New York Times krig, Hanna Stjärnes Google-attack och sanningen om Sveriges bästa ekonomijournalister

För exakt ett år sedan bestämde vi oss på Resumé för att göra en stor internationell mediekonferens i Stockholm. Ambitionen var att locka internationella föreläsare och deltagare, därför skulle konferensen hållas på engelska. Vilket både är en risk och en möjlighet. En risk om det blir pajigt med massa ”svengelska” när de flesta i publiken ändå förstår svenska.

Att många, liksom vi själva, brottades med hur framtidens affärsmodeller för medierna var den redaktionella grunden.
Det saknades inte argument för att projektet Nordic Media Insights inte skulle gå att genomföra.
Vi är inte ensamma om att anordna konferenser med liknande inriktning. Har folk råd att betala så mycket som vi måste ta betalt för att kunna locka talare från New York Times? Har folk tid att gå på en tvådagars mediekonferens ett par veckor innan Almedalen och midsommar? Krockar inte NMI med skolavslutningen för många?
Alla dessa invändningar var relevanta.

Nu vet vi svaret. Det gick alldeles utmärkt att arrangera en stor mediekonferens i Stockholm under försommaren. NMI lockade runt 300 besökare och bjöd på två dagar av affärsnytta och inspiration för besökarna. Att hålla konferensen på engelska var absolut rätt beslut, själv tänkte jag knappt på saken.

Jag har svårt att plocka ut vad som var bäst i ett program med 50 talare, men plockar med mig småbitar med inspiration från flera håll, som nu ligger och marineras.

Det som många definitivt minns från första dagen är paneldebatten där Googles inflytande på mediemarknaden diskuterades. Strax innan debatten hade Googles Eero Korhonen intervjuats på scenen, men han avstod från att ta del i den efterföljande debatten. En debatt där företaget han arbetar för på ett grundläggande sätt har förändrat förutsättningarna för att tjäna pengar på medieprodukter. Panelen, bestående av Ehsan Fadakar från Schibsted, Hanna Stjärne, vd på SVT och TV4:s Mattias Berg efterlyste alla en konstruktiv debatt med Google.

SVT:s vd Hanna Stjärne säger det som jag tror de flesta på plats i Münchenbryggeriet kände: Google borde vara med i samtalet!

Se filmen med Hanna Stjärnes utfall här.

Resumés mediebloggare Unn Edberg har rätt att i den kvalitet som medierna levererar var något som många talade om på Nordic Media Insights.

Läs Unn Edbergs analys här.

En person som bekräftade tesen att nivån på innehållet är avgörande var New York Times chefredaktör Joseph Kahn. Tidningen verkar närmast vara i krig med Donald Trump.

Läs ett referat från hans framträdande här.

Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski berättade om hur tidningen arbetar med att locka nya digitala prenumeranter och hur man ska agera för att de inte ska hoppa av.

Läs mer här.

CNN:s globala sociala medier-chef Samantha Barry hade en intressant dragning om hur den amerikanska tv-jätten arbetar med de sociala kanalerna.

Du hittar fler artiklar och filmer från Nordic Media Insights på www.resume.se och under #NMI17.

Nu utvärderar vi vad som vad var bra med NMI och vad vi kan göra bättre och kommer tillbaka med ett ännu starkare program 2018.

***
Veckans hemvändare: Jenny Kaiser till Perfect Fools.

Läs mer här.

***

Resumé har under våren och sommaren analyserat reklamcase tillsammans med vår partner JC Decaux. Det har varit fullsatt varje gång, det är uppenbart att vi är många som tycker att det är roligt att få veta hur smarta människor tänker.

Nästa vecka, på tisdag, är det dags för säsongens sista casefrukost. Det är redan fullsatt, men hör av dig till Josefin Ekman om du vill stå på reservlistan. Du når henne på josefin.ekman@resume.se

Morgonen efter, onsdagen den 21 juni, intervjuar vi Sveriges Radios vd Cilla Benkö i vår serie Talangforum #bara människa.

Anmäl dig här.

***
I onsdags kväll var jag på Martin Ahlquist och Tommy Borglundsrelease för boken ”Medierna och etiken – ansvar i ett nytt medielandskap”, som verkar mycket intressant.

Jag tror att det är helt rätt att etik blir allt viktigare i en tid med fake news.

