Dela sidan:

Vi behöver ett Super Bowl

Hela reklam-Amerika är i spinn runt Super Bowl. Bäst bevakning tycker jag själv att Ad Age har på sina specialsidor. Super Bowl är ju som en reklamtävling fast på allvar, så att säga. Utan att ha siffror på det tror jag att det definitivt ökar intresset hos alla för kreativ reklam – från tv-sofftyckarna till reklambranschen och säkert också ute på de annonsköpande företagen. Det blir den där lägerleden som behövs för att få både bransch och andra intressenter att prata reklam i några dagar. Och jag tror att det är något som den svenska branschen saknar. Ännu mer idag då vi inte ens bänkar oss framför självklara lägereldar som TV4s reklamblock ändå kunde vara för en tid sedan. Vem har t ex sett ICAs senaste reklamfilmer som vi alla såg och pratade om förr när linjär-TV var vid liv?

superbowl_adage

Vi har förstås också våra stora idrottsevenemang som fotbolls- och ishockeymästerskapen, men då pluggas bettingbolagens usla filmer tills vi alla sänker ljudet och surfar iväg på telefonen i pausen (apropå ICA så gjorde de ju en rolig parodi på det fenomenet). Men vi har ingen riktig stor lägereld där vi kan lansera vårt reklamkunnande på bred front. I USA gör man idag också ofta en poäng att inte göra en ny film till Super Bowl. Och man pratar i åratal om när Oreo utnyttjade strömavbrottet osv, etc. Tänk om vi också kunde ha en reklamhögtid där vi någon gång om året fick både befolkningen och branschen att prata reklam och marknadsföring.

Eller är det kanske något som Spinn och Guldägget ska skapa – en arena där bra och kreativ marknadsföring når ut till både bransch och befolkning? Har du något bra förslag?

/ @jmjobring som är digital strateg på Punkt PR och har Hurricane Highlife av WDL i lurarna.

Dela sidan:

3 grunder för din amöbakommunikation

Det är dags att introducera en ny term i vårt marknadsföringsvokabulär: Amöbakommunikation. Under 2016 tror jag det blir tydligt för alla som jobbar med kommunikation att kommunikation är något som ständigt pågår, inte bara då marknadsavdelning råkar ha köpt lite medieutrymme eller då försäljningen dippar. Antingen kommer företagen att behöva ett kvalificerat eget team eller ett retainerupplägg med sin byrå för att ständigt hålla koll och kunna anpassa sig efter omgivningen.

Känner du att ni inte riktigt är där ännu? Här kommer tre enkla steg som kan få igång din amöbakommunikation – alltså ett förhållningssätt till kommunikation som gör att du hela tiden anpassar dig efter det dina kunder/besökare/följare vill ha, likt en amöba. Den enkla orsaken till att du måste anpassa dig mot målgruppen är att det är både dyrt och svårt att försöka nå ut med ett budskap utan att vara relevant och intressant.

flock_måsar
Gör du rätt kommer nya och gamla kunder och följare att flockas runt ditt material.

1) Bevaka statistiken Självklart förstås, men det tål fortfarande påpekas är min erfarenhet – du måste hålla koll på trafiken på din sajt och dina sociala plattformar. Absolut minst på en daglig basis, gärna oftare. Grundläget på sajten är att åtminstone ha koll på vilka källor besökarna kommer ifrån, håll koll på fördelningen över nya och återkommande besökare och se var de blir av på sajten, besöker de flera sidor och vart går de efter första besöket? På dina sociala plattformar är engagemangsfrekvensen idag viktigast. Får du engagemang når du ut, så att veta vad som engagerar är a och o. Nedan ser du var du hittar ”Engagemangsfrekvens” på din Facebook-sida. Använd den som mått, det är inte styrt av hur många följare sidan har utan det mäter engagemanget hos de som ditt inlägg har nått ut till. Givetvis ska du även hålla koll på räckvidden, men det gör du högst troligt redan eftersom den syns direkt vid inlägget (och ofta idag är oroande liten).

engagemangsfrekvens

2) Skruva och justera. Nu när du har koll på statistiken kan du börja testa rubriker och innehåll, bland annat. Är det bättre att skriva en punktlista än en lång textmassa? Är det bättre att posta först på Facebook eller Linkedin? Vad kickar igång mina Twitterföljare så att de följer med in på sajten? Vilka sökord hittar mig? Funkar rörliga inlägg bättre än stillbilder på min Instagram? Vilka tider funkar bättre än andra? Det är också intressant att kika bakåt och se vilka inlägg som lever längst, vad hade de för ingredienser eller ord som folk söker på och vad kan du lära av dem?

contentkalender

3) Var förberedd, gör en kalender men revidera ständigt. Idag är som sagt relevansen otroligt viktig. Om du postar något som berör folk och som hammar rätt i tiden bär dina vänner iväg ditt inlägg och du behöver inte annonsera lika mycket. Du måste därför bli bättre på att ta vara på de kommunikationstillfällen som dyker upp. Gör en kalender där du planerar in såväl yttre – kanelbullens dag etc – som inre händelser – chefen ska träffa potentat som kan bli bra bild etc – och lär dig att betrakta allt du gör med kommunikationsglasögonen. Snart lär du dig vad som kan bli bra nyheter och vad som engagerar dina vänner, liket en amöba kan du då börja anpassa din kommunikation efter världens dagsform.

