Superkommunikatörer, sviktande kärlek till fotboll och vem på DI ska Fredric Karén värva?

Resumé korade i tisdags, för femte året i rad, Näringslivets 150 Superkommunikatörer. Det är en av våra största satsningar som vi jobbar med i flera månader. Allt kulminerar när vi traditionsenligt avslöjar vinnarna på en gala på Fotografiska i centrala Stockholm.

Nytt sedan ett par år tillbaka är att vi korar vinnare i flera klasser, för att på sätt kunna belöna och uppmärksamma flera exceptionella kommunikationsinsatser.

Stort tack till er alla som slitit hårt med att få allt att fungera så bra som det gjorde. Att få träffa så många intressanta och duktiga personer är verkligen en stor förmån. Tack till er alla som tog er tid att komma till Fotografiska. Jag var och är fortfarande lite starstruck.

Här hittar du alla vinnare.

Så här resonerarar årets stora vinnare, Antonia Ax:son Johnson.

Den här filmen ger en ganska bra bild av hur trevligt vi hade det på Fotografiska:

Till alla er som inte kom med på listan i år. Det kommer nya chanser. Lovar.

***
Här är innehållet i nya utgåvan av magasinet Resumé.

***

Jag älskar verkligen kreativa ettor. Här är en i absolut världsklass.

***

Alla ska tycka något om vad som händer på Metro. Jag passar den här veckan. Det kommer helt säkert nya kapitel där jag kan tycka något.

Resumé följde det klassiska journalistiska rådet ”follow the money”, och talade med ledande personer från mediebyråbranschen. Den övergripande frågan är om annonsörerna tänker rösta med fötterna och sluta annonsera i Metro. Så verkar det inte, än så länge. Läs mer här.

***

Expressen Kultur har nytt format där en panel debatterar aktuella frågor. Den här veckan talar man intressant om Metro, se debatten här.

***

Läser just nu: Per Schlingmanns nya deckare ”I maktens öga”, som utspelas i Almedalen. Vill läsa sen: Jonas Bonniers bok om helikopterrånet.

***

Aftonbladets Fredrik Virtanen hävdar att före detta SVT-medarbetaren Margit Silberstein inte kan anses som objektiv krönikör längre, eftersom hon arbetar för ekonomikanalen EFN, som finansieras av Handelsbanken.

Läs mer här.

Virtanen har en poäng. Samtidigt tror jag att det finns rätt många svåra bedömningar att göra om man använder det här synsättet fullt ut.

Fredrik Virtanen jobbade ju själv under en period för TV8, ägt av familjen Stenbeck, gjorde det honom till en otrovärdig krönikör i vänsterlutande Aftonbladet?
Jämförelsen haltar något. Och Virtanen har rätt i att det måste vara opolitiska kommentatorer i public service. Men jag är inte säker att på att Margit Silbersteins frilansande i EFN är ett vattentätt bevis på var hon står politiskt (Ja, Fredrik, hon skriver i DN också).

Fredrik Virtanen ställer frågan öppet till sin gamle chef Jan Helin i texten ovan. Det skulle vara intressant att få ta del av Helins svar.

***
Svenska Dagbladet Näringslivs två största profiler har på kort tid lämnat tidningen. Andreas Cervenka går till Dagens Industri och Carolina Neurath ska vara värd för SVT:s morgonsoffa. Att uppenbart duktiga personer efter en viss tid söker nya utmaningar är inget konstigt. Däremot måste det vara riktigt tufft för Svenska Dagbladet och ekonomidelen Näringsliv i synnerhet. Mycket av de senaste årens framgång och publicitet för Näringsliv kan ju tillskrivas just Cervenka och Neurath.

Det är nog ingen vågad gissning att chefredaktör Fredric Karén är på jakt efter ett par namnkunniga ersättare. Kanske från Dagens Industri?

Läs mer här och här.

***
Jag blir bara blödigare ju äldre jag blir. SVT:s och Dagens Nyheters granskning av Kevin-fallet gör mig helt knäckt.

Granskningen väcker starka känslor. Läs mer här.

***

Som modern marknadschef funkar det inte att ”göra en Plura” och skriva utan att ta in omvärlden. Läs Resumés bloggare Jörgen Lindqvist.

