Instadopning, Amelias kritik och Q:s nästa drag

ÄNTLIGEN! Nu har Resumé tagit steget till att bli månadsmagasin! Jag är övertygad om att det är rätt väg att gå för oss.
Huvudanledning till formatbytet från tabloid till magasin är lika enkel som självklar: Papperstidningen är inte längre Resumés huvudkanal för att distribuera nyheter. Men den gamla tabloiden var i grunden byggd för just detta ändamål. Därför är det logiskt att produktutveckla tidningen till ett format som inbjuder till analys, fördjupning och långläsning.
Här berättar jag om hur vi tänkt när vi skapade nya Resumé.
Här hittar du vimmelbilder från Resumés release för nya magasinet:

Vi spelade också in en film från releasefesten, se den här.

***
Så här ser Resumés nya värld ut:
· Nyhetssajten, www.resume.se – Där hittar du alla nyheter från medie- och kommunikationsbranschen. Plus branschens alla nya jobbannonser.

· Resumé Insikt. Ett digitalt analysbrev som finns i tre editioner, Media, Marknad och Kommunikation.

· Månadsmagasinet Resumé, med ambitiösa intervjuer, analyser och reportage. I prenumerationen ingår ett av Resumé Insikts digitala analysbrev.

Som prenumerant får man nu alltså mer av Resumés bästa journalistik än någonsin. Och var prenumererar man då, undrar vän av ordning?
Jo, det gör man här!
(Glöm inte att bra chefer tar notan för arbetsmaterial!)

I Resumés värld ingår också våra tävlingar, konferenser och frukostträffar.
Nästa vecka kan du välja mellan två av våra arrangemang. Tisdagen den 21 februari söker vi svaren på vad som kommer att utmärka framtidens byrå. Vi börjar med lunch och kör fram till klockan fem. Bland annat kommer Coops marknadsdirektör Björn Larsson berätta om livet efter syftesdriven kommunikation.
Anmäl dig här.

Onsdag morgon nästa vecka ska KIT:s grundare Peder Bonnier tala hur man bygger en datadriven kultur i en organisation som domineras av journalister. Jag har hört Peder Bonnier prata många gånger, det är alltid inspirerande och intressant.

Anmäl dig här om du vill säkra en plats på frukosten.

Det senaste tillskottet i Resumés värld är vår satsning på utbildningar, Resumé Akademi.
Läs mer här.

Har du idéer vad vi borde göra för utbildningar? Ta kontakt med Magnus Norrman. Du når honom på den här adressen: magnus.norrman@bbm.bonnier.se

***

Tack alla ni som kom på Resumés release för nya magasinet! Jag vill rikta ett särskilt tack till Sveriges bästa magasinsmakare genom tiderna, Amelia Adamo, som tog sig tid att ge mig och oss bra feedback på hur vi kan utveckla nya magasinet vidare.
Hon tyckte att reportaget om polisens varumärke var bra, liksom artikeln om hur kommunikationsbranschen ska förhålla sig till den allt mer flytande sanningen. Amelia tyckte att vi kunde vässa vår bakvagn, materialet långt bak i tidningen alltså. Hon tyckte också att vi borde ha fler vimmelbilder. Och hon vidare att ett nytt magasin brukar hitta sin form vid nummer tre ungefär.
Det känns stort att få bli namn-droppad i Amelias blogg:
Läs den här.

Här är innehållet i nya magasinet.

Och gör som Amelia Adamo du med, berätta för mig vad som var bra och vad vi kan göra bättre!

***
Här är veckans artiklar i Resumé Insikt som gör dig smartare!
MEDIA 
MARKNAD 
KOMMUNIKATION 
Teckna en prenumeration här.

I förra veckan rekommenderade Mediepoddens Emanuel Karlsten den danske medieanalytikern Thomas Beakdal som något av geni. Det är bara att hålla med. Och du läser honom med fördel i Resumé Insikt Media.

***
En person mailade mig i veckan och ansåg att ha fejkade följare till sina sociala medie-kanaler är ”värre än doping”. Det är att kanske att ta i, men det är ett reellt problem om man vill bedriva seriös influencer marketing.
Läs mer om hälsoprofilen Emma Igelströms fejkade följare här.

***
Resumé delade i veckan ut priser till Årets bästa reklambild. Här är vinnarna.
Hives-fotografen Göran Broberg var rolig under prisutdelningen. Varje gång han berättade vad någon i The Hives hade sagt pratade han dalmål.

***
Jag har träffat och intervjuat finansmannen Mats Qviberg flera gånger, han är verkligen en fascinerande människa. Att han nu verkar satsa på att bygga upp ett medieimperium är intressant. Han började med Realtid och köpte sedan Metro. Jag är övertygad om att han inte har shoppat färdigt och har en större plan för hur allt ska hänga ihop. Jag gissar att Göteborgs-Posten, Affärsvärlden och Breakit står på den lista av medier han skulle vilja köpa.

Mats Qviberg har intervjuer sagt att han vil bygga upp ett svenskt Bloomberg, om det är det hållet han sedan verkligen vill gå får vi se. Med tanke på sin frispråkighet och starka åsikter återstår också att se om han kan avstå från att låta sin personlighet och åsikter färga de medier han äger.

Det är möjligt att Dagens Nyheters redaktionella utvecklingschef Martin Jönsson har rätt i sin analys att Mats Qviberg köper medier ”för att han tycker det är billigt och för att han kanske inte förstår komplexiteten i affärsmodellerna”
Men Q är ingen dumskalle, det behövs också nya perspektiv för att utveckla mediebranschen. Det ska bli mycket intressant att se vad Mats Qvibergs nästa drag blir. Läs mer här och här.

