Dela sidan:

Kvällstidningarnas kalla krig, Erfors sorti och byråernas tävlingshets

Metoo-rörelsen har under hösten och vintern haft ett enormt genomslag på såväl mediebranschen som samhället i stort. Det har under #metoo kommit fram många starka vittnesmål från kvinnor som har utsatts för olika typer av sexuella trakasserier och kräkningar. Det är mediernas ansvar att inte dras med i någon ”häxjakt” på förövare som pekas ut anonymt med bristande bevisning. Men det är också mediernas ansvar att granska de allvarliga fall som kommer fram bland vittnesmålen. Resumé har granskat Metros chefredaktör och ansvarige utgivare Staffan Erfors som anklagas för sexuella trakasserier.
***
Veckans mest omtalade text var utan tvekan den ”kärleksförklaring” som Expressens chefredaktör Thomas Mattsson i söndags skrev till Aftonbladet.
Jag och många andra tyckte att texten mer kändes som en krigsförklaring mot Aftonbladet. Visserligen fylld med mycket intressant beskriven tidningshistoria, men ändå med tydligt fokus på Aftonbladets problem genom tiderna.
Jag konstaterarar att det är betydligt enklare för Resumé att få intervjua Thomas Mattsson när det gäller positiva nyheter om Expressen-tv än när det gäller nyheter med potentiellt kritiska frågor.
Resumé försökte under måndagen få intervjua Thomas Mattsson om hur han tänkte kring sina publiceringsbeslut. Till slut, 17.30, fick vi ett mailsvar från Thomas Mattsson där han skriver:
”Man bör inte diskutera pågående publiceringar och särskilt så inte enskildheter i större sammanhang, krönikan summerar ju nästan 200 år av snarast exceptionell tidningshistoria och förklaras nog bäst av sin helhet. Poängen i krönikan var att det vi ser nu har andra sett förr, ända sedan 1830, och gång på gång har sedan Aftonbladet återuppstått som en större och bättre produkt och hur plågsamt det än kan te sig nu för de inblandade så kommer det att ske igen. Det gäller att ha helhetsperspektiv, och inte titta på händelse för händelse eller person för person, när det finns en större kontext.”
Läs mer om kritiken mot Thomas Mattssons text här.

Allra häftigaste kritiken kom från Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg.
Läs Åsa Lindberborgs text här.

”Kärleksförklaringen” avslutades med att Thomas Mattsson i förbifarten namngav två personer på Aftonbladet och Schibsted som är anklagade för trakasserier och kränkningar, utan att visa någon ny bevisning eller argumentation. Vidare spekulerade Thomas Mattsson om att publishern Sofia Olsson Olsén snart skulle lämna tidningen och vilka kandidater som i så fall skulle kunna ta över.
På eftermiddagen dagen efter (måndag) kunde Resumé avslöja att den senaste tiden hårt pressade Sofia Olsson Olsén valt att sjukskriva sig.
Läs texten här.
Sofia Olsson Olséns chef Raoul Grünthal säger så här om sjukskrivningen.
När jag arbetade på Expressen i mitten av 90-talet rådde mycket aggressiv stämning mellan Expressen och Aftonbladet. I modern tid har stämningen mellan kvällstidningsdrakarna varit betydligt bättre. Men det känns nu som om vi åter är på väg in i ett kallt krig mellan tidningarna. Myset som Thomas Mattsson och Aftonbladets förra chefredaktör Jan Helin byggde upp i podden Mattsson & Helin känns avlägset.
Förra gången kriget mellan tidningarna var som kallast slutade det med att Aftonbladet passerade Expressen och blev marknadsledare. Det tog några år innan det nya maktförhållandet etablerat sig och tidningarna kunde ha en mindre spänd och aggressiv relation.
Är dagens bistra klimat en förvarning om att Expressen är på väg att passera Aftonbladet som marknadsledare?
Jag tror att det ligger i farans riktning om inte Aftonbladet får ordning på sitt inre liv och fokuserar på att göra bra journalistik.
***
Mittmedias chefredaktör Daniel Nordström säger i senaste podden Gullberg & Nordström att han tycker att Resumé och Dagens Nyheter gått för hårt åt Sofia Olsson Olsén i vår bevakning av krisen på Aftonbladet. Jag kan bara tala för Resumés räkning – men jag håller inte med. Aftonbladet (”Sveriges primära nyhetskälla” som de själva kallar sig) har uppenbarligen haft stora problem under den senaste tiden. Resumé har rapporterat om problemen och turerna med Dokumentet 2.0 så rättvist vi har kunnat. Vi har verkligen gjort allt för att få tala med Sofia Olsson Olsén och kommunikationsdirektör Fredrik Linden. De valde under förra veckan att göra sig oanträffbara. De flesta reaktioner jag fått från inifrån Aftonbladet tyder inte på att de själva tycker att de blivit orättvist behandlade. Däremot finns det hos många en stor besvikelse på den egna ledningen, inte bara med Sofia Olsson Olsén.
***
Laxen hoppar vidare upp i forsen!
Läs mer här.

***
Är det en naiv förhoppning att Expressen och Aftonbladet under 2018 kommer att konkurrera med journalistik som slår världen med häpnad?
***
Resumé avslöjade i veckan att Bonnier Ventures (före detta Bonnier Growth) går in med elva miljoner kronor i systrarna Hanna Widells och Amanda Schulmans nya företag Daisy Grace.
Läs artiklarna här och här.

***
Resumé krossade förra veckan vårt besöksrekord på nyhetssajten. Hela 453 000 unika besökare skapade 2 257 798 sidvisningar, enligt KIA-index.
Vilket är makalöst starkt för en sajt som nischar sig mot de som jobbar medie- och kommunikationsbranschen. Vår konkurrent Dagens Meda hade runt 100 000 besökare som en jämförelse.
Här blir jag intervjuad av KIA-index chef Peter Mackhé om våra starka siffror.
***
Den mest lästa texten förra vecka var journalisten Jennifer Wegerups känslosamma uppgörelse med sina 24 på kvällspressen. Texten har delats mer än 21 000 gånger bara på Facebook och är i mitt tycke en av den svenska #metoo-rörelsens starkaste dokument.
Läs texten här.
Läs om reaktionerna på texten här.
Resumé har också spelat in speciellt tv-avsnitt med Jennifer Wegerup i vår serie Resumé Insikt Debatt. Se programmet här.
***
Tävlar reklambyråerna för mycket?
Den frågan borrar tv-programmet Resumé Insikt Debatt i. Panelen bestod av Garbergs art director Lotta Mårlind, Honestys vd Walter Naeslund och Regis vd Pia Grahn. Programledare var Resumés redaktör Yasmine Winberg.
Se programmet här.
***
Det ska bli intressant att se hur det fungerar för Offside att låsa in journalistik. Jag tror att det är rätt väg att gå för medier med kvalificerat innehåll som riktar sig mot en nischad publik.
Läs mer här.
***
Kultur i helgen: Bröderna Lejonhjärta på Uppsala stadsteater.
***
Helgens läsning på Resumé: I helgintervjun som publiceras klockan 20.00 i kväll möter du Mitte Blomqvist – reklamstjärnan som sadlade om och gick till startupvärlden. I Karriärsöndag berättar Kajsa Dahlberg Gardiner om hur det kändes att lämna McDonalds efter 30 år för att styra Volvo in i framtiden.

