Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 1 april 2016

Snapchat utmanar oss alla

Vad är TV, vad är video och vad är en social plattform? Snapchat suddar ut alltfler gränser. Enligt en artikel i Business Insider har en studie av Nielsen visat att Snapchat når 41% av USAs 18 till 34-åringar. Jämför man med de 15 största tv-kanalerna når de endast 6% i den gruppen. Och nu springer förstås Snapchat efter den tv-reklam som traditionellt hamnade i de där tv-kanalerna. Snapchat gör det också genom att hävda att den unga målgruppen tillbringar mellan 25 och 30 minuter varje dag på plattformen.

Men är det samma sak som att de vill börja se tv-reklam på Snapchat? Knappast. En annan undersökning som utförts av Variety visar att endast mellan 7 och 9 % av användarna tycker mest om Discover-fliken eller Stories skapade av varumärken, se nedan. Och där är mer statistik från undersökningen som visar i princip samma sak – Snapchat är till för att skapa och umgås med kompisarna, inte ta del av budskap från varumärken eller nyhetskällor, även om det också är en del av plattformens själ.

statistik

Snapchat försvinner inte om du blundar
Så än så länge verkar Snapchat hålla fast vid känslan av att vara ett ”riktigt socialt media” snarare än en kanal för nyheter, som t ex Facebook och i allt högre grad även Instagram. Vad innebär det här för oss som ska försöka arbeta med plattformen då? Ja, att utmaningen förstås är stor att skapa innehåll som är relevant och som platsar i miljön på plattformen. Har du hört det förut? Ja, alldeles säkert. Finns det ingen genväg då? Nej. Har du kunder som är under eller runt 20 år är det bara att bita i det kreativa äpplet och ge sig av in och börja skapa. Även om du blundar väldigt hårt och länge lär inte Snapchat varken försvinna eller bli enklare att jobba med. Du lär inte heller öka dina chanser att hitta nya följare när alltfler varumärken ska in och trängas på plattformen.

Tänk efter före, men planera inte ihjäl dig
Nej, du ska givetvis inte heller kasta dig in ”bara för att”. Du ska i varje fall ha en enklare plan och ett tänkt runt din närvaro – det räcker långt att skapa en enklare strategi med syfte, mål, innehåll och spridning. Glöm heller inte att förankra den uppåt och utlova att den stödjer era affärsmål på rätt sätt och att allt kommer att rapporteras och utvärderas regelbundet. Om du och ditt eventuella team inte har press på er att leverera eller får en tydlig budget för att göra något vettigt kommer du heller aldrig att kunna utvärdera närvaron. Ta det på allvar, men planera inte ihjäl er och låt kreativiteten flöda!

/ @jmjobring som lyssnar på Zak Abel idag.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021