Dela sidan:

Spaning från In2Summit i Berlin

Har nyligen kommit hem från Berlin och In2summit, som var konferensdelen till Sabre Awards (nej vi vann inte men är rätt stolta över att vara nominerade). Delar av den europeiska PR-eliten fanns på plats och delade med sig av insikter och tankar. Mest slående var kanske tyvärr ändå att endast 2 av totalt nästan 20 deltagare på scenen var kvinnor. Sjukt dåligt. Och vårt tweetade om den fick medhåll under dagen, det är bara att hoppas att det når fram…

tweet_berlin

Men, vad gäller innehållet noterade vi att många av talarna nämnde Snapchat som en kanal att hålla ögonen på och/eller jobba med för relationsskapande. Inte så konstigt kanske då kanalen är en bra relationsskapare, om än en ganska arbetsam kanal att skapa en följarskara på och ständigt uppdatera sitt innehåll. Och visst pratas det om den även här hemma i Sverige, men få använder den. Där finns stora möjligheter idag, som vi alla vet.

Samtidigt som flera talade om Snacphat, och Instagram också för den delen, nämndes aldrig Facebook från scenen. Om det beror på att plattformen är en så självklar del av relationsskapandet idag eller om det beror på att den är högst osexig att stå på en scen i Berlin att prata om ska jag låta vara osagt. Men jag tycker ofta att Facebook är lite eftersatt även hos svenska PR-byråer – plattformen är ju idag ett enormt användbart verktyg för att bygga relationer, det kan inte ignoreras. Även om vi ibland måste trycka på med en peng för att få räckvidd kan vi skjuta den så exakt rätt i den relevanta målgruppen att dess betydelse knappast kan ignoreras ens för de mest hårdnackade PR-byråerna som vägrar tänka annat än ”förtjänat”.

IMG_3206

Mest nytt kom annars från scenen då det pratades Virtual Reality av Adam Clyne och Patrick Chaupham från Weber Shandwick. Patrick stack ut hakan och sa att vi kommer att se folk gå omkring med VR-glasögon på stan inom ett år. Helt klart är ju i varje fall att det kommer att påverka hur vi upplever världen och vad som är ”på riktigt”. Intressantare från oss som är yrkesverksamma inom kommunikation är förstås hur vi kan använda det för att bygga relationer och sprida våra budskap. Frågan de hade som rubrik på sitt föredrag var ”Are brands ready to make virtual a reality?”. Och svaret på den frågan är nog ändå att vi kommer hinna förbereda oss på det, men som vanligt finns där alltid kommunikativa poänger att hämta med att vara tidigt ute. Och som de påpekade från scenen så blir ju hårdvaran hela tiden snabbt billigare. Vågar vi gissa att vi får se VR i Almedalen i någon form?

IMG_3190

Kul att notera att svenska SSU var representerat på scenen i form av Jimmy Larsson som bland annat berättade om den kampanj med Snapchat de kallade ”Late Snap” och körde inför valet senast. En spänstig idé och kampanj som de också har tävlat och vunnit lite priser med tillsammans med byrån Reform Act. På det hela taget var det som vanligt nyttigt att höra hur man resonerar runt relationsbyggande runt om i Europa. Vi klämde också in ett besök på en byrå i Berlin som ingår i GlobalCom-nätverket där vi ingår och som vanligt var det slående hur lika våra utmaningar är oavsett om vi sitter i Berlin eller i Umeå.

live_berlin

vår Facebooksida finns ett par live-sändningar vi gjorde från Berlin där vi snackade inför och sammanfattade dragningarna vi hade varit på, kika gärna in där också. För övrigt kul att komma igång med livesändningar på Facebook. Vill du se Sabre Awards egen film finns den här.

/ @jmjorbing som idag lyssnar på Lust for life efter att givetvis ha smugit upp och plåtat dörren på Hansa Tonstudion där Iggy och Bowie med många fler har spelat in mästerverk.

IMG_3241

Dela sidan:

Sociala medier är ett dansgolv

(Detta bloginlägg är återanvänt från min första blogg, vilket år tror du att det ursprungligen postades? Facit finns längst ner…)

Jag tror att året är 1994. Vi sänder ett litet studentradioprogram som heter Radio X. En demo trillar in med Nina i Cardigans väna stämma och låten Rise & Shine. Och man skulle förmodligen vara musikbolagschef för att inte bli helt golvad av den där demokassetten. Något liknande har vi aldrig hört och de befann sig dessutom på bilavstånd från Göteborg! Det hela resulterar givetvis i att vi fixar Cardigans första spelning i Göteborg. Jag vill minnas en extremt blyg Nina, en fantastisk spelning, ett knöfullt Kåren och att vi var kungar i diskcjockeybåset efter Cardigans gig.

I vilket fall, på den här tiden, i något slags postgrunge-rus, kunde man skifta genre på skivspelarna och ändå lyckas vara en riktig crowd pleaser. Från ”Funky Nassau” till Ministrys ”Jesus Built My Hot Rod”, från ”Marios Café” med Saint Etienne till ”Killing in the name…” med Rage Against The Machine. Det gällde bara att ha den absoluta fingertoppskänslan vid musikbytena, och att ratta stroboskopet med omsorg förstås. Alla som någon gång har varit på ett diskotek vet att sköter sig inte DJ:n så kliver halva dansgolvet av inom tre takter. Publiken är obeveklig och responsen omedelbar. Och tro mig, då svettas man alltid bakom skivspelarna oavsett hur oberörd man försöker se ut! Men vad har det med sociala medier att göra?

rise_and_shine
Demon med låten Rise & Shine fick hela Radio X-redaktionen (vi var tre personer) att gå i taket fullständigt. Och det gick ju ganska bra för det där gänget efter att vi fixade deras första Göteborgsgig…

Jo, allt. Att ratta sociala medier i någon slags professionell mening är faktiskt samma sak. Du kan hitta en kul film som blir en riktig feedfyllare med många tummar upp, kommentarer eller RT:s – dansgolvet är fullt och du är kung! Men när du en halv dag senare kör en liknande film får du ingen reaktion alls – golvet består av tre tjejer i en ring runt sina väskor och resten hänger i baren. Du surfar febrilt runt efter nästa feedfyllare medan svetten rinner nerför mushanden. Ofta kan det för ett otränat öga vara ganska otippade saker och det gäller att hitta avvägningen mellan Saint Etienne och Ministry.

