Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 14 Oktober 2016

Svenskarna och Snapchat

Igår släpptes ”Svenskarna och sociala medier” som är en delrapport från kommande ”Svenskarna och Internet” från iis-stiftelsen. Och inte så förvånande ser vi störst rörelser när det gäller Snapchat, se nedan. Hela 69 % respektive 58 % i åldrarna 12-15 respektive 16-25 år använder den dagligen. Och ökningen sedan förra året är riktigt rejäl. Det är bara att inse – har du dessa ålderskategorier som målgrupp måste du börja inkludera Snapchat i din marknadsföringsstrategi.

snapchat_2

 

snapchat_1

Bryter vi ner siffrorna i de yngre åldrarna ser vi vilket genomslag Snapchat har nu. Nästan alla (92 %) av alla flickor på gymnasiet använder Snapchat varenda dag, se nedan. För killarna är samma siffra 71 % i åldern 17-19 år. I princip alla flickor från 11-19 år är där dagligen, mellan 91 % och 97 %. Kort sammanfattat: Alla är där och alla använder plattformen väldigt mycket.

snapchat_3

Vad innebär det här då? Ja, som sagt, det första det innebär är att du måste börja lära dig att hantera Snapchat. Först kanske på egen hand för att lära dig och förstå plattformen och sedan involvera det i strategin. Det är inte alls säkert att du måste själv börja jaga följare och posta snaps, men du måste på något sätt förhålla dig till att hela den här målgruppen tillbringar stora delar av sin vakna tid där inne. Frågan är också vad detta innebär för jätten Facebook i framtiden. Kommer den här ”förlorade generationen” alls att börja använda Facebook eller är återväxten i de unga grupperna för alltid borta? Spännande fortsättning följer.

/ @jmjobring som lovar komma tillbaka till undersökningen när lite mer tid finnes, under tiden lyssnar jag på Be 2 Be.

 

 

 

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vad säger världens mäktigaste man om decenniet?

Mark Zuckerberg är som VD för Facebook förstås fortfarande en väldigt inflytelserik person. Han har trots allt fortfarande runt 2 miljarder dagliga användare på sin plattform. Därför är det ju...

10 Januari 2020

En automatiserad silly season

Jag skrev här på bloggen om hur min snart åttaårige son kontrollerar hela sitt fotbollsuniversum via Google. Nu har Google tagit det ett intressant steg längre. De håller inte bara koll...

5 Augusti 2019

Min son lever på Google

Min sjuårige sons fotbollsintresse exploderade efter fotbolls-VM. Han startar därför varje dag med att kolla alla resultat på hemmets iPad. Helst innan han stiger upp. Resultaten från flera av de...

26 April 2019