Dela sidan:

Aftonbladets kris, Staffan Heimerson och Tom Alandhs tacktal

Aftonbladets chefredaktör, ansvariga utgivare och vd Sofia Olsson Olsén befinner sig i blåsväder. Resumé avslöjade i onsdags spelet bakom att det så kallade Dokumentet 2.0 stoppas.

Tanken med Dokumentet 2.0 var bra. Eftersom Aftonbladet och ägaren Schibsted drabbats av flera fall där medarbetare pekats ut som förövare måste frågan hanteras.
För ett ledande mediehus som Schibsted är öppenhet och transparens centralt för den egna trovärdigheten. Genom att göra en egen rapport om kulturen på arbetsplatsen visar att man att tar de fall där kvinnor trakasserats på allvar.
Men Sofia Olsson Olsén och Aftonbladets ledning verkar närmast ha tappat kontrollen över situationen på tidningen när de försökt genomföra den här idén.
Turerna om och hur Dokumentet 2.0 skulle publiceras har varit motstridiga. Först uppfattade många på Aftonbladet att publishern lovat att Dokumentet 2.0 med de anonyma källorna skulle publiceras i Aftonbladet. När hon sedan får materialet skjuts publiceringen upp, hon ser problem med en publicering ur ett utgivarhänseende, eftersom hon är både utgivare och arbetsgivare. Och hon vill ha en källförteckning i ett förslutet kuvert som ska läggas i ett kassaskåp. Förslaget skapar ilska och besvikelse på redaktionen.
De som kommer i kläm i de ovärdiga turerna är de kvinnor som – på direkt uppmaning från sina chefer – vittnat om hur de behandlats illa.
De fem kvinnor som fått i uppdrag att sammanställa Dokumentet 2.0 har även de hamnat i svår sits när publishern tydligt säger att initiativtagarna har ansvar för innehållet och distributionen av Dokumentet 2.0, medan hon ansvarar för en eventuell publicering i Aftonbladet.
Ett problem har också varit att det har rått delade meningar om Dokumentet 2.0 är ett initiativ från redaktionen eller från ledningen. Resumé har under veckan avslöjat att beslutet om att göra Dokumentet 2.0 fattades under ett extrainsatt ledningsgruppsmöte och de fem personer som är redaktörer för projektet fick frågan om att leda arbetet av sina chefer. Nu i efterhand har också Aftonbladets ledning varit tydliga med att initiativet kom just från ledningen.

I ett stort reportage i tidningen Journalisten sa kulturchefen Åsa Linderborg: ”Vi är väldigt transparenta när vi tillsätter ett kvinnodokument. Det tror jag alla tidningshus skulle behöva göra.” Ambitionen med att kvinnodokumentet skulle bli transparent har kraschlandat.
Sofia Olsson Olsén skrev i ett internt mail i onsdags att Dokumentet 2.0 inte kan publiceras i Aftonbladet i sin nuvarande form. Anledning var just hennes dubbla roller som både ansvarig utgivare och arbetsgivare. Därför skulle ”berättelserna” användas till ett ”journalistiskt dokument” med citat från berättelserna, men där fokus ska ligga på strukturerna.
När publishern meddelade sitt beslut via mail fick hon direkt flera tuffa svar i mailkorgen:
”Med ditt mejl blir det obegripliga begripligt: Det var ljug”, skriver en medarbetare.
”Vad jag, bland annat, läser är att ni alltså ljög, allihop, när Dokumentet 2.0 presenterades som ett eget initiativ från de fem kvinnor som frontat det. Jag läser att det istället var ett beställningsjobb från ”högre ort”, från dig och några chefer. Hur tänkte ni när ni snickrade ihop den, i sammanhanget så viktiga, osanningen?” skriver en annan person.
Under torsdag eftermiddag kom så beskedet att Dokumentet 2.0 läggs ner. I ett mail till Aftonbladets redaktion förklarar redaktörerna varför de hoppade av projektet. Läs hela mailet här.
Det är uppenbart att Sofia Olsson Olsén och Aftonbladets ledning inte har redaktionen med sig just nu.
Så här skriver en manlig reporter i redaktionsmailen:
”Jag hoppas fortfarande, för takets skull, för de 80 kvinnornas skull, för er skull och för Aftonbladets skull, att de här berättelserna kommer ut.
För då visar vi vilken som är Sveriges bästa redaktion att jobba på, en tidning som tar tag i svåra problem och agerar trots att det får oss att må dåligt.
Tills dess kommer vår högsta ledning att få leva med känslan av att Aftonbladet 2017 inte var mer än en liten lort. ”
Aftonbladet ägs av norska börsnoterade koncernen Schibsted. När ett bolag är noterat krävs att all väsentlig information om bolaget och dess verksamheter kommuniceras offentligt. Vad jag har sett har Aftonbladet eller Schibsted inte knapps alls kommunicerat offentligt om vad sker på tidningen. Allt har kommit fram via läckta vittnesmål eller mail.
Det är uppenbart att både ledningen och gruppen som satts att sköta Dokumentet 2.0 har räknat med att mailen skulle läcka och publiceras i till exempel Resumé.
Aftonbladets ledning har hamnat i reaktiv position. Man reagerar på sina interna kriser och kommer med kortsiktiga lösningar som gör att man gång på gång köper sig några dagars betänketid.
Det är ingen hållbar strategi.
Som Resumé avslöjat har missnöjet med Sofia Olsson Olséns ledarskap nått Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.
Aftonbladet behöver nu reda ut sina kriser och gå vidare. Fakta är att huvudkonkurrenten Expressen är närmare marknadsledaren Aftonbladet än på mycket länge. Min uppfattning är att Expressen under en period har gjort mer relevant journalistik än Aftonbladet, både i papper och på nätet.
I mailet som Dokumentets redaktörer skrev riktar man skarp kritik mot att den egna tidningen är så svag på att göra journalistik riktad mot kvinnor. Gruppen ställer sig till och med frågade till varför kvinnor alls läser Aftonbladet, det finns ju inget material i tidningen som är riktat mot dem:
”Statistik som vi har tagit fram visar att Aftonbladet är sämst på att göra journalistik om kvinnor. Och när kvinnor finns med i tidningen, är det antingen som kropp eller offer. För oss är det gåtfullt att så många kvinnor ändå väljer att läsa Aftonbladet, när det finns så lite som specifikt riktar sig till dem/oss.”
Som av en händelse bloggade Expressens chefredaktör Thomas Mattsson igår torsdag om att Expressen når 54 procent kvinnor mobilt. Aftonbladet ligger på 49 procent.
Läs Thomas Mattssons blogginlägg här.