Jag tror att det i grunden krävs ett intresse. Men bara för att du älskar musik behöver du inte bli en bra DJ. Samma sak gäller för sociala medier. Bara för att du tycker det är kul behöver du inte bli en bra social media manager, eller vad det nu kan kallas. Mycket handlar också om erfarenhet. Du blir en bättre DJ för varje gång du fyller ett dansgolv och förstår dess fundament, du blir en bättre social media manager varje gång du fyller feeden med kommentarer eller ser hur dina mentions blir allt fler. Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror att det i slutänden dessutom är samma hemliga njutning – vi njuter helt enkelt av uppmärksamheten vi får till låns i några minuter. Eller för att vara mer rak på sak, vi njuter som fan när alla dansar!

Detta inlägg publicerade första gången i februari 2011 på bloggen Brothers in Reklam. Det känns inte som om det har hänt så där jättemycket på fem år, fast det har det förstås. Men grundbudskapet tycker jag helt klart är tidlöst – du måste ha en publicistisk känsla och ett hantverkskunnande med dig när du ska hantera sociala medier likväl som att du måste ha en känsla för dansgolvet när du är DJ. Bara musikintresse eller tycka det är kul med sociala medier räcker liksom inte. Det gjorde det inte 2011 och det gör det definitivt ännu mindre idag. 

/ @jmjobring som också skakar liv i Rise & Shine med Cardigans.

 

 

Dela sidan:

Radiohead gör omvänd PR

Jag talade för en tid sedan för ett antal PR-konsulter om framtidens PR. En av mina spaningar var att vi kommer att få se mycket fler överraskningar även från företag. I musikbranschen är det ju idag mer regel än undantag att man litar helt på sina egna kanaler och överraskningssläpper nya låtar, videor och album där istället för att först prata med medierna. Jag tror vi snart får se samma utveckling från de stora varumärkena – att de först avslöjar nyheter för sina följare och därefter gör PR på det.

Men några artister som har tagit överraskningen till en helt ny nivå är bandet Radiohead. De har helt sonika suddat ut sig från Internet, se Facebook och Twitter nedan och deras helt vita sajt här. Nu håller vi alla andan och funderar på vad de ska släppa. Genialiskt och kul!

radiohead_fb

radiohead_twitter

@jmjobring som lyssnar på klassikern Karma Police i väntan på…

 

 

Dela sidan:

A walk in the park får hundratusentals tittare

Anrika New York Times har börjat sända live-promenader i stadens parker med hjälp av nya funktionen Facebook Live – och de får hundratusentals tittare varje gång. De går helt enkelt omkring och sänder live i sisådär 30-50 minuter. “We have no news hook on our live streams at the park, and we have no news story associated with them,” says Louise Story, executive producer of Facebook Live for The New York Times till sajten Quartz. De förmedlar helt enkelt bara en promenad i t ex Central Park för alla oss som inte kan gå där själva. Följ med på promenad i Fort Tryon Park eller i ett soligt Central Park.

central_park

När får vi se den första DN-promenaden på Djurgården eller SvD-strosar i Kungsträdgården i full blom? Eller varför inte ta med tittarna från hela världen in i en exotiskt svensk urskog i Norrlands inland där de får uppleva tystnaden och ensligheten. Slow-TV får en rejäl vitalisering tack vare Facebook Live.

/ @jmjobring som lyssnar på smäktande Cecilia med Andreas Moe.

 

Dela sidan:

Linkedin rör på sig

Jag har många gånger suckat över hur långt efter LinkedIn är om man jämför med Facebook, men nu har i alla fall Linkedin tagit ett kliv närmare Facebook och lanserat att rörligt material startar direkt i nyhetsflödet. I varje fall om du besöker sajten via datorn. Det är med andra ord läge att börja arbeta med rörligt även på den plattformen. Ja, det har det väl förstås egentligen alltid varit, men nu är incitamentet tydligare än tidigare. Precis som på Facebook är ljudet av från start, du måste aktivt slå på det. En annan skillnad jämfört med Facebook är att du länkar in materialet utifrån, vilket du inte kan göra på Facebook.

rorligt_li

Det här innebär förstås också att vi kan få ut ännu mer nytta av det rörliga material vi skapar, det är ännu en plattform där rörligt funkar riktigt bra. Det går vad jag förstår att posta från såväl YouTube som från en rad andra plattformar och lyckas få det att autostarta för den som skrollar förbi. Men än så länge verkar det, som sagt, endast finnas om du besöker Linkedin via datorn, inte i appen. I statistiken går det inte att se antal videovisningar i dagsläget, men högst troligt lägger Linkedin till det som en parameter. Vem vet, Linkedin som lanserade redan 2003 kanske kan slå igenom på allvar under 2016 och bli en bredare plattform?

/ @jmjobring som lyssnar på Eva Dahlgrens återkomst (med fd Umebon Johannes Berglund som producent) med sköna titeln Alla dagar du inte visste att du var lycklig och oemotståndliga textrader som ”ser alla mina vänner på Instagram”.