Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 30 maj 2016

Spaning från In2Summit i Berlin

Har nyligen kommit hem från Berlin och In2summit, som var konferensdelen till Sabre Awards (nej vi vann inte men är rätt stolta över att vara nominerade). Delar av den europeiska PR-eliten fanns på plats och delade med sig av insikter och tankar. Mest slående var kanske tyvärr ändå att endast 2 av totalt nästan 20 deltagare på scenen var kvinnor. Sjukt dåligt. Och vårt tweetade om den fick medhåll under dagen, det är bara att hoppas att det når fram…

tweet_berlin

Men, vad gäller innehållet noterade vi att många av talarna nämnde Snapchat som en kanal att hålla ögonen på och/eller jobba med för relationsskapande. Inte så konstigt kanske då kanalen är en bra relationsskapare, om än en ganska arbetsam kanal att skapa en följarskara på och ständigt uppdatera sitt innehåll. Och visst pratas det om den även här hemma i Sverige, men få använder den. Där finns stora möjligheter idag, som vi alla vet.

Samtidigt som flera talade om Snacphat, och Instagram också för den delen, nämndes aldrig Facebook från scenen. Om det beror på att plattformen är en så självklar del av relationsskapandet idag eller om det beror på att den är högst osexig att stå på en scen i Berlin att prata om ska jag låta vara osagt. Men jag tycker ofta att Facebook är lite eftersatt även hos svenska PR-byråer – plattformen är ju idag ett enormt användbart verktyg för att bygga relationer, det kan inte ignoreras. Även om vi ibland måste trycka på med en peng för att få räckvidd kan vi skjuta den så exakt rätt i den relevanta målgruppen att dess betydelse knappast kan ignoreras ens för de mest hårdnackade PR-byråerna som vägrar tänka annat än ”förtjänat”.

IMG_3206

Mest nytt kom annars från scenen då det pratades Virtual Reality av Adam Clyne och Patrick Chaupham från Weber Shandwick. Patrick stack ut hakan och sa att vi kommer att se folk gå omkring med VR-glasögon på stan inom ett år. Helt klart är ju i varje fall att det kommer att påverka hur vi upplever världen och vad som är ”på riktigt”. Intressantare från oss som är yrkesverksamma inom kommunikation är förstås hur vi kan använda det för att bygga relationer och sprida våra budskap. Frågan de hade som rubrik på sitt föredrag var ”Are brands ready to make virtual a reality?”. Och svaret på den frågan är nog ändå att vi kommer hinna förbereda oss på det, men som vanligt finns där alltid kommunikativa poänger att hämta med att vara tidigt ute. Och som de påpekade från scenen så blir ju hårdvaran hela tiden snabbt billigare. Vågar vi gissa att vi får se VR i Almedalen i någon form?

IMG_3190

Kul att notera att svenska SSU var representerat på scenen i form av Jimmy Larsson som bland annat berättade om den kampanj med Snapchat de kallade ”Late Snap” och körde inför valet senast. En spänstig idé och kampanj som de också har tävlat och vunnit lite priser med tillsammans med byrån Reform Act. På det hela taget var det som vanligt nyttigt att höra hur man resonerar runt relationsbyggande runt om i Europa. Vi klämde också in ett besök på en byrå i Berlin som ingår i GlobalCom-nätverket där vi ingår och som vanligt var det slående hur lika våra utmaningar är oavsett om vi sitter i Berlin eller i Umeå.

live_berlin

vår Facebooksida finns ett par live-sändningar vi gjorde från Berlin där vi snackade inför och sammanfattade dragningarna vi hade varit på, kika gärna in där också. För övrigt kul att komma igång med livesändningar på Facebook. Vill du se Sabre Awards egen film finns den här.

/ @jmjorbing som idag lyssnar på Lust for life efter att givetvis ha smugit upp och plåtat dörren på Hansa Tonstudion där Iggy och Bowie med många fler har spelat in mästerverk.

IMG_3241

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021