***

Lite tyckande om Metro ändå: Det sägs ofta att Metro är Sveriges största dagstidning. Hur kommer det då sig att man rätt sällan ser någon läsa tidningen?

Den stora frågan är väl var Metro ska ta vägen i framtiden, affärsstrategiskt. Är papperstidningen på sista versen? Om ja, har Metro verkligen en tillräckligt stabil digital affär? Det borde Metros ägare prata om.

Läs mer här.

***

Torsdagens allsvenska match mellan IFK Göteborg och AIK ställdes in efter att det framkommit att en spelare i AIK utsatts för ett påtryckningar om att underprestera. Det är en sorglig och ovärdig historia. Jag skulle vara orolig om jag hade köpt rättigheterna till att sända svensk fotboll i tv för hundratals miljoner kronor. Jag älskar fotboll och ser många matcher, både live och på tv. Men blir det för mycket bråk och snack om uppgjorda matcher kommer jag att hitta på andra saker att lägga min tid och mina pengar på. Att jag noga väljer vilka allsvenska matcher jag tar med mina döttrar på är egentligen rätt knäppt. Alla borde alltid kunna gå på alla matcher. Svensk fotboll är populär nu, men att ta publikens kärlek för given kan vara ett misstag. Det är absolut en fnurra på tråden just nu.

***
Ett säkert vårtecken är att mediekonferenserna står som spön i backen. I veckan var det dags för mediebyråbranschens dagar Stockholm Media Week.

Läs mer här.

***
Jag tror att Svenskans Fredric Karén försöker värva Anders Hägerstrand från Dagens Industri.

***
Ser fram emot: First Aid Kit på söndag kväll.

***
Helgens läsning på Resumé: I veckans #helgintervjun möter du superkommunikatören Linnéa Claeson, handbollsproffset som hänger ut snuskiga män på nätet. Journalisten Eric Schüldt berättar om sin karriär i #karriärsöndag.

Breakits cykelgräv, Lina Söderqvists ärlighet och nya Resumé Insikt

Techsajten Breakit publicerade i veckan ett mycket uppmärksammat reportage om hur ett par cykelbudsfirmor som levererar mat egentligen fungerar. Reportern Erik Wisterberg har använt den klassiska journalistiska metoden wallraff, det vill säga arbeta ”under cover”. På så sätt kunde Breakit avslöja de mycket tuffa arbetsförhållandena för cykelbuden, man kombinerade också jobbet med en mer klassisk ekonomijournalistik. Resultatet blev riktigt bra med starkt genomslag och säkert inspirerande för många redaktioner.
Läs mer om Breakits arbetsmetoder här.

Läs Breakits wallraff-artikel här.

Det finns inom medierna i dag ett stort fokus på affärsmodeller. Hur vi ska tjäna pengar nu och i framtiden, är det som alla ständigt tänker på. Och det är naturligtvis avgörande, utan stabila intäkter fungerar ingen verksamhet.
Men det finns också en risk att om alla funderar på affärsmodeller kan redaktionerna ”glömma” att skapa riktigt starkt innehåll. Man gör innehåll ungefär av det slag och kvalité man alltid har gjort.
Utan riktigt starkt innehåll så betyder chefernas klotter och pilar på whiteboarden ingenting.

***
Metros före detta chefredaktör Eric Ljunggren lämnar tidningen, efter att ha slutit en uppgörelse med sin före detta arbetsgivare. Jag tror säkert att Eric Ljuggren hade kunnat fortsätta vara en bra vice vd för Metro. Men man får känslan att han och den nya ägaren Custos inte riktigt hittat varandra. Att den gamla ledningen lämnar när nya ägare och chefer tar över vanligt och förståligt.

Eric Ljungren har gjort ett starkt jobb som redaktör för DN Stockholm och chefredaktör för Metro och kommer landa på fötterna.

Läs mer här.

***

Det är 31 dagar till Resumés stora mediekonferens Nordic Media Insights.
Jag har varit på flera mediekonferenser i Europa och USA i år, jag är säker på att NMI kommer att hålla hög internationell klass.
Här anmäler du dig.

