Dela sidan:

Utskällningen av Google, Orvestos trovärdighet och magasinspoddar

I tisdags var jag och Resumés reporter Julia Lundin inbjuden av Google för att äta frukost med Googles Richard Gingras, vice president Google News, en riktig tungviktare med andra ord.

Runt bordet fanns stora delar av de tyngsta makthavarna inom den svenska mediebranschen. Från Dagens Nyheter kom chefredaktör Peter Wolodarski, redaktionschefen Caspar Opitz och redaktionella utvecklingschefen Martin Jönsson. Aftonbladet hade skickade den politiska chefredaktören Karin Pettersson. Från Svenska Dagbladet kom chefredaktör Fredric Karén och mediereporter Malin Ekman. Sveriges Radios vd Cilla Benkö var med på mötet, intill henne satt SVT:s divisionschef Anne Lagercrantz, SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand fanns med, liksom Sveriges Tidskrifters omvärdsbevakare Fredrik Wass, plus några personer till.

Mötet inleddes med en dragning av Richard Gingras, som redogjorde för Googles satsningar på att utveckla betalväggar, något företaget vill hjälpa till med eftersom det är en stark trend i mediebranschen. Dragningen var mycket intressant, Richard Gingras konstaterade att det inte är Google som har ”disruptat” mediebranschen, det är internet. Och mediebranschen är inte den enda branschen som hamnat i ett läge där de gamla affärsmodellerna måste byggas om från grunden. Digitaliseringen slår mot i princip alla branscher.

Efter en fråga från Aftonbladets Karin Pettersson kom mötet att handla om lokaljournalistik och den inverkan som Google har på den marknaden. Richard Gingras vände sig mot att Karin Pettersson använde frasen att ”Google suger åt sig alla annonspengar”. Richard Gingras tror att mindre lokala medier kan få stor nytta av de nya verktyg som Google tagit fram.

När sedan mötet öppnades upp för fler frågor från medierna blev debatten hetare. Peter Wolodarski, Cilla Benkö , Karin Pettersson och Anne Lagercrantz ställde alla mycket tuffa frågor till Googles Richard Gingras om varför det finns så mycket hat och hot på bolagets plattformar. Trots att debatten om detta varit mycket i het i Sverige tycktes Richard Gingras inte vara beredd på vilken vikt de svenska publicisterna lade vid frågan.

Resumé avslöjade i somras att svenska mediechefer hamnat i bråk med Google om deras agerande rörande hat och hot.

I tisdags morse var det dags igen, mediecheferna var mycket tydliga med missnöje med att Google inte tar ner hatet som finns på främst Youtube. Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski undrade flera gånger när Google ska gå från ”ord till handling”.

Så varför tar Google inte ner uppenbara hat och hot, mot bland annat journalister och publicister? Ett något förenklat svar: Google är ett amerikanskt företag som är vana vid att följa lagen bokstavligen, om något är olagligt så ska det tas bort från Googles plattformar. Är det inte olagligt så får det vara kvar, det är så yttrandefrihet fungerar.
Medan den svenska ordningen för svenska publicister är ett system som bygger på självreglering hos medierna.

Det var kring den här frågan som debatten gick mycket het.

Den här gången behöver inte Resumé tala med olika källor om vad som sades på mötet, vi var med och vet exakt vad alla sa, ord för ord.

Googles svenska kommunikationschef Farshad Shadloo har i efterhand försökt att få Resumé att inte rapportera om vad som sades på mötet, eftersom det var ett informellt möte och att vi skulle ha gått med på att mötet var ”off the record”.

Resumé tackade ja till att vara med på mötet. Vi har inte lovat att inte publicera något. Det var helt uppenbart för alla som var med på mötet att vi var där och att vi var där i tjänsten, vi tog anteckningar. Vi är en branschtidning som bevakar medie- och kommunikationsbranschen. Får vi veta något som är av stort intresse för er läsare ska vi berätta det. Det är vårt grundläggande löfte. Det vi vet som är av värde i vårt bevakningsområde ska ni få veta.

Frågan om hat och hot mot journalister och andra offentliga personer är en mediebranschens viktigaste frågor. Därför är det självklart för oss att berätta om Googles, världens kanske mäktigaste medieföretag har att säga om den saken.

Läs reporter Julia Lundins artikel om de svenska mediechefernas möte med Google här.

***

Björn Rietz text om anställdas skyldigheter och sätt att agera på en arbetsplats är en av våra mest lästa artiklar för tredje veckan i rad.

***

Läs Andreas Rågsjö Thorells granskning om byråkoncernen som körde i diket med miljonskulder.

***
Veckans fråga till advokat Monique Wadsted: Kan en webbdesigner hindra oss från att ändra vår hemsida?

Svaret hittar du här.

***

Resumés krönikör Simon Strand delar med sig av sina bästa karriärråd här. Jag tror han har rätt om en del, men inte allt. Pröva inte allt han säger hemma, ungdomar.

Läs mer här.

***
Vill också passa på att tipsa om Juris Kažas text i Resumé Insikt Media & Innovationom om sajten Meduza granskar det korrupta Ryssland – från Lettland. Sajten har fått internationell uppmärksamhet och annonspengarna strömmar in. Ingen prenumeration? Det fixar du här!

***
Resumé gör många event, fler än jag hinner tipsa om i den här spalten. Det är i princip alltid fullsatt och riktigt bra gäster och föreläsningar. En återkommande frukost som jag tycker är mycket kul och inspirerande är våra casefrukostar, som vi gör tillsammans med JC Decaux.

På onsdag morgon kör vi igen, ser fram mot att höra hur DDB och Tove Langseth skapade Klarnas koncept Smoooth.

