Dela sidan:

Åtta saker vi pratar om 2018

Jag summerade häromdagen hur det gick för mig med mina funderingar inför 2017, kika här. Nu är det dags att blicka framåt. Här är åtta saker vi kommer att prata mycket om under 2018.

1 – Vi ser fler biflöden på sociala medier
Facebooks försök med att lägga företag i ett biflöde istället för det vanliga nyhetsflödet är oroande för många, jag skrev om det här. Men jag tror ärligt talat att vi alla måste bli bättre på att skapa värde och posta sådant våra följare inte kan vara utan. Vi måste förtjäna vår uppmärksamhet. Och Facebooks algoritm har egentligen redan stoppat oss i ett eget biflöde. Den stora vinnaren tror jag är Linkedin, men snart nog lessnar även de användarna på usla företagspostningar. Så, börja skapa värde istället.

2 – Harry Potter dyker upp i Mixed Reality
Ninatic, företaget bakom Pokemon Go, har hintat att Harry Potter ska dyka upp i din trädgård i Harry Potter: Wizards Unite. Även om Ninatic kanske inte kan upprepa succén med Pokemon Go kommer vi säkert ändå att få se många spelare irra omkring med mobilen i handen. Det finns många Potter-fans där ute i rätt ålder. I förlängningen kommer dessa spel också att hjälpa utvecklingen av andra kommersiella tillämpningar av AR och MR.

3 – Vi börjar fråga mer
Vi mäter och mäter men når sällan ända fram till den heliga gralen avslutet. Jag tror att vi under 2018 får se hur alltfler försöker börja mäta effekt och sluta förlita sig så mycket på räckvidd. Men när vi bygger varumärken och har långa B2B-cykler är det givetvis alltid en utmaning. Jag tror vi helt enkelt får börja fråga mer för att få svar på vem vi når och hur de vill bli nådda av våra budskap. Våga fråga!

4 – Vi omvärderar tiden vi spenderar
Jag skrev häromdagen om rörelsen Time Well Spent i USA, och här finns mer på det temat. Nu har den kommit till Sverige och vi fick även en ny undersökning gjord av Sveriges Annonsörer som basunerade ut att 23 procent av svenskarna överväger att lämna Facebook.  Nej, 23 procent kommer inte att lämna. Och nej, annonsörerna kommer inte att gå över till analogt, som Sveriges Annonsörer hoppas på. Men jag tror vi får se en tilltagande trend att vi funderar alltmer över den ”beroendeframkallande” delen av de sociala medierna. Vad tillför egentligen ett ”gilla” till ditt liv?

5 – Handeln får ett stålbad
Jag tror på riktigt att handeln står inför ett liknande stålbad som medierna nästan är igenom. H&M har gått kräftgång på börsen hela 2017 och vi ser i min hemstad Umeå hur de lokala affärerna i centrum har svårt att kompensera för kombinationen av e-handel och köpcentrum. Och då har egentligen inte varken Amazon, Wish eller Alibaba kommit hit på riktigt. Överlevarna är de unika lokala, exklusiva butikerna som har en vettig digital närvaro. Butikerna i mittenskiktet kommer att stupa. Att se och lära av kommunikationsbranschens stålbad tror jag blir viktigt.

6 – Kina kryper allt närmare
Apropå Alibaba. Idag sneglar Silicon Valley alltmer mot Kina, läs Martin Gelins utmärkta artikel i DN. Och megaframgången med Wechat måste ju sprida sig även hit. Jag tror att vi under 2018 får ser fler industrijuveler än Volvo köpas upp av Kinesiska företag, men även att vi anammar mer av deras trender. Guanggun Jie är bara början. Dags att börja plugga kinesiska.

7 – Reklamen dör igen
AdWeek summerar annonseringsåret i sin podd och toppar med Nikes försök att slå två timmarsrekordet för maraton, Fearless Girl i New York och Logics raplåt som stödjer en självmordspreventionslinje. Alla tre är i min värld minst lika mycket PR-aktiviteter som reklam. Så, det är väl dags att återigen säga att reklamen är död. Eller kanske mer relevant att sluta skilja på reklam och PR och börja prata om vilken effekt vi vill uppnå och skita i etiketterna. Eller hur?

8 – AI blir Person of the Year
AI eller Artificiell Intelligens kommer att bli årets största snackis och pryda omslaget till Times i december. Jag tror dessutom att vi i kommunikationsbranschen får tillgång till alltfler smarta verktyg som kommer att hjälpa oss skapa innehåll och nå rätt konsumenter. Om vi tycker att det är trångt i det digitala idag är det en västanfläkt jämfört med hur det blir i morgon när vi får robotar som skapar innehåll även åt kommunikationsbyråerna och inte bara åt mediehusen. Oj, oj, oj.