***
På tal om artiklar med mycket läsning: Här är en av Resumés mest lästa artiklar genom tiderna, i veckan fick den ny fart.

***
Snart smäller det! På tisdag eftermiddag avslöjas vem som blir Näringslivets Superkommunikatör 2017. Jag tror att årets gala, som alltid på Fotografiska, blir den bästa någonsin.

***
Sveriges Annonsörer anordnade i torsdags branschdagen AdDay för första gången. Ett ambitiöst upplägg med 45 föreläsare på olika scener på Urban Deli och Berghs på Sveavägen. Det var stimmigt och fullsatt med många kända branschprofiler på plats. Jag träffade mycket folk och såg ett par intressanta dragningar. Bäst i min bok var Åhléns marknadschef Lina Söderqvist, som berättade om hur Åhléns arbetar med syftesdriven kommunikation. Det var befriande att höra den realistiska beskrivningen av företagets, i vissa delar, svaga varumärke. Det finns hos en del journalister fördomar om hur smarta folk som jobbar med kommunikation eller reklam är, de borde träffa Lina Söderqvist.

***
En av veckans snackisar på Resumés sajt är att systrarna Widell lämnar över ledarskapet på Perfect Media för att starta nya bolaget Daisy Grace.

***
Resumés advokat Monique Wadsted har svarat på nya frågor från er läsarna.
Läs Moinque Wadsteds svar här.

***
Sveriges Radio har gjort om Ekonomiekot lördag, från att ha fokus på ett ämne till att bli mer av ett aktuellt magasin. Jag tycker det blev bättre, men programmet har nog ännu inte hittat sin form.

***
Mera SR: Europa-podden-USA-podden. 3-0.

***
Jag är lite som Zlatan varit genom åren: Fotbollsformen sviktar lite på våren. Trots att Champions League är fantastiskt bra, orkar jag inte se så mycket nu. Fast man tjurade på och såg massa meningslösa matcher i CL i oktober. Allsvenskan är däremot ALLTID kul, både på tv och live.

***
Resumés varumärke för fördjupande journalistik heter Resumé Insikt.
Det fungerar så här:
Det är ett digitalt analysbrev med fördjupning, trender och analyser. Det kommer varje vecka och finns i två varianter; Resumé Insikt Media & Innovation eller Resumé Insikt Marknad & Kommunikation. Som prenumerant väljer du ett av breven, det ingår i prenumerationen.
De två digitala analysbreven kommer att finnas kvar. Dessutom kommer mer aktuellt fördjupande material på Resumés nyhetswebb att ligga under Resumé Insikts varumärke.

Om du är chef: Se till att din personal har tillgång till arbetsverktyget Resumé Insikt. Om du inte är chef: Säg åt din chef att hen måste se till att du får tillgång till arbetsverktyget Resumé Insikt.

Jag har skrivit mer om hur nya Resumé Insikt fungerar här.

Det viktiga är att du skaffar Resumé Insikt och loggar in. Då kommer du att kunna ta del av våra bästa journalstik.

***
Resumés firade i torsdags kväll av två medarbetare, redaktör Billy Andersson och webbmaster Johanna Björnholm. Stort tack för många fina insatser genom åren. Vi kommer verkligen att sakna att ha er på redaktionen dagligen. Billy kommer att skriva vidare i Resumé på frilansbasis, Johanna Björnholm ska jobba med Metro jobb.

***
Missa inte Resumés och Swedish Content Agencies halvdagsseminarium ”Content Marketing Success Stories” på Berns den 31 maj.
Stan Woods, managing director på hyllade b2b-byrån Velocity, flyger in från London för att berätta om hur de jobbar. Velocity utsågs förra året till ”Agency of the Year” på prestigfyllda Content Marketing Awards.
”Content Marketing Success Stories” blir den perfekta, matnyttiga, uppvärmningen inför Swedish Content Awards-galan som arrangeras samma kväll på Berns. Anmäl dig här.

***
Helgens läsning på Resumé: I lördagens #helgintervjun möter Ebba Bonde, hyllad AD med förflutet på Fokus som nyligen gjort om designen på Svenska Dagbladet. Dagen efter är det som alltid långläsning i #karriärsöndag, den här gången med Simone Skoog på GroupM.