***
Micael Dahléns show Kaoslogi på Scalateatern var grymt bra. Ta chansen att se den!

***
Jag älskar Resumés nya logga. Den är skapad av Daniel Låftman och Per Boström på byrån Content Innovation. Det är moderniserad variant av en äldre Resumé-logga.
KIT:s medgrundare Fredrik Strömberg sågade den på twitter med orden ”Resumés nya logga ser ut som typsnitts-substition i browsern. Wow.”

***
Pr-profilen Simon Strand debuterar som krönikör i magasinet Resumé. Han kommer i varje nummer recensera medie- och kommunikationsbranschens favoritställen, främst krogar. Simon Strand publicerade sitt uppslag i Resumé på sitt Instakonto, man fick läsa om man lovade att swisha tre kronor till mig (det har hittills gett mig sex kronor).
Tack för bra jobb Simon! Men affärsmodellen med swish på Insta verkar inte superstark.

***
Både TS och KIA-index har drabbats av flera tunga avhopp den senaste tiden. Att det blir allt svårare att jämföra mediers räckvidd och effekt är en tråkig utveckling. För att mediebranschen ska kunna utvecklas som helhet behövs gemensamma valutor. Som det är nu vill allt fler aktörer skapa egna verktyg, som lyfter just det specifika mediets styrka. Det är lätt att förstå varför, men för branschen som helhet är det här en negativ utveckling.

***
Veckans näst bästa tv-upplevelse: PSG:s kross av Barcelona i Champions League. Jag är kär i Marco Veratti.

***
Ni som inte älskar Resumés logga: Ge den en chans, den kommer att växa. Ge oss en chans till Fredrik!

***
Pewdiepie verkar vara inne i en rejäl formsvacka.

***
Veckans bästa tv-upplevelse: Första avsnittet i säsong två av Billions.

***
Helgens läsning på Resumé: Sven Melander har på gamla dagar slagit igenom på sociala medier (den såg man inte komma). Läs hur det gick till här.
På lördag möter du just Sven Melander i Resumés #helgintervjun. I #karriärsöndag kan läsa om hur den förre DN- och Expressenchefen Joachim Berner tog sig genom sin djupaste kris.

Matkedjornas kommunikationskrig, Expressens seger mot hatet och Koko

I höstas vann Coops kommunikationsdirektör Björn Larsson Resumés prestigefyllda tävling Sveriges bästa marknadschef. För att vinna måste man genom sin kommunikation på ett tydligt sätt förflyttat ett varumärke. Och det är precis vad Coop har gjort, genom utspelen om konstiga grönsaker, eko-effekten och ”Kära köttbit-filmen”. Genom den syftesdrivna kommunikationen har Coop tagit en aktiv plats i samhällsdebatten.

Coop tycker att vi inte ska slänga grönsaker som inte är perfekta, att vi ska äta mer ekologisk mat, med minde tillsatser. Och Coop ifrågasätter om vår köttkonsumtion på sikt är hållbar.

Att göra den här typen av kommunikation är både svårt och riskfyllt. Man måste orka och våga stå för det man har sagt i sin kommunikation, även om det skapar negativa reaktioner hos konsumenter och heta debatter i medierna. Grundläggande är också att den egna organisationen helt och fullt står bakom de budskap och värderingar som kommuniceras. Vilket kan vara en utmaning i verksamheter med tusentals anställda.
Det spelar dessutom ingen roll hur snygg reklamfilm Forsman & Bodenfors gör om Coop inte upplevs som en trovärdig avsändare av budskapet. I det här komplicerande landskapet har Björn Larsson och Coop än så länge navigerat helt rätt.

Det är i min bok heller ingen tvekan om att Coop under förra året gjorde mer intressant kommunikation än till exempel konkurrenten ICA.
Men ICA och Coops framgångar mäts inte i hur deras reklam uppfattas, utan det handlar om att sälja mat och hushållsartiklar.
Och den tävlingen vinner ICA, under förra året ökade man i marknadsandel, med 0,2 procentenheter till 50,8 procent marknadsandel. Coop tappade 0,8 procentenheter till Coop 19,8 i marknadsandel.

Läs mer om dagligvaruhandelns marknadsandelar här.

Coop har i veckan tagit ett nytt initiativ och skapar ett nytt kommunikationskoncept med tv-profilen Lotta Lundgren, känd bland annat från ”Historieätarna” i SVT, i huvudrollen.

Tanken är att Coop även ska fortsätta med sina syftesdrivna utspelskommunikation vid lämpliga tillfällen. Den kommunikationen är ett sätt att stärka Coops varumärke långsiktigt.
Men Coop behöver sälja mat till barnfamiljer, nu på en gång också. Det är främst det jobbet det nya konceptet med matprofilen Lotta Lundgren ska göra. Konceptet ”4 måltider för 80 kronor” känns smart (men det blir knappast ekologiska råvaror till det priset?). För att nå ut med filmerna kommer Coop liksom konkurrenten ICA behöva göra stora investeringar i tv, vill man snabbt nå räckvidd med utbudsreklam finns egentligen inget alternativ.

Jag tycker att det är smart att göra någonting helt annat än vad marknadsledaren ICA har gjort med sina återkommande reklam-karaktärer. Även om man tycker sig ha sett ICA:s reklam väldigt länge, är den ju genialt konstruerad. Den förenar både utbudsreklam och bygger ICA:s varumärke på samma gång. Och de varumärken som syns i reklamen får köpa sin plats i filmerna.

