Dela sidan:

Oatley + Lego + Drömmar + Svett

Snart är jag på väg. Till den aldrig riktigt tillräckliga svalkan under solen i Festivalpalatset i Cannes där jag kommer möta upp drygt tiotusen alldeles för begåvade brasilianare, thailändare, indier, ryssar, amerikaner, europeer och så några göteborgare. Alla smarta människor i hela världen är där. Och så jag, då. Som ännu en gång ska blogga för Resumé om vad jag ser och inte ser och hör och tycker och funderar på över min petit bier efter en lång dag på läktaren.

Kan mycket väl vara det roligaste jag gör under året. Tveklöst det mest lärorika. I en hel vecka ska jag bara stå där på jättarnas axlar och se vad de ser. Coca-Cola. Samsung. Unilever. McKinsey… De är här allihop och vart och ett av de tyngsta föredragen är nu noga antecknat i min kalender.  

Såhär med någon dag kvar till incheck är jag extra nyfiken på några av våra svenska inspel. Till exempel kommer Martin Ringqvist förklara närmare hur Oatley blev ett ”global phenomenon in the food industry in less than five years”. Jag gissar Arla har lite folk i publiken som lyssnar. Senare i veckan pratar Silla från F&B om nya kreativa huvudstäder. Göteborg? Jag är där och rapporterar.

”Computers are useless. They only give you answers.” Så sa Picasso, sägs det i förtexten till föredraget : ”The Art of making questions.” Jag kände direkt att jag gillade den tanken och har därför antecknat mig för 45 minuter med professorn och författaren Steven Pinkers. Stor taleskonst, skulle jag tro. På tisdag vet vi. 

Följer du min blogg kommer du också få läsa om hur McCann ser på att vara mänsklig i en AI-värld. Du kommer att få veta vad det står i regelbrytarnas regelbok. Vad McKinsey säger att VD egentligen tycker om kreativitet. Vad Samsung tänker om drömmar. Och hur LEGO bygger sitt varumärke, brick by brick. Och förstås mycket annat, inklusive mitt högst objektiva tyckande om lunchmackor utan tonfisk, trånga polyesterskjortor och missförstådda fransoser. Första bloggen måndag morgon i denna kanal. Ses då!

//Fredrik

Fredrik Jerlov är entreprenör, kreatör och affärsutvecklare med många utmärkelser från både Guldägget och Cannes i prishyllan. Nu sitter han på läktaren i Cannes för att förmedla de viktigaste, smartaste och mest spännande nya tankarna från världens ledande marknadsförare. Personligt, reflekterande, nyfiket. Från hans Macbook – via Resumé – till dig varje morgon under festivalveckan.