Läs mer här.

***

Tidningen Vi har startat en ny poddcast, med Fredrik Lindström, Helena von Zweigbergk och Johan Norberg, som återkommande röster. Jag har lyssnat på första avsnittet, det är lite som en blandning mellan ett kulturprogram i P1 och Gokväll i SVT. Således perfekt för tidningens Vi:s publik. Bakom podden finns Tidningens Vi:s redaktionella chef Markus Wilhelmson. Jag tror att poddar kommer att bli allt viktigare för tidskrifter för att hålla liv i sina varumärken. Om Tidningen Vi finns i människors medvetande är man ett tänkbart köp på Pressbyrån.

***
Apples vd Tim Cook är i Stockholm. Alltså, måste erkänna att jag starstrucked. Att han skulle åka upp till Hälsingeskogarna för att besöka bolaget Holmen såg man väl kanske inte komma.

Läs mer här.

***

På torsdag avslöjas vinnarna Resumés stora undersökning Sveriges Bästa Marknadschefer. Alla 15 kategorivinnare och Mästarnas mästare, Sveriges bästa marknadschef 2017, kommer att hyllas på en gala på Berns. Nytt för i år är att vi håller igång redan från lunch med ett seminarium från klockan 13.00.

Läs mer om det fina programmet här.

Hoppas att vi ses där, det kommer bli riktigt bra och en kul kväll!

***
Det är mycket viktigt att löpande få data på hur på den egna verksamheten och hur ens konkurrenter presterar på marknaden. På tidskriftsmarknaden använder många Orvestos siffror. Bakom Orvesto finns undersökningsföretaget Kantar Sifo, som gör intervjuer med ett representativt urval av befolkningen. Till exempel gjordes Orvesto Näringsliv mellan 13 mars och 2 juni 2017, 13 710 människor deltog. Ett krav var att man skulle vara mellan 21 och 65 år gammal, yrkesarbetande och ha en inkomst på minst 100 000 kronor per år. Undersökningen motsvarade läsvanorna hos 4,6 miljoner yrkesarbetande människor.

Läs om resultaten här.

Orvesto Konsument gör samma sak, men mot en mer allmän målgrupp, där mäter man åldern 16 till 80 år, men har inga krav på yrkesverksamhet eller inkomst. Undersökningen ska ge svar på vad 7,7 miljoner individer tycker.

Läs om Orvesto Konsument här.

Det som är förbryllande är att vissa titlar är med i båda undersökningarna, men har olika resultat.

Det kanske tydligaste exemplet är Fokus, som i Orvesto Näringsliv backade med 16 procentenheter till 47 000 läsare. Men i Orvesto konsument ökar samma tidning med 35 procentenheter till och har 89 000 läsare.

Ska man tolka det som Fokus tappar bland människor med högre utbildning och inkomster, men går kraftigt framåt i andra målgrupper?

Jag tror att det handlar om att Orvesto i praktiken är en varumärkesundersökning (jag ringde Sifos affärsområdeschef Peter Callius, han tyckte att min åsikt var en ”Trump-förenkling”. Jag vidhåller dock att om en tidning gör saker, journalistiskt eller kommersiellt, som får genomslag i samhället, så ökar chansen att människor känner igen ett varumärke i Sifos undersökning.

Efter jag talat i telefon med Peter Callius mejlar han en analys av hur han ser på exemplet med Fokus (det finns också flera tidningar med liknande, i mitt tycke, ologiska siffror).

Och ja, han håller med om att det verkar som om Fokus har många läsare som inte har ett jobb (prishöjningar verkar därmed som en farlig strategi, gissar att detta inte heller är annonsörernas drömmålgrupp).

Så här skriver Peter Callius:
”1. Fokus har en betydande del av sin läsekrets utanför det yrkesarbetande Sverige
2. När vi återskapar ett Näringslivsunivers i den närmaste tidsmässigt insamlade Orvesto Konsument undersökningen så stämmer datan så exakt det är rimligt att två undersökningar någonsin kan stämma”.

Tidskriftsbranschen behöver givetvis mäta sina resultat och att mäta hur många som läst en papperstidning är svårt. Det finns liksom inga helt säkra data. Jag tror också att Orvesto på ett korrekt sätt fångar upp vilka tidningar som har en pil uppåt och vilka som har en pil nedåt.

Men jag tycker att siffrorna den senaste tiden har gått väl mycket upp och ner för att det ska kännas bra i magen. Om jag vore annonsör skulle jag ha lite svårt att lita på en valuta som säger minus 16 procent i en mätning och plus 35 procent i en annan.

Tidningen Vi Läser ökar med 53 procent i Orvesto Konsument, det är ju otroligt imponerande. Stort grattis till chefredaktör Jonas Eklöf och utgivare Sofia Wadensjö Karén.

En förklaring är säkert grymt bra innehåll, en annan att man, smart nog, har distribuerat tidningen med Aftonbladet några gånger. Och därmed ökat kännedomen – varumärket – i Orvestos räckviddsundersökning. Vilket är bra, medier behöver stark kännedom och varumärke för att nåt ut och kunna göra sina affärer.

Men jag tror att många av mediernas mått och räckviddstal, inte bara Orvesto, har potential att bli bättre.

***

Helgens läsning på Resumé: I ”#helgintervjun möter du Tobias Franzén som driver den framåtblickamde byrån The Amazing Society. Glöm inte att intervjun publiceras redan klockan 20.00 ikväll fredag. I söndagens #karriärsöndag har Resumés Mårten Färlin åkt till Göteborg för att träffa tidningen Filters chefredaktör Mattias Göransson, snart aktuell med en bok som kan bli höstens snackis. Missa inte.

