Dela sidan:

Tre möjligheter inför 2016

Vi har utmanat varandra på min byrå att plocka ut tre möjligheter som kommer att innebära framgång 2016. Här är mina tre, som alla handlar om resultat, målgruppsinsikt och relevans, som jag tror blir de absolut viktigaste orden i vårt affärsvokabulär detta år:

Amöbakommunikation skapar resultat. Allt kommunicerar. Det var det första min första reklambyråchef sa till mig. Året var 1998. Och det har faktiskt aldrig varit mer aktuellt än inför 2016. Idag måste vi börja utnyttja den möjligheten. Vi måste ständigt utvärdera, anpassa, kommunicera och justera för att nå resultat. Oavsett om det är en nöjd kund eller kanske en storm med ett kul namn är det kommunikationstillfällen som ska utnyttjas. Detta blir under 2016 inte bara en framgångsfaktor utan också en kostnadsfråga – vi ser idag hur räckvidd blir så mycket dyrare om den inte bärs fram av relevans. Vrid över delar av din mediebudget och skapa ett eget internt team eller gör ett retaineruppläg med din byrå som likt en amöba kan anpassa sig efter allt som händer. Mediebudgeten är under 2016 den lilla utgiften, det som kostar är kunskapen, de snabba fötterna och bevakningen.

Skärmavbild 2016-01-05 kl. 16.03.24

Reklamens kvalfyllda död. Nej, långt ifrån alla använder adblockers, men de allra flesta har kopplat på en mental adblocker. Väldigt få accepterar idag den slentrianreklam som vi har fått upptryckta i ansiktet så länge. Relevans har aldrig varit relevantare än under 2016. Och det gäller i båda ändar – företagen som vill nå ut kräver helt andra resultat när de kan mäta allt och mottagarna/konsumenterna värdesätter relevant information vid rätt tidpunkt men nedvärderar dig om du trycker upp något orelevant i deras ansikten. I mitten står vi som ska leverera resultat åt företagen och relevant information åt deras kunder. Det ställer helt nya krav på både byråer och medarbetare, men faktiskt även på marknadscheferna som ska köpa. Komplexiteten ökar och med det också kraven på konsulterna. Vår bransch mår bra av det ökande trycket på leverans, men vi måste också bli bättre på att sätta upp relevanta målsättningar. Under 2016 finns det goda möjligheterna för de byråer som både kan skapa relevant innehåll som rundar reklamfiltren och som mäktar med att arbeta så nära kunderna att förväntningar och leverans motsvarar varandra.

Skärmavbild 2016-01-07 kl. 12.02.14

Alla är sitt eget varumärke. År 2016 blir året då allt fler företagsledare inser att de måste börja utnyttja medarbetarnas egna varumärken för att nå ut. Det handlar inte om att få personalen att klicka gilla på det företaget postar, vi måste gå djupare än så och hjälpa utvalda medarbetare att bygga upp sina varumärken som experter och problemlösare snarare än säljare. När företagsrepresentanten kliver in hos kunden ska kunden inte bara veta vilka de är, de ska ha djup respekt för den kunskap de har läst sig till att ”säljaren” har med sig i bagaget. När vi tar ”social selling” till den nivån är den värd sina inlägg i guld. Men då måste också företagsledarna inse att det är en långsiktig investering som visserligen kan kliva ut ur huset den dag medarbetaren i fråga slutar. Men den risken tar alla som lär upp en ny medarbetare redan idag. De allra djärvaste låter sina värdefullaste medarbetare arbeta fram personliga kommunikationsplaner tillsammans med en pr-byrå och jag lovar att de sedan kommer att få se grymma säljresultat i slutet av året. Hjälp dina medarbetare att bygga och vårda sina egna varumärken och dina egna affärer kommer att blomstra. Tror faktiskt att det här är den smartaste och mest effektiva marknadsinvesteringen ett B2B med lite längre säljcyklar kan göra år 2016.