Jag tror faktiskt att vi kan se fram emot ett enastående intressant år och då har jag ändå inte tagit upp riksdagsvalet med troll och upprörda väljare, att Trump tyvärr kommer att twittra igång mer motsättningar än att skapa ökad förståelse, att vi får en ny läroplan som förhoppningsvis ska föra digitaliseringen in i skolan och att GDPR kommer att göra att många IT-ansvariga missar sköna maj för att sedan kliva ut ur buren i juni och inse att det nog ändå inte var så bråttom. Men någon måtta på tyckandet får det ju vara. Nu kör vi 2018.

/ @jmjobring som börjar året med de tio bästa låtarna från 2017 i lurarna.

 

Dela sidan:

Hade jag rätt om 2017?

Jag tycker verkligen om den här tiden på året då vi får frossa i framtidsspaningar! Jag tror dessutom att det finns något nyttigt i att faktiskt fundera över vad vi har lärt oss och hur vi tror att det kan hjälpa oss framåt. Därför försöker även jag spå framåt och tänkte göra så även i år. Men först måste jag ju stanna upp och se om jag fick rätt om 2017? Jag förutspådde tre möjligheter inför 2017, men vad får jag egentligen för betyg på mina spaningar?

”Vi har lärt av de mörka krafterna” 
Förra året hoppades jag att ”Vi lyckas kanske till och med vända diskussionen bort från plattformarnas ansvar till att handla om vårt eget ansvar.” Men riktigt så långt kom vi inte. Inte minst ser vi hur etablissemanget i USA skyller på ryska trollfabriker för att presidentvalet spårade ur, men riktigt så stort inflytande hade nog inte de där annonserna eller klickbetena från Ryssland. En hel del ansvar faller nog tillbaka på amerikanerna själva också. Men samtidigt måste kraften i #metoo sägas vara en riktigt stor och lysande stjärna som visar att den goda sidan kan dra stor nytta av kraften i vårt nya medielandskap. Jag ger mig själv betyget 3 av 5.

”Konsten att välja bort”
Jag hoppades också att vi skulle börja skala av och välja medier och kreativa lösningar som prickade rätt, istället för att skjuta brett och räkna räckvidd. Jag spådde att ”Räckvidd är inte alltid svaret, det är dags att se effekten också.” Slog det in? Svaret är förstås högst individuellt, men jag tror att allt fler faktiskt såg detta komma under 2017.  Om inte annat så såg de säkert hur trängseln blev allt större om uppmärksamheten och diskussionerna om mätning fördes på allt fler håll, inte minst deltog jag själv i en panel på Mynewsday i Umeå där resonemanget fördes. Här får jag betyget 4 av 5.

”Influencer viktigare än kanaler”
”Under 2017 tror jag att vi för första gången ser hur det börjar bli mainstream även för små och medelstora aktörer att köpa plats hos influencers istället för i en viss kanal.” Nja. Nog ökade säkert trycket hos många större influencers, men det finns fortfarande en osäkerhet hos både köpare och säljare hos de influencer som kvalar in på nivån under de riktigt stora. Betyget blir underkänt, kanske 2 av 5.

Läs hela min spaning, ”Tre möjligheter inför 2017” här.

Och 2018 då? Håll ut, jag återkommer alldeles snart, tills dess kan du lyssna på årets 10 bästa låtar.

/ @jmjobring

Dela sidan:

Facebook bjuder på musik och ljudeffekter

Lite otippat dök det idag upp reklam för ljud och ljudeffekter från Facebook i mitt flöde. 1 000 låtar och drygt 1 500 ljudeffekter verkar finnas för allmän användning.  Du hittar alla ljuden här: https://www.facebook.com/sound/collection/ 

Ett enkelt sätt att sätta musik på julens skidfilm kanske? Eller ditt nästa bildspel från företaget. Anledningen till att Facebook bjuder på det här är förstås ytterligare ett sätt att få oss att skapa rörligt istället för stillbilder – om vi kan lägga på högkvalitativt ljud är det också enklare att skapa rörligt.

Även om ljud inte är bristvara på nätet är det ibland svårt att hitta, så jag tror nog at Facebooks bidrag till ljudbilden är välkommet av ganska många.

/ @jmjobring som har samlats årets tio bästa låtar (på Spotify) här.

 

 

 

Dela sidan:

Eget Facebook-flöde för Sidor – kanske inte dödsstöten ändå?

I bland annat Slovakien har Facebook en tid nu kört ett försök där de lägger alla kommersiella sidor i en egen feed. I din vanlig feed ser du helt enkelt bara dina vänner och de företag som annonserar, all annan räckvidd hamnar i ett egen separat flöde som kallas för ”Explore Feed”.

Det låter som domedagen för alla som har en kommersiell Facebook-sida, att hamna utanför den vanliga feeden. Men är det det? Journalisten Filip Struhárik, på ett av mediehusen i Slovakien, har gjort en sammanställning av statistiken i en intressant artikel på Medium.