I det läge Aftonbladet befinner sig i nu går det inte fastna i någon slags handlingsförlamning. För att ta en sportmetafor: Aftonbladets lag måste sluta bråka med varandra och fokusera på att spela bra. Spelar man bra vinner man matcher. Vinner man matcher vinner man serien. Som det är nu förlorar man matcher. Allt internt tjafs gör att man inte verka ta sin närmaste konkurrent på allvar. Att tränaren möjligen har ”tappat omklädningsrummet” är illavarslande.
Flera svenska medieföretag har tvingats att hantera interna problem sedan #Metoo-rörelsen fått fäste i Sverige.
TV4 och Aftonbladet drabbades ungefär samtidigt av utpekanden medarbetare. TV4 tillsatte en intern utredning, köpte ut Martin Timell och lade ner Äntligen hemma. Man har också skapat handlingsplaner och rutiner som ska förhindra att liknande situationer uppstår igen. Vd Casten Almqvist har ställt upp för intervjuer med alla medier som vill. Casten Almqvist utsattes får hårt tryck att sparka de chefer som borde ha sett till att Martin Timells trakasserier stoppades men fattade beslut att ta striden för dem. Nu har TV4 i någon mening gått vidare och är ett företag som sysslar med att producera och sända tv igen.
När en chef på Schibsted anklagades för trakasserier i DN tvingades mannen till en timeout och utreddes internt. En kort tid därefter valde mannen i samråd med arbetsgivaren att avsluta sin anställning.
Aftonbladet verkar inte ha kommit särskilt långt i sin process. Reportern och kolumnisten Fredrik Virtanen är föremål för en internutredning. Enligt vad Resumé erfar utreds även en person till. Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson tillkännagav den 29 oktober att Fredrik Virtanen inte kommer att skriva mer för Aftonbladets ledarsida.
Sofia Olsson Olsén tillsatte utredningen den 18 oktober, det har nu gått 49 dagar. Jag bedömer det som rimligt att det är tillräckligt lång tid för att klara göra utredningen klar.
Fatta beslut om vad ska hända med de medarbetare som är under utredning eller har timeout. Offentliggör utredningens slutsatser offentligt. Förklara planen framåt, var tillgänglig för alla frågor från interna medarbetare och externa medier.
Resumé har under hela veckan upprepade gånger sökt Sofia Olsson Olsén för att få hennes syn på läget, utan att få något svar.
Att ett ledande medieföretag själva inte kommunicerar tydligt om sitt läge när det blåser snålt är uppseendeväckande. Det är ju exakt det man kräver av andra.
För att kunna leda en redaktion måste man ha förtroende, det är avgörande. Just nu verkar det som om det interna förtroendet för Sofia Olsson Olsén och Aftonbladets ledning sviktar.
***
Resumé har i veckan publicerat två Sveriges mest lästa och diskuterade texter. Båda handlade om efterspelet till #Metoo-rörelsen.
Det är uppenbart att samhällets offentliga värderingar om mäns och kvinnors lika värde och hur kvinnor faktiskt har behandlats i verkligheten inte har stämt.
Vi – och särskilt då vi män – har på något mirakulöst sätt inbillat oss att världen nog är ganska rättvis ändå 2017, att vi har kommit rätt långt i Sverige och mediebranschen med jämställdhet. De vittnesmål och som har kommit fram i spåren av #Metoo-rörelsen har verkligen fått oss att behöva korrigera den missuppfattningen.
Den här förändringen, mot ett på riktigt mer jämställt samhälle, har behövt en tändande gnista för att få fart. Metoo-rörelsen är just den gnistan. Jag är övertygad om att det som kommit fram kommer att göra våra arbetsplatser och liv mer jämlika och rättvisa. Och det kommer att komma fler fall.
Jag tror egentligen inte att mediebranschen är värre utsatt än någon annan bransch, men det har just i vår värd kommit fram många skakande vittnesmål. Människor som jobbar med kommunikation är ofta skickliga på att sätta ord på sina upplevelser. Vi har också makt att publicera det vi kommer fram till för miljoner människor. I kombination med den underliggande attitydförändringen i samhället blir den sammanlagda effekten oerhört kraftfull.
Resumé bad för några veckor sedan Jennifer Wegerup, före detta sportjournalist på Aftonbladet, att skriva hur hon uppfattat sina år kvällspressen. Tanken var att gå vidare från alla lösa vittnesmål och skriva ett reportage som visade hur det var att arbeta som kvinna i en mansdominerad värld. Texten skulle visa vad som egentligen menas när man säger att ”det handlar om att bryta strukturer, inte om namn”.
Jennifer Wegerup funderade ett tag men bestämde sig sedan för att ta sig an uppgiften. Nu gällde det bara att hitta tid skriva också, först skulle hon bevaka VM-playoffmatcherna mellan Sverige och Italien för italiensk tv. När matcherna var slut och Sverige vunnit satte sig Jennifer Wegerup ner och skrev ner sin otroligt starka och modiga historia.
Samma dag som magasinet skulle skickas för tryck till kom den allra sista versionen av texten. De fina tecknade illustrationerna gjorde serietecknaren Mats Jonsson, som för övrigt gick i samma klass på Jennifer Wegerup på Journalisthögskolan i Sundsvall i början av 90-talet
Jag kände snabbt att den här texten var för stark och viktig för att bara ha i magasinet. Därför valde vi att även publicera den öppet på Resumés nyhetssajt, läs den här om du ännu inte gjort det.
Texten har nu lästs av hundratusentals människor. Resumé och Jennifer Wegerup har fått tusentals reaktioner. Mängder av andra medier har intervjuat Jennifer Wegerup och spridit hennes starka berättelse vidare. I skrivande stund har texten delats över 19 000 gånger bara på Facebook.
En av de bästa reaktionerna på texten kom från Erik Helmersson, ledarskribent på Dagens Nyheter.
Läs mer här.
***
Fotbollspodden Tutto Balutto:s Gusten Dahlin och Thomas Wilbacher intervjuer Jennifer Wegerup i det senaste avsnittet. Även där berättar hon mycket gripande om hur åren på Expressen och Aftonbladet var.
Lyssna här.