/ @jmjobring som också bjussar på mina 15 i topp från 2015

 

 

 

 

 

Dela sidan:

Snapchat rivstartar 2016

Efter bara ett par månader stänger Snapchat sin Lens Store i morgon. I USA kunde man köpa olika Lenses, alltså de filter du kan använda när du tar/filmar en selfie. Orsaken är enligt Business Insider att Snapchat helt ska fokusera på annonsaffären. Samtidigt annonserar Wall Street Journal att de kliver in i Snapchat Discover, alltså avdelningen där mediehus kan skapa helt eget material. Det är som om Dagens Indsutri skulle kliva in där, ett intressant beslut som det ska bli spännande att följa. För oss svenskar syns WSJ ännu inte, om det endast ska visas för amerikanska användare eller om det ska dyka upp internationellt också framgår ingenstans, vad jag har hittat.

Snapchat rivstartar alltså det nya året med stora nyheter. Och jag tror det kommer att fortsätta. Med kreativa annonsplatser som de tar rundligt betalt för säger Snapchat att 90% av deras annonsörer återvänder. De sitter helt enkelt på en guldgruva av dedikerade användare, frågan är om de kan ta betalt för dem så att det räcker. Det blir i vilket fall garanterat ett spännande år för den relativt unga plattformen!

Skärmavbild 2016-01-07 kl. 09.06.51

/ @jmjobring som lyssnar på Endlessly med Tess Zucchini denna kalla vintermorgon när arbetslivet åter drar igång.

 

Dela sidan:

Nu summerar vi 2015

Inför 2015 spådde jag på min dåvarande blogg att:

”Facebook tar pengar från Google” Ja. I varje fall tog Facebook mängder av videovisningar från YouTube när det gäller företagens videos. I reda annonspengar är det ju svårt att avgöra om Facebook tar annonspengar från Google eller från andra medier. Däremot spådde jag tidigare i höstas att Facebook kommer att bli en ännu mer relevant plattform för företag, läs gärna mitt lite omdebatterade inlägg Facebook blir Internet för företag.

”Instagram blir allt viktigare” Föga visste jag att Instagram skulle släppa loss oss annonsörer på plattformen under året. Om inte Instagram var en viktigt plattform tidigare blev den definitivt det när annonsmöjligheterna släpptes på. Så, ja, här tycker jag nog att jag fick rätt.

Skärmavbild 2015-12-22 kl. 22.09.26
Taylor Swift har nästan 60 miljoner följare på Instagram och hade många av årets mest gillade inlägg.

”Twitter blir tydligare marknadsplats” Nej. Twitter har inte lyckats med mycket mer än att skapa rubriker om ledningens bråk under året. Skrev bland annat om storinvesterare Saccas goda råd till Twitters ledning. Här på slutet har de fått in en betrodd VD i Jack Dorsey, men skutan har mycket kvar att bevisa för aktieägarna. Men Twitters inflytande i den svenska medie- och politikdammen är otvivelaktigt fortfarande starkt.

”Podcasten blir kommersiellt intressant” Ja. I varje fall går svenska Acasts finansieringsrundor fortfarande bra. Ni vet de där som försöker få oss annonsköpare att lägga in ljudannonser i poddarna. Tyvärr tycker jag att deras annonser ofta avbryter abrupt och ligger så högt ljudmässigt att jag bara blir sur och får ont i öronen av de varumärken som försöker ta sig in i den intima miljön. Nja säger jag. Då tycker jag sponsorskap och andra lösningar är klart mycket relevantare.

”Bloggen blir hemmabas” Nja. Inte har det poppat upp så där supermånga, men jag tippar att vi idag har fler seriösa företagsbloggar än vi hade för ett år sedan. Och ordet Content Marketing har verkligen hettat till i år. Men att arbeta med content på riktigt tar tid och en hel del resurser, som få verkar riktigt ha ro att tillsätta. Än så länge. Snart nog har vi inget val.

”Algoritmens år” Ja. Alla har pratat om algoritmer. Framförallt Facebooks. Förra året fick jag ofta berätta om Facebooks algoritm som en nyhet, i år har alla vetat att den finns och ungefär vad den gör. Med lanseringen av Instant Articles, som nu också en rad svenska mediehus hakar på, får man nog på sätt vis säga att algoritmen ägde 2015.