Mycket av reklamjobbet för en dagligvaruhandel handlar dessutom DR, direktreklam med extrapris på köttfärs, alltså. En annan viktig del är den kommunikation som görs på plats i respektive butik, både med skyltar och hur personalen agerar.

Dagligvaruhandeln är stora kommunikationsköpare, de dominerande aktörerna har alla en av Sveriges bästa kommunikationsbyråer i sitt stall.

Så här ser laguppställningarna ut:
DDB jobbar med Willys.
King är ICA:s byrå.
Ingo är partner med Lidl.
Forsman & Bodenfors är Coops byrå.

Jag tror att de här byråerna kommer att kunna sporra varandra till att göra mycket intressant kommunikation under året som kommer.

Läs mer här.

Här kommenterar Yasmine Winberg, redaktör Resumé Insikt Kommunikation, Coops nya koncept.

Den 21 februari anordnar Resumé seminariet ”Framtidens byrå”. Då berättar Björn Larsson mer om hur Coops ska gå vidare efter framgången med syftesdriven kommunikation.

Läs mer och säkra en plats genom att anmäla dig här.

***

Jag är lite avundsjuk på Stefan Löfven som slipper åka till Almedalen. Men det får man väl inte säga i det här landet.

***
Expressens ansvarige utgivare Thomas Mattsson friades i Stockholms tingsrätt för grovt förtal. Motpart var docenten Jim Olsson som 2013 namngavs i Expressens granskning av kommentarerna på hatsajter som Avpixlat, Fria Tider och Exponerat.

Jag minns publiceringen som mycket stark, att exponera hatande troll för dagsljus är en viktig uppgift för journalistiken.

Tack vare ekonomiskt stöd från hat- och främlingsfientliga sajten Fria Tider drev Jim Olsson frågan vidare i rättsligt.

Thomas Mattsson skriver om publiceringen i sin blogg.

Invandringsfientliga hatsajten Fria Tider är övertygad om att jag och Resumé (och alla andra medier ägda av Bonnier) tiger om ”pensionären” Jim Olssons kamp mot Expressen.

Det är naturligtvis helt fel. Det finns ingen stor medie- eller Bonnierkonspiration, men det finns sorgligt många människor som bygger sin världsbild på att det är så.

I går kväll friades Thomas Mattsson och Expressen från alla anklagelser. Allt annat hade varit en sensation.

Att läsa hur Fria Tider försöker spinna faktumet att Thomas Mattsson och Expressen friades är verkligen sorgligt. Man kan ha olika åsikter om migration och integration, det är helt ok i en demokrati. Men att konsekvent och medvetet ljuga om fakta är ohederligt och ovärdigt.

Det är i den här kontexten som Facebookgruppen. ”Stå Upp för Peter Springare” ska ses. Att det finns en alternativ ”verklig verklighet” som medierna mörkar. Att en polis i någon mening bekräftar den världsbilden är givetvis starkt.

Läs mer här.

I kommande numret av magasinet Resumé finns ett stort reportage om Polisens allt svagare varumärke.

***
Resumé Insikt är Resumés digitala analysbrev för dig som är proffs i medie- och kommunikationsbranschen. Det utkommer i tre editioner; Media, Marknad och Kommunikation.

Av mycket bra läsning i breven rekommenderar jag särskilt intervjun med Egmonts digitala förlagsredaktör Thomas Eriksson i Resumé Insikt Media. Han berättar om trenderna inom medieutveckling.

Här är veckans rubriker:

Media.
Kommunikation.

Beställ din prenumeration här.

Har du en bra chef ser hen givetvis till att en prenumeration av Resumé Insikt ingår i basutrustningen. Den behövs för att klara sig i den allt mer kunskapskrävande kommunikationsvärlden.

***
Jag älskar ”Zacke”! Sluta aldrig.

***

Jag skojar bara. Det ska bli kul med Almedalen! Men jag tror att Stefan Löfven ur sitt och Socialdemokraternas perspektiv gör helt rätt. Han och ersättaren finansminister Magdalena Andersson kommer få enormt mycket bevakning. Plus att han sätter agendan, är man statsminister bestämmer man själv om Almedalen är viktigt eller inte. Ingen annan partiledare hade kunnat/vågat välja bort Almedalen. Stefan Löfven kommer att få mycket mediebevakning från sin resa ute i landet, plus att Sossarna får lika mycket press som vanligt från Almedalen.

***
Stampen visade vinst! Betyder det att krisen är över? Det tror inte Resumés reporter Leif Holmkvist, som har följt Stampen under många år. Läs mer här.

***

Läs Malin Ekmans fina intervju med radiochefen Cilla Benkö i Svenskan.

***

Bonnier kämpar hårt med att behålla sin lönsamhet, samtidigt som man växlar från pengar från traditionella produkter i papper till mer digitala intäkter.

Läs mer här och här.

***
På tal om politik: Jag tror inte att AKB kommer att vara moderaternas partiledare när det är dags för val. Hon ser ut som en människa som genuint inte verkar trivas på jobbet.

***

Resumés första magasin är klart! Det känns otroligt kul att vi äntligen har bytt kostym. Vi tycker själva att vi är rätt snygga när vi tittar oss i spegeln, men vi har inte visat oss ute på stan ännu

Var gamla tabloid var gjord för att distribuera nyheter, vårt nya magasin är konstruerat för att ge en bättre och djupare läsupplevelse. Jag tror också mycket på att vi har fått ihop vårt magasins- och vårt digitala erbjudande på ett smart sätt. Den som prenumererar på vårt magasin får automatiskt tillgång till ett av Resumé Insikts digitala analysbrev.

