Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 10 februari 2016

Vem bär ansvaret för reklammärkningen?

Samtidigt som diskussionerna går höga om smygreklam bland bloggare och influencer drar Veckorevyn och Bonnier igång en Snapchat-kanal som högst oblygt håller upp produkter framför kameran, se bilden nedan. Visst de hymlar inte om att programmet är sponsrat eller som de skriver i sitt pressmeddelande: ”Beautytude produceras av WoWat, Bonnier Tidskrifters nya TV-redaktion, i samarbete med svenska makeupmärket IDUN Minerals.

I början av den ”Story” som de visar upp produkten i nedan berättar de att inslaget är sponsrat. Men i en ”Story” försvinner inslagen efter 24 h. Så rent teoretiskt kan du komma in precis när inslaget där de berättar om att inslaget är sponsrat är bortplockat på grund av att de har legat ute i 24 h, men ändå se när de visar upp produkten, som skärmdumpen nedan. Då är produktuppvisningen inte längre reklammärkt. Och själva ”reklammärkningen”, att berätta att ”inslaget är gjord i samarbete med”, är ju inte direkt så som vi är vana att se märkningen i annonser eller tv-reklam.

veckorevyn_snapchat
Skärmdump ur Bonniers sminkskola i Beautytude på Snapchat.

Jag är givetvis också för en tydlig reklammärkning, men hur skulle Bonnier ha kunnat göra mer? Hur ska man i ett 10 sekunder långt Snapchat-inlägg reklammärka produkter som hålls upp? Ska man alltid kasta in en vinjett innan produkten visas? Blir lite tight om du har 10 sekunder på dig. Här måste det förstås till nya regler som följer med i utvecklingen. Eller måste det? Är det kanske snart en omöjlighet? Får vi kanske finna oss i att vi måste lära våra barn att förstå att det mesta de möter på nätet är det någon som vill att de ska se, och att de bara är mer eller mindre tydligt vem avsändare är? Ibland är det en politiker som vill få ut sitt budskap i en gammel-TV-intervju och ibland är det sminkmärket IDUN som vill få dig att köpa deras produkter via Snapchat.

Vem bär ansvaret?
Så här ser ju verkligheten ut idag. Det man måste fråga sig då är vilket ansvar vi som arbetar professionellt med att få ut varumärkens budskap då har? Jag skulle säga att vi har ett väldigt stort ansvar. Kanske är det vi som ska säga åt produktägarna att de måste vara tydliga mot sina mottagare? Kanske är det vi kommunikationsproffs som ska hjälpa till att hålla gränserna tydliga och hjälpa mottagarna att avgöra vad som är sponsrat material och inte? Det är ju trots allt vi som är bäst skickade på att avgöra vad som är vad…

Vad tycker du? Var ligger ansvaret? Och finns det någon universell lösning som kan funka på alla plattformar?

/ @jmjobring som indirekt är sponsrad av Punkt PR som betalar min lön, och i lurarna har jag helt osponsrat Celebrate med Anderson Paak.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är...

26 april 2021

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021