Discoverys kamp, Klarnas lyxförpackning och Fokus utmaning

Tv-bolagens återkommande bråk med kabel-tv-distributörerna är en maktkamp med tittarna som gisslan. Inför förrförra VM-kvalmatchen i herrfotboll bråkade Discovery med Telia, igår var/är bolaget i konflikt med Com Hem och Boxer. Det är absolut förståeligt att man vill kunna få tillbaka lite pengar när man köpt fotbollsrättigheter för fantasisummor.

Samtidigt kämpar kabeloperatörerna för att hitta en hållbar affärsmodell för tv ut sitt perspektiv. För många konsumenter går det ju rätt bra att köpa rörlig bild direkt från Discovery eller CMore. Varför en kabeloperatör ska skära emellan är inte självklart ur ett konsumentperspektiv (tips, pruta hos din operatör, jag fick Telia att sänka priset med mer än 50 procent). Samtidigt är operatörerna starka på bredband, som nästan alla behöver, steget till att själva tillhandahålla innehåll är rätt logiskt. Kampen mellan tv-bolagen och operatörerna om vem som ska äga slutkunden kommer att fortsätta ett bra tag till.

Läs mer här och här.

***

Resumés bloggare Jörgen Lindqvist, före detta chefredaktör för Computer Sweden, skriver intressant om hur svårt det faktiskt kan vara för stora internationella IT-bolag att nå svenska marknadschefer i vissa branscher.

***

Snart är det dags för Resumés och undersökningsbolaget Xtremes prestigefyllda tävling ”Sveriges Bästa marknadschefer”. Arrangemanget är inne på sitt tolfte år, den 19 oktober utses vinnarna på en gala på Berns i centrala Stockholm.

Förra året vann Coops marknadsdirektör Björn Larsson, en mycket värdig (och rörd) vinnare.

Nytt för i år är att Resumé under dagen den 19 oktober kommer att anordna ett seminarium på dagen, även det på Berns, om marknadschefernas utmaningar.

Min skrivbordsgranne Fredrik Svedjetun kan avslöja att de här namnen än så länge är klara som föreläsare under dagen: Lina Söderqvist, marknadschef på Åhléns, Anna Laestadius, marknadsdirektör på TUI Nordic och Ålandsbanken och byrån RBK.

Fler tunga föreläsare är på ingång, håll utkik i spalterna!

Läs mer här.

Så boka in en heldag för att hänga med mig, Resumé och Sveriges bästa marknadschefer den 19 oktober!

***
Betalnings- och fakturalösningar. Allvarligt talat: Finns det något tråkigare?
När jag först hörde talas om Klarna för drygt tio år sedan var känslan att affärsidén egentligen var att göra det krångligt för kunderna att betala. Det fanns en debatt om att Klarna faktiskt ville att kunderna skulle betala för sent för att tjäna pengar på förseningsavgifterna.
Det var inte lätt att älska Klarna på den tiden.

I dag är bilden av bolaget en helt annan.
Företaget rankas som en av Sveriges mest populära arbetsgivare för unga välutbildade studenter. Att jobba på Klarna betyder att man är en del av ett innovativt och coolt techbolag som ska erövra världen.
Att Klarna har lyckats paketera sin oglamorösa affärsidé – fakturahantering – i den här lyxförpackningen är skickligt.
Den viktigaste faktorn för att Klarna har ett gott anseende externt är att bolaget har en riktigt bra produkt.

Genom att använda Klarnas app slipper du jobbiga förseningsavgifter. Det som tidigare var bolagets svaghet har blivit dess styrka, Klarna är tydligt ”på kundens sida” och gör livet som konsument på nätet smidigare.

Du har säkert sett den Guldäggsvinnande kampanjen ”Smoooth payments” med en fisk som åker rutschkana och glider oändligt långt på golvet.
Bakom det kommunikationskonceptet fanns byrån DDB Stockholm och dåvarande vd:n David Sandström. När Klarna nu ska ta nästa steg och bli bank är det David Sandström som ansvarar för bygget av den nya design- och kommunikationsplattformen.

Det nya konceptet bygger vidare ”Smoooth”, skillnaden är att David Sandström är frilansande konsult för att kunna fokusera helt på att på kundens kommunikationsutmaningar och slippa vara byråchef.

Resumés webbchef Fredrik Thambert fick en exklusiv tjuvtitt bakom kulisserna när David Sandström och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski bygger om bolagets kommunikation och grafiska utseende. Rekommenderad läsning om du vill förstå hur branschens bästa hjärnor tänker.

Läs mer här.

Även Olle Langseth på DDB har i veckan skrivit om hur det gick till när ”Smoooth payments” skapades.

Läs mer här.

***

Resumé kom i veckan ut med ett nytt nummer av vårt månadsmagasin. Läs om innehållet här.

***
Resumés varumärke för vår fördjupande och ”affärsnyttiga” journalistik heter Resumé Insikt. Vi har under det här året publicerat allt fler artiklar från Resumé Insikts digitala plattform även på en öppna nyhetssajten. Just nu har du chans att testa Resumé Insikt gratis i 30 dagar, vilket en stor del av vår läsekrets gjort.