***
Resumé anordnade i torsdags en dag om ljudkommunikation. Det var fullsatt och mycket lärorikt. Ni som inte gick missade verkligen något bra. Men det kommer fler chanser, håll utkik under fliken event på Resumés sajt.
***
Resumé har kommit ut med årets näst sista magasin, läs om innehållet här.

***
Den andra Resumétexten som dominerat den offentliga debatten är givetvis reportern Thomas Nilssons intervju med Aftonbladet-legendaren Staffan Heimerson. Ni kan säkert historien, Heimerson skrev en krönika som inte riktigt tog Metoo-rörelsen på allvar (minst sagt). När han sedan i vår intervju försökte förklara sig blev allt bara värre. Och Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén tog sin Mats ur skolan.
Läs Staffan Heimersons text här.

Läs Resumés intervju med Staffan Heimerson här.
Jag tycker att historien är sorglig. Att försöka blåsa upp den till en stor principfråga känns lite överdrivet. Visst, det är givetvis viktigt att inte tysta obekväma röster i samhället, men det här handlar ju inte om det.
Staffan Heimerson är en provokatör. Han gör det jobb som krönikörer på kvällstidningarna alltid har gjort, man väljer att tycka annorlunda och provocerande i den fråga som står högst på den allmänna dagordningen. Han är en retsticka, han säger provocerande grejer för att få fram en reaktion. Det är det äldsta tricket som finns.
Jag har tidigare hört Staffan Heimerson säga det han skrev i krönikan och det han sa i vår intervju.
Jag tror att han totalt missuppfattat vad Metoo-rörelsen handlar om, att han inte riktigt förstår hur hans ord förminskar de övergrepp som de facto har begåtts.
Jag känner och gillar Staffan Heimerson, det är en person som har haft en imponerande karriär. Men någon gång är det dags att lägga hatten på hyllan, kanske är det nu, vid 82 års ålder. Eller inte, det får Staffan Heimerson själv och de uppdragsgivare han frilansar för bestämma. Det skulle inte förvåna mig om Staffan Heimerson klarar att kränka den uppfattningen om vad man får säga högt i Sverige minst en gång till. Det finns säkert tidningar som vill ha uppmärksamheten och webbtrafiken.
Men jag hade verkligen unnat Staffan Heimerson ett annat slut på tiden Aftonbladet.
Det är svårt att inte se paralleller till sättet som Expressens krönikör Ulf Nilson slutade på.
***
Det här må låta lite tråkigt: Men Martin Wicklins snack med Riksbankschefen Stefan Ingves i Söndagsintervjun var fullständigt magiskt.
Lyssna på intervjun här.

Nyfiken på intervjuaren Martin Wicklin? Lyssna på Resumés podd med honom där han utvecklar sin syn journalistik och sin egen intervjuteknik.
Läs mer här.
***
Frida Edman, före detta ansvarig för MEG (Mediedagarna i Göteborg) har tagit över efter Maria Källsson som vd för Bokmässan. Eller var det Bockmässan?
Läs mer här.
***
Resumés varumärke för fördjupande journalistik heter Resumé Insikt.
Ett exempel från veckans innehåll: Därför står digitala räckviddsmedier inför en potentiell kris.
Läs mer här.
Inte prenumerant? Testa gratis i 30 dagar.
***
För en vecka sedan delades Stora Journalistpriset ut, vinnare av Lukas Bonniers Stora pris gick till SVT:s dokumentärfilmare Tom Alandh. En mycket värdig vinnare, jag har verkligen älskat hans filmer genom åren (filmen om Monica Zetterlund är min favorit). Traditionen bjuder att vinnaren av Lukas Bonniers pris håller ett tacktal till kaffet på banketten på Stora Journalistpriset. Den blyge Tom Alandh höll ett mycket underhållande tal. En del av talet bestod i att Tom Alandh läste upp ett brev han fått av en oerhört missnöjd tittare. Han har brevet uppsatt på sin anslagstavla, för att alltid kunna påminna sig själv om att han inte ”är något”.
Så här lyder brevet.
”Du Alandh är en högst medelmåttig dokumentärfilmare. Dina filmer fungerar men lyckas sällan väcka några känslor över huvud taget. Och lika sällan förmedlar dina filmer den för dokumentärfilmen så viktiga känslan av att det man berättar är viktigt. Merparten av dina produktioner är oerhört menlösa och oftast känns det som om du är rädd för att trampa någon på tårna och missar därmed chansen till de riktigt intressanta diskussionerna, de avgörande frågorna kommer liksom aldrig. Du Alandh, dina samlade verk i en DVD-box skulle vara så grå, nästan genomskinlig, att den helt försvinner i hyllan, hur man än letar.”
Se Tom Alandhs filmer här.
Tom Alandhs filmer är kulturskatt. Jag tycker att SVT:s programdirektör Jan Helin borde hitta ett sätt, kanske med trailers med Tom Alandh själv, så filmerna kunde nå ut till en större publik.
***
TACK alla ni som läser Resumé! Ni är fler än någonsin. Tack vare den starka journalistik vi har kunnat publicera den senaste veckan kommer vi att krossa vårt besöksrekord. En vanlig vecka ligger vi runt 150 000 unika besökare, rekordet från förra året är runt 320 000. Med vind i ryggen i nedförsbacke i helgen kan vi nå drömgränsen 500 000 unika besökare på en vecka.
Vi har för övrigt haft ett helt fantastiskt år. Vi har spelat in en film om vad vi har gjort under 2017. Se den här.
***
Här skriver Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén intressant hur han resonerar som ansvarig utgivare.
Läs mer här.
***
Tycker ni att jag och Resumé går hårt åt Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén? Det är absolut inget personligt. Att leda Nordens största tidning är en mycket svår och utsatt post. Jag tycker att hon verkar vara en bra person med hjärtat på rätta stället. Det visade hon inte minst när hon i somras tog sig tid att spela in en podd till Resumé.
Lyssna på den här.
***
Helgens läsning på Resumé: I #helgintervjun möter du Göteborgs-Postens före detta onlinechef Markus Hankins. Den finns att läsa på vår sajt från 20.00 ikväll fredag. På vilodagen kan du njuta av #karriärsöndag med Per Nilsson, grundare av tidningen King som nu hoppar av för starta eget.

Dela sidan:

Ryggradslösa publicister, källor i kassaskåp och bottenlöst hat

Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén har stoppat de egna medarbetarnas anonyma berättelser om övergrepp och kränkande behandling på Aftonbladet. Tanken var att presentera materialet i torsdags.

