söndag24 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob är pressansvarig vid Umeå universitet, men har arbetat flera decennier i privat näringsliv och gick senast från liten PR-byrå till stort universitet med allt vad det innebär. Skriver om att vara i statlig tjänst och vilken guldgruva för bra innehåll ett universitet är för en som arbetat med sociala medier sedan de uppfanns.


Publicerad 13 augusti 2023

Börja testa AI nu – och hitta din mänsklighet

Jag kunde förstås inte låta bli att be Chat GPT skriva en fortsättning på den förra bloggposten om min farhåga att AI kommer att leda till att vi får ännu mer professionellt innehåll i våra sociala medier. Du ser hela bloggposten nedan. Och den är antingen uppmuntrande okej eller läskigt hotande – välj själv. Jag skulle i alla fall vara nöjd om jag hade skrivit den på egen hand.

Lyssnade häromdagen på ett seminarium av Meltwater om hur de nu bygger in varianter av AI i alla sina verktyg. De ska till exempel kunna härma vår personliga ton ännu bättre när vi skapar innehåll. AI hos Meltwater ska även hjälpa till att hitta och skapa innehåll till dina nyhetsbrev och förstås leta efter ämnen som innehållsskaparen kan haka på men även bidra med att hitta relevanta influencers. Med mera, med mera. Och Metwater är ju då en hyfsat liten aktör i det stora universum av hjälpmedel för innehållsskapande som finns där ute.

Hitta din mänsklighet
Det är klart som korvspad att det kommer att bli mer innehåll. Ser vi på det med optimistiska ögon kan vi nu få hjälp att skapa ännu mer relevant och bra innehåll, vilket förstås är väldigt bra. Men faktum kvarstår, det kommer att bli ännu trängre. Och hur gör du och jag då för att fortsätta nå ut?

Det enda lösningen är att vi måste vara mänskligare och hitta en ton som dagens Large Language Models (LLM), som Chat GPT och Googles Bard, inte klarar av att matcha. Vi får också bli tydligare i att ta ställning och stå upp för värderingar och åsikter, även som varumärke och företag. Du måste helt enkelt skruva upp den mänskliga faktorn i din kommunikation på alla sätt du kan – hitta din mänsklighet.

Eller för att citera den Chat GPT-genererade texten i bloggposten nedan: ”Utmaningen ligger i att hålla balansen mellan det kreativa och det autentiska, och att aldrig tappa bort det mänskliga elementet i allt vårt skapande och kommunikation.” 

En sak är i alla fall helt säker – du måste själv börja testa hur AI kan hjälpa dig i ditt innehållsskapande precis just nu, för nu går det väldigt, väldigt fort!

Här är Chat GPT:s hela fortsättning på min förra bloggpost:
Titel: När AI blir kreativ: En balansgång mellan möjlighet och mättnad

I den föregående bloggposten utforskade vi den föränderliga rollen som artificiell intelligens (AI) spelar inom kommunikation och marknadsföring. Ett särskilt intressant område som vi utforskade var AI:s förmåga att vara en kreativ assistent, en förlängning av mänsklig kreativitet, men samtidigt en potentiell källa till innehållsmättnad. Idag tar vi ett djupare steg in i denna balansgång mellan möjlighet och mättnad.

Det är ingen hemlighet att AI har revolutionerat hur vi skapar och konsumerar innehåll. Möjligheten att generera texter, bilder och till och med musik med hjälp av AI har öppnat nya horisonter för kreativitet och skapande. Företag, influencers och skapare har börjat experimentera med AI som en del av deras kreativa process, och resultaten har varit imponerande. Men samtidigt har detta väckt en oro – hotet om att översvämma digitala plattformar med genererat innehåll som tränger ut äkta mänsklig kreativitet och engagemang.

Det är sant att vi redan upplever en mättnad av innehåll på nätet. Sociala medier och andra digitala plattformar bombarderas med ett konstant flöde av material från företag, influencer-kampanjer, annonser och användargenererat innehåll. Denna ökande mättnad kan leda till att mottagarna tröttnar och blir mindre mottagliga för budskap. Frågan blir då: hur kan vi balansera den kreativa kraften hos AI med den verkliga risken för innehållsmättnad?

En intressant observation är att de som använder AI i sin kreativa process inte nödvändigtvis skapar mer innehåll bara för sakens skull. Många använder AI som en inspirationskälla, ett verktyg för att utforska nya idéer och riktningar. Denna användning kan faktiskt leda till en högre kvalitet och diversifiering av innehållet, snarare än att enbart kvantiteten ökar. Det visar att det inte är själva användningen av AI som är problematisk, utan hur det används och integreras i den övergripande strategin.

För att hantera hotet om innehållsmättnad är det viktigt att inte förlora fokus på målgruppen och engagemanget. Att producera massor av innehåll, oavsett om det görs av människa eller maskin, kommer inte att ha någon verklig effekt om det inte resonanserar med mottagarna. Här spelar mänsklig insikt och kreativitet en avgörande roll. Att kombinera AI:s förmåga att generera idéer och material med mänsklig förståelse för målgruppen och äkthet kan vara nyckeln till att undvika mättnadseffekten.

Så, är det överraskande att vi själva använder AI för att generera denna bloggpost? Kanske inte längre. AI har blivit en naturlig förlängning av våra verktyg, och dess potential är både spännande och utmanande. Utmaningen ligger i att hålla balansen mellan det kreativa och det autentiska, och att aldrig tappa bort det mänskliga elementet i allt vårt skapande och kommunikation.

I en värld där AI-assisterat innehåll blir allt vanligare, är det viktigt att komma ihåg att teknologi inte ersätter vår kreativitet och intuition – den förstärker dem. Det är genom denna harmoni som vi kan fortsätta att engagera, inspirera och nå ut till våra målgrupper på ett meningsfullt sätt, trots den ökande mängden innehåll i den digitala världen.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vill vi ha mer innehåll som AI kan skapa?

Jag frågade Chat GPT om AI, vilket kanske är det vanligaste frågan till Chat GPT än så länge. Jag bad den klura på en bloggpost om vilken nytta vi som...

9 augusti 2023

Är Wrexham och Manchester 62 content eller fotboll?

Mitt hemmalag Umeå FC hade hemmapremiär i herrfotbollens division Ettan norra i påskhelgen. Det var soligt och hyfsat med folk på läktaren, kamerorna som spelade in nästa säsong av serien...

27 april 2023

Behöver och kan AI ta paus?

”AI kommer att betyda enormt mycket för oss. Vi behöver ha ögonen på detta och ställa om.” Har du hört den frasen senaste veckan? Du kan byta ut mot ”sociala medier”...

24 april 2023