Dela sidan:

Dagens Medias förvärv, Pontus Schultz minne och poddutgivare

Intresset för att ta del av mediernas innehåll är större än någonsin. Samtidigt kämpar många aktörer med att få ordning på sin affärsmodell, det man tjänade pengar på igår är inte vad man tjänar på pengar på idag eller imorgon.

Även medie- och kommunikationsindustrins bevakare genomgår samma transformation som de medier vi skriver om.

Det är i den kontexten veckans strukturaffär mellan medievalstidskriften Dagens Media och sajten Mediavärlden måste ses. Affären var kanske inte väntad, men känns ändå logisk.

Läs mer om affären här.

Dagens Media bildades 1998 och positionerade sig mot mediebyråbranschen, en position tidningen i princip har hållit fast vid sedan dess.

Förra året var ekonomiskt tufft för Dagens Media med en förlust på knappt tre miljoner kronor på en omsättning på 14,4 miljoner kronor.

Medievärlden, före detta Pressens Tidning, ägdes tidigare av Tidningsutgivarna. Sedan 2013 har redaktionen, det vill säga Mikael Marklund, Lisa Bjurwald, Axel Andén och Linnéa Kihlström ägt sig själva.

Förra året var omsättningen 2,2 miljoner kronor och resultatet hamnade kring nollan.

Ingen av de anställda på Medievärlden jobbar heltid. För en dryg vecka sedan hoppade den rutinerade redaktören Mikael Marklund av eftersom han anade att det ”inte skulle gå att dra runt tre heltidslöner på en anständig nivå med nuvarande upplägg”.

Läs mer om varför Mikael Marklund lämnade Medievärlden här.

Vad Dagens Media betalar för Medievärlden är inte offentligt, men det är troligt att det inte rör sig om någon större summa. Kanske tar man bara över driften och risken med att driva bolaget vidare.

Med förvärvet närmar sig Dagens Media nu Resumés affärsmodell med kvalificerad och analyserade journalistik bakom en betalvägg. Vi på Resumé har också valt att kombinera vårt erbjudande i papper med våra digitala prenumerationer (för den som vill).

Vi har två digitala analysbrev:
• Resumé Insikt Media & Innvoation.
• Resumé Insikt Marknad & Kommunikation.

Logga in på Resumé Insikt här.

Vi på Resumé har också en mycket lyckad satsning på utbildningar, även där gör Medievärlden Dagens Medias erbjudande mer likt Resumés upplägg.

Läs om Resumé Akademi här.

I våras lanserade vi också en stor internationell konferens om medier och dess framtida utmaningar under varumärket Nordic Media Insights:

Läs mer här.

Resumé har under de senaste åren befäst sin position som marknadsledare. Vi har markant ökat vår räckvidd för både magasinet och nyhetssajten. Enligt Orvesto Näringsliv från våren 2017 ökar Resumés magasin med åtta procentenheter och når 40 000 läsare per nummer. Dagens Media backar med tre procent till 28 000 läsare. Senast tillgängliga mätningen på KIA-index, som mäter webb-statistik, visar att Resumé hade 148 000 unika besök vecka 39. Motsvarande siffra för Dagens Media var 80 000 besök.

Resumés ekonomiska resultat landade förra året på svagt minus, omsättningen var drygt 24 miljoner kronor.

Med vår nya strategi och satsningar på digitala prenumerationer, utbildningar och fler event med deltagarintäkter är jag övertygad om att vi kommer att kunna öka både omsättningen och vinsten de kommande åren. Att transformera vår affär är förknippat med en del kostnader och investeringar, men det kommer att betala sig.

Resumé är utan tvekan marknadsledare i vår bransch, medie- och kommunikationsindustrin i Norden. Kanske kommer konkurrensen att bli tuffare nu efter strukturaffären mellan två av våra svenska konkurrenter. Jag hoppas Dagens Media och Medievärlden får ordning på sin affär och kan fortsätta att utmana Resumé med sin journalistik. Ingen bransch eller verksamhet mår bra av att en ensam aktör blir alltför dominerande.

Resumé kommer i framtiden utveckla de produkter vi redan har och kontinuerligt lansera nya journalistiska och kommersiella satsningar. Vi har några riktigt spännande idéer som vi ska presentera inom kort.

Det har för övrigt aldrig varit roligare och mer inspirerande att jobba med medier än just nu. De möjligheter som nätet och digitaliseringen skapat för mediebranschen är hisnande. Det finns givetvis hot och problem som kan slå mot vår affär, men när har det inte varit så?

Full fart framåt!

***

I Sverige firar vi Kanelbullens dag med större entusiasm än nationaldagen. Det säger något om det här landet.

***

Resumés analytiker Amanda Oxell svarar på frågan vad det är värt för en annonsör att samarbeta med en viss Influecer.

Logga in på Resumé Insikt för att ta del av analysen. Du kan också ta 30 dagars gratis prenumeration och läsa artikeln nu på en gång.

***

Kan den som lämnar verkligen få vilket pris som helst för sina aktier?

Det är veckans fråga till Resumés advokat Monique Wadsted. Du hittar hennes svar här.

***

Äntligen fredag! Kanske kommer du att besöka en krog för ett glas med vänner eller kollegor? Möjligen kommer du att besöka ett av medie- och kommunikationsbranschens favoritvattenhåll, Riche på Östermalm i Stockholm?

I magasinet (papper, ungdomar!) Resumé skriver pr-konsulten Simon Strand varje månad om en mötesplats för vår bransch. I det senaste numret kunde vi läsa om vad vi alla kan lära av Riches sätt att kommunicera.

Läs mer här.