Det så kallade ”Dokumentet 2.0” ska nu istället presenteras på torsdag nästa vecka. Först hette det att man på Aftonbladet ville ”få in fler historier” och därför sköt upp publiceringen och offentliggörandet.
Nu kan Resumé avslöja att det handlar om olika åsikter om hur de anonyma källorna – de utsatta kvinnorna på Aftonbladet – ska behandlas ur ett källskyddshänseende.
Känslan i de interna mailen är att publisher Sofia Olsson Olsén närmast misstror sina medarbetare.
Sofia Olsson Olsén har bett de kvinnor som ansvarar för Dokumentet 2.0 att komma med detaljerade uppgifter om datum och ”lokalisering” när övergrepp/olämpligt beteende har ägt rum. Hon vill också ha ett ”förslutet kuvert” där alla källor (namn på kvinnor som blivit utsatta för övergrepp) finns samlade i ett kassaskåp. Detta ska finnas tillgängligt för ”ev rättslig process, PO-ärende (Pressens Opinionsnämnd, reds anm) eller liknande.”
Hon skriver också att man i tidigare fall med känsliga fall har jobbat med att låsa in namn på källor i ett kassaskåp.
För mig låter detta som ett mycket ovanligt sätt att arbeta. Vad händer om någon obehörig person eller myndighet tar sig in kassaskåpet?
Om en domstol beslutar om ett så kallat editionsföreläggande så kan hon tvingas att lämna ut handlingarna i kassaskåpet (som alla nu känner till). Visserligen osannolikt, men ändå hypotetiskt tänkbart.
Läs Resumés avslöjande här.
För kännedom: Resumé för inte listor med namnen på våra anonyma källor.
***
Kommer ni ihåg Telias kampanj ”hata hat”?
Alldeles nyss var vi alla mycket upptagna med att diskutera näthatet, hur det drabbade allt fler människor, men kvinnor i synnerhet.
Sedan kom #Metoo-rörelsen med alla starka vittnesmål om kränkande beteenden, sexuella trakasserier och våldtäkter.
Bransch efter bransch har rannsakat sig själva. Den värld som Resumé bevakar har drabbats av många av de fall som blivit mest uppmärksammade. I tisdags kväll briserade #deadline där över 4 000 journalister vittnade om olika kränkande beteenden och övergrepp.
#Metoo-rörelsen rör upp starka känslor hos människor. Nu tycks vi ha glömt bort att vi hatar hat. Det verkar i många kretsar vara närmast legitimt att ösa bottenlöst hat på de utpekade förövarna.
Sveriges Radio startade i nyligen en Facebook-sida där man kommunicerade att radioprofilen Lotta Bromé valt att lämna Sveriges Radio. Det var uppenbart att många personer känt till att hon är den person som anklagats för sexuella trakasserier.
Det hat som genast vällde fram på Facebook-sidan är verkligen motbjudande. Det säger något om vår tid när så många människor väljer att spy ur sig grovt hat mot en människa de inte känner. Man vet inte heller om hon har begått klandervärda handlingar.
En Peter Jansson skriver i kommentatorsfältet på Facebook: ”Jag utbringar ett fyrfaldigt leve för att du försvinner din äckliga sexövergreppsflata. Fet svettig och ful är du också. Dra. För. Fan. I. Våld.”
Att också kända journalister och opinionsbildare bidragit till hatet genom ”häng dom högt-kommentarer” och rop på utrensning är olyckligt.
#Metoo-rörelsen är historisk. Det finns ett före och det finns efter. Men för att vi ska komma vidare och ändra de strukturer som ligger bakom att människor – kvinnor – farit illa kan inte fokus inte bara ligga på att namnge och hämnas på de utpekade förövarna. Givetvis ska brott som kommer fram anmälas och förövare straffas.
Medievärlden rannsakar nu sig själv. Men i vår självrannsakan finns också en bitter kamp mellan de olika medierna, som kommit i spåren av att vissa anklagade personer har hängts ut med namn, medan andra ”skonats” från offentlighetens ljus.
Just de påstådda godtyckligheten i namnpubliceringarna tycks ha retat upp många personer.
Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg skrev i veckan ett rasande angrepp på Bonniers drakar Expressen och Dagens Nyheter.
”Expressen har i fyra veckors tid ägnat sig åt Aftonbladet på det grövsta sätt, men sin egen smutsiga byk hänger de inte ut för vädring. I stället för att göra journalistik på anklagelserna mot Expressen, gör de ett stort knäck på Jimmie Åkessons skandaler genom tretton år. Hur ser en ryggradslös publicist ut? Åk till Marieberg och kolla”, skriver Åsa Linderborg.
Läs Åsa Linderborgs text här.
***
I torsdags kväll lämnade jag, rak i ryggen, Marieberg för att vara med när Stora Journalistpriset för första gången delades ut på Bonniers Konsthall på Torsgatan i centrala Stockholm. Alla vinnare var värdiga, men mitt hjärta slår ändå lite extra för dokumentärfilmaren Tom Alandh som tilldelades Lukas Bonniers Stora pris.
Den blyge Tom Alandhs tacktal var fullkomligt briljant.

***

Det ska bli mycket intressant att följa fortsättningen på kampen mellan Dagens Industri och Omni Ekonomi.
Resumés Leif ”Honken” Holmkvist har satt tänderna i caset. Läs hans analys i Resumé Insikt här.
Inte prenumerant? Ta en 30 dagars gratisprenumeration.
***
Dagens Nyheters reporter Matilda Gustavsson har under lång tid gjort enastående bra reportage. Nu senast om ”Kulturprofilen” med nära band till Svenska Akademien, vars beteende verkligen är skakat om kulturvärlden.
Men det är inte oproblematiskt att, som DN nu gjort flera gånger, publicera mängder av detaljer och referenser som gör att utpekade personer så lätt identifierbara.
Mediavärlden har plockat upp den intressanta principfrågan i ett par artiklar:
Läser mer här och här.
Resumé spelade nyligen in ett tv-program där jag, Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg, Andreas Ericsson, chef för Timbros Medieinstitut och Martin Ahlquist, politikchef på Expressen, talar om medieetiken idag.
Se programmet här.
***
Ni som spelar in (medie)poddar i restauranger med sorl i bakgrunden. Sluta med det om ni är intresserade av få mig (och gissningsvis många andra) som lyssnare. Det är ungefär lika smart som att publicera suddig text i en tidning.
***
Amanda Oxell är en av Resumé Insikts experter. Hon skriver också regelbundet opinionsartiklar på nyhetssajten. Här resonerar hon kring anledningen (pengar) till varför TV4 inte gör sig av med Talangs jurymedlem Alexander Bard.
***
I söndagens God Morgon världen i Sveriges Radio talar jag om vår tids hysteri vad gäller antalet tävlingar och nomineringar.
***
Byrånätverket Publicis press på Cannes Lions har fått ”reklam-VM” att förnya sig rejält. Men räcker det? Och kostar reklamtävlingar mer än de smakar? Resumé Insikt har pratat med de svenska byråerna om saken.
***
Fotbollsgalan: Skämskuddenivån var ovanligt låg. Men fel låt vann.
***
Kultur i helgen: Thåström!
***
Helgens läsning: Resumés reporter Andreas Rågsjö Thorell har träffat Cissi Wallin, kvinnan som fick #metoo-rörelsen att brisera i Sverige. Missa inte den intervjun, den finns att läsa på Resumés sajt från och med fredag kväll. I söndagens #karriärsöndag möter du mediemångsysslaren Mattias Hansson.