Lömska franska attacker, talträngda reklamare och Eniros bästa investering

Guldägget är en klassisk reklam- och kommunikationstävling som i torsdags kväll för 56:e året belönade Sveriges mest kreativa reklam. Jag tycker att årets upplaga visade många värdiga vinnare och att svensk reklam just nu håller en hög nivå. På sportspråk kan man konstatera att allt fler byråer gör allt bättre reklam, tiden då Forsman & Bodenfors dominerade totalt verkar vara över. På hemmamarknaden blev Åkestam Holst mest belönat, tätt följd av DDB och Forsman & Bodenfors.

Det är lätt att säga/dra slutsatsen att tiden då Forsman & Bodenfors sopade hem tutti är över för den här gången. Det kan vara så, men jag tror ändå att vi ska vara försiktiga med att dra förhastade slutsatser om det.

Men det är svårt att inte tänka tanken att den nya situationen med amerikanska ägare kan ha påverkat Göteborgsbyråns tidigare så framgångsrika arbetssätt. Eller också är det så enkelt att ingen vinner alla matcher alltid.

Guldäggsvinnarnas insatser med reklam och marknadsföring är avgörande för hur stora delar av det svenska näringslivet presterar. Ändå var Resumé, mig veterligt, den enda tidning som under kvällen rapporterade löpande om vinnarna.

***
Musse Hasselvall var klockren som moderator för Guldäggsgalan.

***
En sak till om Guldägget: Hur kan människor som vunnit pris för sin kommunikation vara så dåliga på tacktal? Varför försöker ni inte ens? Det blir extra komiskt när 29 personer ska upp scenen för att ta åt sig äran av ett pris, men ingen har något vettigt att säga. Ta er själva och ert jobb på allvar och håll bättre tal. Ni är ju stolta (med all rätt) och glada.

***
Sökbolaget Eniro har haft det riktigt svårt att få ihop sin affär de senaste åren. Med tuff konkurrens från amerikanska sökjättar och norska Hitta så har aktiekursen varit på stadig nedgång de senaste åren, i dag ligger den runt 22 öre.

Det intressanta är att bolagets senaste årsredovisning är gjord av konstnären Dan Wolgers. Han har gjort en blinkning till sig själv och det konstverk han gjorde 1992, då han skrev ut sitt eget telefonnummer på framsidan av telefonkatalogen. Nu har han istället skrivit ut sin e-postadress. Med tanke på att den gamla telefonkatalogen säljs för 3 000 till 5000 kronor på konstauktioner kan detta vara Eniros bästa affär i modern tid.

Idén lär för övrigt ha kommit från den före detta DN- och Expressenchefen Joachim Berner, i dag styrelseledamot i Eniro. Kanske blir årsredovisningen mer värdefull än bolaget snart? Eller är den redan förbi?

***
Resumé knåpar i detta nu ihop maj månads magasin. Det blir troligen vår bästa tidning någonsin.

***
Resumés krönikör Simon Strand (nu snackar vi papper, ungdomar), begärde att få sitta ensam vid ett bord på Guldäggsgalan. Det fick han också.

***
Efter Brexit och Trump känns det som om det finns en omedveten förväntan på att alla val ska vara olidligt spännande. Det franska valet, som avgörs på söndag, verkar mer eller mindre vara avgjort. Jag kan inte franska, men såg en till engelska simultantolkad direktsändning av den enda debatten med Macron och Le Pen. Alltså, det var nog mest kontinentala som någonsin streamats. Den nivån på lömska attacker, fulargumenterande och prata i munnen på varandra var både tragisk och fantastisk tv.

***
Jag har haft förmånen att under en och samma vecka äta på lunch och middag med Komm:s styrelseordförande David Orlic. Här presenterar han den mest intressanta vinnaren i årets upplaga av Guldägget.

***
Att fylla Metros förstasida med ”Fake-news” var ett kreativt grepp.
Läs mer här.

Men Metros ägare Mats Qviberg och Christen Ager-Hanssens lämplighet som medieägare är ifrågasatt från flera håll.
Läs mer här.