***
Det är fem år sedan Pontus Schultz, 40 år ung, lämnade oss i förtid. Han omkom den 25 augusti 2012 i en tragisk cykelolycka under sista etappen i Haute Route, världens tuffaste cykeltävling för amatörer. Pontus var vid sin bortgång chefredaktör för Resumés systertidning Veckans Affärer. Han var en pionjär i sitt engagemang i hållbarhet och såg tidigt framtiden för vad internet kunde betyda för medierna. Han var även tidigt ute med att skapa intäkter till Veckans Affärer i form av journalistik på scenen och vad som idag kallas native-artiklar (vilket skapade en het debatt på den tiden).

I måndags delade Pontus Schultz stiftelse ut sina stipendier för femte och sista året. Tyvärr hade jag inte möjlighet att delta i evenemanget i år. Läs mer här.

Jag jobbade tillsammans med Pontus på medietidningen Vision 1996 och en tid som skribent för Veckans Affärer långt senare. Det var en mycket speciellt att arbeta med Pontus på 90-talet. Pontus bodde i barack i Vasaparken (det låter märkligt, jag vet), där han ”kraschade” när han jobbat dag och natt inför våra tidningslämningar i Bonnierhuset, där Vision hyrde ett kontor (intill Resumé, men det är en annan historia).

Det var givetvis ett fullkomligt ohållbart sätt att jobba, vilket Pontus med tiden insåg.

Men jag skulle inte vilja ha den tiden ogjord. Vi lekte fram tidningarna och firade varje nummer med öl på krogen Tranan. Pontus visade vägen med sitt engagemang och hårda arbete. En person med större vilja, talang och arbetskapacitet är svår att hitta.

Att han kom att missa den digitala revolutionens definitiva genombrott känns som en ödets ironi.

***
Ni är många som uppskattade minnestexten om ”tv-drottningen” Annie Wegelius, tack för det.

Läs texten här.

***
En annan kvinna som fått epitet ”tv-drottning” är Anna Bråkenhielm. Här skriver jag om hennes nya memoarbok ”Räkna med bråk”.

Läs mer här.

***
Fotbollspodden 3-5-2 (det är ett spelsystem, tre backar, fem mittfältare och två anfallare) har under den senaste tiden seglat upp som min absoluta favoritpodd. Den tar fotboll på allvar men gör det på ett lättsamt och roligt sätt.

En intressant grej med det senaste avsnittet: Experterna i podden tar upp fallet med en fotbollsspelare i Malmö FF som är misstänkt för sexuellt utnyttjande av barn. Man ifrågasätter varför Sydsvenskan valde att namnge spelaren. En programledarna, David Fjäll, berättar att han mailat Sydsvenskans ansvariga utgivare, Pia Rehnquist, för att få en förklaring.

Det som jag reagerar på är att 3-5-2 själva namnger spelaren i fråga, utan att reflektera över sitt eget ansvar. De argumenterar tydligt att man nu måste avvakta domen innan man fäller någon dom över spelaren.

Här förklarar Sydsvenskans utgivare Pia Rehnquist sitt beslut.

Läs om de pressetiska reglerna här.

Tidningarnas officiella poddar har i princip alltid ansvariga utgivare, medan många poddar inte har ansvariga utgivare. Och därmed ibland publicerar känsliga uppgifter utan att själva reflektera över potentiella publicitetsskador.

Varje ansvarig utgivare fattar ett självständigt beslut om sina publiceringar, Expressens och Aftonbladets ansvariga utgivare har än så länge valt att inte publicera spelarens namn, till exempel.

Kanske tänkte även podden 3-5-2:s producent/redaktör över sitt beslut att namnge spelaren, men man får inte det intrycket när man lyssnar på podden.

Lyssna på 3-5-2 här.

***

Intressant i DN om Joakim ”Jockiboi” Lundell.
Läs mer här.

***

Att Affärsvärlden dimper ner i brevlådan varje torsdagsmorgon, börjar kännas som en vana nu. Att överge postens svajiga distribution känns som ett bra beslut. Kanske följer fler tidskrifter efter?

***
Varje år refererar landets kulturredaktioner till vilka odds spelbolagen har på vem som vinner nobelpriset i litteratur. Att erbjuda spel på vem som vinner nobelpriset är ingen affär att tala om för spelbolagen – däremot får bolagen massor av gratisreklam på fin redaktionell plats varje år av kulturjournalister som tycker att oddsen är ”en kul vinkel för oss”.

***
Resumés redaktion håller just på att pussla ihop nästa magasin.
Fokus ligger den här gången vår tävling Sveriges Bästa Marknadschefer, missa inte galan den 19 oktober. Det må låta som en klyscha – men det har aldrig varit svårare att vara marknadschef. Att välja mellan alla strategier, konsulter och kanaler kräver en ny kompetens. I de kommande utgåvorna av magasinet och Resumé Insikt Marknad & Kommunikation så kommer vi att fortsätta borra djupare i marknadschefernas utmaningar.

***
Erik ”Figge” Fichtelius och Janne Sundling (mycket uppskattad medarbetare på Resumé en gång i tiden) går till Fokus.

Kul att även äldre journalister kan vara hett villebråd på medias transfermarknad.

Läs mer här.

***
Svenskans format ”Min helg” är rätt starkt ändå när DN publicerar en parodi på annonsplats. Kul grepp!

***

Emma Kronqvist går från SVT till den danska motsvarigheten DR för en nyinrättad tjänst som tv-chef.

Läs mer här.

***

Helgens läsning: I kväll fredag klockan 20.00 publicerar vi #helgintervjun med Johan Östlund, ny vd på McCann. Förra vd:n Marie Schnell Carlén lämnade tjänsten sedan hon inte fick ihop arbetslivet med att ha man och barn.