Då kan du bland annat läsa om hur du kan förbättra din native-affär genom att arbeta med AI.

Läs mer här.

När du väl är inloggad på Resumé Insikt kan du också ta del av en intressant intervju med affärsutvecklaren Paulina Modlitba Söderlund. Hon tipsar bland annat om att du bör läsa MIT Tech Review och MIT Media Lab för att hitta nyheter om teknik och innovation. Bra tips. Jag besökte MIT Media Lab i Boston i våras, väl värt tiden om du har vägarna förbi.

Paulina Modlitba Söderlund är också en av grundarna till tech-, musik- och kulturfestivalen Gather i Stockholm som drar igång om ett par veckor. Det finns flera intressanta talare som jag ska försöka hinna se. Här är programmet.

***
Claes de Faire
 blir ny publisher för tidningen Fokus.

Läs mer här.

Det är både väntat och oväntat. Oväntat i den meningen att Johan Hakelius värvades relativt nyligen för att bli Fokus affischnamn och sätta sin personliga prägel på tidningen. Vilket han har gjort, Fokus har gått från att ha reportagen som sitt starkaste kort till att fokusera på opinionsmaterialet. Genom att inte längre vara chefredaktör och ansvarig utgivare blir Johan Hakelius inte lika tydlig bärare av varumärket Fokus.

Förändringen är väntad i den meningen att Claes de Faire tidigare varit chefredaktör och i intervjuer sagt att han saknat journalistiken. Att Johan Hakelius tycker att det är roligare att skriva krönikor än att kontera fakturor tror jag inte är någon större hemlighet.

Om det här rätt väg att gå för Fokus är svårt att säga. Mitt intryck att är att många av Fokus läsare på senare tid har reagerat på vad som man tolkar som en ”högersväng” jämfört med vad tidningen stod för tidigare. Jag gillar generellt att en tidning har en röst, att man är en del i den allmänna debatten. I Fokus fall är ambitionen också att backa upp det med stark oberoende samhällsjournalistik.

På ett sätt har Fokus oerhört starka ägare i familjen Ax:son Johnsonoch Nordstjernan AB. Kan man ta 100 miljoner kronor i förlust på 10 år är man otvivelaktigt i en mening en stark ägare.
Men planen för Fokus position i ett framtida medielandskap känns för oss på utsidan som något oklar. Vad är Fokus USP, vad ska man vara bäst på? Är det fördjupande nyhetsreportage, tyckande eller både och?

Fokus skapades 2005 som en tidskrift som skulle vare en svensk variant på internationella förebilder som Newsweek eller The Economist. En journalistiskt sympatisk idé, men svår med tanke på att den typen av journalistik är kostsam och att Fokus verkar på ett litet språkområde.

Lägg sedan till att den digitala medieutvecklingen tagit stora steg. Sättet vi konsumerar medier har sedan Fokus födelse förändrats på ett grundläggande sätt. Konkurrensen om människors tid är stenhård. I den kontexten har Fokus skruvat lite på sitt innehåll, mot mer tyckande, men själva grundprodukten, papperstidningen, är ungefär densamma som vid starten. Men tiden att läsa papperstidningar har krympt dramatiskt sedan den ständigt uppkopplade mobilen kom.

Att utveckla nya digitala medieprodukter är dyrt, i det avseendet har Fokus ägare än så länge varit relativt passiva. Även om Fokus mångmiljonförluster bara är kaffepengar för en miljardärsfamilj så tror jag ändå att de vill ha ut något av sin investering. Det är uppenbarligen inte monetära vinster som är det viktiga, jag tror snarare att satsningen handlar om att få status i samhället som en välgörare. Som en ägare som verkligen står upp för det fria ordet och journalistiken i en tid när de verkligen behövs.

Jag tycker att familjen Ax:son Johnson ska ha all heder för sin satsning på kvalitetsmedier.
Men jag är nyfiken på hur man tänker kring nästa steg. Om ambitionen är att äga och driva kvalitetsjournalistik även i fortsättningen behövs sannolikt stora investeringar i teknik och redaktionell kompetens.

Jag är helt säker på att alla organisationer mår bra av att göra en vinst, att ständigt gå med förlust är ändå ett kvitto på att man inte gör rätt saker. Att bära sina egna kostnader är ett slags lägsta nivå alla vill och bör klara om man inte är public service. Kanske ska Fokus göra som Dagens Nyheter, höja priset rejält?
Det vore roligt om Fokus kunde hitta en delvis ny roll att spela i det moderna medielandskapet.

***
SVT:s programdirektör Jan Helin har kommit igång ordentligt på jobbet. I veckan lanserades nya ”Morgonstudion”, som är en uppdaterad version av ”Gomorron’ Sverige”. Det lilla jag har sett verkar bra, inspirerat av det man brukar se på hotellrums-tv:n när man reser till USA. Jag är personligen rätt ointresserad av morgon-tv, formatet funkar inte att kombinera med dagislämningar och löprundor.

