Misstroende i Mittmedia, kris i Moderaterna och drama i Metro

Att vara chef är en rejäl utmaning för de flesta människor. Man förmodas visa vägen för andra människor, både vara handlingskraftig, visionär och empatisk. Möjligen är det extra svårt att vara chef i medieföretag, där det ibland finns personer som både har stora egon och en mycket väl utvecklad förmåga att argumentera för sin sak. I journalistyrket finns också en slags antiauktoritet inbyggd, man är van att ifrågasätta personer på höga positioner.

Lägger man till att mediernas affärsmodeller är under omvandling och att cheferna ofta inte riktigt vet exakt (eftersom de är människor) hur och när det ska gå till får en man dimension till på hur det kan vara att vara chef på ett medieföretag i dag. Att lägga nya besparingskrav på redan pressade organisationer kan vara droppen som får bägaren att rinna över.

Omställningen när både affärsmodellerna och yrkesrollerna ska omdefinieras kan bli brutal för många människor, jag har all respekt för det.
Jag vet inte hur ledarskapet på Mittmedia fungerar, men jag har förståelse att det inte är det lättaste att leda ett medieföretag som är så pressat som Mittmedia. Jag tycker att Gefle Dagblads chefredaktör Anna Gullberg verkar hantera kritiken på ett rimligt sätt, inte minst genom att göra ett extra poddavsnitt om saken.
Läs mer om personalens misstroendeförklaring mot ledningens personalpolitik här och här.

Lyssna på podden Gullberg & Nordström här.

***
Guldägget är Sveriges mest klassiska reklamtävling, att vinna ett guldägg är att leva för alltid i reklamvärlden (jag är inte ironisk!). Det finns många tävlingar och utmärkelser att tävla om i kommunikationsvärlden, men i min bok spelar Guldägget i en egen liga.
Här hittar du alla nomineringar i årets tävling.

***
Bara min blygsamhet hindrar mig från att skryta om att Resumé, igen, noterat rekordssiffror på sajten.

***
Här är intressant läsning om Svenska Dagbladets digitala satsning.

***
Dagens Industri satsar nu fullt ut på att göra ekonomi-tv. Frågan är hur länge Handelsbankens content-satsning EFN klarar den konkurrensen? Inte särskilt länge är min gissning.

***
Tycka vad man vill om sakfrågorna, men svensk politik är just nu mer spännande än på länge. Den stora frågan är om Moderaterna ska/måste/tvingas sparka Anna Kinberg Batra efter hon straffats så brutalt i opinionsundersökningarna.
Expressens Torbjörn Nilsson reder ut begreppen.

Jag tycker även att den här texten beskriver läget bra.

De etablerade partierna behöver inte alls samarbeta med Sverigedemokraterna. Det är bara att komma överens över blockgränserna så är den saken löst. Men det kräver givetvis att man kliver upp ur sandlådan.

***
Poliser ska vara poliser. Att vara twittrande opinionsbildare och samtidigt polis, alltså utövare statens våldsmonopol, kommer aldrig att fungera.

***
Resumés andra nummer i magasinsformat har nu nått prenumeranterna.
Här är innehållet.
Numrets stora intervju gjorde vi med Expressens chefredaktör Thomas Mattsson. Läs ett utdrag här.

***
Metros chefredaktör Eric Ljunggren blir vice vd. Enligt ihärdiga rykten är det sajten Realtids före detta chefredaktör Staffan Erfors som är den tänkta ersättaren. Det verkar röra på sig i Mats Qvibergs och Christen Ager-Hansens medieimperium med Realtid och Metro. Att minoritetsägaren Custos och norrmannen Christen Ager-Hansen uttalar sig så hårt mot Realtids majoritetsägare Jonas Wiwen-Nilsson är anmärkningsvärt.

Till sajten Beaconomist säger Christen Ager-Hansen: ”Realtid är en finansiell investering och vi tittar på om vi ska köpa mer, men jag vill först se att Jonas klarar att leverera och göra ett gott jobb. Han har ju inte klarat av att driva det så bra tidigare.”
Skapligt kaxigt ändå om man äger under 24 procent av ett bolag. Läs mer här.

Christen Ager-Hansen känns som en karaktär ur tv-serierna Sopranos eller Billions.
Jag kan med hundra procents säkerhet utlova att en spännande fortsättning följer.