Om Qvibergs och Ager-Hanssen ska bli tagna på allvar som medieägare är det dags att byta stil nu. Eller i går.

***
Resumé i helgen: I lördagens #helgintervjun har vi intervjuat konceptdesignern Robert Bohman, som varit djupt nere i ett missbruk av kokain och alkohol. Dagen efter är det dags för #karriärsöndag, med Mia Clase, som lämnat ett liv som stjärna reklambyråvärlden i Stockholm och New York för att starta en vetenskaplig hälsoblogg.

TV4:s framtid, systrarna Widells vitaminer och DDB:s drömvärvning

Det här är veckan när TV4 och CMore börjar förhandla om att bli 90 personer färre. I någon mening är det en tydlig konsekvens av att människor tar del av rörlig bild på ett nytt sätt. TV4 tjänar fortfarande stora pengar på att sälja tv-reklam till stora annonsörer vars affär kräver stark räckvidd snabbt. Det kräver att Fyran lyckas med att göra stora program som lyckas nå en miljonpublik live, det är Let´s Dance , Så mycket bättre och liknande program.

Styrkan ligger i att många människor ser samma sak samtidigt, via linjär tv. Den stora frågan är hur länge människor fortsätter göra det. Tittar vi i backspegeln har våra medievanor förändrats rätt radikalt de senaste åren, varför skulle de inte fortsätta förändras?

Kvällstidningarnas analys att göra mer och mer video bygger på att vi ser mer och mer på rörlig bild. Varje dag besöker miljoner människor kvällstidningarnas sajter, kan vanan att se på tv flyttas från den gamla tv-apparaten (vars tablå man inte längre bryr sig om) till nätet? Där man ändå är hela tiden?
Konstigare saker har hänt, om man säger så.

Sedan har ”tv-tv” fortfarande många styrkor. Man är starkare på längre innehåll och kvalité i en traditionell mening. Ur ett annonsörsperspektiv finns än så länge ingen reklambärare som lika snabbt kan ge en lika stark räckvidd.
Räkna med att slaget om de riktigt stora reklampengarna fortsätter.

***
Nordkoreas aggressivitet mot USA är verkligen allt annat än subtil. Deras propagandafilm är faktiskt lite rolig, om man bortser från allvaret i det hela.
Läs mer här.

Jag ser fram mot Dagens Nyheters VR-reportage från Nordkorea. Under DN:s Utrikesdag (som ägde rum i tisdags kväll) berättade fotograf Roger Turesson och Asienkorrespondenten Torbjörn Peterson intressant om sitt besök i Nordkorea.
Det är lätt att bli fascinerad av Nordkorea och det lilla som läcker ut om livet i den slutna diktaturen. Enligt IDG finns det bara 28 hemsidor i landet.
Läs mer här.

***
DN:s årliga Utrikesdag ägde rum på en stor scen på Berns i centrala Stockholm. Idén att låta korrespondenterna från världen möta läsarna i verkligheten fungerar bra. Efteråt kan man mingla med korrarna, vilket jag och många andra gjorde. Man kan möjligen hävda att publiken tillsammans bildade en stor fysisk filterbubbla, det var rätt tydligt att ALLA tyckte att Donald Trump är riktigt, riktigt korkad.

***
Det finns många konferenser och festivaler som rör sig i gränslandet mellan, media, kultur, musik och tech. Jag har anmält mig till Gather Festival som äger rum mellan 13 -16 september.
Läs mer om festivalen här.

***
Grattis till nytt jobb, Johan Seidefors!

***
Både SVT och DN har granskat det tragiska fallet från 1998 där en fyraårig pojke mördades och två bröder dömdes för mordet. Dan Josefsson kallar DN:s granskning ”ett hafsverk”.
Läs mer här.

***
Bokmässan har fattat beslutet att låta tidningen Fria Tider även i år delta i mässan, trots högerextrema kopplingar.
Expressens chefredaktör Thomas Mattsson är en av de personer som har trakasserats mest av aktionsgruppen Megafonerna. Tidningen Expo har avslöjat att det finns kopplingar mellan Megafonerna och Nya Tider. De två ledande bokförslagen Natur & Kultur och Bonnier har bland annat därför kritiserat Bokmässan för att man inte portat Nya Tider.
Många författare har också valt eller hotat med att bojkotta Bokmässan.
Läs mer här.