”Mest kunskap vinner…” Ja. Det här är en trend som blir tydligare och tydligare. För att ta de där snabba besluten som förmår putta din kommunikation i rätt riktning krävs kunskap. Kunskap om kanalen, om din målgrupp, om kommunikation, om relevans och om den digitala medielogiken. Jag skrev häromdagen om att vi borde glömma sociala medier och börja adressera varje kanal som en unik möjlighet. Det var många i branschen som gillade det, läs här om du missade. Där tror jag vi har lite av kärnan i 2016.

/ @jmjobring som avslutar arbetsåret med konceptplattan Revenge of the Dreamers II som J Cole ligger bakom och ett recept på grönkål, även känt som Halländsk långkål. Höjdpunkten på julbordet.

Mjöbrings grönkål:
Krama ur grönkålen om den har varit fryst
Stek i rikligt med smör en bra stund
Häll på grädde i omgångar och låt det koka in i typ minst en halv timme och gärna mer än en timme
Ringla över lite lagom med sirap efter ungefär hava tiden
Smaksätt med kanel
Smaka av med salt och svartpeppar, ta mer sirap om du vill ha mer sötma
Njut med en hemmagjord besk och en skiva vildsvinsskinka

God jul.

 

Dela sidan:

Hyra i gallerian eller bygga eget?

Jag skrev för en tid sedan ett ganska uppmärksammat inlägg om hur Facebook blir Internet för företag. Facebook bygger in fler och fler smarta funktioner och hjälper företagen att både inspirera och konvertera sina kunder utan de behöver lämna Facebooks plattform. Företagen når givetvis nya och befintliga kunder främst med hjälp av annonser, men även organiskt. Jag tror faktiskt att 2016 blir ett avgörande år för många företag som vill något på den digitala arenan, och jag hör detta från ett flertal håll just nu, inte minst i podcasten The Marketing Companions senaste episod med Mark Schafer och Tom Webster där de tog upp liknelsen nedan.

Den stora frågan tror jag blir om du ska hyra dig en plats i den stora shoppingallerian/köpcentrat där du kan nyttja de flöden av människor som redan finns eller om du ska bygga en egen butik på en egen tomt och locka dit dina kunder för att exklusivt besöka dig. Ja, de stora drakarna som H&M med flera har förstås båda delar, men för väldigt många är det ett viktigt val. Precis så ser det ut snart ut även på den digitala arenan.

gallerian_fb

Shoppinggallerian är förstås Facebook, men det kan också vara YouTube eller kanske LinkedIn för några. Att driva en helt egen butik på egen mark är att hålla fast vid övertygelsen om att jag kommer att fortsätta locka besökare till min sajt även om den ligger utanför de stora plattformarna. Och detta är förstås inte svart eller vitt. Det är klart att du alltid (eller i varje fall under flera år…) kommer att ha en viss trafik kvar till din egen sajt, men den dag du kan sätta en köpknapp på ditt Facbeookinlägg eller posta produktinformation och låta kunderna söka bland dina produkter utan att de behöver klicka sig iväg, tror jag den egna sajten sakta kommer att tyna bort. Allt fler kommer att samlas i gallerian och njuta av fördelen av att människorna redan är där på plats. Är du en stor aktör är du högst troligt i flera gallerior/plattformar.

Ska vi fortsätta liknelsen måste du på egen hand bygga vägar, fixa kundvagnar, kassasystem och så vidare till din egen butik. Och framförallt måste du på egen hand orka annonsera för att nå dina kunder. I gallerian kan du haka på de samannonser som görs, du får också ett flöde utanför fönstret med folk som bara strosar runt eller egentligen är på väg till en annan butik, men ändå rätt öppna för dina köpimpulser.

Kostnad mot nytta
Vi har historiskt haft svårt att överge ägandet. Kanske är det så även när det gäller det digitala? Vi tycker om att kunna kontrollera alla led, från uppdateringar till flödet ner i varukorgen. Vi kan spåra, skruva, locka, locka igen, locka lite till, göra avslut och plocka ut relevant statistik. Men tänk om du kan göra exakt allt det där men minska ner på sökoptimeringen och lockandet. Du behöver troligen skapa lite mindre content. Du behöver ingen egen butikslösning. Inga externa annonsleverantörer utan en enda annonsplats som du hanterar själv. Ingen IT-nisse som du  måste ringa när allt går ner eller inte fungerar. Ingen domänavgift och serverkostnad. Vad är då den egna sajten värd? Vilket mervärde tillför ägandet av affären?