Läs mer här.

***
TV4-journalisten Jens B Nordström säger det jag tror att många ekonomijournalister egentligen håller med om. Men som man ligger lite lågt med så länge det gynnar den egna organisationen.

Läs mer här.

***

Nya säsongen av House of Cards är bokstavligen ett sömnpiller. Som substitut för Billions är det tämligen otillräckligt.

***
En fråga som journalister får så fort folk har druckit 0,001 promille alkohol är om medierna döljer något om invandringen (frågan brukar oftast formuleras avsevärt mindre subtilt).

Frågan har varit i fokus i mediedebatten under veckan.

Enligt institutet för mediestudier har egentligen förtroendet hos allmänheten inte sjunkit påtagligt de senaste åren. Däremot finns en misstro mot vad medierna skriver om (eller, kanske, inte skriver) om invandring. Graden av misstro beror i hög utsträckning på vilket parti man röstar på.

Läs vad Institutet för mediestudier kommit fram till här.

Publistklubbens nyvalda ordförande, SVT-profilen Anna Hedenmogav sig sedan in i debatten. Hon tyckte att SVT:s programdirektör Jan Helin under sin tid som chefredaktör på Aftonbladet delvis är skyldig för misstron mot hur medierna rapporterar om invandring.

SVT:s programdirektör Jan Helin gav svar på tal här.

Man kan väl konstatera att Jan Helin har haft en del intressanta och heta debatter med SVT-profiler i Aktuellt sedan han började sitt nya jobb. Jag tror vi ska se det som ett sundhetstecken.

Jag har sagt det förr men säger det igen: Det är fascinerande att så många människor som har noll insyn i hur medier arbetar ändå kan vara fullkomligt övertygade om det finns en jättelik mediekonspiration, vars syfte är att dölja problemen med invandringen och integrationen.

Ser man något som man tycker stödjer den egna tesen uppvärderas den åsikten till kunskap som gäller alla medier.

***
Advokat Monique Wadsted svarar varje vecka på Resumés läsares frågor om medier och kommunikation i spalten ”Fråga Advokaten”.

Läs mer här.

Förra veckan blev hon invald i Pressens Opinionsnämnd.

Här intervjuas Monique Wadsted av Stefan Wahlberg, för detta chefredaktör på Resumé.

***

Allt fler verkar tycka att politikerveckan i Almedalen borde bojkottas med tanke på att nazistiska Nordiska motståndsrörelsen kommer att finnas på plats under politikerveckan med en monter politikerveckan.

Läs mer här.

Att reflexmässigt bojkotta allt som är fel tror jag inte fungerar. Men någonstans måste en gräns dras: Att NMR får en monter i Almedalen är anmärkningsvärt.

***
Per Schlingmanns Almedalsdeckare är en riktig bladvändare. Det är både modigt och imponerande av Per Schlingmann att få ihop ett skönlitterärt verk så bra. Jag har en del mindre invändningar mot hur journalister skildras, riktigt så känslokalla är vi inte, hoppas jag. Men det är verkligen en randanmärkning. Jag ser fram mot att läsa fortsättningen. Läs en recension av boken i nästa veckas nummer av magasinet Resumé.

***
Fanns det en tid innan Almedalen? Då man kunde varva ner lite innan sista veckan före semestern? Avsluta alla projekt lugnt och värdigt. Nu är det full fart in i kaklet med tusen bollar i luften.

Men det är lyxgnäll. Jag gillar Almedalen, man blir smartare av att vara där, för att travestera AKB.

***
Politikerveckan i Järva blev en succé, det är otroligt roligt. Du möter grundaren Ahmed Abdirahman i helgintervjun som publiceras på lördag klockan 07.30.

Läs mer här.

***

På söndag morgon flyger jag och reporter Yasmine Winberg ned till Cannes för att bevaka ”reklam-VM”, Cannes Lions. Ska bli mycket kul. Här tippar 15 kreatörer hur det går för de svenska byråerna.

***

Helgens läsning på Resumé: På lördag möter du Ahmed Abdirahman som är initiativtagare till politikerveckan i Järva. I #helgintervjun berättar han om resan från Mogadishu via Park Avenue till Spånga IP. I #karriärsöndag får vi veta mer om Lars Beckungs arbetsliv i tv-branschen.