***
Mediepodden med Olle Lidbom och Emanuel Karlsten är en ambitiös satsning, det är intressant att höra deras perspektiv på de frågor man själv brottas med dagligen. Narrativet, som det heter numera, är ofta att den unge idealisten (Karlsten) driver en liberal linje där människor ska frivilligt stötta bra journalistik med donationer, medan den äldre kollegan (Lidbom) tar spjärn i historien och förhåller sig lite mer avaktande/skeptisk till det mesta.

***
Att Bangs före detta chefredaktör Malena Rydell skriver för Café får ändå sägas vara ett tecken på att magasinet kommit en lång väg sedan man anklagades för objektifiera kvinnor och sprida tveksamma värderingar till unga män. Malena Rydells intervju med komikern Henrik Schyffert är riktigt bra, läs den.

***
Det är många av er läsare som ligger på Resumés redaktion och vill att vi ska skriva olika saker. Den här artikeln borde en del av er läsa.

For the record: Vi ÄLSKAR bra tips.

***
I morgon kväll sitter jag på läktaren på Friends när Sverige möter Belarus i VM-kvalet. Men jag har aldrig sett en damlandskamp live, det borde jag göra inser jag efter att ha sett den här dokumentären.

***
Resumé har det senaste året satsat på fördjupande material under varumärket Resumé Insikt. Vi har för närvarande tre digitala analysbrev som alla kommer ut en gång i veckan, om du prenumererar på magasinet så ingår ett av breven.
Här är innehållet i den senaste utgåvan av Resumé Insikt.
MARKNAD
MEDIA
KOMMUNIKATION

***
Resumés satsning på utbildningar har fått en stark start. Jag ska själv gå ett par kurser. Kanske se vi i skolbänken? Här är våra kurser.

***
Resumé i helgen: I lördagens #helgintervjun träffar du kommunikationsproffset och debattören Rebecca Weidmo Uvell. I söndagens #karriärsöndag har vi intervjuat Hanna Björk, vd för byrån Round & Round.

Sanningen om SXSW, psykoanalys av Donald Trump och Lisa Lindströms geniala app

Kaos. Det är den enkla beskrivningen av hur det känns att vara på konferensen SXSW i Texas i USA. Tusentals och åter tusentals människor trängs och köar i den gigantiska kongresshallen och de stora hotellen i centrala Austin för att lyssna på föreläsningar, paneldebatter eller delta i workshops.

South by Southwest, SXSW, var från början en musikfestival som med åren har expanderat till att även handla om film, medier och digital innovation. Konferensen har de senaste åren blivit mycket populär bland svenska mediechefer och personer som vill ha koll på vad som händer inom digital utveckling. För mig var det första året på plats, jag har haft lite svårt att bestämma mig för om SXSW är så bra som många tycker eller om konferensen är överskattad.

Jag tror det är så här: Många som åker till SXSW har ett intresse av att tycka att allt är fantastiskt. Logiken är enkel: om chefen tycker att det är värt pengarna det så finns det en chans att man får åka igen.

Och, låt oss vara tydliga med det, Austin är ett ställe som många vill åka till. Det är lätt att förstå varför, det är en party- och musikstad av enorma mått. Den enda stad där jag har varit som varit i närheten av den festnivån är New Orleans. I de centrala delarna är det livemusik, på tusen decibel, i varje gathörn. Det går att enkelt att hitta fantastisk till exempel mex-mat och frozen margaritas blir inte godare än här. Allt ackompanjeras av smäktande countrymusik med sydstatsdialekt.

Så det är förståeligt att många som åker till Austin, både internt och externt, vill sälja bilden att affärsnyttan som man får av den enorma investeringen som det innebär att åka till SXSW. Stämmer det då? Både ja och nej. Är det här den enda bevakningen man gör av den digitala världen får man förstås med sig massor av tankar och idéer. Men jag tror att det mesta av den ytliga omvärldsbevakningen hade man kunnat göra precis lika bra från Sverige. Jag gör det när jag promenerar över Västerbron och lyssnar på mediepoddar på väg till jobbet. Det finns massor av internationella och svenska medier som är duktiga på att ta upp de trender och innovationer som är i fokus på SXSW.

Jag tror att man får ut mest av SXSW om man läser på hemma och väljer ut de ämnen man som man vill fördjupa sig i. Sedan kan man såklart hitta oväntade och nya saker på plats, men att göra sin grundresearch i Texas tror jag inte ger mest pang för pengarna.

