Dela sidan:

Därför tror jag på Instagram igen

Det är kul att ha rätt, men mycket mer lärorikt att ha fel. Jag har tidigare spekulerat i att Instagram ska tappa fart i konkurrensen från snabbväxande Snapchat. Det var en spaning som byggde på omvärldsspaningar och inte siffror. Och inte heller idag har jag mer exakta siffror än att Instagram har runt 500 miljoner användare (egna siffror) och Snapchat cirka 150 miljoner (Bloomberg). Men för oss som arbetar nationellt och på små eller medelstora bolag spelar dessa siffror egentligen ingen roll. Ska vi titta på några siffror är det närmast på Svenskarna och Internet som släpps varje höst, där Snapchat var med för första gången förra hösten, se grafik nedan. Då dominerades plattformen av väldigt unga, men jag är helt övertygad om att vi kommer att få se helt andra siffror i höstens undersökning. Användandet lär ha ökat rejält och spridit sig uppåt i åldrarna. Ska jag spekulera vidare tror jag vi får se en klart mindre ökning för Instagram. Den årliga ökningen för Instagram var i IIS-undersökningen 12 procentenheter, ”från 16 procent 2013 till 28 procent 2014 och nu 40 procent 2015″. Nu lär vi se en avstannande utveckling där, tror jag.

snapchat_IIS2015

insta_IIS2015

Men det viktigaste är, och som inte lär synas i höstens siffror för Internet och svenskarna, de förändringar som Instagram har gjort de senaste månaderna. Det kanske inte har förändrat så jättemycket för den enskilda användaren men för den professionella företagsanvändaren gör dessa nyheter väldigt stor skillnad. Se listan nedan över alla förändringar som Instagram har släppt i rask takt under våren och sommaren:

HÄR ÄR INSTAGRAMS SENASTE FÖRÄNDRINGAR:
STORIES – Instagram Stories är en ganska direkt kopia av Snapchat fast med den viktiga skillnaden att gränssnittet är Instagrams och inte Snapchats, som ofta uppfattas som väldigt förvirrat av nya användare. Dessutom har de allra flesta svenska företag samlat följare på Insatgram under ett antal år innan Snapchat fanns på banan. Det gör att de har en följarbas som nu enkelt kan se när företaget i fråga gör en story på Instagram. Jämför med vilket jobb det är för de allra flesta företag att hitta nya eller skapa en följarskara på Snapchat och sedan få dem att titta på storien i fråga. En jättefördel för Instagram. Dessutom har de företag som har kommit igång med Stories fått bra med visningar eftersom de har synts längst upp i appen i ganska modest konkurrens, än så länge.

STATISTIKEN – den som kopplar ihop sitt Instagram-konto med sin sida på Facebook får numera tillgång till hyfsad statistik. Snapchat har fortfarande inget motsvarande, du kan se vem som har tittat och inget mer. En vild gissning är att vi så småningom också kan plocka ut den där statistiken från Instagram via vår sida på Facebook. Kan vi börja redovisa vår Instagram-närvaro på allvar i Excel-dokument som gör cheferna glada tror jag det också hjälper alla contentskapare att öka förståelsen för plattformen inom de företag de arbetar på – nog så viktigt.

INLOGGNINGEN – du behöver inte längre logga ut och in när du ska skifta mellan ditt privata konto och företagskontot, nu sker det sömlöst och enkelt. Något liknande finns inte ännu på Snapchat.

ANNONSERINGEN – vem som helst kan med en knapptryckning annonsera ut vilket inlägg som helst. Snapchat är fortfarande rätt låst för små och medelstora bolag, det är endast de riktigt stora drakarna som kan annonsera eller köpa in sig i filter och annat i plattformen. Det är förstås också en nackdel för Instagram att den lusas ner av annonser, men för företagsanvändaren kan det rätt använt ändå bli en bra investering och bli en hjälp i att bygga upp en bra bas med följare. Det är fortfarande väldigt svårt på Snapchat.