Läs mer här.

***

Inhoppet i politiken blev kort för Aftonbladets sportprofil Jennifer Wegerup. Resumé kunde i veckan avslöja hennes nya journalistiska uppdrag.
Läs mer här.

***

Veckans kulturupplevelse: Den amerikanske författaren Colson Whitehead i samtal med förläggaren Daniel Sandström på kulturhuset i Stockholm. Boken ”Den underjordiska järnvägen” ligger högst upp på min läslista.

***
Glöm inte att gratulera Resumés reporter och redaktör Yasmine Winberg som fyller 30 år idag!

***
Resumé i helgen: På lördag kan ni läsa #helgintervjun med Lukas Krol. Som SBAB:s marknadschef har han drivit igenom idén att banken ska sätta upp en humorshow med Erik Haag, i Globen och om boendeekonom.
På söndag får du möta Discoverys kommunikations- och presschef Dan Panas. Han verkar just nu ha fullt upp med att hantera konflikten med Com Hem och Boxer. Läs #karriärsöndag och lär känna en man som tycker att det är ”existentiellt” att stå upp för sitt företag.

Sollenbergs sorti, Mediaplanets framfart och Kallio till Resumé

Man kan knappast klaga på nyhetstempot i Resumés värld. De senaste dagarna har affärerna och chefsbytena haglat tätt. Den största personnyheten är naturligtvis att Forsman & Bodenfors chef Erik Sollenberg efter 18 år lämnar byrån. Han ska nu ta över som global chef för CP+B och bosätta sig i Boulder i Colorado. Läs mer här.

Hans gamla jobb som vd för Forsman & Bodenfors tas nu helt logiskt över av Silla Levin, som redan sitter i styrelsen och funnits på byrån sedan 2001. Hennes lämplighet och kompetens för jobbet går inte att ifrågasätta. Inte heller vilken stark uppställning kreatörer som finns hos Forsman & Bodenfors.

Det man däremot kan fundera över är om den starka kultur som alltid funnits på byrån har överlevt och kommer att överleva försäljningen av byrån till MDC Partners. Just kulturen på en arbetsplats är viktig för att få ut de där sista procenten kreativitet och resultat. Och det är ju de där sista procenten som avgör om man är riktigt bra eller bäst. Forsman & Bodenfors har den senaste tiden inte dominerat i prislistorna på det sätt som vi har vant oss vid de senaste åren. Kanske blir den logiska successionen ett sätt att börja bygga på en ny vinnarkultur i Göteborg. Ur ett branschperspektiv tror jag att det är sunt om en byrå inte dominerar så fullständigt som Forsman & Bodenfors har gjort i modern tid.

 ***
Mediaplanet köper N365 Group. Det har tidigare ryktats att norska Schibsted skulle vara den mest troliga tagaren till N365, som består av viralsajten Newsner och en del som arbetar med datadriven Native advertising.

Men nu blev det alltså content marketing-bolaget Mediaplanet som köper N365.
Affären ritar om content marketing-kartan i Sverige. Mediaplanet köpte i slutet av 2014 contentbyrån Appelberg av Stampen, och har sedan dess jobbat med att integrera byrån med Mediaplanet. Mediaplanet har historiskt sett arbetat mycket med pappersbilagor, med det nya förvärvet stärks bolagets digitala kompetens avsevärt.

Mediaplanet fick förra året en ny huvudägare i amerikanska investmentbolaget Privec. Med en global omsättning på runt 700 miljoner kronor får Mediaplanet allt större muskler att utmana Aller (med OTW och Make your Mark) och Bonnier (med Spoon) på den svenska marknaden. Känner jag Mediaplanets vd och koncernchef Richard Juhlin rätt har han stora planer för Mediaplanets framtid. Kanske är det här starten för fler affärer på contentsidan? ”OTW-bröderna” Sundbergs nya byrå Brand New Content kanske står på tur för att bli uppköpt?

Läs mer om affären här och här.

***
Även pr-branschen konsolideras. Hallvarsson & Halvarssson har varit mycket aktiva den senaste tiden och köper nu majoriteten av Intellectas byrådel för 40 miljoner kronor.

De fem bolagen Intellecta Corporate (inklusive Rewir), Hilanders, Bysted, Tomorrow och UnReel har en sammanlagd byråintäkt på drygt 100 miljoner kronor per år.
Att Intellecta väljer att sälja sin byrådel för den, i sammanhanget, låga summan på 40 miljoner kronor, tyder på att man inte såg en alltigenom ljus framtid för byråerna.
H&H Group består sedan tidigare av Hallvarsson & Halvarsson, Springtime och Jung Relations.

Man har givetvis en plan för hur man ska integrera sina nya byråer i H&H Group. Byråerna kompletterar säkert varandra på papperet, kan dela på jobb och kostnader.
Men vi befinner oss just nu i en högkonjunktur, när den viker kan det snabbt bli tuffare tider, inte minst för nya företagsbyggen.
Det ska bli spännande att följa H&H Group framöver.