Med så mycket folk och svenskar på plats finns det också andra aspekter, det går bra att networka med många personer som göra intressanta saker, det gäller både svenskar och internationella kollegor.

Sedan kan det säkert finnas olika skäl till att åka till SXSW, det kan helt enkelt vara en välförtjänt belöning för personer som har jobbat hårt och behöver ladda batterierna. En resa till SXSW kan säkert öka motivationen att fortsätta jobba hårt för många personer.

Det är många svenskar här från medier, produktionsbolag, annonsörer, reklamköpare och byråer. Enligt arrangörerna var det 430 svenskar ackrediterade under tisdagen, men den siffran inbegriper inte utställare och lite annat löst folk.

Den som åker hit ska vara beredd på en sak: Det är kaos. Du sover dåligt i ett svindyrt och rätt undermånligt hotell långt från centrum. Du köar enormt mycket hela tiden, till seminarier, till bussen, till tåget, till baren, till toaletten. Ta med pengar, en kaffe kan kosta drygt 70 spänn.

Du måste vara ute i god tid till de mest eftertraktade seminarierna, det kan vara två timmar innan, annars får du inte plats (tänk på det när du är på rockklubben vid midnatt).

I värsta fall köar du två timmar, men får ändå inte plats. Då går du på ett annat seminarium vägg i vägg (det finns hundratals att välja mellan) och så visar det sig att det inte var bra. Då försöker du komma in på nästa stora hajpade grej, men då kommer du inte in där heller eftersom du missade att ställa dig i kön. Du blir ständigt tvåa på bollen och allt mer nervös för vad du ska säga att du har sett och gjort när chefen ringer.

Amerikaner är sjukt duktiga på att skriva riktigt bra rubriker till konferenserna, men det gäller att lära sig läsa mellan raderna. Det händer ofta att innehållet inte lever upp till den lockande rubriken, det gäller särskilt paneldebatterna. Personerna i panelerna tenderar att ofta inte prata om ämnet i den lockande rubriken utan istället fokusera på att pitcha och sälja det egna företagets produkter.

Ni som inte var med i Austin den här gången kan trösta er med att det regnade och var kallt flera dagar, den amerikanska södern till trots.

Tips: Ta med en portabel laddare till telefonen, utan den kommer du lätt panikartat scanna varje lokal efter eluttag.

Så var landar jag, bra eller lite överskattat? Efter en trevande start (tvåa på bollen, se ovan) så blev det till slut en riktigt givande knapp vecka med många insikter, idéer och nya kontakter.

Men jag har ju som sagt ett intresse av att tycka att SXSW var toppen.

***

Vad har varit bäst på SXSW? Jag delar sannolikt min etta många andra besökare, det var när New York Times chefredaktör Dean Baquet intervjuades av NY-Timesreportern och medieskribenten Jim Rutenberg. Stora delar av den svenska medieeliten satt på första raden och lyssnade andäktigt när Dean Baquet lade ut texten om den egna tidningen jobbade och hur han såg på Donald Trump.

Dean Baquet återkom flera gånger till att New York Times uppdrag inte är att ha en åsikt om Donald Trump är bra eller dålig. Man får heller inte låta sig påverkas av att Donald Trump ofta kommer med aggressiva utfall mot New York Times. Att Donald Trump kallade medierna för ”fienden” och ”oppositionspartiet” tycker Dean Baquet är en farlig kommentar.

Däremot måste tidningen alltid bevaka vad president Trump och hans styre gör, med en ”aggressiv journalistik”.

Han konstaterade också att den traditionella annonseringen minskar kraftigt, medan de digitala prenumerationerna går mycket bra för New York Times. Faktum är att varje gång Donald Trump sågar New York Times offentligt så ökar antalet prenumerationer kraftigt.

Dean Baquet hade också en amatörpyskolog-analys (hans egna ord) av varför Donald Trump är så fixerad vid New York Times. Det handlar om att han skapade sin förmögenhet i Queens, sedan vill han erövra Manhattan i centrala och ”fina” New York. Och New York Times representerar eliten av New York, därför är tidningen så viktig för Donald Trump. ”När han inte får vår gunst så blir han jättearg!”.

