Dela sidan:

Lömska franska attacker, talträngda reklamare och Eniros bästa investering

Guldägget är en klassisk reklam- och kommunikationstävling som i torsdags kväll för 56:e året belönade Sveriges mest kreativa reklam. Jag tycker att årets upplaga visade många värdiga vinnare och att svensk reklam just nu håller en hög nivå. På sportspråk kan man konstatera att allt fler byråer gör allt bättre reklam, tiden då Forsman & Bodenfors dominerade totalt verkar vara över. På hemmamarknaden blev Åkestam Holst mest belönat, tätt följd av DDB och Forsman & Bodenfors.

Det är lätt att säga/dra slutsatsen att tiden då Forsman & Bodenfors sopade hem tutti är över för den här gången. Det kan vara så, men jag tror ändå att vi ska vara försiktiga med att dra förhastade slutsatser om det.

Men det är svårt att inte tänka tanken att den nya situationen med amerikanska ägare kan ha påverkat Göteborgsbyråns tidigare så framgångsrika arbetssätt. Eller också är det så enkelt att ingen vinner alla matcher alltid.

Guldäggsvinnarnas insatser med reklam och marknadsföring är avgörande för hur stora delar av det svenska näringslivet presterar. Ändå var Resumé, mig veterligt, den enda tidning som under kvällen rapporterade löpande om vinnarna.

***
Musse Hasselvall var klockren som moderator för Guldäggsgalan.

***
En sak till om Guldägget: Hur kan människor som vunnit pris för sin kommunikation vara så dåliga på tacktal? Varför försöker ni inte ens? Det blir extra komiskt när 29 personer ska upp scenen för att ta åt sig äran av ett pris, men ingen har något vettigt att säga. Ta er själva och ert jobb på allvar och håll bättre tal. Ni är ju stolta (med all rätt) och glada.

***
Sökbolaget Eniro har haft det riktigt svårt att få ihop sin affär de senaste åren. Med tuff konkurrens från amerikanska sökjättar och norska Hitta så har aktiekursen varit på stadig nedgång de senaste åren, i dag ligger den runt 22 öre.

Det intressanta är att bolagets senaste årsredovisning är gjord av konstnären Dan Wolgers. Han har gjort en blinkning till sig själv och det konstverk han gjorde 1992, då han skrev ut sitt eget telefonnummer på framsidan av telefonkatalogen. Nu har han istället skrivit ut sin e-postadress. Med tanke på att den gamla telefonkatalogen säljs för 3 000 till 5000 kronor på konstauktioner kan detta vara Eniros bästa affär i modern tid.

Idén lär för övrigt ha kommit från den före detta DN- och Expressenchefen Joachim Berner, i dag styrelseledamot i Eniro. Kanske blir årsredovisningen mer värdefull än bolaget snart? Eller är den redan förbi?

***
Resumé knåpar i detta nu ihop maj månads magasin. Det blir troligen vår bästa tidning någonsin.

***
Resumés krönikör Simon Strand (nu snackar vi papper, ungdomar), begärde att få sitta ensam vid ett bord på Guldäggsgalan. Det fick han också.

***
Efter Brexit och Trump känns det som om det finns en omedveten förväntan på att alla val ska vara olidligt spännande. Det franska valet, som avgörs på söndag, verkar mer eller mindre vara avgjort. Jag kan inte franska, men såg en till engelska simultantolkad direktsändning av den enda debatten med Macron och Le Pen. Alltså, det var nog mest kontinentala som någonsin streamats. Den nivån på lömska attacker, fulargumenterande och prata i munnen på varandra var både tragisk och fantastisk tv.

***
Jag har haft förmånen att under en och samma vecka äta på lunch och middag med Komm:s styrelseordförande David Orlic. Här presenterar han den mest intressanta vinnaren i årets upplaga av Guldägget.

***
Att fylla Metros förstasida med ”Fake-news” var ett kreativt grepp.
Läs mer här.

Men Metros ägare Mats Qviberg och Christen Ager-Hanssens lämplighet som medieägare är ifrågasatt från flera håll.
Läs mer här.

Om Qvibergs och Ager-Hanssen ska bli tagna på allvar som medieägare är det dags att byta stil nu. Eller i går.

***
Resumé i helgen: I lördagens #helgintervjun har vi intervjuat konceptdesignern Robert Bohman, som varit djupt nere i ett missbruk av kokain och alkohol. Dagen efter är det dags för #karriärsöndag, med Mia Clase, som lämnat ett liv som stjärna reklambyråvärlden i Stockholm och New York för att starta en vetenskaplig hälsoblogg.