Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 14 oktober 2016

Svenskarna och Snapchat

Igår släpptes ”Svenskarna och sociala medier” som är en delrapport från kommande ”Svenskarna och Internet” från iis-stiftelsen. Och inte så förvånande ser vi störst rörelser när det gäller Snapchat, se nedan. Hela 69 % respektive 58 % i åldrarna 12-15 respektive 16-25 år använder den dagligen. Och ökningen sedan förra året är riktigt rejäl. Det är bara att inse – har du dessa ålderskategorier som målgrupp måste du börja inkludera Snapchat i din marknadsföringsstrategi.

snapchat_2

 

snapchat_1

Bryter vi ner siffrorna i de yngre åldrarna ser vi vilket genomslag Snapchat har nu. Nästan alla (92 %) av alla flickor på gymnasiet använder Snapchat varenda dag, se nedan. För killarna är samma siffra 71 % i åldern 17-19 år. I princip alla flickor från 11-19 år är där dagligen, mellan 91 % och 97 %. Kort sammanfattat: Alla är där och alla använder plattformen väldigt mycket.

snapchat_3

Vad innebär det här då? Ja, som sagt, det första det innebär är att du måste börja lära dig att hantera Snapchat. Först kanske på egen hand för att lära dig och förstå plattformen och sedan involvera det i strategin. Det är inte alls säkert att du måste själv börja jaga följare och posta snaps, men du måste på något sätt förhålla dig till att hela den här målgruppen tillbringar stora delar av sin vakna tid där inne. Frågan är också vad detta innebär för jätten Facebook i framtiden. Kommer den här ”förlorade generationen” alls att börja använda Facebook eller är återväxten i de unga grupperna för alltid borta? Spännande fortsättning följer.

/ @jmjobring som lovar komma tillbaka till undersökningen när lite mer tid finnes, under tiden lyssnar jag på Be 2 Be.

 

 

 

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021