***
Resumé har hittills gjort ett riktigt bra år. Nyhetswebben har befäst sin ställning som marknadsledare, besöksstatistiken har under det första halvåret ökat markant. Vi har gjort om vår tidning, som har gått från utgivning varannan vecka till månadsmagasin. I magasinsprenumerationen ingår också tillgång till Resumés fördjupande digitala journalistik, Resumé Insikt. En färsk läsarundersökning visar att över 90 procent av er läsare tycker att vi gjorde rätt som byggde om Resumé.

Vi har också startat ett för oss helt nytt affärsområde, Resumé Akademi, som leds av Magnus Norrman. En verksamhet som redan från dag ett drog fulla hus och har enormt stark framtida potential.

Det som utmärker ett modernt mediehus är att man inte är rädd för att ifrågasätta sin egen affär och vågar göra om produkter och affärer som fungerar. Resumés gamla tidning fungerade till exempel rätt bra, men att göra om den var ändå rätt beslut, både av journalistiska och affärsmässiga skäl. Nyheter är bättre på nätet än i en papperstidning, det är fakta.

Både Resumé och medievärlden i övrigt står inför många såna utmaningar i framtiden.
Människor är beredda att betala för värdefullt innehåll eller att förknippas med starka varumärken. Vi måste fortsätta att tänka nytt och ständigt utveckla våra produkter och varumärken.

Det är därför mycket roligt att få in en ny och dokumenterat stark kraft i Mathias Kallio. Han kommer närmast från Dagens Industri, men vi är många som främst förknippar honom med Dagens Media, som han var med och grundade 1998. Då såg han luckan i Resumés affär och täppte till den med Dagens Media. Den här gången ska Mathias Kallio affärsutveckla Resumé från insidan. Varmt välkommen till Resumé, Mathias.

Läs mer om Mathias Kallios tankar om Resumé här.

***

Resumé berättade i förra veckan hur Klarnas nya grafiska form kommer att se ut.

Läs mer här.

Nästa vecka kommer ett nytt nummer av magasinet Resumé, där kan du läsa ett större reportage om Klarna med den tillfällige marknadschefen David Sandström vid rodret.

Teckna en prenumeration på Resumé här.

***

När AKB avgår vill man direkt läsa Torbjörn Nilssons analys av läget.

***

Tidskriftsgalan den 8 november är en av årets höjdpunkter för oss jobbar i mediebranschen. I år kommer galan ledas av journalisterna Helle Klein och Irena Pozar på scenen. Dessutom ska Expressens chefredaktör Thomas Mattsson och SVT:s programdirektör Jan Helin, låta mediepodden Mattsson & Helin återuppstå för en kväll.

Läs mer här.

***

Jag är hedrad och stolt över att få att vara juryordförande i Sveriges Tidskrifters Stora Pris, som delas ut till en person som gjort betydande insatser för tidskriftsbranschen. Förra belönade vi i juryn ekonomijournalisten Anders Andersson.

Kom gärna med förslag på vem som ska få priset år. Tipsa mig, Camilla Björkman på Breakit eller Jonas Nordling, Journalistförbundets ordförande.

Läs mer om Tidskriftspriset här.

***
Om en dryg vecka är det dags för Bonniers interna mediekonferens GRID. Jag ser särskilt fram mot få lyssna till min idol Maggie Haberman intervjuas av DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.

Maggie Haberman är politisk reporter på New York Tims och är kanske den reporter i världen som har bäst koll på vad som händer i Vita huset under Donald Trump.

Missa inte podden longforms intervju med Maggie Haberman.

Det händer också att hon gästar New York Times dagliga podd, The Daily. Du hittar den här.

***

Resumé har under sommaren lanserat en ambitiös poddsatsning som vi döpt till ”I hängmattan”. 15 branschprofiler har talat om sina med- och motgångar i karriär på ett personligt och mycket intressant sätt.

Poddarna har fått tusentals lyssningar, både via Itunes, Podcaster och Spotify.

Har du missat våra poddar hittar du alla samlade här.

Stort tack för alla positiva reaktioner poddsatsningen, det har verkligen gett oss blodad tand.

***
Stort grattis Jessica Bjuström, Komm:s vd har under sommaren fyllt 50 år! (jo, det är tydligen sant). I veckan firade hon med champagne och jordgubbstårta på Sveavägen. Mycket trevligt.

***
I dag fredag har Ruben Östlunds film ”The Square” premiär, där vår tids konst-, medie- och reklamvärld sätts under lupp. Jag tycker att filmen är en briljant spegel av vår tid. Många scener drar lite åt Roy Andersson-hållet, men utan att det blir så där ”Roy Anderssonskt” överdrivet.

Byrån Kings AD Daniel Hallberg spelar en cynisk pr-strateg tillsammans med sin kollega, copywritern Martin Sööder. De gör båda riktigt starka prestationer i filmer.

Läs Resumés intervju med Daniel Hallberg och Martin Sööder.