ALGORITMEN – Instagram införde en algoritm som visar bilder från de du interagerar mest med först. En förändring som gynnar konton som skapar bra innehåll som många engagerar sig i, men det gör också att kvaliteten på användandet av Instagram ökade för de allra flesta. De fick helt enkelt ser mer relevanta bilder. Snapchat har inte samma upplägg eftersom bilderna försvinner inom 24 timmar eller direkt om de skickas mellan användarna. Stories på Snapchat har inte heller någon algoritmstyrning som gör att jag får se de jag oftast tittar på längst upp, där är det fortfarande rent kronologiskt.

Insta_stories

Jag tror att alla dessa punkter sammantaget kommer att ge tillbaka Instagram lite av det initiativ som Snapchat var på god väg att sno åt sig. Framförallt för alla professionella användare. Givetvis är företagsanvändaren helt beroende av att publiken finns på plattformen, men man kan inte heller, som Snapchat nästan har gjort, göra det alltför svårt för företagen och tro att de ändå kommer att göra allt de kan för att bygga en närvaro på plattformen. Det finns liksom en gräns när tröskeln blir så hög att företagsanvändaren helt enkelt inte mäktar med att ta sig in. Jag tror därför många drog en lättnadens suck när Instagram nu har kontrat och visat framfötterna utvecklingsmässigt.

Företagen kommer släppa Snapchat
Ska jag försöka sammanfatta mina åsikter tror jag att Snapchat kommer att behålla greppet om sina unga användare och säkert också fortsätta växa, men antalet svenska företag som tar sig in appen tror jag inte kommer att växa alls just nu. Jag tror att de allra flesta kommer att satsa mer på Instagram och hoppas på att alla yngre användare inte har flytt plattformen. Jag tror också att Instagrams tillväxt har avstannat rejält, framförallt bland de unga, men inte mer än att företagsanvändarna ändå kallt räknar med att de når ut hyfsat på Instagram även inom den närmaste framtiden. Sedan kommer det förstås alltid att finnas företag som måste finnas på Snapchat eftersom de har en verksamhet som passar där och/eller en publik som är ung och i princip kräver att de finns där. Men Facebook har enligt sina egna siffror 60 miljoner företag på sin plattform, och alla dessa börjar just nu få ta del av klart mer och bättre statistik på sin Instagramnärvaro och de kan dessutom enkelt börja skapa realtidsinnehåll, som har varit Snapchats trumfkort. Den kraften tror jag inte Snapchat ska underskatta.

Jag ska nog med andra ord akta mig för att räkna ut Instagram alltför snabbt. Men som sagt, det är väldigt lärorikt att ha fel för då får man chans att omvärdera och genomlysa sina egna resonemang och bli lite smartare på kuppen. Den som är alltför rädd för att ha fel träffar nog också väldigt sällan rätt. Eller har jag fel igen?

/ @jmjobring som idag lyssnar på utmärkta Spotifylistan UK House Music och njuter av att leva i en föränderlig värld.

 

Dela sidan:

Sommarens 5 viktigaste

Okej, då sitter vi lätt yrvakna på kontorsstolen igen efter sommarens utflykt. Men vad hände egentligen under ledigheten? Vad behöver jag bry mig om i sommarens nyhetsflöde? Här är de fem viktigaste punkterna för dig som sysslar med (digital) marknadsföring och försöker kommer tillbaka till verkligheten:

1) Pokémon Go ägde sommaren 2016 – Det har skrivits spaltkilometer om mobilspelet som sommaren 2016 tog halva världen med storm. Jag var själv tvungen att skriva ett inlägg här på Resumé även om jag försökte ha semester. Visst kan du köpa lures som t ex Media Markt gjorde den 17 juli för att locka Pokémons och spelare till din affär eller till någon plats i närheten, men högst troligt får vi vänta lite på hur vi mer strukturerat kan börja använda Pokémon i marknadsföringen. Däremot är det förstås viktigt för alla oss som arbetar med marknadsföring att försöka förstå hypen och kanske lära oss ett och annat av spelets idé och vad som triggar folk, det var det jag försökte utveckla i mitt sommarinlägg ”Därför är Pokémon Go viktigt”.