Läs mer här.

Johan Östlund har även han fru och barn, men tror att han kommer att kunna hantera balansen mellan arbete och fritid. ”På reklambyrå kommer man alltid att komma in i perioder när det är väldigt arbetsintensivt”, säger han i intervjun. På söndag kan du läsa om byrån Number 10:s Caroline Lidman och Maria Fabricius, som är de forna konkurrenterna som slog sina påsar ihop.

Dela sidan:

Stampenpjäsen, Teodorescus kritik och MEG

I lördags kväll var jag och Resumés reporter Leif Holmkvist i Göteborg för att se premiären av pjäsen ”Tidningshuset som gud glömde”, som bygger på mediekoncernen Stampens uppgång och fall.
Storyn är både oerhört enkel och rätt snårig.

Den enkla och raka storyn handlar om barnbarnet Peter Hjörne som riskerar att klanta bort familjearvet. Då talar vi både om det ekonomiska arvet, men också den höga sociala ställning man får i ett samhälle genom att äga en tidning. Att äga en tidning betyder att man har makt och styr – förhoppningsvis enligt journalistiska och opartiska principer – över vad ett samhälle tänker på och talar om.
Resumé formulerande det hela tydligt på en förstasida från förra året: Ärva, förvärva och fördärva.

Det mer komplicerade sättet att se på vad som hände med Stampen handlar om att förstå vad det var som gjorde att ledningen fattade de beslut som man gjorde.

Det moderna Stampen har avsiktligt talat om vad koncernen gjort i mycket komplicerade termer. Resumé har hela tiden haft som ambition att tala klarspråk om vad som egentligen händer med Stampen. Där har vår reporter Leif Holmkvist gjort ett mycket bra arbete.

Hur var då pjäsen? En svart skruvad komedi – i Göteborg – om Stampens uppgång & fall… Det kändes inte som en given hit på förhand.

Men jag måste säga att jag positivt överraskad av ”Tidningshuset som gud glömde”. Den följer kända fakta på ett rimligt sätt och är riktigt smart och rolig, utan att bli tramsig.

Publiken skrattar högt många gånger, att Peter Hjörne faktiskt bor bara ett stenkast från scenen känns märkligt.

De två huvudrollerna som Peter Hjörne och Tomas Brunegård spelas briljant av Victoria Olmarker och Lisa Lindgren.

Första akten berättar en rätt rak och tydlig historia, den andra akten är helt annorlunda. Andra akten har ett annat tempo och sätt att berätta historia. In på scenen träder både den döda anfadern Harry Hjörne, ”tidningsdöden” och Alice Teodorescu – som vampyr.

Skruvat är förnamnet. Symboliken är väl inte direkt skriven mellan raderna, men det funkar faktiskt otroligt bra. Mycket av handlingen sker i en hypnotisk dröm, eller vad man ska kalla det.

I föreställningen finns också Resumés reporter Leif ”Honken” Holmkvist med, hans roll är ett slags homage till det journalistiska faktaunderlag han har tagit fram som möjliggjort pjäsen om Stampen.

Efter premiären träffade jag och ”Honken” regissören Gertrud Larsson som bekräftade att hon läst allt som Resumé skrivit om orsakerna till Stampens fall.
Det var länge sedan jag hade så roligt på en teaterföreställning, ”Tidningshuset som gud glömde” är väl värd att se.

Läs Leif Holmkvist recension av pjäsen om Stampen här.

***

Läs Resumé Insikt om hur klockmärket Daniel Wellington och Na-kd superbolag via Instagram

***

Radioprogrammet Medierna i P1 hakade på Resumé och framför allt ”Honken” på premiären av ”Tidningshuset som gud glömde”, det ska bli spännande att höra deras reportage imorgon.

***
Stampenpjäsens regissör Gertrud Larsson har tidigare bland annat gjort Sveriges Radios julkalender från 2015, ”Månsaråttan”. Humorn i ”Tidningshuset som gud glömde”, kändes välbekant.

***
Mycket av debatten om Stampen har präglats av om Göteborgs-Postens ledarskarskribent Alice Teodorescu framställts på ett rasistiskt sätt eller inte.

Jag tycker att det är trams. Att säga så är att urvattna begreppet rasism.

Satir och kultur måste få utmana genom att säga saker som ”ligger på gränsen”. Det finns allvarliga aktuella frågor om rasism som är väl värda att ta och stå upp för.

Att med en överdriven hetta påstå att Stampenpjäsens gestaltning av Alice Teodorescu är rasistisk är att lägga energin på fel saker. Särskilt som väldigt få av debattörerna faktiskt har sett pjäsen. För att kunna bedöma ett verk, det gäller böcker, filmer och pjäser, måste man ha sett det. Allt har sin kontext. Att veta om porträtteringen är rasistisk utan att ha sett pjäsen går inte. Vi kan inte förbjuda humor.

Att se SVT Opinion Live igår när ”rasistfrågan” debatterades mellan regissören Suzanne Osten och liberale debattören Fredrik Segerfeldt (som inte sett pjäsen) var som att åka tidsmaskin till när videovåldsdebatten på 80-talet.

Se Studio S från 1980 här.

Se SVT Opinion Live här.

For the record: Jag tycker att Alice Teodorescu är en mycket skarp debattör som blivit viktigt för GP:s varumärke. Hennes Sommarprogram där hon berättar om sitt liv och väg till Sverige är fint, lyssna här.

Läs mer om debatten här.

