Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 26 november 2015

Svart fredag i morgon?

Då var den här, högmässan i alla konsumtionstempel och webbutiker: Black Friday. Det är givetvis ett fenomen med rötterna i USA som från början beskrev den stora trafik- och fotgängarökningen som kom dagen efter Thanksgiving, enligt Wikipedia. Det har senare betecknat att det är dagen då räkenskaperna skulle slå om från rött till svart på sista raden, resten av året skulle vara vinst. Idag är Black Friday istället kickstarten på julhandeln och då alla företag ska överträffa varandra i att rea ut sina prylar.

Det tyska nätbaserade rabattkupongsföretaget CupoNation har plockat fram en grafik för att även övertyga oss svenskar om att näthandeln ska slå i taket just idag, se deras grafik nedan. Enligt CupoNation ökade antalet sökningar på ordet ”Black Friday” med 172 % förra året och deras prognos är att det ska öka ytterligare 83 % i år. Ska bli intressant att se om deras prognoser slår in, men precis som med Halloween och andra amerikanska fenomen är vi ju sällan sena att haka på.

Sweden Black Friday

Amen.

/ @jmjobring som lyssnar på Capitalism Stole My Virginty av Umeås storheter International Noise Conspiracy dagar som dessa.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021