Discoverys bråk med Telia, Sandströms nya jobb och Årets stilist

Just nu verkar det stå still i förhandlingarna mellan Telia och Discovery.

Om några timmar spelar Sverige en avgörande fotbollslandskamp mot Frankrike i VM-kvalet (fredag kväll). Jag är en av de 1,5 miljoner människor med Teliaabonnemang som riskerar att missa matchen.

Antingen löser det sig i sista stund eller också får jag hitta på något annat att göra på fredag kväll. Det går nog att hitta alternativ, jag är faktiskt aningen trött den moderna elitfotbollens eviga tjafs om pengar.

Discoverys presschef Dan Panas får kritik av Aftonbladets krönikör Marcus Leifby. Läs mer här.

Sporträttigheter har under många drivit betal-tv:s affär, priserna slår rekord varje gång de omförhandlas. En person som kan den världen bättre än de flesta är TV4:s förre vd Jan Scherman. Här skriver han en analys i Resumé om vilka mekanismer som driver betal-tv-världen och varför priserna på sporträttigheter kan bli ännu dyrare.

För att läsa texten måste du teckna en 30 dagar gratis prenumeration på Resumé Insikt, varumärket för Resumés fördjupande journalistik.

Läs Jan Schermans analys här.

***
Stort grattis till advokat Monique Wadsted som är ny medlem i pressens opinionsnämnd!

Hon uppdaterar ofta sin blogg på Resumés sajt, där finns svar på juridiska frågor inom medie- och kommunikationsvärlden.

***

Läs Resumés mediebloggare Unn Edberg, som sammanfattar lokaltidningarnas problem med betalväggar på ett intressant sätt.

Läs mer här.

***

Jag käkade frukost med DDB:s förre chef David Sandström nyligen. Han verkar vara i prima form och sugen att på att jobba. Ett av hans största uppdrag är för Klarna där han hjälper vd:n Sebastian Siemiatkowski och ledningsgruppen med marknadsföring, kommunikation och varumärket. Förr var det givet att unga stjärnor i reklam- och kommunikationssvängen ville starta en egen byrå (för att sedan sälja den dyrt och sedan starta en ny byrån och sälja den, och…, ja ni fattar). Så är det inte längre. Jag är övertygad om att det är bra utveckling. Jag tror att reklam- och kommunikationsbranschen har haft svårt att bli tagen på allvar när vissa av kreatörerna hellre velat bli rika än bygga hållbara företag.

Läs mer om varför David Sandström inte vill vara chef här.

***
IKEA:s film om den ikoniska blå påsen Frakta är klockren. Ett smart koncept, som med tur och skicklighet, lanserades med perfekt tajming. Att reklamen, på riktigt, interagerar med tusentals människor är ett mycket gott betyg. Det är inte särskilt många varumärken eller filmer som kommer i närheten av det engagemanget.

I nästa nummer av magasinet Resumé analyseras IKEA:s hela kommunikationskoncept ”Där livet händer” i en mycket läsvärd artikel av Yasmine Winberg. Missa inte den!

***

Frilansjournalisten Torbjörn Nilsson är Årets stilist enligt tidningen Journalisten. En mycket bra val, ”Tobbes” sida om politik på fredagar i Expressen är en av veckans mediehöjdpunkter. Att han orkar och klarar hålla en så hög och jämn nivå är verkligen imponerande.

Läs mer här.

Här är dagens text av ”Tobbe”, om maktkampen mellan Jan Björklund och Birgitta Olsson i Liberalerna.

***

Magasinet Fokus, där Torbjörn Nilsson fick sitt genombrott, fortsätter att blöda. Min företrädare på Resumé, Claes de Faire, har en utmaning när han ska få Fokus att visa svarta siffror.

***

Tidskriftsdagen är en av höjdpunkterna för tidskriftsbranschen. Jag är hedrad av att få förtroendet att leda en av jurygrupperna.

Läs mer här.

***

Jag är ju part i målet. Men jag tycker ju att min unge gör en stark insats i Traderas reklamfilmer. Inte minst när hon pajar nålen på en gammal fin skivspelare.

Se filmen här.

När jag ändå skryter om familjen: Min fru har ett nytt jobb!

Läs mer här.

***

Martin Hederos och Nina Perssons konsert på Dramaten var fantastisk. Grattis ni som har biljetter till de två föreställningar som återstår.

***
Nästa vecka ses på Resumés stora mediekonferens Nordic Media Insights. Har du inte köpt biljett? Du hinner fortfarande.

***

I #helgintervjun möter du Göran Åhgren som lämnar SVT efter 41 år som reporter. Den frilansande mediereportern Malin Ekman berättar om sin resa i #karriärsöndag.