Om den kontroversiella sajten Breitbart sa Dean Baquet att han inte gick med på att kalla dess innehåll för journalistik. ”Den definition av ett seriöst medium som jag har kommit fram till är att man med ett ärligt och gott uppsåt är ute efter sanningen. Det gäller både medier som lutar åt höger eller vänster. Breitbart är inte ute efter sanningen”, sa Dean Baquet.

Vill du höra New Times näst högsta chef prata mer om journalistik, medier och Donald Trump?

Då ska du gå på Resumés mediekonferens Nordic Media Insights.
Läs mer här.

Missa inte heller Martin Jönssons läsvärda intervju med Dean Baquet i Dagens Nyheter.
Läs mer här:

***
Även Washington Post CTO Shailesh Prakash höll en föreläsning där de svenska mediecheferna antecknade så att pennorna glödde. Han berättade intressant om hur Washington Post arbetade med data för att maximera effekten av journalistiken. Washington Post jobbade med flera olika alternativa lösningar för att snabbt kunna se vilka artiklar som har potential för att bli virala. De experimenterar även med tekniker som gör att man snabbt kan testa vilken rubrik som funkar bäst för olika målgrupper. Det är tydligt att framtiden för journalistiken och medierna till stor del handlar om att lära sig att använda sina användardata på nya sätt. Shailesh Prakash kryddade föreläsningen med flera mustiga citat från ägaren och internetentreprenören Jeff Bezos (grundare av Amazon.com). ”Det är ofta bättre att försöka göra dubbelt så mycket av det som fungerar bra än att försöka laga det som trasigt”, var ett av visdomsorden.
***
Även Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén höll en föreläsning, om Schibsted och hur Svenskan har jobbat med algotimer i sitt nyhetsarbete. Det var klart intressant att höra hur SvD och Schibsted tänker om både journalistik, utveckling och plattformar. Fredric Karén har säkert rätt när han konstaterar att en framgångsfaktor är att Schibsted aldrig varit rädda för att ”disrupta” sin egen affär. Blocket dödade eftertextsmarkanden i papper, men å andra sidan skapade man en helt ny enormt stor produktkategori. De två första frågorna efter Fredric Karéns dragning kom från Economist och BBC, vilket (med rätta) gjorde den svenska fancluben stolt. Läs mer om Fredrik Karéns tankar i #helgintervjun på Resumés sajt, den finns tillgänglig från lördag morgon.
***
Övriga trender och spaningar: Mycket på SXSW handlade om varianter på ny teknik som AI, VR, och röststyrning. Just kombinationen av AI och röststyrning kändes som det hetaste temat den här gången. År 2020 kommer 30 procent av alla sökningar att ske via röstkommandon, vad betyder det för oss innehållsproducenter?
Forskaren Rus Gant på Harvard tror att VR inom kort kommer att revolutionera sättet som vi gör dokumentärfilmer, efter att ha sett hans dragning (inte på SXSW utan på Harvards universitet i Boston) så är jag rätt såld på hans vision. Och andra sidan så finns det kloka personer som säger att den tekniska upplösningen måste bli mycket bättre för visionen ska bli sann. Jag tror att både vi inom medier och konsumenterna inte riktigt vet hur vi kommer att använda all ny teknik som utvecklas just nu. I efterhand kommer det säkert framstå som väldigt självklart, det brukar vara så.
***
Byrån Dobermans vd Lisa Lindström visade sin app GenderEQ en kväll i Austin. Den mäter hur stor andel män och kvinnor som talar på ett möte. Genial idé.
***
Rätt svar på förra veckans läsarfråga: Cambridge.
***
GP:s onelinechef Markus Hankins lämnade till slut tidningen. Med tanke på alla interna turer som varit kring hans ledarskap är det knappast förvånande.
Att nya Stampenchefen Johan Hansson är tydlig med att Hankins fått sparken är befriande i en tid när beslut av den här typen brukar lindas i mycket politiskt korrekt lull-lull.
***
Tävlingen Månadens kampanj är ryggraden i Resumés bevakning av reklam- och kommunikationsbranschen. Läs den om senaste omgången i den digitala klassen här:

***
”Alla riktiga publicister som är stolta över sitt innehåll vill ju nå räckvidd”, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson i en intervju i nästa utgåva av magasinet Resumé. Det har han helt rätt i. Jag räknar gärna in mig i den skaran, förra veckan hade Resumés sajt 167 000 unika besökare. En urstark siffra, igen.
***
Dagens Nyheters granskning av hatsajterna är värd att läsa.