Thomas Mattsson tycker dock att personer med kopplingar till de som trakasserat honom ska få vara med på mässan. Principen om en generös yttrandefrihet går före de känslomässiga argumenten.
Läs Thomas Mattssons resonemang här.
Han har givetvis rätt, den dag medierna inte står på yttrandefrihetens sida har något i Sverige gått sönder.

***
Är du frilansjournalist och har frågor om upphovsrätt? Läs Resumés spalt ”Fråga advokaten”. Kanske har advokat Monique Wadsted svarat på just din fråga.

Skicka gärna in fler frågor till Resumés advokat!

***
DDB kan bli riktigt vassa när hemvändaren Andreas Dahlqvist gör comeback. Det ska bli intressant att se hur han påverkar byrån.

***
Lyssna på Resumés mediebloggare Unn Edberg i det senaste avsnittet i Tidskriftspodden.

***
Väldigt många människor tycker att det här klippet är roligt. Det gör mig deprimerad.

***
En av veckans mediesnackisar handlar om systrarna Widell och deras vitaminpiller.
Så här kommenterade copywritern Ulrika Good reklamen i Resumé.

Resumé konstaterade sedan att Hannah Widell tog en paus efter kritiken.

Enligt sitt Instagramkonto är nu Hannah Widell nu ”starkare än någonsin”.
Strax därefter kom en anmälan till konsumentverket.

Jag tycker att systrarna Widell är alldeles för begåvande för att hålla på att kränga dyra kosttillskott med oklar effekt.

***
Resumé rättar: En slarvig formulering i en bildtext i Resumés senaste magasin skulle kunna uppfattas som att Stampens Medias vd Johanna Öberg fick sparken. Så var det inte, hon valde att sluta själv.

***
Helgens läsning på Resumé: På lördag möter du krönikören och redaktören Andrev Walden i #helgintervjun. Där berättar han bland annat berättar om sitt stora intresse för rymden. Dagen efter är det dags för #karriärsöndag, där vi träffat frilansjournalisten Jan Gradvall. Missa inte!

TV4:s nedskärningar, Politisms förluster och tolvåringar i advisory board

Onsdag kväll avslöjade Resumé att TV4 och CMore skulle göra kraftiga neddragningar. 400 miljoner kronor ska sparas och 90 personer tvingas lämna sina jobb.
Läs mer här.

Nyheten bekräftades senare, läs mer här.

Nyhetsbolagets vd Åsa Tillberg blir av med sitt jobb när Nyhetsbolaget åter ska integreras med TV4. Läs mer här.

Så här ser TV4:s vd Casten Almqvist på framtiden för Fyran och CMore:

Jag tycker att det är mycket tråkigt när kollegor på andra medier drabbas av så kraftiga personalminskningar. Givet det tuffa läget har Fyran och CMore varit föredömligt öppna och transparanta med vad de har gjort och varför.

Det är klart att man kan tycka att åtgärden känns överraskande och tuff med tanke på att TV4 fortfarande tjänar mycket pengar, försäljningen för det första kvartalet är den högsta någonsin. TV-reklam är fortfarande oerhört effektiv för vissa typer av kunder. Strategiskt har TV4 också gjort mycket rätt under många år. Satsningen på nischkanaler var ifrågasatt när den kom, men har gjort att TV4 har kunnat nå en mycket större publik och väsentligt ökat sina möjligheter att sälja mer tv-reklam. Idag är Sjuan större än TV3, till exempel. TV4 har på senare år verkat i en mogen bransch och varit en kassako för Bonnier.

Problemet i modern tid har varit att få ordning på betal-tv-delen och CMore. I en tid när globala jättar som Netflix och HBO erbjuder högkvalitativa filmer och serier till ett billigt pris utmanas CMores affärsmodell i grunden. När man dessutom inte har råd att fullfölja sin strategi med Allsvensk fotboll (Discovery tar över 2020) väljer ägaren Bonnier att dra i bromsen.