Sugen på att läsa? Ta dig till dig till Epicenter, på Mäster Samuelsgatan 36 i Stockholm, torsdagen den 16 februari klockan 16.00.

Där presenteras vinnarna i Årets reklambild 2016 vid ett mingelseminarium. Du kan också plocka upp det första numret av Resumés nya magasin.

***

Resumé har gjort ett antal magasin genom åren, tester som fallit väl ut. Men det är ändå först nu som vi tar steget fullt ut. Vill du se hur våra första magasin såg ut? Kika in på Resumés Insta, @tidningenresume.

***
Jag måste medge att jag inte har så bra koll på 24 Journalistik. Men det ska bli spännande att se vad som händer med deras samarbete med Mittmedia.

***

Jag minns samtalet tydligt. Jag satt på bussen, var på väg till dagishämtningen. Hans Rosling berättade att han nyligen fått veta att han var döende i cancer. Han ville därmed inte vara med på Resumés lista (där han hade placerat sig mycket högt) utan istället ägna sin sista tid i livet till att umgås med sin familj. Han ville också hålla sin sjukdom utanför mediernas ljus.
Var det något som Hans Rosling var så var det just en Superkommunikatör. Vila i frid.

***
Det är ett meriterat gäng som utser vinnarna i Guldägget. Ser fram mot att se vilka exempel på bra kommunikation som gänget tar fram i vår.

***

Barntidningen ”Koko – världens bästa kompis” har kommit ut med sitt andra nummer, som var minst lika bra som debuten.
Magasinet görs av Marie Birde, för de flesta troligen mest känd för den stilbildande tidningen 90-talstidningen Darling. Koko är verkligen på rätt spår, gillar tonen i texterna och att den både är tjejer och killar. Riktigt bra skribenter också; Fredrik Strage, Annie Reuterskiöld, Caroline Hainer och Klas Ekman, för att nämna några. Plus fina illustrationer. Rekommenderas.

***
Ronny! Jag hade gärna åkt på Norrbotten Media Week. Nästa år lovar jag vara på plats.

***
Läkaren och författaren Astrid Seeberger har blivit en god vän till familjen och hon har alltid en förmåga att överraska med sin bildning och berättarförmåga. Denna vecka har hon kört två Tankar för dagen i P1:

Lyssna här.

***
Jag ser fram mot att följa Siri Anderssons nya blogg på Resumés sajt.

Läs mer här.

***

Läsning på Resumé i helgen: I lördagens #helgintervjun möter du den före detta reklamaren Lotta Lundgren, som frontar Coops nya reklamfilmer. Söndagens karriärintervju kan du läsa från 07.30, där får du lära känna den före detta Resumémedarbetaren Pia Grahn, nybliven vd för Regi. Jag har inte träffat någon som brinner så mycket för reklam och reklambranschen som Pia Grahn.

***
Jag hade glömt hur mycket jag tycker om Säkert! Nya ”plattan” (som vi sa på 80-talet) är grymt bra.

Skamlös Skamreklam, mediechefernas nya favorittidning och Expressens stora mål

Tycker du att det var länge sedan du läste Resumé i papper? Det var det också. Vi har under januari snickrat och knåpat på vårt nya magasin, som får premiär den 16 februari. Det ska bli mycket spännande att höra vad ni läsare tycker om vår nya kostym. Jag är helt övertygad om att den kommer att passa både läsare och annonsörer bättre än vad vår gamla papperstidning gjorde. Dessutom får alla prenumeranter tillgång till ett av Resumés tre digitala analysbrev, Resumé Insikt. Så att papperstidningen kommer en gång i månaden betyder inte att du som prenumererar får mindre av vår kvalificerade och bästa journalistik. Tvärtom, faktiskt.
Men just nu: Slutspurt med att läsa artiklar och fila på rubriker.

***
Det händer grejer med Resumés jury till Näringslivets 150 Superkommunikatörer! Eva Hamilton får en medalj av kungen (för ”framstående insatser inom svenskt medieväsen”), Per Schlingmann skriver en spänningsroman, Micael Dahlén sätter upp en monolog på Scalateatern och Seher Yilmaz väntar barn. Grattis allihop!

Här är gänget som ska utse årets 150 Superkommunikatörer.

***
Jag tycker att kampen mellan Expressen och Aftonbladet känns mer spännande och intensiv än på många år. Det är också tydligt att cheferna på Expressen är betydligt mer stridslystna än kollegorna på marknadsledande Aftonbladet. Läs mer här.

Jag tror att Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, likt Thorbjörn Larsson gjorde på Aftonbladet, sålt in en intern dröm om att ”vi ska tillsammans göra det omöjliga”. Det finns ett litet järngäng på Getingen som är fast beslutna om att ”göra det omöjliga”. Jag tror att det är möjligt, gänget har både komptetensen och envisheten som behövs.

Men jag tror också att det är möjligt att det inte går, det är lätt gjort att bli förblindad av sitt stora övergripande mål och köra för hårt med sig själv och personalen. Jag tror att Thomas Mattsson känner att han har vittring på Aftonbladet och att det nu är dags att öka takten ytterligare. Tiden då han poddmyste med Aftonbladets chefredaktör Jan Helin en gång i veckan känns avlägsen. Man kan också notera att Aftonbladets chefredaktör Sofia Olsson Olsén valt en defensiv offentlig retorik när Expressen är offensiva. Det är säkert till viss del logiskt när man är marknadsledare, men jag misstänker att det finns medarbetare på Aftonbladet som tycker att hon borde ge svar på tal.