***
”Med socialdemokratin är det som med romarna; ingen fattade riktigt när det gick åt helvete.” Briljant inledning på Tobbe Nilssons text i fredagens Expressen. Den förre Fokus-skribenten har lyft Getingens politikbevakning.
***
Prenumererar du inte på Resumé Insikt tar du inte del av vår bästa journalistik. Det digitala analysbrevet finns i tre editioner, media-, marknad-, och kommunikation. Antingen väljer du de eller det eller de brev du är mest intresserad av. Eller också tar du en prenumeration av magasinet Resumé, där ingår det en prenumeration av valfritt analysbrev.
Läs mer här:
***

Jag har inte glömt att jag utlovat en recension av pjäsen ”Århundradets kärlekskrig” på Stadsteatern. Det är bara det att jag inte vet vad jag tycker. Det är nog ändå att gott betyg, att en pjäs inte är enkel att sätta etikett på i form av ”bra” eller ”dåligt”.
***
Helgens läsning på Resumé: På lördag publicerar vi en lång intervju med Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén. I #karriärsöndag har vi träffat Emelie Friis på Kronans Apotek.

Buffetts framgångsrecept, spelet om rättigheterna och VM i tondövhet

Det blir en något kortare fredagskrönika idag eftersom jag är på resande fot den här veckan. Som blödig hemlängtande småbarnsförälder är jag egentligen inte så förtjust i att resa, men det har ändå sina fördelar. Man får till exempel tid att tänka och läsa på en tio timmars flygning över Atlanten.

Jag tror att rätt många, jag gör det ibland, tänker och läser för lite. Tempot mellan deadlines och möten är högt, det kan finnas stor risk att man inte tar särskilt bra beslut eller har så mycket klokt att säga om man inte ger sig själv tid att faktiskt ta in nya saker. Det kan vara en bok, en film, en tidning, en dansuppsättning (just det är svårt på flygningar).

Det går en fin dokumentär om världens rikaste man, Warren Buffett, nu på HBO, se den. Jag tycker att det var intressant att se hur mycket tid han faktiskt lade på att läsa på om samhället i stort, inte bara sina egna investeringar. Han tog in mycket fakta och processade den till bra beslut. Jag tror att många av oss har för bråttom att ta beslut utan att på allvar ta det underlag som krävs. Warren Buffett läser tidningar runt fyra fem timmar om dagen, enligt dokumentären. Jag tror inte att det finns någon som är bra på att skriva som också inte läser mycket. Så enkelt är det.

Problemet är att om vi ska få tid att ta in mer fakta måste något annat i livet ut. Då blir den kortsiktiga lösningen för många blir att bara köra på. Det var inte den metoden som gjorde Warren Buffett till världens rikaste man.

***
Läs Resumés mediebloggare Unn Edberg om hur medierna kan utnyttja köpt räckvidd på ett smart sätt.

***
Var är jag? 10 poäng. Staden finns i både i USA och i Europa.

***
Här är innehållet i veckans utgåvor av Resumé Insikt:
Media
Kommunikation

Är du intresserad av vad som definierar bra reklam? Då ska du läsa den här veckans Resumé Insikt Kommunikation, där professor Sara Rosengren reder ut begreppen.
Ta en prenumeration här.

***
Jag älskar Allsvenskan, och ser varje år många matcher live och på tv. Nu verkar det som om Bonniers och Cmore från och med 2020 tappar rättigheterna till konkurrenten Discovery. Vilket skulle vara ett hårt slag mot Cmores uttalande satsning på svensk lagidrott.

Tv-räven Jan Scherman, som uttalar sig här, har säkert rätt i att den höga prislappen troligen kommer att tryckas ut på oss konsumenter. Ibland känner jag, mitt stora fotbollsintresse till trots, att det räcker nu. Det finns en gräns för hur mycket pengar tv-bolagen och rättighetsägarna kan pressa ut från fotbollen. Jag tror att man är väldigt nära den gränsen nu. Går man över, i sin girighet, är det inte helt lätt att gå tillbaka. I USA har tittandet på sportkanalen ESPN gått ner, den utvecklingen kan komma till Sverige också.
Så här skriver Fotbollskanalens expert Olof Lundh om spelet om rättigheterna.