Mediebranschens affärsmodeller är utmanade av ny teknik och nya vanor hos människor. När annonsörerna svek tidningarna ändrades affärsmodellen brutalt, vilket ledde till kraftiga personalminskningar på många håll. Med facit i hand väntade många tidningar för länge innan de drog i handbromsen för kostnaderna. Det är i det perspektivet man får se att TV4 skär i kostnaderna. Man vill i god tid skapa sig utrymme för att hantera den omställningen av affären som kommer längre fram. Tv-tablån är under upplösning, viljan att se reklamfilmer på tablå-tv är vikande. Just nu fungerar stor och spännande live-tv som Idol, Let´s Dance och direktsänd sport. Då tittar många människor samtidigt på reklamfilmer och annonsörer kan göra reklam för blöjor, mat och bilar till barnfamiljer.

Uppenbarligen ser TV4:s vd Casten Almqvist att det tillståndet inte kommer att vara för evigt.

***
Årets jury till Näringslivets 150 Superkommunikatörer har fått jobba hårdare än någonsin. Och listan kommer att bli bättre än någonsin. Jag lovar. Den 16 maj avslöjas vinnarna på en stor gala på Fotografiska. Missa inte detta.

***
Politisms redaktör Margret Atladottir är intervjuad i den senaste utgåvan av Tidskriftspodden. Samtalet handlar bland om hur det känns att granskas av branschmedierna.
Lyssna på samtalet här.

Med brasklappen att hon inte tror att det finns en politisk agenda säger Margret Atladottir att branschmedia har hittat informationen (om Politisms förluster) på rasistsajterna. Bara rasistsajterna orkar titta i boksluten och göra en så ”illvillig tolkning” av Politisms resultat, är hennes tes.
”Det blir irriterande när vi är det enda bolaget som är utmålas på det sättet i branschpress, det är slappt och tråkigt”, säger Margret Atladottir i Tidskriftspodden.

Resumé är inte nämnd i samtalet, men jag gissar att det är vi, Dagens Media, Medievärlden och Journalisten som åsyftas. Alla dessa medier om har skrivit om Politisms förluster. Jag kan bara tala för Resumé, vi har inte hittat informationen på någon rasistsajt. Våra källor har varit Retriever, Bolagsverket och tidningen Kommunalarbetaren.

När jag tittar på vad som publicerats verkar det vara tvärtom, att rasistsajterna i några fall har gjort rewrites på branschmedierna har skrivit.
Det händer att rasistsajterna försöker använda Resumés journalistik för sina syften. Man kan bli rätt trött på hur de försöker dra slutsatser som passar deras syften. En skrivning som förekommit flera gånger är att Resumé ingår i en gigantisk mediekonspiration, som styrs av familjen Bonnier.

Resumé granskar dagligen medier, jag kan garantera att vi inte särbehandlar Politism negativt eller att vi behöver hjälp av rasistsajterna för att göra vår research.
Journalister är ofta ovana vid att granskas av andra journalister. Jag förstår att det kan upplevas som tufft att få stå till svars för svaga besökssiffror eller ett svagt ekonomiskt resultat. Men Politism blir inte tuffare granskad av Resumé än andra medier. Det finns många personer och medier som i närtid har utsatts för betydligt tuffare granskning än Politism. Att antyda att branschmediernas rapportering av Politisms svaga ekonomi görs för att vi är rasistsajternas nyttiga idioter är helt fel.
Enligt Journalisten hade Politism i höstas ungefär 54 000 besök i veckan i november 2016. Läs mer här.

Med tanke på att Politism ägs till 49 procent av kommersiella mediejätten Schibsted är tålamodet med miljonförlusterna och de svaga besökssiffrorna anmärkningsvärt. Det är naturligtvis de andra ägarna, LO och Kommunal, som vill driva sajten vidare för man anser att vänsterlutande opinionsbildning är viktigt.