Resumé har skrivit flera artiklar om att en del medarbetare på Expressen upplever kraven alltför tuffa, främst på tv-avdelningen. I veckan avslöjade vi om att flera profilerade sportmedarbetare tvingats lämna sina arbetsuppgifter.
Läs mer här.

Att optimera sin bemanning är något som alla företag måste göra. Troligen är det extra svårt för ett medieföretag som både behöver kompetensväxla och samtidigt skruva på sin affärsmodell. Expressens förhoppning är att tjäna mer pengar på sin tv-satsning i framtiden, då behöver man flytta på personer som främst jobbat med pappersprodukterna. Då måste även profilerade trotjänare ta en kula för laget.
Men jag kommer att sakna Mathias Lührs fotbollsnyheter, han har mycket bra koll på AIK.

***
”Behåll lugnet och blicka framåt! (Allt du skulle vilja veta om reklam, men aldrig vågat fråga)”. Det är rubriken på Byråvalsguiden 2017. Resumés återkommande guide till byråvärlden kommer att distribueras tillsammans med Resumés kommande magasin, som kommer den 16 februari. Den damp ner på redaktionen häromdagen, kolla gärna in omslaget på Resumés Instakonto om du vill se hur den ser ut, @tidningenresume.

Jag rekommenderar läsning om du vill få insikter om den svenska byrå- och kommunikationsbranschen. Ett stort tack till redaktör Peter Willebrand, bra jobbat!
Den 21 februari anordnar Resumé ett seminarium om framtidens byrå! Missa inte det.
Läs mer här.

***
Brunegård och Adaktusson ber tillsammans med Trump”. Bra rubrik ändå.

***
Vilken internationell tidning sneglar mediecheferna mest på just nu? För några år sedan var det Guardian, sedan blev det New York Times, nu är det Washington Post.
På tal om New York Times: Tidningens rapport om framtidens journalistik och affärsmodeller år 2020 är mycket läsvärd.
Du hittar den här.

***
Den 13-14 juni anordnar Resumé mediekonferensen Nordic Media Insights, passa på att boka din plats redan nu om du vill spara ett par tusen kronor. För du kommer att vilja gå, jag lovar. Redaktör Fredrik Svedjetun lägger till nya spännande talare till programmet nästan dagligen.
Här hittar du programmet.

Följ också NMI:s Facebookgrupp för att hålla koll på vad som händer.

***
Skamlöst renomé-snyltande på tv-serien Skam? Jo, det får man nog säga.
Läs mer här.

***
Sveriges Radio har verkligen kommit igång bra med sin satsning på poddar. Jag tycker att ”Det politiska spelet” och ”USA-podden” är lysande. Nu kommer även ”Europapodden” med Johar Bendjelloul som programledare. Problemet är att hinna med att lyssna på allt.

***
Jag vet vem jag håller på i fajten mellan CNN och Donald Trump. Om man är för en fri och oberoende journalistik kan det inte vara någon tvekan.
Här är en pedagogisk förklaring till hur CNN ser på Trumps retorik.

Här är varumärkena som tar ställning mot Trump.

***
Resumés sajt har blivit med nya bloggare! Lär känna Anna Olivemark från DDB och Natalie Eriksson på The Amazing Society som startar Sociala bloggen. Här kan du läsa det senaste och viktigaste om de sociala kanalerna.

Välkomna till Resumé!

***
Mer från våra bloggare: Devi Brunson har intervjuat multibegåvningen Lina Thomsgård, aktuell med ny bok.
Läs mer här.

***
Techsajten Breakit lanserar ett nytt varumärke för sin instrumentella journalistik. Intressant grepp, det ska bli spännande att följa.
Läs mer här.

***
Du vet väl att Resumé varje vecka publicerar tre digitala analysbrev? Resumé Insikt Media, Resumé Insikt Kommunikation och Resumé Insikt Marknad. Om du prenumererar på alla tre analysbreven får du en heltäckande bild på kommunikations- och medievärlden. Om du prenumererar på magasinet ingår ett digitalt analysbrev, du väljer vad du är mest intresserad av.
Så här skaffar du Resumé Insikt.

Det här skriver Resumé Insikt om i sina senaste utgåvor:
Kommunikation
Marknad 
Media 

***
Läs Resumés mediebloggare Unn Edberg!
Den här veckan skriver hon intressant om den norska mediesatsningen vio.no, som levererar ett personaliserat flöde av tidskrifter till sina prenumeranter.
Läs mer här.

***
Sveriges Radio letar efter unga medarbetare på Snapchat. Det är nog inte så dumt tänkt.

***
Helgens läsning på Resumé: I lördagens helgintervju möter du Love Bonnier, som startat en nya pr-byrån 500 tillsammans med Simon Strand. Och i söndagens Karriärsöndag möter du Emelie Ölander, nybliven presschef för damlandslaget i fotboll.

***
Trevlig helg!

Skrytvarning, Superkommunikatörer och attackerna mot medierna

Skrytvarning! Stora delar av dagens fredagskrönika handlar om Resumés egna satsningar på journalistik, konferenser, digitala nyhetsbrev och tävlingar. Jag vet inte hur ni har det på jobbet, själv har jag nog aldrig haft ett mer inspirerande läge. Resumé driver just nu många intressanta projekt och gör samtidigt om vår journalistik och affär i grunden. Vi går från att göra en traditionell nyhetstidning varannan vecka till ett fördjupande månadsmagasin, mer anpassat efter läsarnas behov. Vi fortsätter att satsa på våra digitala analysbrev, Resumé Insikt, som även papperstidningens prenumeranter får ta del av. Och vi lanserar inom kort både en satsning på utbildningar och en stor mediekonferens, NMI.