***
På nattduksbordet: ”Dokusåpadrottningen” och entreprenören Anna Bråkenhielms memoarer. Eftersom jag bevakade den svenska tv-branschen på den tiden dokuspåorna och Anna Bråkenhielm erövrade världen ska det bli mycket kul att få läsa om hur hon i efterhand ser på den tiden.

***
Helgens höjdpunkt: Derby, derby, DERBY!

***

Helgens läsning på Resumé: I lördagens #helgintervjun möter du ståuppkomikern Aron Flam som lyckats få starkt genomslag för sin podd, plus göra den rejält lönsam. Han har för övrigt även jämfört Resumés reporter med ”en efterbliven elallergiker från Norrlands inland”.
Dagen efter är det dags för #karriärsöndag med Emma Eriksson som bytt Le Bureau mot Forsman & Bodenfors.

New York Times krig, Hanna Stjärnes Google-attack och sanningen om Sveriges bästa ekonomijournalister

För exakt ett år sedan bestämde vi oss på Resumé för att göra en stor internationell mediekonferens i Stockholm. Ambitionen var att locka internationella föreläsare och deltagare, därför skulle konferensen hållas på engelska. Vilket både är en risk och en möjlighet. En risk om det blir pajigt med massa ”svengelska” när de flesta i publiken ändå förstår svenska.

Att många, liksom vi själva, brottades med hur framtidens affärsmodeller för medierna var den redaktionella grunden.
Det saknades inte argument för att projektet Nordic Media Insights inte skulle gå att genomföra.
Vi är inte ensamma om att anordna konferenser med liknande inriktning. Har folk råd att betala så mycket som vi måste ta betalt för att kunna locka talare från New York Times? Har folk tid att gå på en tvådagars mediekonferens ett par veckor innan Almedalen och midsommar? Krockar inte NMI med skolavslutningen för många?
Alla dessa invändningar var relevanta.

Nu vet vi svaret. Det gick alldeles utmärkt att arrangera en stor mediekonferens i Stockholm under försommaren. NMI lockade runt 300 besökare och bjöd på två dagar av affärsnytta och inspiration för besökarna. Att hålla konferensen på engelska var absolut rätt beslut, själv tänkte jag knappt på saken.

Jag har svårt att plocka ut vad som var bäst i ett program med 50 talare, men plockar med mig småbitar med inspiration från flera håll, som nu ligger och marineras.

Det som många definitivt minns från första dagen är paneldebatten där Googles inflytande på mediemarknaden diskuterades. Strax innan debatten hade Googles Eero Korhonen intervjuats på scenen, men han avstod från att ta del i den efterföljande debatten. En debatt där företaget han arbetar för på ett grundläggande sätt har förändrat förutsättningarna för att tjäna pengar på medieprodukter. Panelen, bestående av Ehsan Fadakar från Schibsted, Hanna Stjärne, vd på SVT och TV4:s Mattias Berg efterlyste alla en konstruktiv debatt med Google.

SVT:s vd Hanna Stjärne säger det som jag tror de flesta på plats i Münchenbryggeriet kände: Google borde vara med i samtalet!

Se filmen med Hanna Stjärnes utfall här.

Resumés mediebloggare Unn Edberg har rätt att i den kvalitet som medierna levererar var något som många talade om på Nordic Media Insights.

Läs Unn Edbergs analys här.

En person som bekräftade tesen att nivån på innehållet är avgörande var New York Times chefredaktör Joseph Kahn. Tidningen verkar närmast vara i krig med Donald Trump.

Läs ett referat från hans framträdande här.

Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski berättade om hur tidningen arbetar med att locka nya digitala prenumeranter och hur man ska agera för att de inte ska hoppa av.

Läs mer här.

CNN:s globala sociala medier-chef Samantha Barry hade en intressant dragning om hur den amerikanska tv-jätten arbetar med de sociala kanalerna.

Du hittar fler artiklar och filmer från Nordic Media Insights på www.resume.se och under #NMI17.

Nu utvärderar vi vad som vad var bra med NMI och vad vi kan göra bättre och kommer tillbaka med ett ännu starkare program 2018.

***
Veckans hemvändare: Jenny Kaiser till Perfect Fools.

Läs mer här.

***

Resumé har under våren och sommaren analyserat reklamcase tillsammans med vår partner JC Decaux. Det har varit fullsatt varje gång, det är uppenbart att vi är många som tycker att det är roligt att få veta hur smarta människor tänker.

Nästa vecka, på tisdag, är det dags för säsongens sista casefrukost. Det är redan fullsatt, men hör av dig till Josefin Ekman om du vill stå på reservlistan. Du når henne på josefin.ekman@resume.se

Morgonen efter, onsdagen den 21 juni, intervjuar vi Sveriges Radios vd Cilla Benkö i vår serie Talangforum #bara människa.

Anmäl dig här.

***
I onsdags kväll var jag på Martin Ahlquist och Tommy Borglundsrelease för boken ”Medierna och etiken – ansvar i ett nytt medielandskap”, som verkar mycket intressant.

