Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 26 april 2021

Vi vill inte ha Kopparägget, vi vill ha Guld!

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är ett exempel och den andra är en kommunikations-podd just för oss i ”spenaten”. Men podden har just nu paus, vi kommer tillbaka, och dessutom har vår byrå genomgått en totalomgörning när VD och byråledare har gått till andra jobb. Så… jag har befunnit mig i en tornado av jobb och fattar att jag är minst trea på bollen. Men ändå.  Jag kan ju inte låta bli!

Ronny säger att kreativitet inte är kopplat till postnummer. Men de stora byråerna är ju faktiskt väldigt kopplade till postnummer. Ronny arbetar i Luleå, jag i Umeå och Kopparäggets geniala uppfinnare Jonas Grenfeldt på Panang är kreativ i Falun. De största kunderna återfinns oftast inte på någon av de orterna. Även om de råkar producera utanför tullarna och alla deras kunder befinner sig utanför tullarna väljer de gärna De Stora Byråerna innanför tullarna ändå.

Men vänta nu… 
Det kan vi förstås inte göra mycket åt. De stora byråerna lockar de stora kunderna och de stora talangerna. De stora byråerna har råd att lägga tre dagar på en film. De stora byråerna vinner allt. Men, vänta nu… Lyfter jag blicken från skrivbordet ser jag faktiskt ett antal guldstatyer och ännu fler nomineringsdiplom från flera europeiska tävlingar. Visst, där finns ofta många fler kategorier än i Guldägget o s v,  o s v. Men trots alla invändningar är ju de största byråerna, både i Sverige och Europa, med och tävlar i samma tävlingar. Och ändå kan vi bevisligen vinna där ibland. Så… kanske, hemska tanke, sitter allt i våra egna byråväggar?

Ja, vi har säkert lagt tre dagar och kanske 30 000 SEK på våra senaste casefilmer, alltså sammanlagt för alla tre. Kolla gärna på De rätta färgerna –  TillsammansdagenGröngul kompis – som vi har tävlat, nominerats och vunnit guld med i Europa. Inga storproduktioner direkt. Men nej, något Guldägg har vi aldrig ens funderat på och i Spinn tar vi oss sällan ens vidare.

Min poäng är, förutom att jag vill skryta förstås, att vi kanske inte ens försöker Ronny och Jonas? Vi kanske helt enkelt är så illa jante-smittade att vi inte ens inser att vi är smittade? Kan det vara så illa?

Varför tävlar vi inte på hemmaplan?
Eller, ännu värre tanke, kan det vara så att detta är exakt vad Guldägget vill? De avskräcker oss på något hemligt sätt utan att vi vet om det själva ens? Vi kan ju uppenbarligen tävla mot De Stora i Europa, men inte på hemmaplan. Varför? Jag vet faktiskt inte. Men ju mer jag funderar på det, desto mer tror jag kanske att den här diskussionen faktiskt behövs.

Fast ärligt vet jag knappt vem som ska föra diskussionen eller vad den ska leda till? Men att skapa en parallell verklighet med ett Kopparägg känns fel, förutom som genialiskt bränsle för en debatt förstås. Jag har ju aktivt bytt postnummer 116 mot 903 för att höja min egen livskvalitet. Innebär det att jag också aktivt har bytt bort chansen att tävla i Guldägget? En vill inte gärna tro det.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Får Clubhouse plats i våra öron?

Jag spanade inför 2020 att vi skulle få se en ny social plattform som började ta plats. Det fick vi inte riktigt, även om TikTok verkligen förstärkte sin position och...

3 februari 2021

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som Internet har funnits. Nu har Tim Cook...

29 januari 2021

Vi skrattade hellre än grät 2020

I podden Jakob & Jakob, som jag sänder med min branschkollega Jakob Rydberg, gjorde vi givetvis en spaning inför 2020. En av de saker jag var övertygad om var att...

21 december 2020