***
Bästa tv i veckan (som jag inte såg): Barcelonas mirakelvändning mot PSG. En påminnelse om varför live-sport i världsklass är just nu är värt astronomiska summor.

***
Nio poäng: Två av världens mest prestigefyllda universitet ligger här, med gångavstånd mellan sig.

***
Det är ingen tvekan om att Jenny Hedelin är en skicklig reporter. Men det ser inte jättebra ut att först skriva en positiv bok om Mats Qviberg och kort därefter börja arbeta för just Mats Qviberg, på Metro.
Läs mer här.

Och inte blir det bättre av att hon i egenskap av Metro-reporter direkt skriver en hyllning till en av Mats Qvibergs satsningar.
Läs mer här.

Menar Mats Qviberg allvar med sin satsning på journalistik bör han kanske tänka på att vara något mer transparent. Ska Realtid kunna bli ”ett svenskt Bloomberg”, som Mats Qviberg vill, så vill det till att man inte haussar de egna innehaven på ett så här övertydligt sätt. Mats Qviberg är en frisk fläkt i Sverige, men jag undrar om han inte överskattar sin kompetens att driva medieföretag. Läsarna och tittarna är inga idioter.

***
Lyssna på: Journalistpoddens intervju med programmet Mediernas grundare Lars Truedson. Han har mycket klokt att säga om mediebranschens nutid och framtid.

***
Åtta poäng: Tre svenska kända journalister har studerat här.

***
Alltså, den här idén… Det vore kanske bättre att agera lite mer rörande själva grundproblemet än att sätta på sig en lustig mössa. VM i tondövhet.
Läs mer här.
Den här kampanjen, på samma tema, är däremot smart och relevant.

***
Nästa vecka kommer Resumé ut med sitt andra nummer i magasinsformat. Missa inte det.

***
Bördspoddens intervju med Hexagons vd Ola Rollén var lärorik. Det är ingen klassisk journalistisk produkt, men att en av programledarna under intervjun säger att han är ”ett fan” och att han hoppas att utredningen mot Ola Rollén läggs ner är generande underdånigt.

***
Läs magasinet Times senaste nummer med stort special om Snapchat. Historien om det snabbväxande sociala mediet sätts i ett intressant perspektiv i förhållande till vårt moderna sätt att använda och ta bilder.

***
Sju poäng: Åtta amerikanska presidenter har studerat här, bland annat Barack Obama.

***
Även den här veckan handlar en veckans mest lästa artiklar om en framtidsspaning från Alexander Bard.
Läs mer här.

Förra veckan förklarade han varför medierna kommer att dö.
Läs mer om det här.

***
Sex poäng: Inte Oxford.

***
Löftet om kort krönika var något överilat. Jag gör ett nytt försök att skriva kort nästa vecka. Räkna med spaningar från Austin och SXSW 2017.

***
Resumé i helgen: I #helgintervjun möter vi Bodil Sidén, kommunikationsansvarig på Uber som nyligen blev uppmärksammad då hon lämnade Moderaternas i protest mot partiets politiska riktning. I #karriärsöndag får du läsa om Perfect Fools-grundaren Tony Högqvist som numera är creative director på AirBnb i San Francisco. Missa inte det!

Bards dystopi, Strages konstverk och smurfhits

Veckans i särklass mest lästa och citerade artikel på Resumés sajt är skriven av webbchef Fredrik Thambert. Den handlar om författaren, föreläsaren och provokatören Alexander Bards tankar om hur framtidens medievärld. Alexander Bard målar upp en dystopisk värld där både kommunikationsbyråerna och medierna kommer att tvingas att återuppfinna sig själva eller gå under. Artikeln problematiserar också en av vår tids stora frågor, ”kan man lita på medierna”, på ett intressant sätt.

Det Donald Trump menar när han talar om ”fake news” är rimligtvis inte att varje inslag i CNN är felaktigt i sak utan att CNN med sitt urval skapar en ”falsk verklighet”. Jag tycker att Alexander Bard har flera tänkvärda poänger. Däremot tycker jag inte (som Bard) att medier som amerikanska Breitbart eller svenska motsvarigheter ger en mer korrekt bild av verkligheten än etablerade medier, i artikeln exemplifierat med Dagens Nyheter.