Dela sidan:

Aronssons avsked, mediernas namngivningar och Hellenius svaga ursäkt

Manfred Aronsson lämnar posten som chef för C More. Nyheten är kanske inte helt oväntad med tanke på att Aronsson inte kunde/fick matcha budet som Discovery lade på Allsvenskan från 2020. Därmed föll stora delar av den strategi som Manfred Aronsson trott på. Betal-tv bygger på att man har attraktiva rättigheter året runt, nu finns ”bara” SHL (hockey), vilket gör att det finns en stor risk att kunderna bara vill betala för C More halva året.
Läs intervjun med honom här.
Kanske hade Manfred Aronsson lyckats med en ny strategi om han hade fått fortsätta, kanske inte. Så här är livet som toppchef. Om någon vet det så är det just Manfred Aronsson.
Branschskvallret har länge spekulerat i hur länge Bonniers tv-del ska ha två så tunga chefer som Casten Almqvist (TV4:s vd) och Manfred Aronsson, och om det funnit risk för en maktkamp mellan Fyran och C More.
Nu har vi en tupp mindre i hönsgården.
***
Traditionen att läsa Torbjörn Nilssons politiska analyser på fredagarna börjar få några år på nacken. Först i Fokus och numera i Expressen.
I dag borrar han i den intressanta frågan om sociala mediers genomslagskraft och vilka möjligheter partiledaren Ulf Kristersson har att ta den kontroversielle Hanif Bali i örat. Kristerssons ”mer vuxna i rummet-retorik” är kanske inte riktigt den debattstil som den populistiske Hani Bali står för.
Läs mer här.
***
Resumés redaktör och reporter Yasmine Winberg har under gångna veckan befunnit sig i Berlin för att sitta med i juryn till reklamtävlingen Epica. Läs mer om tävlingen och vinnarna här.
***
Sverige har befunnit sig i en högkonjunktur ett tag. Detta har inneburit att företagen investerat i sin verksamhet och anställt personal. För att hitta rätt kompetenser har man köpt platsannonser och för att nå ut med sina varor och tjänster köper man annonser.
I en tid när jättar som Facebook och Google skapat en strukturell nedgång i efterfrågan på annonser i medierna har den goda konjunkturen till en viss del vägt upp nedgången.
Om vi är på väg mot en lågkonjunktur, vilket en del experter befarar, så kommer många journalistiska medier att drabbas hårt. Främst de medier som inte har valt och/eller kunnat diversifiera sina intäkter drabbas.
De medier som kommer att straffas hårdast av en eventuell lågkonjunktur är de som inte har lyckats hitta en modell där de tar betalt av sina läsare. Allt talar för att annonsörerna kommer att fortsätta kommunicera med sina kunder på andra sätt än via köpt plats i medierna. De amerikanska it-jättarnas produkter är riktigt bra, de har koll på sin data på ett sätt som medierna bara kan drömma om.
Resumés Fredrik Thambert har skrivit en intressant analys på Resumé Insikt om varför framtiden för annonsfinansierad journalistik är dyster. Läs den här.
Inte prenumerant på Resumé Insikt? Du kan just nu ta en 30 dagar lång gratis provprenumeration.
***
Plötsligt slår det mig, det är ju så givet! Joar Bendjelloul, kanske Sveriges Radios bästa programledare, ska givetvis göra en svensk version av New York Times podd The Daily på Dagens Nyheter.
Har du inte koll på The Daily? (då har du verkligen missat något!).
Lyssna på en intressant intervju med programledaren Michael Barbaro här.
***
Mediernas etik och sätt att tänka kring sina publiceringar har kommit i fokus på ett sätt som man inte kunde ana för några månader sedan.
Den frågeställningen stöter och blöter jag tillsammans en panel bestående av Åsa Linderborg, kulturchef på Aftonbladet, Andreas Ericson, chef på Timbros Medieinstitut och Martin Ahlquist, politikchef på Expressen.
Se Resumé Insikt Debatt här.
Om ni tycker att det hettar till ibland så var det verkligen ingenting jämfört med stämningen i sminklogen innan inspelningen.
***
Tidningen Svensk Bokhandel skriver om när Aktuellt förhörde Ebba Bush Thor om vilka klassiska svenska författare hon kunde. Och hon kuggade på alla tre. Det är som den stränga kollen på politikers verklighetsförankring ”hur mycket kostar en liten mjölk?” i en ny tappning.
Läs mer här.
***
Det var mycket roligt att sitta i juryn för Stockholm Sound Award. Läs mer om det nyinstiftade priset här.
Läs mer om Sound Stockholm och boka din biljett här.
***
Jag är inte jätteupprörd, men jag skulle nog ha svårt att rösta på någon som inte spikade tre så lätta frågor om litteratur. Kalla mig gammalmodig, men ska man leda landet behöver man ha en basal allmänbildning.
***
På lördag är Aftonbladets chefredaktör Sofia Olsson Olsén gäst i Ekots lördagsintervju. Hon är också en av de få personer, vad jag vet, som kommer att intervjuas i direktsändning. Det ska bli mycket spännande att höra vad hon har att säga om det som har hänt på Aftonbladet och i medievärlden den senaste tiden.
***
Sveriges Annonsörers årliga utmärkelse 100-wattaren delas ut i tisdags kväll. Tävlingen har fokus på reklam och kommunikation som i kombination med kreativitet som fungerar. Att just Sveriges Annonsörer driver på att kommunikationen ska vara effektivt är rätt.
Prisutdelningen och galan ägde rum i Blå Hallen i Stadshuset i centrala Stockholm, samma lokal som Nobelmiddagen.
Jag tycker att man hittat rätt med de flesta pristagarna, jag är personligen mycket förtjust i IKEA:s koncept ”Där livet händer”.
Läs mer här.