***

Jag träffade för övrigt Stampens ägare Peter Hjörne i onsdags kväll i Göteborg. Han var på gott humör och gav ett mycket artigt intryck – trots Resumés tuffa granskning av honom och Stampen. Det hedrar honom. Det finns fortfarande en del vuxna som kan skilja på sak och person.

***

Mediernas stora utmaningar vad gäller affärsmodellen gör att det finns ett behov hos medierna att träffas och diskutera problem och möjligheter. I veckan gick konferensen MEG av stapeln i Göteborg, för första gången har man lagt konferensen i anslutning till Bokmässan.

Som ofta tycker jag att det största värdet är att man får tillfälle att träffa kollegor och utbyta erfarenheter. Debatten mellan Bonniers vd Tomas Franzén, Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal och public service-cheferna Hanna Stjärne och Cilla Benkö blev riktigt het.

Resumés mediebloggare Unn Edberg var på plats och skrev den här spaningen.

***

Det är mycket roligt att Resumé får många kvitton på att läsarna uppskattar vår satsning på kvalitetsjournalistik inom vår nisch, medier och kommunikation. Förra veckan ökade pappersmagasinets räckvidd i Orvesto till 40 000 läsare per nummer, vilket motsvarar en ökning med drygt åtta procentenheter.

I veckan avslöjades också nomineringarna till Tidskriftspriset.

Resumé är nominerat i två klasser, Bästa digitala tidskrift fackpress och Årets omgörning. Jag är mycket stolt över Resumés hårt arbetande redaktion som verkligen förtjänar nomineringarna.

Läs mer om hur Resumé jobbar här.

***

Är din chef en psykopat? Den artikeln har man ju läst, Resumés krönikör Björn Rietz funderar på vad anställda har för skyldigheter gentemot sin arbetsgivare. Tydligen ett hett ämne, artikeln är en av veckans mest lästa på sajten.

***

Resumé har i sitt senaste numer listat Ekochefen Olle Zachrisons alla misstag i karriären. Det blev en diger lista, du hittar den här.

***

Hur är det med barter, byte av annonser mot varor, vet att det är olagligt, men i vilken lag står det att det är förbjudet?

Resumés advokat svarar på frågan här.

***

Resumés månadsmagasin har kommit med ett nytt nummer, Läs om innehållet här.

***

Helgens läsning på Resumé: I helgintervjun möter du reklamaren Jonas Frank som inte skräder orden vad gäller kvalitén på svensk reklam. Intervjun finns att läsa på www.resume.se från och med fredag kväll. I #karriärsöndag har vi intervjuat frilansskribenten Linda Newnham, som berättar om hur tufft – och kul – det kan vara att driva sin egen skrivlåda.

Extra läsning på söndag kväll: Jag skriver en minnestext om före detta tv-chefen Annie Wegelius på söndag i Dagens Nyheter. På söndag kväll kommer texten även att finnas tillgänglig på Resumés sajt. Att skriva texten väckte många gamla minnen till liv.

Dela sidan:

Jan Schermans tv-bomb, pappersberoende och pjäsen om Stampen

TV4:s före detta vd Jan Scherman är en av Sveriges absolut skarpaste och mest kunniga medieanalytiker. Jag är mycket glad över att Janne regelbundet levererar nyheter och analyser till Resumés läsare.

I måndags avslöjade Jan Scherman detaljerna om hur public service och dess finansiering kommer att se ut:

• Alla åtta partier är överens om att slopa den gamla tv-licensen och ersätta den med en skatt.

• Den nya skatten blir ungefär 1 300 kronor per person, istället för dagens 2 300 kronor per hushåll.

• De nya reglerna kan införas redan från första januari 2019.

• 150 anställda på Radiotjänst i Kiruna riskerar att bli av med sina jobb när avgiften blir en skatt.

Detta är huvuddragen i veckans i särklass mest lästa artikel på Resumés sajt.

Jag tycker att det nya förslaget är bra, det var dags att byta ut den gamla tv-licensen mot en mer modern och rättvis konstruktion.

På det här sättet halverar till exempel singelhushåll sitt bidrag till public service, det är rimligt. Och det blir skönt att slippa den korkade debatten om att en del människor ljuger om att de aldrig konsumerar public service och därmed inte behöver betala tv-licens.

Public service av hög klass är ovärderligt för en demokrati. Vi ska alla vara med och finansiera den. Punkt slut.

***

Det har den senaste tiden varit en stundtals het debatt om ”cred” och hur mycket det är ok att skriva om andras nyheter. Resumé skrev om kritiken mot Omni förra veckan, i lördags tog Medierna i P1 debatten vidare.

Läs mer här.

Uppgiften om att den gamla tv-avgiften skulle skrotas avslöjades för övrigt av just Medierna i P1.

Läs mer här.

När Resumé gick vidare med nyheten blev gjorde alla större redaktioner i Sverige uppföljningar.

Resumé publicerade sin nyhet tidigt på morgonen, samma kväll skickade Nordens största tidning Aftonbladet ut en flash med nyheten. För att slippa ge cred till Resumé valde man att intervjua Jan Scherman, som skrivit vår artikel. Kreativt, men fult gjort.

Efter jag samtalat med chefer på Aftonbladet valde man att lägga en länk till Resumés artikel. I Aftonbladets tv-inslag lämnades ingen källa alls.

Det kan tyckas gnälligt, men om alla medier skulle göra som Aftonbladet gjorde i det här fallet så hamnar vi i vilda västern med obekräftade uppgifter till höger och vänster.

Jag hoppas och tror att det var ett olycksfall i arbetet.

***

Ett ord i tiden: ”Instageddon”.

Techsajten Breakits reporter Erik Wisterberg har skrivit en intressant artikel om orsakerna till att Instagram inte fungerar lika bra som marknadsföringskanal som tidigare.