Jag tror att det är helt rätt att etik blir allt viktigare i en tid med fake news.

Läs mer här.

***
TV4-journalisten Jens B Nordström säger det jag tror att många ekonomijournalister egentligen håller med om. Men som man ligger lite lågt med så länge det gynnar den egna organisationen.

Läs mer här.

***

Nya säsongen av House of Cards är bokstavligen ett sömnpiller. Som substitut för Billions är det tämligen otillräckligt.

***
En fråga som journalister får så fort folk har druckit 0,001 promille alkohol är om medierna döljer något om invandringen (frågan brukar oftast formuleras avsevärt mindre subtilt).

Frågan har varit i fokus i mediedebatten under veckan.

Enligt institutet för mediestudier har egentligen förtroendet hos allmänheten inte sjunkit påtagligt de senaste åren. Däremot finns en misstro mot vad medierna skriver om (eller, kanske, inte skriver) om invandring. Graden av misstro beror i hög utsträckning på vilket parti man röstar på.

Läs vad Institutet för mediestudier kommit fram till här.

Publistklubbens nyvalda ordförande, SVT-profilen Anna Hedenmogav sig sedan in i debatten. Hon tyckte att SVT:s programdirektör Jan Helin under sin tid som chefredaktör på Aftonbladet delvis är skyldig för misstron mot hur medierna rapporterar om invandring.

SVT:s programdirektör Jan Helin gav svar på tal här.

Man kan väl konstatera att Jan Helin har haft en del intressanta och heta debatter med SVT-profiler i Aktuellt sedan han började sitt nya jobb. Jag tror vi ska se det som ett sundhetstecken.

Jag har sagt det förr men säger det igen: Det är fascinerande att så många människor som har noll insyn i hur medier arbetar ändå kan vara fullkomligt övertygade om det finns en jättelik mediekonspiration, vars syfte är att dölja problemen med invandringen och integrationen.

Ser man något som man tycker stödjer den egna tesen uppvärderas den åsikten till kunskap som gäller alla medier.

***
Advokat Monique Wadsted svarar varje vecka på Resumés läsares frågor om medier och kommunikation i spalten ”Fråga Advokaten”.

Läs mer här.

Förra veckan blev hon invald i Pressens Opinionsnämnd.

Här intervjuas Monique Wadsted av Stefan Wahlberg, för detta chefredaktör på Resumé.

***

Allt fler verkar tycka att politikerveckan i Almedalen borde bojkottas med tanke på att nazistiska Nordiska motståndsrörelsen kommer att finnas på plats under politikerveckan med en monter politikerveckan.

Läs mer här.

Att reflexmässigt bojkotta allt som är fel tror jag inte fungerar. Men någonstans måste en gräns dras: Att NMR får en monter i Almedalen är anmärkningsvärt.

***
Per Schlingmanns Almedalsdeckare är en riktig bladvändare. Det är både modigt och imponerande av Per Schlingmann att få ihop ett skönlitterärt verk så bra. Jag har en del mindre invändningar mot hur journalister skildras, riktigt så känslokalla är vi inte, hoppas jag. Men det är verkligen en randanmärkning. Jag ser fram mot att läsa fortsättningen. Läs en recension av boken i nästa veckas nummer av magasinet Resumé.

***
Fanns det en tid innan Almedalen? Då man kunde varva ner lite innan sista veckan före semestern? Avsluta alla projekt lugnt och värdigt. Nu är det full fart in i kaklet med tusen bollar i luften.

Men det är lyxgnäll. Jag gillar Almedalen, man blir smartare av att vara där, för att travestera AKB.

***
Politikerveckan i Järva blev en succé, det är otroligt roligt. Du möter grundaren Ahmed Abdirahman i helgintervjun som publiceras på lördag klockan 07.30.

Läs mer här.

***

På söndag morgon flyger jag och reporter Yasmine Winberg ned till Cannes för att bevaka ”reklam-VM”, Cannes Lions. Ska bli mycket kul. Här tippar 15 kreatörer hur det går för de svenska byråerna.

***

Helgens läsning på Resumé: På lördag möter du Ahmed Abdirahman som är initiativtagare till politikerveckan i Järva. I #helgintervjun berättar han om resan från Mogadishu via Park Avenue till Spånga IP. I #karriärsöndag får vi veta mer om Lars Beckungs arbetsliv i tv-branschen.

Discoverys bråk med Telia, Sandströms nya jobb och Årets stilist

Just nu verkar det stå still i förhandlingarna mellan Telia och Discovery.

Om några timmar spelar Sverige en avgörande fotbollslandskamp mot Frankrike i VM-kvalet (fredag kväll). Jag är en av de 1,5 miljoner människor med Teliaabonnemang som riskerar att missa matchen.

Antingen löser det sig i sista stund eller också får jag hitta på något annat att göra på fredag kväll. Det går nog att hitta alternativ, jag är faktiskt aningen trött den moderna elitfotbollens eviga tjafs om pengar.

