Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 8 december 2017

Time well spent?

Enligt vissa uppskattningar stirrar vi på skärmen ungefär 150 gånger på en dag. Ljuset från skärmen ska enligt vissa undersökningar göra det svårare för oss att sova. Och det här är bara början. De yngre generationerna föds med en mobil i handen, vad kommer att hända med dem? Hur ska det gå?!?!

Nej, jag sällar mig verkligen inte till alarmisterna som ropar om förstörda generationer eller att vårt sociala liv tar skada av skärmtid. Men det skadar aldrig att reflektera. Och vi ser en ganska tydlig mottrend i dag – är vi verkligen medvetna om hur väl Facebook och de andra plattformarna är designade för att få oss att fastna?

The Attention Economy
Finns där en ny gilla-markering på Instagram tro? Har jag fått någon ny notis på Facebook kanske? Har det där mailsvaret kommit ännu? Allt fler plattformar och appar vill ha vår uppmärksamhet just nu.  En av motkrafterna heter Time Well Spent som drivs av Tristan Harris som har arbetat på Google. Deras lista nedan är trots allt rätt intressant att reflektera över tycker jag:

  • Snapchat turns conversations into streaks, redefining how our children measure friendship.
  • Instagram glorifies the picture-perfect life, eroding our self worth.
  • Facebook segregates us into echo chambers, fragmenting our communities.
  • YouTube autoplays the next perfect video, even if it eats into our sleep.

Jag har själv testkört Time Well Spents app Moments en tid för att se hur mycket jag använder telefonen. Den registrerar alltså varje gång jag plockar upp telefonen och mäter även tiden jag använder telefonen. Det som överraskade mig mest var hur ofta jag faktiskt plockar upp telefonen.

En nyttig övning och att bara ha appen installerad gjorde att jag reflekterade över användandet, men lite ironiskt kändes appen efter en tid som ytterligare en sak som tog min uppmärksamhet. Så appen är borta, men en liten tankeställare har jag fått med mig, framförallt över hur designen på plattformarna är gjorda för att vi ska fastna. Värt att reflektera över, även om vi inte behöver bli panikslagna.

/@jmjobring som för att spä på mitt det-var-bättre-förr-gnäll väljer Neil Youngs nya Fly By Night Deal som verkligen ekar av forntiden. På ett rätt skönt sätt.

 

 

 

 

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021