I går torsdag anordnade Resumé och Reklamkraft seminariet ”Jakten på massmediet”, om framtiden för rörlig bild. Över 300 personer från annonsörer, medier och byråer samlades en eftermiddag på Hilton vid Slussen i centrala Stockholm för att prata om framtidens medieutveckling. Stort tack till er alla som kom och var med scenen eller lyssnade i publiken!

Läs mer här om vad som sades på ”Jakten på massmediet”.
Hur ska SVT jobba i framtiden?
Det sas under Jakten på Massmediet
Så lyckades Coop med sina syftesdrivna kampanjer
”Tv-mediet står sig starkt”

Här kan du vimmelbilder från konferensen.

Reklamkraft är ett samarbete mellan landet tre största tv-hus, som syftar till att lyfta fram tv-mediets styrka gentemot annonsörerna. Läs mer på www.reklamkraft.tv

***
Donald Trumps chefstrateg Steve Bannon, före detta chef på högerpopulistiska sajten Breitbart, går i New York Times till hårt angrepp mot medierna.
– Medierna bör vara generade, förnedrade, hålla käften och lyssna ett tag, säger han i intervjun.
Steve Bannon fortsätter:
– Medierna är oppositionen. De förstår inte det här landet. De förstår fortfarande inte varför Donald Trump är USA:s president.
Bannon hävdar, kanske med viss rätt, att ”elitmedierna” ville att Hillary Clinton skulle bli president.
– Elitmedia fick det så fel, 100 procent fel. Det är en förödmjukande förlust som aldrig kommer att försvinna, den kommer alltid att finnas där. Det är därför ni inte har någon makt. Ni blev förödmjukade.
Läs mer här.

Utvecklingen av relationen mellan svenska politiker och medier är inte riktigt lika polariserad som i USA. Men samma grundläggande retorik används även av de svenska högerextrema medierna och högerpolitikerna. För de etablerade medierna, som jobbar med journalistik, bekräftade källor och fakta gäller det att låta ”alla” röster komma till tals. Om man inte gör det utan låter ”alternativa medier” få stå oemotsagda riskerar man att ännu flera människor tror att ”pk-media” döljer sanningen för människor, i Sverige främst om kostnader för migrationen och invandrares brottslighet.

Det är bakgrunden till var SVT Opinion Live bjöd in Avpixlatskribenten Jan Sjunnesson för att diskutera frågan om man kan lita på medierna.

Det blev, faktiskt, en rätt vettig och nyanserad debatt om synen på medier och mediers förtroende. Men att Axpixlat ”bara vill publicera fakta” skriver jag inte under på.

***
Nu är den nya juryn till Näringslivets 150 Superkommunikatörer utsedd! Jag tycker det är otroligt roligt att så många kompetenta personer ställer upp och lägger ner en hel del tid och kraft på att hitta år 2017:s Superkommunikatörer. Tack för det!

Årets jury består av mig, Tove Langseth, vd DDB Stockholm, fjolårsvinnaren Azita Shariati, vd Sodexo, Micael Dahlén, professor Handelshögskolan, Per Schlingmann, entreprenör och föreläsare, Eva Hamilton, styrelseproffs, David Orlic, Innovationschef Prime, Stefan Stern, kommunikationschef Investor, Seher Yilmaz ordförande Rättviseförmedlingen och Cecilia Schön Jansson, vd för Sveriges Kommunikatörer.

Läs mer om Näringslivets Superkommunikatörer här.

Jag har redan fått bra många tips på personer som borde ha en plats på listan. Tack för det, fortsätta gärna att skicka in tips!

***
Tack till Filters grundare och chefredaktör Mattias Göransson, som kom och föreläste om reportageskrivande för Resumés redaktion. Mycket inspirerande.

***

Vila i frid Siewert Öholm, som haft en stark inverkan på svensk journalistik och tv. Jag tror att många underskattar hans betydelse som journalist.

***
Radiosportens podd Fotbollsarena gjorde ett riktigt bra reportage om Alexander Isaks (min idol) nya liv som proffs i Dortmund.
Däremot fattar jag inte riktigt idén med att lägga ut referat av gamla matcher. Alltså, riktigt gamla klassiska matcher. Vem har tid eller ork att lyssna igenom ett referat på en 30 år gammal match? Jag gissar att idén nog är roligast for Radiosportens redaktion, som nostalgitripp.

***
Sitter du på Riche eller Vassa Eggen och läser detta och tycker att det är få reklamare på plats på fredagsölen? Det kan bero på att det är sista dagen för inlämning till Guldägget. 60 procent av tävlingens alla bidrag lämnas in idag fredag.

***
Stort grattis till Pia Grahn, ny vd på Regi!

Läs mer här.

Jag tror att det är en alldeles lysande rekrytering.

Resumé och Regi anordnar den 21 februari tillsammans en dag om framtidens byrå, anmäl dig till seminariet på länken här.

***

Resumé Insikt är Resumés digitala analysbrev, det finns i tre editioner, Media, Marknad och Kommunikation. Där går vi på djupet med analyser, trender och fördjupning inom respektive område. Det är ett arbetsverktyg för alla som jobbar i kommunikationsbranschen.

Här hittar du innehållet till veckans Resumé Insikt:
Media 
Marknad 
Kommunikation

***
Resumés mediekonferens Nordic Media Insights den 13-14 juni kommer att bli riktigt bra. Det droppar hela tiden in nya toppnamn bland föreläsarna, följ redaktören Fredrik Svedjetun, @svedjetun, på twitter för att få koll på de senaste uppdateringarna.