IMG_4344
Ja, hypen följer nog med oss in på kontoren nu när semestern är slut för många av oss…

2) Facebook skruvade i algoritmen. Igen – I början av sommaren skruvade Facebook åter ner räckvidden för företagssidor och upp den för familj och vänner, läs gärna deras eget inlägg som ofta ger bra hintar om hur vi ska hantera deras förändringar. Jag uttalade mig då här i Resumé, och jag tycker att det citatet kan få återupprepas: ”Vi måste sluta stirra på Facebooks skruvande i algoritmen. De kommer alltid att vilja gynna sina aktieägare, vi som arbetar med sidor på Facebook måste helt enkelt lägga all vår energi på att skapa relevant innehåll till de följare vi har. Inte stirra på statistiken och längta efter de vi inte har. Bygg relationer, glöm megafoner, säger han.” I samma artikel var Schibsteds sociala medier-chef Ehsan Fadakar mer irriterad på Facebook medan Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen, mer var inne på min linje; att vi måste inse Facebook hela tiden förändrar sina algoritmer och vi måste fokusera på det vi kan påverka – vårt eget innehåll.

3) Instagram kopierar och utmanar Snapchat med Stories – Jag har under våren spått att Instagram är den plattform som har fått ta mest stryk av Snapchats snabba tillväxtutveckling. Men kanske kan Instagram nu delvis vända trenden genom att göra en Snapchat-kopia inuti i Instagram? Det är i varje fall tanken med Stories – du kan lägga upp bilder och filmklipp som du kan rita på och leka med och dessa ligger där sedan i 24 timmar innan de försvinner. Instagram har dock fortfarande två nackdelar jämfört med Snapchat: För det första är Snapchats startläge en kamera, du börjar alltså skapandet direkt i du öppnar appen, det gör man nästan, men inte riktigt i Instagram, och den lilla skillnaden är trots allt en skillnad som markerar att Instagram inte har samma inställning till att snabbt skapa enklare innehåll. För det andra är Instagram Stories förstås fortfarande en bit bakom Snapchat i lekfullhet, men den nackdelen är kanske inte så stor, då Instagram förmodligen har och tänker fortsätta ha en något äldre publik som kanske inte tvungen vill sätta hundöron på sig själv. Kommer Instagram Stories att ta tillbaka användare som har börjat luta över mot Snapchat? Nej knappast. Kommer Instagram Stories att glädja de företag som fortfarande inte har orkat eller vågat ta steget till Snapchat? Ja, alldeles säkert, det kommer troligen också att hindra att fler av Instagrams äldre/mer konservativa användare överger plattformen för konkurrenten Snapchat. Men, jag tror trots allt att det är ett misstag att helt stängda dörren till Snapchat om du arbetar med marknadsföring idag, plattformen har hunnit växa sig enormt stor och är hemmahamn för väldigt många som knappast kommer att rusa till Instagram oavsett vad de hittar på. Som vanligt kokar allt ner till vem du vill nå och med vilka budskap.

Insta_stories

4) Facebook ska hitta och stoppa klickbetessajternas framfartFacebook meddelade också häromdagen att de ska börja identifiera och stoppa trafiken till uppenbara klickbetessjater som använder rubriker av typen ”“He Put Garlic In His Shoes Before Going To Bed And What Happens Next Is Hard To Believe”. Facebook ska försöka identifiera fraser som ofta används av på den här typen av sajter – ”Du anar inte vad som hände sen…”, men även reducera trafik till sajter dit vi klickar bara för att snabbt återvända till Facebook. Huruvida detta kommer att gynna mer seriösa aktörer finns det delade meningar om, men jag tror personligen att färre klickbeten kommer att ge seriösare nyhetssajter mer trafik. Konkurrensen om trafik minskar ju de facto något, förutsatt att Facebook lyckas med sina begränsningar.