Resumé är mediepartner till eventet och delade ut ett av priserna. Alla ni som gick på galan har också fått ett förmånligt erbjudande om att prova på den fördjupande och analyserande journalistik som vi lagt bakom betalvägg, Resumé Insikt.
Eftersnacket kom till stor del att handla om galans konferencier, David Hellenius, och hans i mångas tycke opassande skämt Martin Timell och TV4:s utredning om misstänkta sexualbrott.
Frågan kom upp på bordet efter att Mimmi Sköldberg, kundstrateg på Edelman Deportivo, skrivit en debattartikel i Resumé.
Läs mer här.
Jag förstår exakt hur och varför David Hellenius hamnade där han gjorde. Det var en branschgala, folk är där för att kul och ta ett par glas med vänner och kollegor. Det ska vara lättsamt på scenen. En lång gala blir roligare med skämt och glimten i ögat mot sig själv och den egna verksamheten. Som TV4-profil tyckte David Hellenius troligen att det var rimligt att han ”hanterade” frågan om Martin Timell.
Givet att David Hellenius har en lättsam och humoristisk stil försökte han vända en potentiellt jobbig grej till något roligt.
For the record: Man kan skämta om allt. Men bara för att man kan skämta om allt är det inte säkert att det är en bra idé. Och man kan försöka att skämta om allt/något – och misslyckas.
Rätt många sansade personer tycks vara överens om det är ungefär det som har hänt under 100-wattaren.
Jag kan möjligen ha missat nåt, men mitt intryck är att David Hellenius egentligen inte tycker att han har något att be om ursäkt för. ”Om någon upplevde det som vi sa som opassande så var det verkligen inte meningen”, ”det var inte vår avsikt att ta skämten för långt”, ”jag har stor respekt för att människor har olika uppfattning om vad som är humor” är några citat jag plockat upp i eftersnacket.
Om skämt om en pågående sexualbrottsutredning får folk att ta illa upp så är det klädsamt (minst sagt) att be ursäkt. På riktigt. Och det gör man själv, inte via ett skrivet meddelande som någon annan läser upp.
Jag har barn på dagis och är rätt van vid skillnaden på ”det var inte meningen” och ”förlåt”.
***
Tidigare i veckan uppmärksammande Resumés bloggare Karolina Sandberg det olämpliga språk som fotbollslandslagets Mikael Lustig använt före matchen mot Italien.
Läs mer här.
Det hedrar Mikael Lustig att han med några dagars perspektiv på sitt ordval inser att det var djupt olämpligt och att han också, på riktigt, bett om ursäkt.
Läs mer här.
***
Vi har ett tydligt tema läsningen på Resumé i helgen: I lördagens #helgintervjun möter vi sportankaret Frida Nordstrand, som nyligen lämnat MTG för TV4. Även i söndagens #helgintervjun handlar det om fotboll. Sportjournalisten Gusten Dahlin talar ut om händelsen som fick honom sparkad från Discovery och den långa vägen tillbaka (även här spelar Mikael Lustig en huvudroll).
***
En liter mjölk kostar cirka 13 kronor. Trevlig helg!

Dela sidan:

Vinnare på Tidskriftsgalan, DI:s huvudvärk och podd-uppmaning

Den här veckan måste jag få skryta lite. Eller mycket, till och med. Resumé belönades i onsdags kväll på Tidskriftsgalan. I mycket tuff konkurrens utsågs vårt magasin till vinnare i klassen bästa omgörning. Vi är givetvis mycket stolta och glada för att prisas av våra kollegor i tidskriftsbranschen.
Resumé har traditionellt kommit ut som en veckotidning med nyheter, de senaste åren var utgivningstakten nere på varannan vecka. Det var ett svårt format, det blev ärligt talat varken hackat eller malet. Även om antalet prenumeranter var relativt stabilt var det läge att göra en förändring. Vi valde att halvera vår utgivningstakt i papper och bli ett månadsmagasin, med fokus på analys och fördjupning. De snabba nyheterna kör vi på www.resume.se och fördjupningarna hamnar bakom Resumé Insikts betalvägg och/eller i magasinet. Den som prenumererar på magasinet har även ett digitalt inlogg till Resumé Insikt.
Det här har ni läsare verkligen gillat, enligt våra läsarundersökningar. Vi säljer också mer prenumerationer än någonsin i modern tid, vi satte nytt rekord senast den här veckan.
Att göra om en tidning och göra stora förändringar i både tilltal, form och periodicitet är ett krävande jobb. Utan Resumés redaktions slit och tro på att det här var rätt väg hade inte resultatet blivit så bra. Stort tack till Anna-Stina Atterday, Fredrik Thambert, Andreas Rågsjö Thorell, Yasmine Winberg, Julia Lundin, Thomas Nilsson och Andreas Elgstrand. Omgörningen av magasinet gjordes tillsammans med våra vänner på Content Innovation, där Per Boström, Daniel Låftman och Carl-Johan Nordin var de som jobbade närmast redaktionen.
En tidning är inte bara redaktionen, Johan Laur har skött annonsförsäljningen och Josefin Ekman håller ihop det mesta. Tack alla för riktigt bra jobb!
Resumé var även för andra året i rad nominerad i klassen bästa digitala tidskrift, fackpress. Grattis till vinnaren techsajten Breakit som tagit stora steg på kort tid.
Läs mer om alla pristagare i Tidskriftsgalan.
***
Toivo Jokkala, chefredaktör och ansvarig utgivare för tidningen Arbetaren, har valt att publicera namnen de personer som har anklagats för sexuella övergrepp av olika grad de senaste veckorna. Man ska vara försiktig med att recensera andra utgivares beslut, men jag tycker att det blir klart märkligt att publicera männens namn i en bisats, liksom i förbigående. Att, som krönikören på Arbetaren gör, jämföra de utpekade mediemännen, med den för grova sexualbrott dömde Göran Lindberg, är uppseendeväckande.
Toivo Jokkalas argumentation för att publiceringen går inte ihop. Har man gjort en självständig undersökning om en nyhet stämmer publicerar man väl inte namnet i förbigående? Då är det väl en nyhet, och görs ut som en nyhet?
Läs mer här.
***
Poddparet Mattsson & Helin var kvällens konferencier på Tidskriftsgalan på Cirkus i Stockholm. Deras karaktäristiska gubbiga humor har faktiskt åldrats med värdighet. Är inte Jan Helin så trygg i sin roll som programdirektör nu på SVT att han skulle kunna prata om medier en gång i veckan med Thomas Mattsson? Det finns väl inga regler som förbjuder ”statstjänstemannen” (Thomas Mattssons uttryck) Jan Helin att ha en hobby? Skämt och sido: Börja podda igen!
***
Att vara någorlunda nykter när man ska ta emot priser på en branschgala är ett hett tips.
***
I oktober år 2000 spelade jag och Martin Engqvist flipper på Resumés redaktion på Gamla brogatan i centrala Stockholm. Jag var reporter på tidningen och Martin hade lämnat sitt fasta chefsjobb för att frilansa. Dagen efter (som jag minns det) åkte han till Nice i Södra Frankrike för att testa bilar till en motortidning. Martin kraschade våldsamt och var nära att dö i olyckan. Efter olyckan har Martin varit totalförlamad från axlarna och nedåt. Han har tack vare personliga assistenter haft möjlighet att jobba vidare i mediebranschen. Martin har länge varit redaktör och projektledare på contentbyrån Spoon.
Nu hotas Martins Enqvists och många andras rätt till personlig assistans. Att plocka bort rätten till assistans tycker jag vore mycket ovärdigt Sverige.
Vem som har oturen att drabbas av det som hände Martin är en slump. Det kunde lika gärna varit jag – eller du.
Läs mer om förvaltningsdomstolens dom och Martin Enqvist här.
***
Svenska ekonomijournalistiks tyngsta spelare är Bonniers sedelpress Dagens Industri.
Tidningen har i många år fått härska relativt ostört som marknadsledare. Utmanarna har varit många, men ingen har på allvar kunnat hota Dagens Industris järngrepp om marknaden. Nu utmanas Bonnier och Dagens Industri av Schibsted och appen Omni Ekonomi. Det är lite ironiskt att appens grundare Markus Gustafsson ger sig på Dagens Industri för andra gången. Han fanns även med i redaktionen i tidningen Finansvision som tog sig an Dagens Industri strax före IT-kraschen vid sekelskiftet.
Den här gången utmanar Markus Gustafsson med appen Omni Ekonomi. Det är en gratisapp med ekonominyheter, enligt samma modell som vanliga nyhets-Omni.
Jag har läst Dagens Industri i nästan hela mitt vuxna liv och skulle inte vilja vara utan den mycket kvalificerade ekonomibevakningen. Samtidigt: Jag har alltid haft en arbetsgivare som har stått för notan, att prenumerera på Dagens Industri kostar 7 560 kronor på ett år om man vill ha tidningen i papper och digitalt. En enbart digital prenumeration kostar 399 kronor i månaden.

