Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 21 December 2020

Vi skrattade hellre än grät 2020

I podden Jakob & Jakob, som jag sänder med min branschkollega Jakob Rydberg, gjorde vi givetvis en spaning inför 2020. En av de saker jag var övertygad om var att vi skulle få se fler syftesdrivna kampanjer. Min måttstock (jo, jag vet, ganska trubbig) var att jämföra mest sedda reklamvideos på YouTube 2019 med mest sedda under 2020. Men jag hade sjukt fel!

Se sammanställning längre ner, men min spådom var att vi skulle ha med fyra video som vi kunde kalla syftesdrivna i årets lista. Förra året hade vi två , enligt min bedömning. Men facit är snarare att vi endast har en (1) enda. Tack Nike. Ni både toppar listan över mest sedda och är i mina ögon syftesdriven. I övrigt är det snarare smilbanden än hjärtat som kommunikationen vill åt, när YT-tittarna själva får välja.

1. Nike om att övervinna viruset (släppt 23 maj). Syftesdriven? Ja, hyfsat, om man är lite snäll!
2. Google om att äldre herre som använder sin smarta google-högtalare för att komma ihåg sin älskade Loretta (släppt 28 januari). Syftesdriven? Nja, lite kanske. I alla fall inte humor.
3. Smath Pahk – dialektalt om att parkera Hyundai Sonata (27 jan) – Ren och skär humor!
4. Supercell gjorde 11 minuters kortfilm med spelfigurer. (11 september) Syftesdrivet? Nope. Humor, får man väl säga.
5. TurboTax dansar och sjunger i TikTok-stil om hur appen funkar. (2 feb) Syftesdrivet? Skulle inte tro det. Humor? Ja!!!
6. Apple working from home (13 juli)- Syftesdrivet? Nope. Humor? Ja!!!
7. NFL om kidsen som ska ta över. (2 feb) Syfte? Nja. Humor? Ja!
8. GEICO Insurance om att de har fått en aunt, som typ bugs. (2 aug) Syfte? Nej!!! Humor? Ja!!!
9. Elektrisk Hummer, alltså bilen. (30 jan) Syfte? Nej! Humor? Nja.
10. Michelob ULTRA, en ölreklam med Jimmy Fallon, där han får lära sig träna. (28 jan) Syfte? Nej!!! Humor? Jaaaaaa!!!

Spaningen i podden skedde 26 december förra året, alltså innan någon hade hört talas om covid-19. Och det är klart att viruset har påverkar kommunikationen i världen på en hel massa sätt. Men att humor skulle ta marknadsandelar under detta eländesår är ju ändå lite intressant. Annars har vi ju sett väldigt många som anspelat på hjärta och gemenskap under året, men det vi tittat mest på själva är humor. Kanske vår ventil för att härda ut?

En annan aspekt är förstås att hela sex av de mest sedda reklamfilmerna släpptes innan pandemin var ett faktum i västvärlden och följaktligen producerade i en värld innan covid-19. De har förstås också haft längre tid att plocka tittare än videor släppta sent på året, men det var ju samma förutsättningar 2019, så summerat borde det spela mindre roll för antalet humor vs. syftesdrivna.

Vi ska givetvis ta tjuren vid hornen och utvärdera alla våra spaningar och blicka framåt även i podden, men det här var så intressant att jag var tvungen att skriva av mig!

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Tio år av Facebook-annonsering

För tio år – 14 december 2010 – skrev jag ett blogginlägg om hur det var att annonsera på Facebook. Jag satt på Umeå universitet och bokade annonserna via en...

14 December 2020

Vad säger världens mäktigaste man om decenniet?

Mark Zuckerberg är som VD för Facebook förstås fortfarande en väldigt inflytelserik person. Han har trots allt fortfarande runt 2 miljarder dagliga användare på sin plattform. Därför är det ju...

10 Januari 2020

En automatiserad silly season

Jag skrev här på bloggen om hur min snart åttaårige son kontrollerar hela sitt fotbollsuniversum via Google. Nu har Google tagit det ett intressant steg längre. De håller inte bara koll...

5 Augusti 2019