Jakob är pressansvarig vid Umeå universitet, men har arbetat flera decennier i privat näringsliv och gick senast från liten PR-byrå till stort universitet med allt vad det innebär. Skriver om att vara i statlig tjänst och vilken guldgruva för bra innehåll ett universitet är för en som arbetat med sociala medier sedan de uppfanns.
Publicerad 27 april 2023
Mitt hemmalag Umeå FC hade hemmapremiär i herrfotbollens division Ettan norra i påskhelgen. Det var soligt och hyfsat med folk på läktaren, kamerorna som spelade in nästa säsong av serien på Disney+, som följer laget dygnet runt, var påslagna. Influeraren som är anställd som teknisk rådgivare hade postat om matchen till sina 1,44 miljoner prenumeranter på YouTube. Målvakten, som både är en YouTube-profil med 1,41 miljoner prenumeranter och en podcast-värd hade förstås också laddat för matchen i sina kanaler. Givetvis spelade han även in matchen på sin chest-cam för kommande avsnitt.
Nä. Så var det förstås inte riktigt. Men allt detta finns på riktigt just nu. I två nästan lika okända fotbollslag som Umeå FC.
Det första är Wrexham AFC från Wales som ligger i lägsta nationella serien i Storbritannien. I höstas köpte de två skådespelarna Ryan Reynolds och Rob McElhenney klubben och startade såpan ”Welcome to Wrexham” som går på Disney+. Dessutom anställde de målvakten Ben Foster – The Cykling GK – som har 1,41 miljoner prenumeranter på YouYube. Ja, han är en hyfsad målvakt med fina meriter, om än mer eller mindre pensionerad. När han räddade en straff mot Notts County i 97:a minuten i helgen skrevs ett nytt kapitel i mediehistorien. Förutom att det förstås kommer att bli ett makalöst spännande avsnitt i såpan Welcome to Wrexhams nästa säsong, så twittrades det mer om den matchen än om Liverpool mot Arsenal som spelades dagen före. Och detta alltså för ett lag i vad som kan jämföras med division 5.
De fick förstås också en mängd artiklar inför och efter matchen, bland annat skrev NY Times en lång artikel inför mötet. Och The Guardian intervjuar Ben Foster om matchen och varför han gick till Wrexham och inte något bättre lag. Ben säger att det inte handlar om att det blir bra innehåll till hans YouTube-kanal utan om kärleken till fotbollen och att Wrexham faktiskt var den första klubb han spelade i. Nämnde jag att de har TikTok som reklam på tröjorna…
Det andra fenomenet just nu, som är långt mer okänt än Wrexham, är laget Manchester 62 i Gibraltar. I det lilla landet spelar faktiskt alla klubbar och landslaget på samma arena. De anställde nyligen en 21-åring YouTube-profil som kallar sig Thogden som teknisk direktör. Thogden tar sina 1,44 miljoner prenumeranter med sig till Gibraltar när han är där och kolla på matcherna med laget. Jag killgissar att Manchester 62 använder det som ett ganska bra argument mot sina sponsorer.
Så. Nu väntar jag bara på att Umeå FC, Umeå IK eller Björklöven ska övertala Netflix eller Disney+ att dra igång en serie och att de ska plocka in några influencers i laget. Tänk om vi fick veta allt om hur tuffa motgångarna är och hur stojigt det är i omklädningsrummet efter vinst. Och för att inte tala om allt spel bakom kulisserna där klubbarna ofta är på gränsen till bankrutt och konkurs. Där finns ju massor av bra content! Och ja, det gick faktiskt bra för Umeå FC i hemmapremiären. De vann mot Dalkurd med 3-0 inför sisådär 500 personer som njöt i solen. Inte så illa det heller, men det vimlade inte av tweets från matchen och troligen kommer inte NY Times eller The Guardian att skriva något längre reportage. Det var mer sport än content, kan man kanske säga.
”AI kommer att betyda enormt mycket för oss. Vi behöver ha ögonen på detta och ställa om.” Har du hört den frasen senaste veckan? Du kan byta ut mot ”sociala medier”...
24 april 2023Häromdagen slog FBI med flera till mot den kriminella marknadsplatsen Genesis, som flera medier har rapporterat om, bland annat DN. Det var ju bra, men det som verkligen stod ut...
14 april 2023Exakt samtidigt som jag får ett mail från EIN Presswire att de öppnar en AI-tjänst för att skriva pressmeddelanden ser jag att MyNewsdesk har pluggat in en liknande AI-tjänst i...
30 mars 2023