Discoverys presschef Dan Panas får kritik av Aftonbladets krönikör Marcus Leifby. Läs mer här.

Sporträttigheter har under många drivit betal-tv:s affär, priserna slår rekord varje gång de omförhandlas. En person som kan den världen bättre än de flesta är TV4:s förre vd Jan Scherman. Här skriver han en analys i Resumé om vilka mekanismer som driver betal-tv-världen och varför priserna på sporträttigheter kan bli ännu dyrare.

För att läsa texten måste du teckna en 30 dagar gratis prenumeration på Resumé Insikt, varumärket för Resumés fördjupande journalistik.

Läs Jan Schermans analys här.

***
Stort grattis till advokat Monique Wadsted som är ny medlem i pressens opinionsnämnd!

Hon uppdaterar ofta sin blogg på Resumés sajt, där finns svar på juridiska frågor inom medie- och kommunikationsvärlden.

***

Läs Resumés mediebloggare Unn Edberg, som sammanfattar lokaltidningarnas problem med betalväggar på ett intressant sätt.

Läs mer här.

***

Jag käkade frukost med DDB:s förre chef David Sandström nyligen. Han verkar vara i prima form och sugen att på att jobba. Ett av hans största uppdrag är för Klarna där han hjälper vd:n Sebastian Siemiatkowski och ledningsgruppen med marknadsföring, kommunikation och varumärket. Förr var det givet att unga stjärnor i reklam- och kommunikationssvängen ville starta en egen byrå (för att sedan sälja den dyrt och sedan starta en ny byrån och sälja den, och…, ja ni fattar). Så är det inte längre. Jag är övertygad om att det är bra utveckling. Jag tror att reklam- och kommunikationsbranschen har haft svårt att bli tagen på allvar när vissa av kreatörerna hellre velat bli rika än bygga hållbara företag.

Läs mer om varför David Sandström inte vill vara chef här.

***
IKEA:s film om den ikoniska blå påsen Frakta är klockren. Ett smart koncept, som med tur och skicklighet, lanserades med perfekt tajming. Att reklamen, på riktigt, interagerar med tusentals människor är ett mycket gott betyg. Det är inte särskilt många varumärken eller filmer som kommer i närheten av det engagemanget.

I nästa nummer av magasinet Resumé analyseras IKEA:s hela kommunikationskoncept ”Där livet händer” i en mycket läsvärd artikel av Yasmine Winberg. Missa inte den!

***

Frilansjournalisten Torbjörn Nilsson är Årets stilist enligt tidningen Journalisten. En mycket bra val, ”Tobbes” sida om politik på fredagar i Expressen är en av veckans mediehöjdpunkter. Att han orkar och klarar hålla en så hög och jämn nivå är verkligen imponerande.

Läs mer här.

Här är dagens text av ”Tobbe”, om maktkampen mellan Jan Björklund och Birgitta Olsson i Liberalerna.

***

Magasinet Fokus, där Torbjörn Nilsson fick sitt genombrott, fortsätter att blöda. Min företrädare på Resumé, Claes de Faire, har en utmaning när han ska få Fokus att visa svarta siffror.

***

Tidskriftsdagen är en av höjdpunkterna för tidskriftsbranschen. Jag är hedrad av att få förtroendet att leda en av jurygrupperna.

Läs mer här.

***

Jag är ju part i målet. Men jag tycker ju att min unge gör en stark insats i Traderas reklamfilmer. Inte minst när hon pajar nålen på en gammal fin skivspelare.

Se filmen här.

När jag ändå skryter om familjen: Min fru har ett nytt jobb!

Läs mer här.

***

Martin Hederos och Nina Perssons konsert på Dramaten var fantastisk. Grattis ni som har biljetter till de två föreställningar som återstår.

***
Nästa vecka ses på Resumés stora mediekonferens Nordic Media Insights. Har du inte köpt biljett? Du hinner fortfarande.

***

I #helgintervjun möter du Göran Åhgren som lämnar SVT efter 41 år som reporter. Den frilansande mediereportern Malin Ekman berättar om sin resa i #karriärsöndag.

Är Metro ett examensarbete på Konstfack?

Att följa utvecklingen runt tidningen Metro började som ett drama men känns allt mer som en fars.

Jag tvivlar på att Metros nya ägare har en seriös affärsplan eller en strategi. Om de har det, bygger strategin rimligen på att man på sikt vill kapitalisera på sitt starka varumärke på nätet. Problemet är bara att man med sitt eget agerande under kort tid drastiskt har försämrat Metros anseende.

Efter den minst sagt olyckliga intervjun med högerextrema Nyheter idag har Metros ägare försökt att krishantera genom att utse Mats Qviberg till syndabock. Trots att Christen Ager-Hanssen själv var med under intervjun.

Det har möjligen hjälpt i det korta perspektivet. Men känslan är fortfarande att vi bevittnar en bilolycka i slow motion.

Metro har alltid varit en skola för unga begåvade och ambitiösa journalister. Nu har de nya ägarna gjort att många tvivlar på om de förstår journalistikens och publicistikens grundläggande principer.