5) Philando Castile avlider i direktsändning på Facebook och ingen censurerar – I början av juli filmade Diamond/Lavish Reynolds i USA när hennes pojkvän precis hade blivit skjuten av en polis efter att han blivit stoppad vid en trafikkontroll, du kan läsa och hitta en mängd nyhetslänkar om händelsen på en utförlig artikel på Wikipedia. Det verkligt tragiska och obehagliga med sändningen är att pojkvännen Castile i princip segnar ner avlider i direktsändning. Man kan fortfarande se den otroligt obehagliga filmen på Facebook även om den nu är märkt med varningar. Mark Zuckerberg kommenterade och försvarade själv att filmen fick ligga kvar på plattformen. Och hela den otroligt tragiska händelsen sätter fingret på den utveckling vi nu ser när direktsändning bokstavligen är i var mans hand: Hur ska t ex Facebook och YouTube hantera gisslandraman eller terrorhot i direktsändning? Hur påverkar det polisen när de vet att alla kan direktsända deras ingripanden? Vem ska dra gränsen för vad som är okej? Ja, det gör ju förstås Facebook och YouTube själva, men är det en utveckling som är så lyckad att amerikanska börsbolag avgör vad som är rimligt att visa? Å andra sidan, innan de drog igång de här funktionerna krävdes det i princip en OB-buss från SVT för att direktsända rörligt, vilket förstås också kunde anses vara ett hinder för det fria ordet.


lavish
Diamond/Lavish Reynold filmade live när hennes pojkvän Castile avled av de skador han har fått av den polis som har stoppat dem för en trafikförseelse, filmen finns fortfarande kvar på Facebook och möjligheten till att vi alla kan sända vad vi vill live väcker många frågor och kommer säkert att påverka vårt samhälle på en rad olika sätt och vis.

Fortsätt med ett öppet sinne
Vi lever verkligen i en intressant tid här i början av den digitala eran. Det känns uppfriskande att vi trots allt vet rätt lite vet om vilken väg utvecklingen ska ta och vad som väntar runt hörnet, som t ex Pokémon-hysterin. Det visar kanske mest av allt att vi måste fortsätta ha ett öppet sinne och vara på tårna och utbyta kunskap och tankar med varandra för att fortsätta vara konkurrenskraftiga och nå ut med våra varumärken till kunderna. Välkommen tillbaka till den roliga verkligheten!

/ @jmjobring som redan älskar Spotifys nya tjänst Release Radar som på ett smart sätt kompletterar rekommendationstjänsten Discover Weekly och t ex talar om för mig att Ed Harcourt har släppt nytt. Tänk om Spotify också hade anlitat en PR-byrå som hjälpte dem med medierelationerna, då kanske expansionen kunde gå ännu fortare och vi släpp sväva i ovisshet om huruvida Spotify kommer att få slutligt världsherravälde eller ej.

 

Dela sidan:

Därför är Pokémon Go viktigt

Häromdagen kom Pokémon Go äntligen till Svenska AppStore och nu är alla igång. Även jag. Men jag är långt ifrån målgrupp och för min egen personliga del kan jag absolut förstå hypen, som här i Central Park, men kommer troligen inte att ryckas med i den. Men som fenomen är viraliteten i appen verkligen unik och säkert värd att titta närmare på då det har lugnat ner sig lite. Det är förmodligen den största hype vi har sett runt ett enskilt spel eller app och även om förstås Nintendo har en stor publik och många traditionella Pokémon-spelare säkert är i lagom ålder för att bli lätt nostalgiska över figurerna, är det ändå en extrem hype-kurva vi ser. Där finns som sagt säkert saker att lära.

Jag tror dock inte att den kommersiella potentialen för företag är uppenbar i detta skede av själva Pokémon Go, men alla gissar att det öppnas för kommersiella aktörer att köpa in sig på ett eller annat sätt. Kanske genom att få erbjuda unika sponsrade karaktärer eller hjälpa spelarnas figurer att bli bättre inne i eller i närheten av företagets lokaler. Däremot tror jag verkligen att Pokémon Go kommer att bli en dörröppnare för ett par andra viktiga trender med kommersiell potential.