Omni Ekonomi kostar noll kronor. Det sätter naturligtvis stor press på Dagens Industri, som ju historiskt sett lyckas tjäna mycket pengar både på prenumerationer och räckviddsannonser.
Omni Ekonomi är en av de mest nedladdade apperna nu, och har varit det i flera veckor, Anledningen är given: Tjänsten och journalistiken är riktigt bra. Jag kört den nu ett tag och är klart nöjd, många och snabba uppdateringar, man kan styra och vikta sitt nyhetsflöde på ett smart sätt.
Dagens Industris app är i sin nuvarande form inte lika bra tekniskt sett. Den journalistik som görs på Dagens Industri är mer utan tvekan mer kvalificerad. Det är lätt att förstå den frustration som Dagens Industris medarbetare känner när deras bästa grejer reweritas av Omni och läggs ut gratis.
Dagens Industri behöver nu få ordning på sin affärsmodell och välja vilken strid man ska ta.
Vad brukar då den dominerande aktören göra i ett sånt här läge på marknaden? Använda sina ekonomiska muskler och tvinga utmanaren till så stora förluster att motståndaren till slut ger upp.
När gratistidningen Metro utmanades av Stockholm News (under ledning av Expressens nuvarande chefredaktör Thomas Mattsson) svarade Metro genom att ge ut spoilertidningen Everyday. Stockholm News gav rätt snart upp.
Senare kom Metro att utmanas av Bonnier genom tidningen Stockholm City. Den gången slutade det med utmanaren Bonnier till slut gav upp efter att ha investerat närmare en miljard kronor i City. I ledningen för City fanns chefredaktören Mikael Nestius, som idag är chef på Bonnier och tillsammans med DI:s chefredaktör Lotta Edling ska hantera utmaningen från Omni ekonomi.
Nästa drag blir intressant.
Jag tror betygen i appstore kan ge en ledtråd om vad som kan hända. Dagens Industri har betyg 3,3 (fem är högsta betyg). Omni Ekonomi har 4,3
***
Resumés fördjupande journalistik finns under varumärket Resumé Insikt. Redaktörerna Yasmine Winberg och Julia Lundin har under veckan granskat hur de medieköp som sker genom programmatic fungerar. Alla som vill förstå hur den moderna annonsmarknaden fungerar borde läsa detta. Du hittar alla åtta avsnitt här.
Resumé har under hösten startat en fördjupande tv-program om, Resumé Insikt Debatt, om våra bevakningsområden.
I det senaste avsnittet debatteras marknadschefernas allt svårare roll. Gäster i programmet är Åhléns marknadschef Lina Söderqvist, Klarnas marknadschef David Sandström och Peter Lundberg, medgrundare till byrån Kapero.
Så här säger David Sandström i programmet:
– En stor anledning till att kommunikationen i dag är tafatt och lite ”mellanmjölkig” är att man har börjat förankra på fel sätt. Man har frågat: vad borde vi göra och vad vill vi göra. det är en potpurri av ledningsgruppens åsikter och då blir det skit.
Se senaste Resumé Insikt Debatt här.
Vi har i tidigare program talat med Thomas Mattsson, Jan Helin och Viveka Hansson om hur framtidens tv-landskap kommer att se ut.
Se programmet här.
I vårt första program analyserades om den organiska räckvidden för sociala medier är död. Gäster var Amanda Oxell, digital strateg på mediebyrån Wavemaker (för detta Maxus), Splays vd Vigor Sörman och Johan Rikner som leder contentbyrån N365 och viralsajten Newsner.
Se programmet här.

***
Inte en vecka – inte en dag – utan starka berättelser i spåren av #metoo-rörelsen. Det är både deprimerande men samtidigt något som vi uppenbarligen måste igenom. De berättelser om övergrepp och kvinnohat som kommit fram i hela världen har fått en oerhörd kraft tack vare digitaliseringen och sociala medier. Samtidigt visar detta också styrkan i den klassiska journalistiken och ”gamla medier”. Gnistan som satte fart på metoo-upproret var just journalistik. Utan New York Times gedigna jobb om Hollywood-mogulen Harvey Weinstein hade den här bollen inte kommit i gungning.
Resumé gav förra veckan undersökningsföretaget Novus i uppdrag ta reda på var svenskarna fått reda på var Martin Timell och Fredrik Virtanen var anklagade för sextrakasserier. Det visade sig att väldigt många fått kännedom om namnen via de traditionella medierna.
Läs mer här.
***
Helgens läsning: #helgintervjun möter du Idoljuryns kanske starkaste profil, Nikki Amini, som vanligt kan du läsa texten från klockan 20.00 i kväll fredag. I söndagens #karriärsöndag har vi träffat Bertil Ternert, före detta informationschef för kungen hovstaterna och försvaret.