Mediernas affär bygger på att man har en nära och stark relation med sin publik. Allmänheten, läsarna och kunderna måste kunna lita på vad medierna säger. Om det finns anledning att tvivla på att man kan lita på en tidning så är man illa ute. Det som tar år att bygga upp kan raseras på några dagar. Det är också exakt det som har hänt med Metro.

Utan en stark relation med läsarna kommer annonsörerna att hitta nya vägar för att marknadsföra sina produkter. Och utan annonsörer är en gratistidning ingenting.

Jag hoppas att Metros nya ledning gör en omstart och hittar tillbaka grunderna för vad som har gjort Metro till en framgångsrik tidning.

Givetvis måste man utveckla den gamla affären för att kunna överleva i en ny tid. Men att vända upp och ner på allt utan att visa hur kartan framåt ser ut verkar inte klokt. Särskilt inte i kombination med att uttrycka svagt förtroende för den egna redaktionens kunnande.

Om Metros nya ägare haft en strategisk plan för hur de tänker sig tidningens framtid kan man konstatera att de offentliggjort den som om den vore ett examensarbete på Konstfack. Om det skulle visa sig vara på det sättet: Hatten av, det var en performance som tog oss alla med på en fantastisk resa och fick oss att tänka i nya banor. Precis som stor konst ska göra.

Här är Resumés bevakning av Metro under den vecka som gått:

Ager-Hanssen: Mitt initiativ att få bort Qviberg
Metros nye ägare jagas av Kronofogden
Tidningen Metro till salu

***

Läs Andreas Rågsjö Thorells intervju med Åkestam Holsts creative director Magnus Jakobsson. Jag gillar inställningen att det inte funkar att leva på gamla meriter. Att man måste orka att lära sig nya saker genom hela yrkeslivet.

***

Den kategorivinnare i Resumés ranking av 150 Superkommunikatörer som lockat mest läsning är handbollsproffset Linnéa Claeson. Hon drar offentligt ner brallorna på alla män som trakasserar och sexualiserar kvinnor. Jag är glad över att Resumé uppmärksammar en person och en förbild för unga kvinnor, som handgripligen visar hur man hanterar idioter.

Intervjun med Linnéa Claeson finns här.

Hela listan med Näringslivets 150 Superkommunikatörer finns att läsa här.

***

Pelle Tamleht, ny vice vd på Nöjesguiden ”lever varumärket”.

En gång i tiden var han, nu ska ni får höra ungdomar, medlem i ”Sveriges nya skandalband”.

Mer om det här.

***

Resumé har i veckan granskat hur det står till med jämställdheten bland landets kommunikationsbyråer. Resultatet är deprimerande, i nio fall av tio är en kreativ chef på en byrå en man. Som konstateras i artikeln – det är inte bra ur någon synpunkt. Det är heller inte bra för affärerna, det argumentet om något, borde bita.

***

Jag är stolt över att Resumé om ett par veckor kommer att vara värd för vår internationella mediekonferens Nordic Media Insights. Vi har jobbat hårt under ett drygt halvår med att skapa ett riktigt vasst program för NMI. Jobbar du med medier och/eller vill förstå mediebranschens framtid är det här konferensen för dig.

Läs mer om programmet här.
Vi har under veckan publicerat intervjuer med några av talarna:

Trump får New York Times att slå alla rekord
TV4-chefens viktigaste råd för nya intäkter
Eurosports vd: Sorgligt att se länder där allt ligger bakom en betalvägg

***

Financial Times har avslöjat att Cristina Stenbeck är aktuell för att ta plats i Spotifys styrelse. Creddigare än så blir inte en styrelseplats. Börsnoteringen av den svenska tech-storheten verkar rycka allt närmare. Aktien kan mycket väl bli en folkaktie, sin amerikanska notering till trots.

***
Hockey-VM till TV3 och SVT – igen. Jag minns hur det var 1989. VM drar uppenbarligen tittare, men jag tillhör snobbarna som tycker att hockey är larv och att fotboll är kultur.

Läs mer här.

***
Vilket skiftbyte som är på gång i Forsman & Bodenfors.

***

En av Sveriges mest prisbelönta grävreportrar är Expressens David Baas, specialiserad på nazism, Sverigedemokraterna och organiserad brottslighet. Han har, i min värld mycket oväntat, kommit ut som operakritiker. Tillsammans med reportern Gunilla Brodrej sänder han live från varje uppsättning av Niebelungens ring som nu sätts upp på operan i Stockholm.

Att David Baas förefaller älska den store antisemitiske kompositören Wagner är i sammanhanget lite pikant.

Jag gillar också att Brodrej och Baas talar om opera som om det handlade om ett toppmöte i Allsvenskan.

***

Helgens läsning på Resumé: På lördag möter du reklamgurun Åsk Wäppling i #helgintervjun. I veckans #karriärsöndag har vi intervjuatÅsa Jamal som lämnar TV4 för Telia.