”Alternativa medier” har ju som grundläggande affärsidé att göra exakt det som de anklagar de etablerade medierna för, alltså sortera bort alla fakta och historier som inte passar in i den världsbild de vill etablera som sann.

Artikeln har i skrivande stund delats över 11 000 gånger på Facebook. Den kommer att bli en av Resumés mest lästa artiklar genom tiderna.
Läs den här och bilda din egen uppfattning.

***
Hipsterjournalisten Fredrik Strages tid med @Sweden-kontot på twitter är något av ett konstverk.
Läs mer här:

Så här ser Strage på sitt eget konstverk

***
Läs Resumés mediebloggare Unn Edberg, den här veckan om digitala prenumerationer.

***
Brottscentralen är ett genialt format. Att det till slut skulle hamna hos Expressen var kanske väntat med tanke på att byrån Brand New Contents grundare har en lång historia med tidningen.

***
Resumés sajt hade förra veckan 166 000 unika besökare på vår sajt, vilket jag är riktigt stolt över. Våra konkurrenter ligger på mindre än hälften, om man vill få perspektiv på hur stark siffran är. Den betydligt bredare tidningen Fokus ligger på runt 30 000, men den nye vd:n Claes de Faire avslöjade i senaste avsnittet av Tidskriftspodden att han vill öka med 100 000 till 130 000 unika besökare i veckan.

Det ska bli intressant att följa Fokus resa framöver. Resumé har under den första tiden av 2017 stabiliserat oss på en tydligt högre nivå än vad vi hade förra året. Vi jobbar hårt med att göra en relevant affärsjournalistik före medie- och kommunikationsbranschen. Det viktiga är inte mängden besökare heller, men det är ändå ett mått som ger en indikation av hur det går.

Tack alla trogna läsare, hoppas ni fortsätter hänga med oss på den här resan!

***
Resumé Insikt är vår satsning på analys och fördjupning inom våra bevakningsområden media, marknad och kommunikation.

Tar du en prenumeration på magasinet så ingår ett av våra tre digitala analysbrev.
Här är innehållet i den här veckans utgåvor av Resumé Insikt:
Media
Marknad
Kommunikation

Den här veckan rekommenderar jag genomgången av hat- och fejksajterna. Läs mer i Resumé Insikt Media. Även Resumé Insikt Kommunikations analys av hur du lyckas med print var mycket läsvärd.

***
Jag gillar verkligen semlor. Men jag ligger ändå mil efter min gamla kollega ”Limpan”, på Svenskans sportredaktion.

Läs mer här:

***
Deportivos resa är imponerande, nu öppnar man kontor i London.
Läs mer här:

***
Volante är ett av de mest intressanta bokförlagen som kommit fram de senaste åren. Nu hoppar ett par av förläggarna av för att starta nya Mondial tillsammans med Niklas Strömberg, före detta redaktionschef på Svensk Bokhandel.
Läs mer här:

***
Magasinet Amelia har fräschat upp sin layout och stuvat om lite i tidningen, under ledning av nya chefredaktören Maria Sognefors. Man ser att något nytt har hänt, i positiv bemärkelse. Samtidigt har man bevarat mycket av det gamla som fungerade bra. Varumärket är urstarkt och ligger nära sin målgrupp och deras situation i livet. Där tror jag att många redaktörer har mycket att lära.

***
Det här med att Amelia Adamo inte längre syns på omslagen av M-magasin är väl ändå en sanning med modifikation…? Titta lite närmare på loggan.
Läs mer om nya M-magasin här:

***
Det är amerikanskt sentimentalt så det räcker och blir över, men ”This is us” på TV3 är en fin serie.

***
Jag tycker att Clara Henry och David Lindgren är briljanta programledare av Melodifestivalen i SVT.

***
Överhört på redaktionen: Tv-tv är klassisk musik. Kvällstidnings-tv är smurfhits.
Med det sagt: Orkar kvällstidningarna hålla i sina satsningar kan de på allvar rita om den svenska tv-marknaden.

***
Fredagsmys de luxe: Jag och Maria ska på premiären av Århundradets kärlekskrig på Stadsteatern. Återkommer med recension.

***

Nästa vecka ska jag flyga till USA och tala allvar med Donald Trump. Det är i alla fall den förväntansbilden äldsta dottern har på min kommande tjänsteresa.

