Dela sidan:

Snapchat annonser från 5$

Idag annonserar Snapchat att de öppnar för enklare annonser. Det handlar om så kallade ”geofilter” – en genomskinligt filter en användare kan lägga framför sina snaps, se filmen nedan. Och vem som helst ska kunna köpa filterna, är tanken. Exemplet i filmen som introducerar filtret är en ung tjej som ska ha kalas som köper sitt eget filter.

Den enda haken.. Det här släpps förstås inte i Sverige just nu. går du in och försöker köpa möts du av nedanstående besked, än så länge. Jag har ej heller hittat någon information om hur och när det ska rulla ut. Men, vi kan nog vara ganska säkra på att det kommer.

Skärmavbild 2016-02-26 kl. 08.32.01

Vad innebär det här?
Svenskar är över lag ganska förtjusta i Snapchat, så det borde inte vara så långt bort att vi kan köpa det även här. Och innan dess kanske det är idé att du har startat upp din Snapchat-kanal. Nej, du ska givetvis inte bara var där ”för att”. Men det gäller att konstant se över sina plattformar för att inte missa när ens målgrupper är mottagliga för dina budskap. Min gissning är att vi i år kommer att få se många nya företagskonton på Snapchat. Framförallt hos de som har en ung målgrupp och kan jobba geografiskt, t ex nattklubbar, caféer, restauranger, affärer med ung publik med flera. Nu finns det i alla fall ytterligare en väldigt god anledning att starta upp ditt företagskonto, så in och börja snappa nu 😉

/ som heter ”jmjobring” på Snapchat förstås och har Freddie Wadlings nya singel i lurarna.

 

 

Dela sidan:

Så ser nya ”Reactions” på Facebook ut i statistiken

Idag släpptes då Facebooks nya ”Reactions”, så här skriver Facebook själva om funktionen. In och testa! Den intressanta utmaningen nu blir att fundera över hur vi ska värdera dessa, de verkar i varje fall synas direkt i statistiken, som då i ett slag blir mycket mer komplex, se nedan. Är en ”Älska” mer värd än en ”Haha”?

reactions

/ @jmjobring som lyssnar på Men I Trust och delar ut Reactions…

 

 

Dela sidan:

Facebook och Google öppnar gräddfilen för alla mediehus

Nu berättar Facebook att de öppnar Instant Articles för alla, alltså möjligheten att publicera längre artiklar direkt på Facebook och dela på annonspengarna med Facebook. Läs Facebooks eget inlägg om öppningen här. Kravet verkar vara att du har 50 artiklar som Facebook kan granska i förväg och avgöra att du håller kvalitet som ett mediehus. Enligt Nieman Lab skulle egentligen Instant Articles ha släppts först på F8-utvecklarkonferensen 12 april, men anledningen till att Facebook redan nu berättar om det är att Google är på gång med sin lösning, Accelerated Mobile Pages (AMP). Den kan du läsa mer om på t ex AdAge.

instant_admin_start

En evolution har inletts
Att båda dessa giganter öppnar upp för världens alla mediehus tror jag faktiskt kommer att förändra medielandskapet radikalt. Och för alltid. Risken är ju stor att den egna plattformen sakta men säkert kommer att tappa i värde i samma takt som besökarna stannar inne på Facebook eller Google och läser artiklarna där. Troligen leder detta också i förlängningen till att Facebook är närmare att bygga sitt ett eget Internet, framförallt för företag, som jag har skrivit om tidigare. Varför ska vi lämna plattformen då vi får alla nyheter och snart kan köpa alla grejor där inne? Och i samma takt bygger Google en egen bubbla som vi inte heller behöver lämna.

Å andra sidan. För alla publicister stärker det här affären. Det visar att bra innehåll är guld värt idag, och att det kanske ändå går att att tjäna pengar på bra innehåll. Tänk om vi nu kan se lokala aktörer och kanske nya initiativ ansluta sig och lyckas bära en affär på att fortsätta granska samhället. Infrastrukturen och distributionen är ju nu i princip gratis.

Men… tänk om Facebook och Google börjar skruva ner intäkterna från annonserna när alla mediehus är inlåsta. I ett riktigt långt och ondskefullt perspektiv skulle man ju kunna tänka sig att Facebook skruvar ner intäkterna sakta men säkert så att de till slut kan sluka mediehusen utan alltför mycket ansträngning – då har Facebook i ett slag både innehållet och plattformen. Den risken räknar förstås alla med, men det är svårt att inte lägga alla ägg i en korg när korgägaren är så stor och stark. Vi lever sannerligen i en spännande tid när det gäller medieutvecklingen!