Här köper du biljetter till konferensen.

***

Läs Resumés mediebloggare Unn Udberg, om årets trender för content och native!

***

Resumé Insikt Kommunikations redaktör Yasmine Winberg gjorde för övrigt en mycket intressant dragning på Content Day, om utvecklingen av content. Grunden till spaningen var alla inskickade bidrag till Resumés tävling Månadens Kampanj, contentklassen.

Du vet väl att Resumé startat en Facebookgrupp som heter Månadens Kampanj? Vi vill skapa branschens bästa ständigt pågående samtal om reklam och kommunikation. Ansök om medlemsskap här.

***

En av branschens hetaste debattörer har fått nytt jobb, grattis Ehsan Fadakar!

***

På Resumé i helgen: I veckans helgintervju har vi pratat tv med Karin Magnusson som byter Aftonbladets morgonprogram mot SVT:s dito. Journalisten och debattören Alexandra Pascalidou berättar om sin resa i karriärsöndag. Missa inte det.

Nordic Media Insights, Resumés utbildningar och slutord om mediepoddar

Resumé kommer att stå som värd för en stor Nordisk mediekonferens, NMI (Nordic Media Insights) som ska äga rum på Münchenbryggeriet Stockholm den 13-14 juni.
Vi tycker att det saknas en konferens som på allvar tar itu med de stora kreativa och affärsmässiga utmaningar som mediebranschen står inför. Med tanke på att många av utmaningarna är liknande i hela vår bransch känns det logiskt att göra NMI som en nordisk konferens. Tanken är att inte bara att inspirera deltagarna, utan att också ge dem verktyg till hur man ska faktiskt ska arbeta med sitt innehåll och utveckla sin affär när man är hemma i vardagen igen.

En kul nyhet i nyheten: Redaktör för Nordic Media Insights är Fredrik Svedjetun, före detta mångårig chefredaktör för Dagens Media.
Det känns mycket roligt att Fredrik Svedjetun arbetar med konferensen och med oss på Resumé framöver. Välkommen till ”andra sidan” Fredrik!
Här är ett axplock av föreläsare ur det program som vi just nu arbetar med att sammanställa:

• Melissa Bell, publisher på Vox Media och medgrundare av Vox.com. Amerikanska Vox Media är ett av världens snabbast växande medieföretag och är ledande inom digital storytelling och journalistik.
• Marcus Rich, vd för Time Inc UK, som består 60 olika varumärken. Marcus Rich kommer att berätta om tidskriftsjättens ”turnaround” genom framgångsrikt arbete med bland annat event.
• Samantha Barry, head of social media på CNN Worldwide. Barry, en av världens främsta sociala medier-experter, kommer att berätta om CNN:s framgångsrika arbete med att fånga publiken på olika plattformar.

Den här trion och många andra duktiga personer kommer du att kunna möta på Nordic Media Insights den 13-14 juni.

Jag tycker att det är extra roligt med det starka genomslag som NMI har fått sedan lanseringen i måndags. Det tog ett par minuter innan vi fick den första bokningen, vi har även fått in många riktigt bra förslag på talare, tack för det!

Anmäl dig redan nu om du vill försäkra dig om en plats på NMI, och dessutom få en liten ”early-bird-rabatt”. Det kostar en slant, men har du en vettig chef förstår hen värdet av kompetent personal som kan driva framtidens medieaffär.

Håll dig uppdaterad om vad som händer på NMI genom att följa vår Facebookgrupp, den hittar du här.

Anmäl dig till NMI här.

***
Jag hade börjat ge upp hoppet om mediepoddarna Gullberg/Nordström och Atladottir/Bjurwald. I veckan vaknade den förstanämnda till liv med ett nytt avsnitt. Jag tycker att nästa episod blir extra intressant, då de båda Mittmediacheferna ska, förmodar jag, ge sin version av de kraftiga nedskärningarna på Mittmedia.

Läs mer om nedskärningarna här.

Atladottir/Bjurwald gissar jag görs på mer i ideell basis än Mittmedias chefspodd. Det vore synd om podden gick i graven, den har haft ett annat, och många gånger nyttigt, perspektiv på mediebranschen.
Den mediepodd som satt standarden för svenska mediepoddar är givetvis Mattsson & Helin, som gjordes av Expressens och Aftonbladets chefredaktörer. Nu har podden gått i graven, men deras samlade poddande har blivit föremål för forskning. Det är Torbjörn von Krogh och Göran Svensson som skrivit en vetenskaplig artikel om podden, med fokus på hur mediechefsduon tacklade kritik.
Läs artikeln här.

Att Thomas Mattsson och Jan Helin ibland var väl teflonartade när de fick kritik motsäger inte att det ofta var mycket intressant att höra hur duon resonerade kring mediers utveckling och utgivarfrågor.
Slutord om mediepoddar: Sveriges Tidskrifters podd med intervjuer med begåvade publicister i tidskriftsvärlden är riktigt bra.

***
Debatten huruvida Aftonbladet Kultur springer Putins ärenden är minst sagt het. Just nu pucklar Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg och Expressens kulturchef Karin Olsson på varandra på i olika debattartiklar. Frågan är infekterad och inte helt lätt att sätta sig in i.

Både Linderborg och Olsson är extremt skickliga debattörer och skribenter. De har också drabbat samman i spalterna ett antal gånger de senaste åren. Hösten 2015 var det ”Montergate” på bokmässan, där en debatt med kort varsel flyttades från Aftonbladets scen till Expressen. Även då flög invektiven genom luften.