IMG_3885

– En förstärkt verklighet är kommersiellt intressant. Augmented reality (AR) eller ”förstärkt verklighet” får ju verkligen ett lyft i och med Pokémon Go. Du kan alltså se digitala saker i en verklig omgivning genom t ex mobilens kamera. Det ser ut som om föremålet finns i verkligheten, men det är endast placerat där digitalt. Detta är ju förstås användbart för en mängd andra appar att haka på då dörren har öppnats av Pokémon-febern. Delvis har ju bl a Snapchat utnyttjat detta med sina Lenses där man har kunnat se sig själv med hundöron o s v. Men här tror jag vi nu får se en mängd appar som börjar utnyttja blandningen av digitalt och verkligt på ett nytt och innovativt sätt, säkert också med kommersiella förtecken.

– Geografiskt utplacerade digitala föremål är också kommersiellt intressant. Många har länge spelat med den svenskutvecklade appen Turf där man går omkring och letar upp geografiska zoner. Man kan ta en zon en stund och får poäng efter hur länge man får behålla den innan någon annan spelar tar zonen. Alla poäng nollställs varje månad, så då är det bara att ge sig ut på jakt igen. Skillnaden mot Pokémon Go är att bland annat att appen inte använder AR och zonen är mycket mer statiska än vad figurerna i Pokémon är. Men hela tanken på att på ett lustfyllt och spelifierat sätt leta upp saker som är utplacerade har också stor kommersiell potential, t ex att samla ihop till en fet bonus på en butikskedja om du har besökt fem butiker. Även här tror jag att Pokémon Go kommer att sätta fart på en hel del utvecklare och företag som hakar på trenden att placera ut digitala saker som vi ska leta upp.

– Viraliteten runt Pokémon Go är hoppingivande. Många vittnar om att de aldrig har sett en sådan hype runt ett spel eller en app som runt Pokémon Go. Det gjuter på något sätt in lite hopp hos alla som hoppas och tror på sin egen idé där ute. Vi har länge levt med ett antal stora sociala medier och där haft väldigt svårt att tro att någon skulle lyckas bryta deras dominans eller ens orka lyfta några ögonbryn – vem minns i dag Ello och Peach? Istället får vi se hur ett barnsligt spel skjuter iväg och upplever en tillväxt som får alla servrar i världen att knaka och bryta ihop. Det tror jag spelar roll för alla som utvecklar spel och appar eller andra plattformar, det visar att det finns utrymme för många nya aktörer med andra inriktningar än att vara nästa stora sociala plattform eller nischade sociala nätverk, som många har försökt sig på de senaste åren. Den virala hoppfullheten tror jag spelar roll för innovationslustan hos många apputvecklare

Vill du hör mer tankar runt Pokémon Go har såväl Social By Default som Digitalpodden/DI Digital och Breakit skrivit och poddat om ämnet.

/ @jmjobring som återgår till semesterlunken med Bishat i lurarna och fortsätter signera min debutroman runt om i Sverige.

 

Dela sidan:

Glöm allt utom rörligt

Läser och instämmer i både Martin Jönssons utmärkta artikel i Dagens Nyheter och Cassie Werber på Quartz – det skrivna ordet är på väg att ta slut på världens största publiceringsplattform Facebook. Och det som händer på Facebook händer i världen. I varje fall påverkar det oss som försöker skapa relationer och marknadsföra produkter och varumärken digitalt. För i den digitala världen är jätten Facebook synnerligen inflytelserik.

rorligt_forst
Bilden är från en föreläsning jag höll häromdagen för kommunikatörerna vid Umeå universitet och är tagen av Ulrika Bergfors Kriström. När jag är ute och föreläser och håller workshopar talar jag idag länge och mycket om vikten av att börja tänka rörligt på allvar.

Från rörligt till live – viktigare steg än vi tror
Och nu går vi från rörligt till live. Den senaste i raden att haka på är den stora bloggplattformen Tumblr som idag annonserade att de också ger möjlighet att sända live, dock blir det där streaming från andra plattformar som t ex YouTube. Och lite mindblowing är det ju att vem som helst när som helst kan slå på sin telefon och sända live på världens största publiceringsplattform. Det är klart att det kommer att påverka hur vi kommunicerar. Och det kommer inte att gynna ordet.