/ @jmjobring som förstås lyssnar dygnet runt på #mh15.

 

 

Dela sidan:

Vi borde lyssna på publicisterna

Det är många som pekar finger och fnissar lite åt mediehusens ibland lite tafatta försök att ta sig an ett nytt medielandskap. Ja, även jag har fnissat många gånger åt deras oförmåga att ställa om och förstå att kunderna har förflyttat sig och förändrat sina vanor fortare än mediehusen. Det gäller ju såväl läsare och tittare som annonsörer.

Resultatet är i många fall förödande. IAB Sverige talar om att 75 % av de digitala investeringarna i kommunikation i Sverige idag går till de tre stora – Google, YouTube och Facebook. Regering och riskdag har fattat och tillsatt en medieutredning, som jag bland annat hade äran att bidra i, läs om mina intryck här. Och här är utredningens första delbetänkande.

Se och lär
Men vi borde givetvis öppna ögonen och se vad publicisterna gör. Eller, kanske framförallt, inte gjorde i tid. Mediehusen är bland de första att utsättas för den disruption som är digitalt driven och genomsyrar samhället och som snart kommer att nå din bransch också. Vår bransch, pr och kommunikation, är förstås också mitt i omställningen. Vi har ju lämnat mycket av vårt gamla kampanjtänk bakom oss och hjälper idag våra kunder att hantera en ständigt pågående varumärkesutveckling där de måste lära sig att utnyttja alla vardagliga möjligheter till kommunikation som ges. En kampanj börjar idag där den tidigare slutade, alltså vid själva lanseringen av kampanjen. Men det där vet vi allihop. Eller? Men i vilket fall är det en helt annan historia som jag gärna får återkomma till. Åter till publicisterna.

publicistpoddarna
Det roliga med publicisterna är att de mer än någon annan bransch har anammat två heta trender: poddar och transparens. Med jämna och ojämna mellanrum poddar dessa publicister väldigt öppet och initierat om hur deras bransch förändras. Ja, de pratar givetvis även om sina egna produkter och mycket om vilka publicistiska avvägande de gör, men de diskuterar också väldigt mycket om hur branschen förändras och vilka steg de själva tar. De delar frikostigt med sig av utblickar från andra länder och saker de har tagit in och funderat på.

Hur skulle vår bransch låta?
Stäng ögonen och fundera en stund över hur det skulle kunna låta om du och någon av dina tuffaste konkurrenter skulle börja samtala. Tänk om ni la undan säljsnacket en stund, vågade öppna dörren lite, även om de var för en konkurrent, och diskuterade de gemensamma utmaningar. Tänk vad ni skulle kunna lära av varandra och tänk om era kunder till och med skulle börja lyssna? Är det möjligt? Eller är det kanske nödvändigt för att möta de förändringar vi utsätts för av digitalisering och globalisering? Har de där utskrattade publicisterna insett något vi andra har missat? Tanken gnager. Visst finns det gott om kommunikationspoddar, men de allra flesta diskuterar reaktivt runt kampanjer och hur vi gör saker samt förändringar i kommunikationsbranschen ur ett användar- och kundperspektiv, vilket givetvis är till stor nytta för kunderna. Det är inte där min funderingar är, jag är snarare nyfiken på vad som skulle hända om vi, som publicisterna, sätter oss ner med en konkurrent och diskuterar den egna branschens utmaningar på samma öppna sätt som publicisterna. Jag tror det skulle bli intressant och väldigt givande även för våra kunder.

De publicistpoddar jag hyfsat regelbundet följer är:

MattssonHelin med Jan Helin, publisher på Aftonbladet och Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen.

GullbergNordström med Gefle Dagblads chefredaktör Anna Gullberg och Arbetarbladets chefredaktör Daniel Nordström (tidigare på Folkbladet här i Västerbotten).

Atladottir och Bjurwald med Margret Atladottir från Politism och Lisa Bjurwald på Medievärlden.

Lokalen med Bosse Andersson, Dala-Demokratens redaktionschef, och Carl-Johan Bergman, chefredaktör DT.

/ jakob@punktpr.se som lyssnar på blytunga Cherries låt Tabanja (som jag har googlat mig till betyder pistol/vapen).