Med ett år kvar till valet kommer Politism säkert att få fortsätta blöda ekonomiskt. LO och Kommunal vill påverka unga väljare att rösta vänster i valet 2018.
Mitt intryck är att Politism sedan starten 2013 inte lyckats göra särskilt djupa avtryck i den politiska debatten. Det mesta verkar handla om att ha ett högt tonläge på twitter.
I intervjun i Tidskriftspodden konstaterar Margret Atladottir att det är svårt för Politism att konkurrera med rasist- och extremhögerns propaganda.

Jag tycker ofta att det saknas ett intressant och modernt vänsterperspektiv i den offentliga politiska debatten. Än så länge har Politism inte lyckats att ta en stark position i den allmänna politiska debatten. För att man ska lyckas med det tror jag att man behöver göra starkare innehåll, mer engagerande och relevant journalistik helt enkelt.
Här, här och här är ett par exempel från Resumés bevakning av Politism:

Så här skriver Svenska Dagbladets ledarsida om Politism.

Medievärldens bevakning av Politism.

Tidningen Journalisten om Politism.

***
Det är svårt att inte bli helt besatt av att följa alla val. Just nu är det franska valet otroligt intressant. Som i de flesta moderna val spelar sociala medierna en allt större roll. Läs mer här.

Jag tycker att det turkiska valet blev klart underbevakat av public service annandag påsk. Jag scannade genom SR och SVT men hittade inte mycket. Däremot sände Expressen-tv president Recep Tayyip Erdoğans tal live, med hjälp av sin partner CNN.

Jag tycker att SVT borde ha en P1-liknande kanal för tv, som alltid snurrade med nyheter, kultur och fördjupningar.

Det är det som licenspengarna ska gå till, inte tingel-tangel-tv. Debatten är gammal som gatan. I en medievärld som allt mer fylls av lättviktiga format och innehåll skulle SVT i ännu högre grad vara en motvikt till den utvecklingen. Jag tror också att det är åt det här hållet som SVT:s chefer Hanna Stjärne och Jan Helin vill gå i framtiden.

***
Det är ändå lite speciellt att ta in tolvåringar i sitt Advisory Board. Läs mer om Calle Schulmans nya byrå och idéer här.

***
Fråga advokaten gör comeback i Resumé! Läs mer här:
Monique Wadsted är advokat och delägare på MAQS Advokatbyrå. Hon har tidigare under flera år jobbat med och nära Resumé. Välkommen hem till Resumé-familjen, Monique!
Ställ era juridiska frågor till Monique via bloggen, du hittar den här.

***
Resumé rättar: I det nya numret av magasinet Resumé smög det sig in ett tråkigt fel. Den som har vunnit flest guldägg genom tiderna är copywritern Jan Cederquist (21 stycken). Den mänskliga faktorn gjorde att vi felaktigt bytte plats på efternamnen i byråns namn. Den heter givetvis Hall & Cederquist och inget annat. Och Jan Cederquist är copy, inte AD.
Läs mer om den klassiske copywritern Jan Cederquist här.

Resumé är stolt mediepartner till reklam- och kommunikationstävlingen Guldägget. I den specialutgåva av Resumé vi delar ut där kommer felen lyckligtvis att vara rättade.
I det nya numret av magasinet av Resumé har vi för övrigt ägnat 16 sidor, lågt räknat, till att skriva om reklam- och kommunikationsbranschen. Omslaget pryds av Guldäggets juryordförande Magnus Jakobsson. Läs den intervjun, signerad Andreas Rågsjö Thorell, den är riktigt intressant.

Resumé gör också många event med reklambranschen i fokus. I morse ledde jag en frukost hos JC Decaux (en aktör inom utomhusreklam) där två mycket intressanta reklamcase diskuterades i en fullsatt lokal (kolla gärna på vårt Instakonto @tidningenresume eller vimmelbilder här). Nästa träff är den 24 maj, kom gärna förbi då!

Vi har också nyligen startat en egen Facebookgrupp för Månadens kampanj, där vi vill skapa intressanta och lärorika debatter om reklam.
Gå med i gruppen här.

***
Helgens läsning på Resumé: I veckans #helgintervjun möter du Emma Blom som är vd på sociala medier-byrån Social Industries. Musikjournalisten Jenny Seth berättar om sina dubbla utlasningar från Sveriges Radio och jobbet på Soundtrack Your Brand i #karriärsöndag.