Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 7 juni 2016

”The Ad Bargain” gäller inte längre

Jag tror det är den amerikanske kommunikationstänkaren Tom Webster som har myntat begreppet ”The Ad Bargain”. Eller snarare slagit fast att ”The Ad Bargain” inte riktigt håller längre. Webster beskriver det ungefär så här: “I will give you my attention for X number of minutes of commercials in exchange for free content that I like.”, bland annat i denna artikel av Social Media Examiner. Översatt blir det ungefär; ”Ge mig lite av din tid så ger vi dig bra innehåll gratis”.

Men mycket tyder på att vi inte riktigt går med på den förhandlingen längre. Vi strömmar våra TV-program, vi blockar annonser eller skippar att besöka tidningens webbplats till förmån för att läsa artiklarna direkt på Facebook eller Google. En ny undersökning ger vid handen att mobilanvändarna också blockerar mycket mer än tidigare – 21 % av världens mobilanvändare blockerar annonserar enligt rapporten. Framförallt i de stora länderna i öster, som Kina, Indonesien och Pakistan enligt Poynter som har gått genom PageFairs rapport, se grafen nedan. Det ska sägas att PageFair säljer mjukvara till publicister som stör ut ad blockerarna, och har alltså eget intresse av att visa upp stora siffror.

adblocking_graf
Och det känns nästan som att de stora mediehusen kramar ut det absolut sista ur reklamen. Som om de straffar oss som fortfarande inte blockerar annonserna. Gå in på valfri ”kvällstidning” på webben eller mobilen och du förstår vad jag menar, se nedan annars om det var länge sedan du var inne och kikade. Du möts i princip alltid av en klassisk take over numera. Både på desktop och via mobilen.

aftonbladet_takeover

expressen_mobil_takeover

När alltfler blockerar och ingen längre köper the Ad Bargain så krämar man bara på och gör upplevelsen sju resor värre. Hur tänker de? Det känns rätt korkat. Snacka om att gräva sin egen grav.

/ @jmjobring som lyssnar på De La Soul och Snoop Doggs Pain.

 

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021