– De 50 största Slovakiska medierna tappade 52 % av interaktionerna (gilla, kommentarer och delningar)

– De seriösa nyhetsmedierna tappade 39 % av interaktionerna medan hatsajterna tappade 27 %

– För en del nyhetssajter innebar det ingen förändring för själva webbplatsens trafik medan andra har tappat upp mot 10 % förstås beroende på hur beroende webbplatsen är av Facebook

Journalisten skriver även om sin egen sajt DennikN som enligt uppgift har 23 000 prenumeranter och 40 procent av trafiken från Facebook. De har tappat 32 procent av interaktionerna och sett 38 procents minskning av engagemanget, men endast tappat 3 procent av sin trafik sedan Facebook inledde testet.

Vad betyder det för oss?
Det är förstås lite svårt att översätta det här siffrorna rakt av för oss som arbetar med kommersiella webbplatser då vi ofta har ett annat förhållande till Facebook än vad mediehusen har. De flesta av oss betraktar nog i dag Facebook som en blandning av annonsplattform och umgänge med våra kunder, men oftast inte som det främsta stället att driva trafik till vår sajt. En gissning är att även annonseringen kommer att bli lite dyrare om all kommersiell trafik flyttas till egen feed, då ännu fler börjar annonsera på en redan ganska trång plattform.

Är det domedagen då? Nja. Jag tror att det kan få de varumärken som redan är skeptiska mot Facebook att lämna plattformen helt. Men jag tror att de allra flesta redan i dag betraktar Facebooks organiska räckvidd som lånad och vi försöker ständigt göra oss så relevanta för våra vänner att de vill hitta oss.

Kanske är det en positiv utveckling?
Ska man vara riktigt optimistisk kanske det kan vara bra om vi tvingas att betrakta Facebook fullt ut som vi betraktar besöken från Google – de som aktivt vill hitta oss ska vi ta extremt god hand om och vara så relevanta vi kan. De som inte vill se oss ska vi inte försöka övertyga genom att skrika högst utan genom att vara redo då de behöver oss och genom att skapa ambassadörer av våra kunder som hjälper till att sprida vårt varumärke.

Det ska tilläggas att Facebook säger att detta är ett försök och inte alls säkert att det blir verklighet på alla  marknader. Men som journalisten i Medium-artikeln också påpekar är det nog nyttigt att börja fundera på ett liv utan organisk räckvidd på Facebook.

Läs hela artikeln på Medium

/ @jmjobring som jobbar på årslistan och lanserar en ny iskall deckare.

Dela sidan:

Time well spent?

Enligt vissa uppskattningar stirrar vi på skärmen ungefär 150 gånger på en dag. Ljuset från skärmen ska enligt vissa undersökningar göra det svårare för oss att sova. Och det här är bara början. De yngre generationerna föds med en mobil i handen, vad kommer att hända med dem? Hur ska det gå?!?!

Nej, jag sällar mig verkligen inte till alarmisterna som ropar om förstörda generationer eller att vårt sociala liv tar skada av skärmtid. Men det skadar aldrig att reflektera. Och vi ser en ganska tydlig mottrend i dag – är vi verkligen medvetna om hur väl Facebook och de andra plattformarna är designade för att få oss att fastna?

The Attention Economy
Finns där en ny gilla-markering på Instagram tro? Har jag fått någon ny notis på Facebook kanske? Har det där mailsvaret kommit ännu? Allt fler plattformar och appar vill ha vår uppmärksamhet just nu.  En av motkrafterna heter Time Well Spent som drivs av Tristan Harris som har arbetat på Google. Deras lista nedan är trots allt rätt intressant att reflektera över tycker jag:

  • Snapchat turns conversations into streaks, redefining how our children measure friendship.
  • Instagram glorifies the picture-perfect life, eroding our self worth.
  • Facebook segregates us into echo chambers, fragmenting our communities.
  • YouTube autoplays the next perfect video, even if it eats into our sleep.

Jag har själv testkört Time Well Spents app Moments en tid för att se hur mycket jag använder telefonen. Den registrerar alltså varje gång jag plockar upp telefonen och mäter även tiden jag använder telefonen. Det som överraskade mig mest var hur ofta jag faktiskt plockar upp telefonen.

En nyttig övning och att bara ha appen installerad gjorde att jag reflekterade över användandet, men lite ironiskt kändes appen efter en tid som ytterligare en sak som tog min uppmärksamhet. Så appen är borta, men en liten tankeställare har jag fått med mig, framförallt över hur designen på plattformarna är gjorda för att vi ska fastna. Värt att reflektera över, även om vi inte behöver bli panikslagna.

/@jmjobring som för att spä på mitt det-var-bättre-förr-gnäll väljer Neil Youngs nya Fly By Night Deal som verkligen ekar av forntiden. På ett rätt skönt sätt.