Nej, jag vill egentligen inte alls hänga ut First Hotel, men de får tjäna som exempel, för jag ser det här dagligen. Välkända och duktiga varumärken som fullständigt verkar strunta i de regler och lagar som trots allt finns där av en anledning. Och frågan är om det är så smart? Förutom att din sida kan bli avstängd från Facebook (har dock aldrig hört talas om någon som har blivit det) eller bli anklagad av Lotteriinspektionen (har aldrig hört talas om det heller…) är den stora frågan om du når rätt publik med en sådan här tävling? Visst kommer garanterat någon av alla de som nåddes via de 42 658 delningarna – galet många! – att någon gång bo på hotellet i fråga, men är det verkligen i linje med deras varumärke att anordna en tävling som bryter mot lagar och regler? Borde inte vi som är kommunikatörer, marknadsförare eller pr-konsulter kanske ändå känna till dessa regler vid det här laget? Eller är jag bara en sur gammal gubbe?

/ @jmjobring som lyssnar på Starboy med The Weeknd i väntan på nästa härliga gilla-dela-tävling.