/ @jmjobring som till vardags funderar över medieutvecklingen på Punkt PR och hårdpluggar gamla sköna Timbaland i lurarna. Är han nästa man för Polarpriset?

 

Dela sidan:

Vem bär ansvaret för reklammärkningen?

Samtidigt som diskussionerna går höga om smygreklam bland bloggare och influencer drar Veckorevyn och Bonnier igång en Snapchat-kanal som högst oblygt håller upp produkter framför kameran, se bilden nedan. Visst de hymlar inte om att programmet är sponsrat eller som de skriver i sitt pressmeddelande: ”Beautytude produceras av WoWat, Bonnier Tidskrifters nya TV-redaktion, i samarbete med svenska makeupmärket IDUN Minerals.

I början av den ”Story” som de visar upp produkten i nedan berättar de att inslaget är sponsrat. Men i en ”Story” försvinner inslagen efter 24 h. Så rent teoretiskt kan du komma in precis när inslaget där de berättar om att inslaget är sponsrat är bortplockat på grund av att de har legat ute i 24 h, men ändå se när de visar upp produkten, som skärmdumpen nedan. Då är produktuppvisningen inte längre reklammärkt. Och själva ”reklammärkningen”, att berätta att ”inslaget är gjord i samarbete med”, är ju inte direkt så som vi är vana att se märkningen i annonser eller tv-reklam.

veckorevyn_snapchat
Skärmdump ur Bonniers sminkskola i Beautytude på Snapchat.

Jag är givetvis också för en tydlig reklammärkning, men hur skulle Bonnier ha kunnat göra mer? Hur ska man i ett 10 sekunder långt Snapchat-inlägg reklammärka produkter som hålls upp? Ska man alltid kasta in en vinjett innan produkten visas? Blir lite tight om du har 10 sekunder på dig. Här måste det förstås till nya regler som följer med i utvecklingen. Eller måste det? Är det kanske snart en omöjlighet? Får vi kanske finna oss i att vi måste lära våra barn att förstå att det mesta de möter på nätet är det någon som vill att de ska se, och att de bara är mer eller mindre tydligt vem avsändare är? Ibland är det en politiker som vill få ut sitt budskap i en gammel-TV-intervju och ibland är det sminkmärket IDUN som vill få dig att köpa deras produkter via Snapchat.

Vem bär ansvaret?
Så här ser ju verkligheten ut idag. Det man måste fråga sig då är vilket ansvar vi som arbetar professionellt med att få ut varumärkens budskap då har? Jag skulle säga att vi har ett väldigt stort ansvar. Kanske är det vi som ska säga åt produktägarna att de måste vara tydliga mot sina mottagare? Kanske är det vi kommunikationsproffs som ska hjälpa till att hålla gränserna tydliga och hjälpa mottagarna att avgöra vad som är sponsrat material och inte? Det är ju trots allt vi som är bäst skickade på att avgöra vad som är vad…

Vad tycker du? Var ligger ansvaret? Och finns det någon universell lösning som kan funka på alla plattformar?

/ @jmjobring som indirekt är sponsrad av Punkt PR som betalar min lön, och i lurarna har jag helt osponsrat Celebrate med Anderson Paak.

 

Dela sidan:

Allt om flera konton på Instagram

Just nu rullar Instagram ut möjligheten att använda flera konton på Instagram på samma mobila enhet. Så här gör du:
1) Klicka på kugghjulet upp till höger.
2) Skrolla ner tills du hittar ”Lägg till konto”, se nedan (om det inte finns där ännu kommer det inom kort, Instagram verkar rulla ut funktionen stegvis)

kontoskifte_inringat

3) När du sedan går till profilsidan får du en pil efter användarnamnet längst upp, klicka på användarnamnet och du kan växla mellan kontona, se nedan där du ser båda mina användarnamn ”jmjobring” och ”punktpr”.

12660260_10153335438851127_2085213144_n

Jag tror att den här möjligheten kommer att öka antalet företagsbilder på Instagram rätt rejält. Det kan tyckas vara en liten förändring, men det faktum att du innan var tvungen att logga ut från ditt eget konto och in på företagets har varit en tröskel för många. Framförallt de som inte har detta som sin huvudsyssla på företaget. Frågan är om vi får bättre bilder för att de kan bli mer relevanta och hamna i rätt sammanhang på grund av enkelheten eller om vi får sämre bilder för att det är så enkelt att posta? Vi får helt enkelt se, men högre närvaro från företagen är jag övertygad om att vi kommer att se.

/ @jmjobring som just nu hårdlyssnar på Rihannas låt Same Ol’ Mistakes, hon är som bäst så här tillbakalutad, tycker jag.