Frågan om Aftonbladet Kultur har låtit sig utnyttjats i ett ”pro-kremlskt narrativ” med medarbetare som spridit rysk desinformation i sina artiklar är värd att ta på allvar. Visst har frågan debatterats, men många i vanliga fall starka röster ligger lågt nu. Beror det på att man inte vågar stöta sig med mediakulturetablissemanget, på båda sidor?
Läs mer här.

***
Som ni säkert vet jobbar Resumé med att skapa ett nytt magasin, som får premiär den 16 februari. Det känns mycket kul att kunna uppdatera Resumés erbjudande, både för tidningen och våra digitala produkter.

Enkelt uttryckt: Alla prenumeranter av magasinet får även ta del av vårt digitala analysbrev Resumé Insikt, som nu kommer ut varje vecka (man väljer ett av tre brev, det går även att köpa till alla tre editioner; Media, Marknad och Kommunikation).
Vi kommer också snart att gå över till daglig publicering av Resumé Insikt. Så en prenumeration på Resumé betyder dagliga digitala uppdateringar med kvalificerat innehåll. Det är inte att ”gå ner i utgivningstakt”, som våra konkurrenter vill göra gällande, det är att gå upp utgivningstakt.

Jag tror att tiden är förbi när det är en bra idé för en branschbevakare att bara fokusera på att göra journalistik i papper. Däremot tror jag att det är viktigt att produktutveckla även de pappersprodukter som man vill satsa på. Det är det Resumé håller på med just nu, vi hoppas och tror att det blir ett magasin som ni läsare kommer att uppskatta.
Med det sagt: Det var inte självklart för oss att göra om Resumé, det är en produkt som är mycket uppskattad av läsarna och som vi har rätt stora intäkter från. Men nu är tiden är mogen att modernisera magasinet. Ni kommer att undra varför vi inte gjorde så här för länge sen.
Läs mer om Resumé Insikt här.

***
Förra veckan skröt jag om vår starka veckosiffra på 203 000 unika besökare, enligt KIA-Index. Den här veckan var Resumés sajt nere på mer normala siffror, med 144 000 unika besökare. Förra veckan jämförde jag med Dagens Media, som då hade 57 000 unika besökare. I konsekvensens namn får jag göra det den här veckan med, de hade då 69 000 unika besökare.
Men allt handlar givetvis om att nå rätt människor, inte bara många. Och det gör Resumé.
På tal om KIA-index: Aftonbladet lämnade för en tid sedan, nu överväger även Expressen att lämna mätningen.

***
Snart är det dags att utse Näringslivets 150 Superkommunikatörer, nästa vecka sammanträder den nya juryn för första gången. Juryn är troligen den bästa vi någonsin haft och kommer att avslöjas nästa vecka. Hör av dig till mig om du har kandidater till listan.
Läs mer här.

***
Grattis till Medierna, 10 år! Jag tycker P1:s mediebevakande program i princip alltid håller hög klass. På tisdag eftermiddag firar man på Kulturhuset i Stockholm, läs mer här.

Läs en intervju med programmets producent Lars Truedsson här.

***
Att Bamse skulle hyllas av Financial Times och Buzzfeed såg man inte komma.
Läs mer här.

***
Vi har legat i startgroparna ett bra tag, men nu är det äntligen dags att lansera Resumés utbildningssatsning. Ansvarig för Resumé Akademi blir Magnus Norrman, som tidigare har byggt upp en mycket framgångsrik utbildningsverksamhet hos Resumés koncernkollega Aktuell hållbarhet.
Läs mer här.

***
Börspodden avslöjade i sitt senaste avsnitt hur lätt det var ta sig förbi Dagens Industris betalvägg. Det här är ett problem för många medier och något som branschen snabbt måste hitta vettiga lösningar på.

***
Fotbollskanalens Olof Lundhs fotobollspodcast lyfte verkligen när den blev mer producerad, med inklippta ljudinslag och ett mer formaterat upplägg.

***
Anna Kinberg-Batras (över)taktiska utspel om att hon nu kunde tänka sig fälla regeringens budget andades desperation. Jag tror att allt fler människor tycker att Centerns Annie Lööf är Alliansens ”thought leader” och den som borde leda arbetet med att få bilda nästa regering. Jag tvivlar på att AKB kommer att klara relansera sig själv som en trovärdig statsministerkandidat. Här har landets ledande pr-experter ett uppdrag modell större att sätta tänderna i.
Det är oerhört deprimerande att dagens politiska offentliga samtal till 90 procent handlar om spelteorier och 10 procent faktiska politiska visioner och förslag.

***
Jag tycker att Bodil Ericsson Torp utvecklar Aller Media åt ett intressant håll.
Läs mer här.

Att hon fick köpa OTW för 120 miljoner kronor måste ses som ett reapris.
Läs mer här.

***
Feministen, entreprenören, programledaren och numera författaren Lina Thomsgård är en imponerande person. Jag gillar att hon inte nöjde sig med att ha skapat den geniala Rätteviseförmedlingen, utan gick vidare och ständigt gör nya saker. Nu har hon redaktörat boken ”En annan historia”, som beskriver världshistorien ur ett feministiskt perspektiv. Som pappafeminist kommer jag att sätta boken i händerna på döttrarna

***
På torsdag eftermiddag anordnar Resumé och Reklamkraft ett (fullsatt) seminarium med fokus på tv och mediets framtid. Det ska bli mycket kul, läs mer här.

***

Veckans helgintervju är med Melina Aristiadou som blev vd för byrån CP+B Scandinavia i fjol. I karrärsöndag möter vi EFN:s nya publisher Charlotte Stjerngren.