Läs mer här.

Här kommenterar Resumés krönikör Amanda Oxell bakgrunden till Instagram fungerar sämre.

***

Från ett socialt medium till ett annat: Resumés bloggare Jörgen Lindqvist funderar på vad Linkedin är till för, egentligen. Det är faktiskt en bra fråga.

Läs mer här.

***

Slipp kissa så ofta på natten, värk i lederna, demens, tips för att få högre pension eller recepten på maten som gör dig smal när du är över 60 år. Kvällstidningarnas löpsedlar säger det mesta om vilken ålder köparna befinner sig i.

Att det mesta som står i papperstidningen, som kostar 22 kronor, finns att läsa gratis på internet dagen innan spelar ingen roll för de (äldre) som älskar kvällstidningens paketering.

”Man dör inte av att läsa kvällstidningarna, men allt färre tar risken”, som Resumés reporter Leif Holmkvist fyndigt konstaterar i det kommande numret av magasinet Resumé.

För även om upplagorna bara är en bråkdel av vad de var i fornstora dagar så drar papperet fortfarande in de stora pengarna. Marknadsledaren Aftonbladet säljer i år tidningar för 800 miljoner kronor. Tack vare aggressiva prishöjningar kan papperet trots en i sammanhanget låg upplaga fortsätta att finansiera den digitala transformationen.

Frågan är bara hur länge man kan köra samma trick, mjölka ut det sista ur en allt mindre målgrupp som vill betala för nyheter och underhållning i papper?

När måste den digitala sidan av medierna bära sina egna kostnader? Ingen vet – men klockan tickar allt snabbare.

Är du prenumerant på magasinet kan du läsa reportaget när tidningen kommer nästa vecka.

Är du prenumerant på Resumé Insikt Media & Innivation, vårt digitala varumärke för fördjupande journalistik, kan du läsa reportaget redan nu.

Bara för att det är fredag kan du också ta en månads gratis provprenumeration på Resumé Insikt. och läsa reportaget redan nu.

Redaktör för det digitala analysbrevet Media & Innovation är Julia Lundin, tipsa gärna henne om saker som vi borde skriva om.

***
Läste du förra veckan helgintervju med Johan Rikner? Om inte: Gör det, mycket matnyttigt om hur dagens medievärld fungerar.

Läs mer här.

***
News 55 satsar vidare och följer trenden med ambitiösa satsningar på ekonomijournalistik. Journalisten Karolina Palutko Macéus blir den som leder sajten.

News55 är numera börsnoterat, aktien har nästan halverat sitt värde sedan noteringen. Börsvärdet är 22,5 miljoner kronor. Jag tror att det är bra med olika ägarformer, men undrar om såna här, i sammanhanget, små verksamheter verkligen passar på börsen.

***
I morgon lördag åker jag och Resumés reporter Leif Holmkvist för att se premiären av pjäsen ”Tidningshuset som gud glömde”, som handlar om hur det gick till Göteborgs-Posten och dess ägare Stampen, körde i diket. ”Honken” är den reporter i Sverige som kan alla turerna kring Stampen bäst. Du läser hans omdöme om pjäsen här på Resumés sajt efter premiären.

Läser mer här.

***

Resumé i helgen: I #helgintervjun möter du Bokmässans vd Maria Källsson som laddar för både mediekonferensen MEG och Bokmässan kommande vecka. Hon vet exakt hur det känns att vara på insidan av ett mediedrev. Du kan läsa intervjun på Resumés sajt från och med 20.00 i kväll fredag.

I #Karriärsöndag berättar Adam Kerj om den amerikanska reklambranschen och livet efter McCann.

Dela sidan:

Omni-debatt, Orvesto-ökning och avhopp från EFN

En av mina absoluta favoritappar är Omni. Ur ett användarperspektiv är deras tjänst fantastisk. Affärsidén är ungefär densamma som många nya amerikanska framgångsrika medier har använt: Skapa inte nyheterna själva utan bli bäst på att förklara eller ompaketera andras journalistiska arbete.

Om man snabbt vill ha koll på nyhetsläget i Sverige eller världen är Omni perfekt. Men att som redaktör lägga ner mycket tid och pengar på att skapa originaljournalistik för att sedan se Omnis redaktörer skriva av din grej och sedan få en stor del av trafiken kan förstås vara… ska vi säga ”frustrerande”?
Det ska erkännas att vi på Resumé ibland har gnisslat tänder och klagat på Omnis snåla cred till våra nyheter.

I veckan fick Dagens Nyheters redaktionella utvecklingschef Martin Jönsson nog och lyfte frågan om Omnis alltför omfattande textsammanfattningar av andras journalistik.

Läs om kritiken och Omnis grundare Markus Gustafsson försvar här.

Räkna med att debatten kommer att blossa upp igen när Omnis app med ekonominyheter når marknaden inom kort.

***
Det är intressant att när b2b-tidningarna generellt ökar antalet läsare medan trenden är den motsatta för Orvesto konsument.

Läs mer om vinnarna och förlorarna här.

Det är värt att komma ihåg när många spår papperstidningens död. Jag är övertygad om att pappersprodukten kommer att fungera bra för många nischade tidskrifter ett bra tag framåt.

Men jag tror också att man måste våga produktutveckla sitt papper. Vi på Resumé har i år lagt ner vår nyhetstidning och istället lanserat ett fördjupande månadsmagasin. Vår egen läsarundersökning har gett oss flera kvitton på att våra läsare tycker den nya inriktningen och utgivningstakten är bra

Resumé har också valt att kombinera vårt nya magasinserbjudande med vår fördjupande digitala journalistik Resumé Insikt, vilket jag tror att är en viktig del i framgången.