/ @jmjobring som är digital strateg på Punkt PR och lyssnar på Jerry Williams med låten Cold Beer. Nä, inte vår Jerry, det finns uppenbarligen en till…

 

Dela sidan:

Kärleksbyggande marknadsföring

Kärlek lönar sig. Det är kul att se att man på Harvard Business Review kan visa att enbart nöjda kunder inte är en framgångsfaktor. Emotionellt involverade kunder – Emotionally Attached Customers – är mycket värdefullare. Vi kan till exempel se hur Pepsi slår ärkefienden Coca Cola när det gäller Emotionally Attached Customers.

Och är det något vi kan, bör och ska bygga med hjälp av våra sociala medier och PR så är det ju att försöka få våra kunder mer emotionellt involverade i oss. Se rapporten sammanfattad här eller läs artikeln och börja betrakta 2016 som året då du också ska satsa på mer kärleksbyggande marknadsföring.

Skärmavbild 2016-01-28 kl. 12.40.44

Skärmavbild 2016-01-28 kl. 12.45.54

/ @jmjobring är digital strateg på Punkt PR med Bob Moses Tearing Me Up i lurarna.

Dela sidan:

Skapa snabb lo-fi video med appen KnowMe

Nu börjar det dyka upp appar som ska hjälpa oss att enklare skapa vertikal/kvadratisk film, den senaste är appen KnowMe med vilken du enkelt kan ta bilder ur ditt bildbibliotek och lägga på speaker eller musik, eller spela in nytt rörligt direkt i appen. Många har spanat om att ”lo-fi video” är årets hetaste trend, alltså att göra enklare video på egen hand och använda som content för företaget. Och där hamnar förstås appen KnowMe exakt rätt.

Skärmavbild 2016-01-24 kl. 10.05.02

Se min egen testvideo här (stillbild nedan). Jag satte ihop den på under en minut från material jag hade i bildbiblioteket och en film jag har laddat ner från min Snapchat. Du adderar material till din film genom att hålla fingret på bilden du vill ha med så lång tid som du vill att bilden ska visas. Väldigt enkelt att förstå vilket gör appen supersnabb att använda, vilket kan vara bra idag då vi skapar filmer på Snapchat och tar bilder med mobilen på alla håll. Då kan vi snabbt spara ner den där Snapchat-filmen och adderar lite stillbilder och lägga på en färdig musikslinga. Vips så har du en lo-fi video.

Skärmavbild 2016-01-24 kl. 10.16.09
Så här ser det ut på KnowMes egna visningssida.

 

Skärmavbild 2016-01-24 kl. 10.22.03
Så här ser det ut på en Facebooksida

 

Skärmavbild 2016-01-24 kl. 10.17.53
Och så här ser det ut som länk i det personliga flödet på Facebook.

Tror faktiskt att KnowMe kan bli användbart även för företag. Istället för att lägga ut ett antal bilder kan man enkelt sammanfoga dem till rörlig bild, som ju funkar klart bättre på både Facebook och Instagram. Ladda ner och testa. KnowMe är förstås i sig självt även ett socialt nätverk, men huruvida det blir en hit är mer tveksamt. Men som vanligt kan det vara bra att registrera företaget på appen, så att ingen knycker er identitet där.

/ @jmjobring som idag lyssnar på Petters Följer mig.

 

Dela sidan:

Vad är grejen med appen Peach?

Persika är den första smaken ut i år. Appen Peach är på mångas läppar så här i början av året. En långt ifrån revolutionerande app som högst troligt är glöm om en månad, eller så är den inte det? Det är liksom lite det som kittlar, ingen vet var nästa Snapchat eller Instagram finns. Kanske är det Peach?

Vad är det då som ”alla” pratar om? Jo, en högst enkel app som bygger på i princip samma sak som Facebook, Twitter med flera. Ska det vara någon utmärkande egenskap är det enkelheten, som på sätt och vis påminner om Snapchat. Det är supersnabbt att uppdatera, och är det något som skiljer ut Peach är det vad appen kallar ”Magic Words”. Om du skriver t ex ”Move” så hämtar appen data från din hälsoapp. Skriver du ”gif” kan du leta bland ett bibliotek av enkla rörliga bilder. Skriver du ”Battery” kan du se och posta statusen på ditt batteri. Skriver du ”Song” kan appen höra vilken låt det är som spelas om det finns musik där du är. Och så vidare. Se mitt flöde nedan.

dump_jmjobring

Kommer Peach att slå stort? Nja. Den kommer säkert hitta sin krets av användare, t ex ett gäng av kompisar, som kommer att använda den länge. Men jag är högst tveksam till att den slår igenom stort och brett, den känns för lika befintliga appar som vi är mer vana vid. Nyheten är för liten, tror jag.Vi får väl se om jag får äta upp mina ord. Men innan du slutar läsa, du ska som vanligt in och registrera företagets användarnamn, så att ingen annan stjäl det. Och om den, mot förmodan, blir populär kan ni känna att ni var tidigt där 😉

Läs mer om Peach på Mashable och Wired och hur den funkar på Frida.

/ @jmjobring som heter ”jmjobring” även på Peach, så adda mig gärna om du testar. Lyssnar annars fortfarande mest på Bowies avslutningsskiva Blackstar och har svårt att förstå att han inte ska göra fler skivor.