***
Helgens läsning på Resumé: I lördagens #helgintervjun har vi träffat Kobras programledare Kristofer Lundström. Dagen efter möter du Emilie ”Ebbis” Roslund som jobbar med Filip & Fredrik på programmet Breaking News. När hon blir äldre vill hon bli ”Eva Hamilton”.

Blixtvisit i London, Framtidens Byrå och Resumés bästa erbjudande

Göteborgs-Postens chefredaktör Cecilia Krönlein avgår, med tanke på vilket krisartat läge ägaren Stampen befunnit sig i de senaste åren kommer beskedet inte som någon större överraskning. Resumés Leif Holmkvist var i förra veckan i Göteborg och träffade Cecilia Krönlein då.
Läs hans intervju här.

Det ska bli intressant att se vilken väg GP tar i framtiden. Göteborg förtjänar en riktigt bra morgontidning.

***
Veckans blixtvisit: Jag var söndag och måndag i London för konferensen Digital Media Strategies. Mycket handlade om framtiden för rörlig bild. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson pratade på scenen om deras satsning på tv tillsammans med CNN. Även norska tabloidkollegan VG höll en intressant dragning om hur de framgångsrikt jobbar med rörlig bild.

Tabloidernas övertygelse om att de kan ta en stor del av publiken och intäkterna för rörlig bild intressant. Oavsett om de lyckas eller inte kommer mediekartan att ritas om de kommande åren. Att på samma gång få ihop de journalistiska och affärsmaningarna är något som mediechefer över hela världen brottas med.

Den 13-14 juni anordnar Resumé därför en stor nordisk konferens, Nordic Media Insights, där några av världens mest framgångsrika mediechefer berättar om sina erfarenheter och tankar om framtiden.
Redaktören Fredrik Svedjetun uppdaterar programmet nästan dagligen. Läs mer här.

Säkra din biljett redan nu, du kommer att vilja gå.

***
Tack alla ni drygt 150 personer som kom till Resumés konferens Framtidens byrå på Münchenbryggeriet i Stockholm i tisdags. Det var en eftermiddag som bjöd på många insikter och inspiration från byrå- och kommunikationsvärlden.

Tanken är att vi ska göra den här konferensen flera år framöver. Kom gärna med inspel på hur vi kan vässa innehållet!
Efteråt var vi många som gick vidare till prisutdelningen av Årets byrå, som görs av undersökningsföretaget Regi.
Här är alla vinnarna.

Vinnarna i Årets byrå är alltså de som har fått högst betyg av sina kunder.
Med tanke på det var Ord & Bilds val av tacktal det mest kreativa, de skickade fram

***
Onsdag morgon intervjuade jag KIT:s grundare Peder Bonnier på Resumés serie frukostföreläsningar som vi kallar Talangforum. Vi fick bland annat veta varför Peder Bonnier tycker att KIT aldrig ska ta några genvägar. Han berättade också bakgrunden till att KIT valt sin strategi att sprida sina historier till specifika målgrupper via sociala medier.

***
Jag ser fram att sitta i juryn för Swedish Content Awards, det var mycket kul och lärorikt förra året.

***
Tack för all feedback på Resumés nya magasin. De flesta av er verkar tycka att vi är på rätt spår med ett månatligt magasin. Några av er har inte uppmärksammat detta, Resumé kommer alltså numer ut som magasin en gång i månaden. I prenumerationen ingår också ett av våra tre digitala analysbrev Resumé Insikt; Media, Marknad och Kommunikation. Vi är övertygade om att det här är det bästa erbjudande som Resumé haft till sina prenumeranter.
Här är ett smakprov på vad som ingår i Resumé Insikt Media, som Julia Lundin är redaktör för.

Här är innehållet i Resumé Insikt den här veckan.
MEDIA 
MARKNAD 
KOMMUNIKATION 
Här skaffar du en prenumeration.

***
Vår nya utbildningssatsning Resumé Akademi är underuppbyggnad. Här nedan ser du vilka kurser du kan boka in dig på, jag själv kommer att försöka på flera av dem.

Programmet uppdateras ofta, så håll utkik!

***
Helgens läsning på Resumé: I lördagens #helgintervjun möter du Alexander Bard, presentation överflödig. I #karriärsöndag har vi träffat Moderaternas nya kommunikationschef Hampus Knutsson, som närmast kommer samma post på mediebolaget Stampen.
Läs mer om Hampus Knutsson här.