Resumé ökade vår räckvidd i Orvesto med drygt åtta procent och når nu 40 000 läsare med vårt månadsmagasin.

Bakom Orvesto näringsliv finns undersökningsföretaget Kantar Sifo. Undersökningen gjordes mellan 13 mars och 2 juni 2017, 13 710 människor deltog. Ett krav var att man skulle vara mellan 21 och 65 år gammal, yrkesarbetande och ha en inkomst på minst 100 000 kronor per år. Undersökningen motsvarar läsvanorna hos 4,6 miljoner yrkesarbetande människor.

Resumés sajt går även den bra. Den har ökat sin räckvidd under 2017 med runt 25 procent och når cirka 150 000 unika besökare varje vecka.

Jag är stolt över och imponerad av Resumés hårt arbetande redaktion som sju dagar i veckan publicerar nyheter, trender och analyser om medie- och kommunikationsvärlden i alla våra kanaler. Det har gett resultat.

***
Dagens Industri har gjort en nystart på sitt tv-program Börsmorgon. Jag tycker att formatet är bra, många människor är smått besatta av börsen. Jag skulle gärna se programmet ofta, men det är svårt att få ihop den tiden att titta på tv på morgonen.

Jag hade rätt stora problem med att ”stråla” programmet från mobilen till min stora tv i vardagsrummet. Det var bara reklamfilmerna (såg Apollos reklam fem gånger) som ville hänga med, men till slut fick jag till det och kunde se det redaktionella innehållet i direktsändning.

Senare under veckan sände Expressen och Dagens Industris webb-tv av Apples senaste produktlansering. Helt klart att är Expressen och Dagens Industri, under ledning av Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, tagit ett starkt bet på att video är framtiden för Bonniers tabloider.
Många pilar pekar också uppåt för den här typen av innehåll, vi konsumerar alla allt mer rörlig bild på mobila enheter, det linjära tittandet på tv minskar, sociala medier uppgraderar rörligt innehåll.
Nu gäller att ha uthållighet, för hittills har de stora annonspengarna inte kommit till kvällstidningarnas tv-satsningar.

***
Efter alla avhopp från Handelsbankens ekonomikanal EFN så hoppade även chefen Charlotte Stjerngren av. Eller om hon fick sparken, det är inte helt lätt att förstå.

När det gäller ekonomijournalistik i rörlig bild ser jag inte hur de ska kunna ge Dagens Industri en match på lång sikt. Samtidigt kan de ju ha helt andra idéer om vad de vill med EFN.

Den som har tv får se, som ”Honken” brukar säga.

***
Jag tycker att det vore rimligt om SVT gjorde ett program i stil med P1:s Ekonomiekot lördag. Jag sätter upp ett mediemagasin i stil med Medierna i P1 också på önskelistan.

***
Mitt förtroende för Felix Kjellbergs omdöme är rätt begränsat. Jag tror att det han skulle behöva göra ett rätt ”omfattande värdegrundsarbete”, som det brukar heta.

Läs mer här.

***

Resumé belönar sedan många år tillbaka Sveriges Bästa Marknadschefer. Nu får vi också under, tack vare ett fördjupat samarbete med analysföretaget Regi, också möjlighet att uppmärksamma och belöna Sveriges bästa byråer.

***

Nästa vecka skickar vi ett nytt nummer av magasinet Resumé till tryck. Vår krönikör Simon Strand skriver om Riche och hovmästaren Leif Månssons betydelse för kommunikationsbranschen. Kul läsning!

***
Resumé är klart störst när det gäller jobbannonser inom medie- och kommunikationsbranschen. Nu har vår avdelning med platsannonser fått nytt utseende och en del nya funktioner. Jag tycker det blev riktigt bra. Kolla och gör din egen bedömning här.

***

För några timmar sedan, på fredag förmiddag, sammanträdde juryn till Sveriges Tidskrifters Stora Pris. Det var jag, Journalistförbundets ordförande, Jonas Nordling och Breakits affärsutvecklingschef Camilla Björkman. Vi hade mycket trevligt och enades om en mycket värdig pristagare. Den 8 november avslöjas vinnaren på en gala på Cirkus i Stockholm.

***
Som så många journalister är jag något av ett Apple-freak. Om deras prylar är bättre än konkurrenternas vet jag inte, det bara känns så. Apples stora grej är att bolaget på något lyckats bygga in ”magi” i sitt varumärke och sina produkter. Nu har nya telefonen ”X” kommit och man är redan sugen på ett irrationellt sätt.

Läs mer om Apples senaste lansering här.

***

Johan Östlund är före detta projektledare på Åkestam Holst och tillträdande vd för McCann-gruppen. Han tycker att det brittiska svartbruna frukostkletet Marmite gör intressanta saker med sin kommunikation.

Läs mer i Resumé Insikt.

***
Veckans klassträff från 90-talet: ”Dokusåpadrottningen” Anna Bråkenhielms bokrelease ”Räkna med bråk”. Läser boken nu, den är klart bra. Vi var många lantisar som flyttade till Stockholm i början av 90-talet för att förverkliga våra drömmar om att jobba med medier. ”Bråkis” karriär, driv och resultat är svårslaget.

***
Dagens Nyheters fotograf Paul Hansen tillhör världseliten. Nu ställer han ut på Fotografiska, jag har inte hunnit se utställningen ännu. Men hoppas kunna hinna dit inom kort.

***
Resumé i helgen: I veckans #helgintervjun möter du Newsners grundare och vd Johan Rikner som nyligen sålde bolaget till Mediaplanet. I #karriärsöndag berättar Patrick Svensk sanningen om varför han lämnade MTG.