I inflytelserika Mary Meekers trendspaning för någon vecka sedan hade hon en slide du ser nedan, där hon kallar FacebookLive för ett ”New Paradigm for Live Broadcasting”. Och det är bara att hålla med. Jag roade mig med att skrolla runt inför EM i Frankrike nu och i stort sett alla tv-kanaler sände live från träningar och hotell inför turneringen på Facebook. New York Times har experimenterat med att sända live från Central park och andra parker. Det senaste dygnet har det experimentella bandet Sigur Rós sänt live i 24 h på YouTube när de kör runt på Island med en mix av sin egen musik som musikalisk ledsagare.

mary_FB_Live

Och det här är som sagt bara början. Det som fortfarande är riktigt utmanande är att skapa rörligt med kvalitet. Det är inte helt enkelt att omvandla sina skrivna postningar till rörliga – jag brukar ha det som en övning på mina workshops så jag vet att det inte är enkel sak för företagen idag. Inget varumärke vill ju fläcka ner sitt rykte med en usel filmsnutt bara för att det ger bättre räckvidd. Och få har väl muskler som Pepsi som verkligen satsar och bygger upp en riktigt Hollywood-studio för att kliva in helt i den rörliga världen. Ta även en titt på de stora varumärkenas Facebookflöden, t ex Nike, och du ser att det är 99% rörligt idag.

Våga ifrågasätta slentrianpostandet
Det vi alla däremot kan och bör göra är att på allvar fundera över resurserna vi lägger på kommunikation och relationsbyggandet. Kanske är det dags att på allvar ifrågasätta slentrianpostandet på sjuttioelva olika plattformar och istället ta ett steg tillbaka och försöka skapa kvalitet och bygga värde för mottagarna. Troligen får du, och ännu hellre dina kunder, ut så väldigt mycket mer av en livesändning med VD:n än ännu ett inlägg där du i ord och med en glassig reklambild försöker förklara förträffligheten med din produkt eller tjänst. Det är dags att alltid tänka rörligt först. Det är dags att börja testa live. Det är dags att glömma det skrivna ordet och sådana här långa bloggposter 😉

/ @jmjobring som experimenterar med enkla livesändningar i min roll som debuterande kriminalförfattare och idag lyssnar på Laurel.

 

Dela sidan:

The ”Ad Bargain” gäller inte längre

Jag tror det är den amerikanske kommunikationstänkaren Tom Webster som har myntat begreppet ”The Ad Bargain”. Eller snarare slagit fast att ”The Ad Bargain” inte riktigt håller längre. Webster beskriver det ungefär så här: “I will give you my attention for X number of minutes of commercials in exchange for free content that I like.”, bland annat i denna artikel av Social Media Examiner. Översatt blir det ungefär; ”Ge mig lite av din tid så ger vi dig bra innehåll gratis”.

Men mycket tyder på att vi inte riktigt går med på den förhandlingen längre. Vi strömmar våra TV-program, vi blockar annonser eller skippar att besöka tidningens webbplats till förmån för att läsa artiklarna direkt på Facebook eller Google. En ny undersökning ger vid handen att mobilanvändarna också blockerar mycket mer än tidigare – 21 % av världens mobilanvändare blockerar annonserar enligt rapporten. Framförallt i de stora länderna i öster, som Kina, Indonesien och Pakistan enligt Poynter som har gått genom PageFairs rapport, se grafen nedan. Det ska sägas att PageFair säljer mjukvara till publicister som stör ut ad blockerarna, och har alltså eget intresse av att visa upp stora siffror.

adblocking_graf
Och det känns nästan som att de stora mediehusen kramar ut det absolut sista ur reklamen. Som om de straffar oss som fortfarande inte blockerar annonserna. Gå in på valfri ”kvällstidning” på webben eller mobilen och du förstår vad jag menar, se nedan annars om det var länge sedan du var inne och kikade. Du möts i princip alltid av en klassisk take over numera. Både på desktop och via mobilen.

aftonbladet_takeover

expressen_mobil_takeover

När alltfler blockerar och ingen längre köper the Ad Bargain så krämar man bara på och gör upplevelsen sju resor värre. Hur tänker de? Det känns rätt korkat. Snacka om att gräva sin egen grav.

/ @jmjobring som lyssnar på De La Soul och Snoop Doggs Pain.